RTX 5090 blir en bristvara vid lansering

Permalänk
Skrivet av Bakwetu:

Det effektivaste motmedlet mot skalpare är bra tillgång vid lansering, de borde ha väntat någon månad till med lanseringen och fått fram fler kort.

Nvidia borde inte gärna tycka det är bra med det missnöje de skapade nu även om hypen, de små förbättringarna gentemot tidigare generationer samt prisacceptansen blir större med mindre tillgång.

Något slags dynamiskt pris kan fortfarande skalpas och blir förutom de etiska problemen också problematiskt vid begagnatförsäljning och reklamationsärenden t. ex.

Enda botemedel mot skalpare är ju att inte köpa av dem? Ingen vinst inte värt strulet

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk

Och jag som tycker jag lägger ut för mycket pengar på datorhårdvara. Att köpa ett grafikkort för nästan 30 000kr privat är på tok för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Enda botemedel mot skalpare är ju att inte köpa av dem? Ingen vinst inte värt strulet

Jag menar att enda effektiva motmedlet mot att de kravlar upp ur dyn och visar sina fula trynen är att ha bra tillgång hos återförsäljarna för då finns det inget incitament varken för dem att skalpa eller att köpa av dem. Jag skulle själv aldrig köpa av någon sådan person, men det har vi ju sett att en del hellre betalar dem än att vänta.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Skrivet av Bakwetu:

Jag menar att enda effektiva motmedlet mot att de kravlar upp ur dyn och visar sina fula trynen är att ha bra tillgång hos återförsäljarna för då finns det inget incitament varken för dem att skalpa eller att köpa av dem. Jag skulle själv aldrig köpa av någon sådan person, men det har vi ju sett att en del hellre betalar dem än att vänta.

Jo fast god tillgång är också sämre lönsamhet för företagen så blir ju inte bättre.
lagerhållning är största kostnaden för en vara oftast

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag förstår mig inte alls på dem som skulle få för mig att köpa ett grafikkort för 30 000kr klassen av en okänd privatperson, som köpte detta för att tjäna pengar på att sälja det dyrare.

Det finns hur många som helst nya risker som helst som har tillkommit, Det är för mig som att ta dyrt sms-lån för att köpa aktier..

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag förstår mig inte alls på dem som skulle få för mig att köpa ett grafikkort för 30 000kr klassen av en okänd privatperson, som köpte detta för att tjäna pengar på att sälja det dyrare.

Det finns hur många som helst nya risker som helst som har tillkommit, Det är för mig som att ta dyrt sms-lån för att köpa aktier..

Håller helt med 🤣

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Njae, alltså Tradera är rätt safe ändå, betyg på alla säljare, samt de har köpskydd

Köpt mängder därifrån! Aldrig varit problem.

Köpte mitt 4090 av en scalper själv på tradera för 2 år sen haha!

Permalänk
Skrivet av esafesa:

Njae, alltså Tradera är rätt safe ändå, betyg på alla säljare, samt de har köpskydd

Köpt mängder därifrån! Aldrig varit problem.

Köpte mitt 4090 av en scalper själv på tradera för 2 år sen haha!

Köpa begagnad datorhårdvara. Risker, ja var ska man börja.
Bli lurad ej få produkten, få en felaktig/defekt produkt, strul med betalning, ej samma konsumentskydd när det är affär mellan privatpersoner. Datasäkerhet, hur vet man att personen inte har lagt in något skit, problem med garanti. Det går säkert hetta fler nya risker som posthanteringen där det är lättare om ett stort företag var avsändare i tvistefrågor. Hämta dyra saker hos folk, risker där med.

Alla värderar dessa risker olika. Men jag tror det är få här som skulle köpa ett 30 000kr grafikkort med dessa risker. Troligen skulle få ens köpa ett så dyrt grafikkort nytt från en väldigt pålitlig leverantör.

Undantaget emot Scalping som jag skulle handla från är om någon av Sveriges största datorbutiker köper upp alla många produkter från tillverkaren och sedan säljer dem dyrare. Då blir det precis samma som att köpa det för ordinarie pris fast dyrare.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Wow scalpers fick tag på köplänkarna till proshop innan lanseringen och kunde köpa med sina bottar innan de släpptes...

Permalänk
Medlem

såldes ett 5090 för 65k på tradera nyss, ett Gigabyte..

Permalänk
Medlem

Förstår faktiskt inte allt käbblande om scalpers.
Ja det är trist men ofrånkomligt. Det är ju vanligt utbud/efterfrågan där affärsmöjligheter skapas.
Hatar man scalpers så kraftigt som många verkar göra, då vore det intressant att höra åsikterna om mäklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Förstår faktiskt inte allt käbblande om scalpers.
Ja det är trist men ofrånkomligt. Det är ju vanligt utbud/efterfrågan där affärsmöjligheter skapas.
Hatar man scalpers så kraftigt som många verkar göra, då vore det intressant att höra åsikterna om mäklare.

Ingen har väl nånsin haft nått gott att säga om mäklare iofs?

Men ja, vad vi behöver är ett namn på de som köper av scalpers, där är de riktiga fårskallarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Men ja, vad vi behöver är ett namn på de som köper av scalpers, där är de riktiga fårskallarna.

Haha ja du har en poäng. Eller två till och med!

Permalänk
Medlem

Får ha något liknande Dumpen haha, "du skulle just köpa ett grafikkort för 65k Emil!?

Sen se de springa iväg haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

Får ha något liknande Dumpen haha, "du skulle just köpa ett grafikkort för 65k Emil!?

Sen se de springa iväg haha

Kräver att Freudian Slip Productions gör en video om detta.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om där kommer fler FE-kort? Nvidias sida länkar mig inte längre till deras "marketplace" där FE korten visas vara slutsålda, utan till en sida som listar vilka butiker som säljer nvidia-grafikkort i sverige.

Permalänk
Medlem

Enligt WCCFTECH har ett antal 5090/5090D blivit "brickade"(dött) efter uppgradering till senaste drivrutinen.....

Visa signatur

|| 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-6400c30 ASUS RTX5080 TUF OC || 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI 32GB-3600c16 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || R7 5800X3D CH VIII Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 ASUS RTX3080 TUF OC V2 || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 EVGA RTX3070 FTW Ultra || Thinkpad P16s Gen 2 R7 PRO 7840U(Zen4) 32GB-6400 1TB 980Pro 780M

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Hur kommer det sig? Jag har aldrig köpt eller sålt lägenheter/fastigheter.

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem
Skrivet av s3ns3n:

Hur kommer det sig? Jag har aldrig köpt eller sålt lägenheter/fastigheter.

Jag vet inte. Men det känns som samma kategori som bilförsäljare, de pratas bara om i negativa sammanhang.

Permalänk

Vi behöver en 6090 tråd redan...

Visa signatur

Question everything!