Här är priserna på Geforce RTX 5000-serien

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

vilka jävla priser, och pappers launch såklart intentional för att skapa massiv fomo, folk måste sluta köpa sånt här skit så skulle priserna sjunka direkt

Kanske eller så skulle de fokusera helt på sina datacenter kunder istället.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ali Sina Assadinia:

Vad menar ni med köplats? Gick betalningen genom?

Jajemän och uppenbarligen minst 205 personers betalning före mig. (De hade +50 i lager).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Låter som en björntjänst eller mamma vet bäst.

"Detta gör vi för att undvika onödigt långa väntetider och för att ni inte ska ligga ute med pengar utan att veta när exakt ni kan förvänta er leverans."

Finns det ingen lager datum finns det heller inget att kräva , saker kommer när det kommer. Däremot slipper åf eventuellt att göra återbetalningar på kunder. Men det är ju inte värre än kräva kort betalning och bara reservera pengarna.

Jag menar absolut inte att inet är ensamma med detta. Men vill påstå att befintligt system är betydligt mer vänligt för system / folk som inte ens tänkt köpa produkten för sig själva.

En sak jag kom på är att man nog vill se vilken plats man är i kön i så fall samt hur lång kö det är om man ska göra en beställning på något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Priser sätts av kunder.

I den här marknaden sätts priset av säljare (Nvidia, AIBs, grossister, återförsäljare och scalpers). Om det var ett stort utbud och mer konkurrens mellan säljare skulle kanske köpare ha mer inflytande på priset.

Det finns "seller's market" och "buyer's market". Jag tycker det verkar vara en "seller's market" just nu.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Skrivet av Goedendag:

I den här marknaden sätts priset av säljare (Nvidia, AIBs, grossister, återförsäljare och scalpers). Om det var ett stort utbud och mer konkurrens mellan säljare skulle kanske köpare ha mer inflytande på priset.

Nej du ser hos amd att kunder styr.
Sen att nvidia knappt behöver sänka är något annat

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Jajemän och uppenbarligen minst 205 personers betalning före mig. (De hade +50 i lager).

Är det inet vi snackar om? Vart kan man se köplats? Dom drog mina pengar men jag har ingen köplats och det står bara när den förväntas i lager igen (April) :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zabala:

Är det inet vi snackar om? Vart kan man se köplats? Dom drog mina pengar men jag har ingen köplats och det står bara när den förväntas i lager igen (April) :/

Du kan inte se din köplats, starta en chatt med dom och fråga så kommer du få ditt nummer.

Inet verkar inte ha sålt korten i den ordningen beställningarna kom in. De verkar har lottat vilka som fick och sen vilken köplats också.

Exempelvis var min beställning klar 15:00:24. Men det är flera här som fick kort trots att de inte fick igenom sin beställning förrän 15:01 och till och med någon 15:02.

Permalänk
Skrivet av SpaceAce:

Du kan inte se din köplats, starta en chatt med dom och fråga så kommer du få ditt nummer.

Inet verkar inte ha sålt korten i den ordningen beställningarna kom in. De verkar har lottat vilka som fick och sen vilken köplats också.

Exempelvis var min beställning klar 15:00:24. Men det är flera här som fick kort trots att de inte fick igenom sin beställning förrän 15:01 och till och med någon 15:02.

Beror väl på modell?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av SpaceAce:

Fick reda på att jag står i kö +100 för prime varianten. Känns väldigt besviken att Inet själv inte informerade mig om det i början. Är ingen mening att betala hela summan och vänta en evighet att få kortet.

Permalänk
Medlem

https://www.reddit.com/r/hardware/comments/1ielmya/bots_scalp...

Här finns nog en del av anledningen till att FE aldrig riktigt verkade komma ut.

Permalänk
Medlem

Beror väl på modell?

Ja, jag menar inom den modellen du köpte.

Så min köplats på 155 är för ett Asus Prime 5080.

Jag högg även ett FE, men där har inget skickats från Proshop idag medan alla andra jag hört om här har redan fått det skickat idag så det slutar väl med att jag inte får något där heller inom överskådlig tid.

Men jag sitter bra på mitt 4070 Ti Super, höjde OC:n idag så nu är det bara ett fåtal procent efter ett 4080 som kör standardklock.

Permalänk
Medlem

Uppgraderingshetsen är ju ur kontroll. Förstår inte riktigt varför det är så ofantligt livsavgörande att ha ett 5080 om man ändå sitter på ett typ 4070Ti Super/4080 Super... Sen om man till varje pris måste ha ett och kniper ett för dessa mängder pengar och sedan har mage att klaga på prissättningen.

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk

Blev det mellanskillnad?

för mig vart det gå ner något i pris (ca 500kr)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muddyvaines:

Uppgraderingshetsen är ju ur kontroll. Förstår inte riktigt varför det är så ofantligt livsavgörande att ha ett 5080 om man ändå sitter på ett typ 4070Ti Super/4080 Super... Sen om man till varje pris måste ha ett och kniper ett för dessa mängder pengar och sedan har mage att klaga på prissättningen.

