Permalänk
Medlem
Skrivet av Squeeker:

Sitter idag på en ASUS RT-N66U med Merlin 380.70 som är kopplad till vårat Tele2 modem, men som sköter allt i hushållet.
Nu har 5Ghz bandet börjat jävlas och tappar ganska ofta funktionen medans 2.4bandet fortfarande är aktivt, men för konsoler och sånt blir det ganska frustrerande.

Lägenheten är 76 kvadrat och routern är "relativt centrerad" i lägenheten samt vi har en 100/10 lina som möjligt uppgraderas till 600/100 eller 1200..
Jag tittar på en "vanlig" router som inte kommer användas för så mycket mer i nuläget än vad den redan gör och har än så länge fastnat för ASUS egna RT-AX58U ( https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5204533 )
Tror ni det är ett vettigt val?

Absolut en vettig standardrouter sett till pris och prestanda.

Säkerställ vid köpet att du får "V2"-versionen som har en uppdaterad och bättre CPU:
https://www.asus.com/se/networking-iot-servers/wifi-routers/a...

V1: 1.5 GHz tri-core processor
V2: 1.7 GHz quad-core processor

Att uppgradera till Bredband 1200 (Antar att du kör FiberCoax) kommer du dock inte ha så mycket för då denna router är begränsad till Gigabit-nät och högst tveksamt att den skulle leverera farter bättre än det trådlöst.

I teorin och på pappret kanske men aldrig i praktiken.

Lycka till med valet!

Permalänk
Medlem

Min router val står mellan dessa 2 modeller. Asus RT-BE86U 3691:- och Asus RT-BE92U 2690:- (kampanj just nu). Egentligen är det Asus RT-BE86U jag vill köpa men priset gör att det lutar åt Asus RT-BE92U istället. Vad jag läst är BE92U drabbar av problem med halvbakad firmware. 6Ghz band på BE92U gör mig ingen nytta då har inga enheter som stödjer det.
Är det värt att slå till BE92U framför BE86U?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Tänkte kolla om någon har tips på någon prisvärd router för under 3 000kr?

Användas för segmentering hemma, innehållsfiltrering och gaming (trådad). 5 enheter uppkopplas samt en 4K TV för netflix, youtube osv.

Är det värd köra Wifi 7 eller hålla mig till Wifi 6E?

Permalänk
Medlem
Skrivet av azizbek:

Användas för segmentering hemma, innehållsfiltrering och gaming (trådad). 5 enheter uppkopplas samt en 4K TV för netflix, youtube osv.

https://store-eu.gl-inet.com/products/flint-2-gl-mt6000-wi-fi...

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S90C|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem
Skrivet av azizbek:

https://www.komplett.se/product/1314784/datorutrustning/natve...

Jag köpte den, till priset får man mycket hårdvara.
Återstår dock att utvärdera huruvida det var ett bra köp rent mjukvarumässigt också...

Hade det funnits typ Flint 3 med flera 2,5gb ethernet-portar så hade jag nog köpt den istället.

Tillägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av siipan:

https://www.komplett.se/product/1314784/datorutrustning/natve...

Jag köpte den, till priset får man mycket hårdvara.
Återstår dock att utvärdera huruvida det var ett bra köp rent mjukvarumässigt också...

Hade det funnits typ Flint 3 med flera 2,5gb ethernet-portar så hade jag nog köpt den istället.

Efter långt sökande så blev det en begagnad wifi 6E. Jag får vänta med wifi7 till många enheter börja stödja tekniken.

Tack för alla tips.

Mvh

Permalänk
Medlem

Router för mobilt bredband med simkortsplats.
Något ned erfarenhet av någon modell?
Ska placeras nära fönster

Bor i en 1a på 35kvm i centrala Västerås.
Ska användas till Dator/mobil/tablet/Tv/nintendo.

Permalänk

En trådlös router som löser stutters/jitters jag har när jag spelar cs2. Något verkar hänt med min gamla då det inte laggar när jag kopplar förbi routern. Max 2000 kronor.

Permalänk
Medlem

Router för Quest 3

Tja

Skulle behöva tips på en bra router för att köra air link med Quest 3, som jag förstått ska det vara kinkigt med vilken man väljer.