Finns inga som är så dumma som uppgraderar från 4080,4080 S, 4090. Tror inte man kan va så dum. Men de flesta kommer från 3080 eller till och med 2080 i sällsynta fall. Då har man skippat en generation och det blir en markant skillnad

Permalänk
Medlem

Som skrivet i nyare tråd är 5080 egentligen ett 5070 kort om man jämför tidigare generationers 70 & 80-kort gentemot topp kortet med antalet kärnor, minnen mängd, hastighet och prestanda. Hardware Unboxed redogör detta på tuben som också kallar kommande officiella 5070 som ett 5060. Det är inte första gången som företaget mixtrar runt i nummerserierna när konkurrensen är svag.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Skrivet av oceanic:

Som skrivet i nyare tråd är 5080 egentligen ett 5070 kort om man jämför tidigare generationers 70 & 80-kort gentemot topp kortet med antalet kärnor, minnen mängd, hastighet och prestanda. Hardware Unboxed redogör detta på tuben som också kallar kommande officiella 5070 som ett 5060. Det är inte första gången som företaget mixtrar runt i nummerserierna när konkurrensen är svag.

Och å andra sidan har väl inga toppkort någonsin varit så överlägsna i prestanda heller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Och å andra sidan har väl inga toppkort någonsin varit så överlägsna i prestanda heller?

Hoppet mellan 3090 och 4090 var större ca 50-60% på 4K medans 4090 och 5090 ligger någonstans runt 30%, skillnaderna på lägre upplösningar blir mindre då processorn är mer avgörande till resultatet. Problemet här är dock priset som stiger upp emot 30k. Mycket pengar för ett grafikkort.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Skrivet av oceanic:

Hoppet mellan 3090 och 4090 var större ca 50-60% på 4K medans 4090 och 5090 ligger någonstans runt 30%, skillnaderna på lägre upplösningar blir skillnaderna mindre då processorn är mer avgörande till resultatet. Problemet här är dock priset som stiger upp emot 30k. Mycket pengar för ett grafikkort.

30k är inte mycket för gpuer egentligen. För många räknar i SEK.
hade vi haft tidigare low dollar så hade 5090 varit 17k

Visa signatur

Permalänk
Visa signatur

Asus Z170i Pro Gaming | i7 6700K@4,5GHz | Gigabyte GTX 1060 6GB | 16GB@2800MHz | Dell U2719DE | Logitech MX Master/K750 | FD Node 304

Permalänk
Medlem

Var på inets release fest och fick en pre-order på 5090 astral oc. Dom hade 61 5090's totalt. Rätt många ändå med tanke på hur litet Sverige är? Tydligen så skulle dom få in dessa 5090 Astrals inom några veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zabala:

Var på inets release fest och fick en pre-order på 5090 astral oc. Dom hade 61 5090's totalt. Rätt många ändå med tanke på hur litet Sverige är? Tydligen så skulle dom få in dessa 5090 Astrals inom några veckor.

Hur länge fick kön stå? Hade tråkigt nog bara tid att stå en timme innan jag var tvungen att dra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deeziel:

Hur länge fick kön stå? Hade tråkigt nog bara tid att stå en timme innan jag var tvungen att dra.

Jag kom dit runt 09:45 och var en av de 50 första i kön. Var inne i butiken runt 13:00 så dom som var sist i kön fick nog stå nära en timme till.

Permalänk
Skrivet av Zabala:

Jag kom dit runt 09:45 och var en av de 50 första i kön. Var inne i butiken runt 13:00 så dom som var sist i kön fick nog stå nära en timme till.

Vet du hur det gick med 5080 reservationen?

Permalänk
Medlem

Vet du hur det gick med 5080 reservationen?

Ingen aning förutom att de första 50 i kön verkar ha mest köpt 5090's.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zabala:

Ingen aning förutom att de första 50 i kön verkar ha mest köpt 5090's.

Jaja, då var det nog många som gick besvikna därifrån mao. På streamen vid stängning lät det som att det fanns 5080 kvar.

Permalänk
Medlem

Ingen bryr sig om 5080...

Men vad jag hört från en ÅF är att det lär bli ca minst et halvår man kommer behöva vänta om man vill ha tag på ett 5090 nu.

Känns som man kommer få vänta länge på ett Suprim haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deeziel:

Jaja, då var det nog många som gick besvikna därifrån mao. På streamen vid stängning lät det som att det fanns 5080 kvar.

Jag satt i streamen och om jag uppfattade det rätt fanns det förköp på MSI vanguard 5090 kvar och en hel del 5080, t o m det lägst prissatta Asus prime-kortet fanns i slutet av dagen. Det sas också att det verkar som det kommer komma in en hel del kort under februari och mars, samt att den kommande 5070ti inte kommer ha samma bristproblem.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Fick nyss mail om att jag har plats 9 på 5080 Astral, hoppas det kommer några bra leveranser till lagret snart då!

Edit: hos inet

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9