Mvh

Visa signatur

PC: | Ryzen 7 7800x3d + Noctua NH-D15 | Asus ROG Strix B650E-F | Gigabyte Aorus RTX 3080 Xtreme | G.Skill Flare X5 32 GB 6000 Mhz | Samsung 830 128 GB | Cooler Master Silent Pro M2 850 W | Fractal Design Define R6 |
Kringutrustning: | LG 27GL83A | Epos H6PRO Open | Ducky Shine 2 | Lamzu Atlantis Pro v2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av trikomannen:

En trådlös router som löser stutters/jitters jag har när jag spelar cs2. Något verkar hänt med min gamla då det inte laggar när jag kopplar förbi routern. Max 2000 kronor.

Kör du CS2 trådlöst eller med kabel?
Vad kör du för router idag? Vissa ASUS kan man t.ex. installera Merlin firmware på som kanske kan hjälpa.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Skrivet av KAN1N:

Kör du CS2 trådlöst eller med kabel?
Vad kör du för router idag? Vissa ASUS kan man t.ex. installera Merlin firmware på som kanske kan hjälpa.

Jag har en Tp-link Archer C9 som är ca fem år gammal. Jag kör trådat fiber 250/100. Jag testade spela förbikopplat routern direkt i modemet (gud förbjude), och alla problem försvann. Så förhoppningsvis löser jag det med ett byte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trikomannen:

Jag har en Tp-link Archer C9 som är ca fem år gammal. Jag kör trådat fiber 250/100. Jag testade spela förbikopplat routern direkt i modemet (gud förbjude), och alla problem försvann. Så förhoppningsvis löser jag det med ett byte.

Du kan testa fabriksåterställa routern och se om det hjälper. Annars är det väldigt många bra rekommendationer på de senaste sidorna i tråden.

Denna ser schysst ut annars

https://www.komplett.se/product/1311641/datorutrustning/natve...

Permalänk
Skrivet av KAN1N:

Du kan testa fabriksåterställa routern och se om det hjälper. Annars är det väldigt många bra rekommendationer på de senaste sidorna i tråden.

Denna ser schysst ut annars

https://www.komplett.se/product/1311641/datorutrustning/natve...

Köpte en TP-Link Archer AX55 AX3000 på rea. Alla mina problem försvann.

Permalänk
Medlem

Hej, undrar om ni kan hjälpa mig köpa router. Bor i trähus på 110kvadrat, 2 våningsplan. Fiber går in på nedervåningen och datorn är förstår på övreplan.

Idag har jag en asus RT AX57, och kör trådlöst och inget problem med hastigheten, men upplever dippar att anslutningen bryts och sen kopplar på igen. Hade en elektriker över för att få hjälp att dra internetkabel men han hittade inga bra vägar att dra kabel och eftersom de är rätt litet hus tycker han de borde räcka med ett mesh nätverk istället.

Använder datorn till både jobb & spel, och i huset kör vi tv apparater och smarta prylar som beslyning, strömuttag, värme via zigbee och wifi så kanske är lite störningar i luften att ta hänsyn till. Är något med wifi 7 värt att testa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobii93:

Hej, undrar om ni kan hjälpa mig köpa router. Bor i trähus på 110kvadrat, 2 våningsplan. Fiber går in på nedervåningen och datorn är förstår på övreplan.

Idag har jag en asus RT AX57, och kör trådlöst och inget problem med hastigheten, men upplever dippar att anslutningen bryts och sen kopplar på igen. Hade en elektriker över för att få hjälp att dra internetkabel men han hittade inga bra vägar att dra kabel och eftersom de är rätt litet hus tycker han de borde räcka med ett mesh nätverk istället.

Använder datorn till både jobb & spel, och i huset kör vi tv apparater och smarta prylar som beslyning, strömuttag, värme via zigbee och wifi så kanske är lite störningar i luften att ta hänsyn till. Är något med wifi 7 värt att testa?

Zigbee kan krocka om man kör fel kanaler.

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk

Jag behöver tips på 5g router med möjlighet att koppla in extern riktantenn. Den får gärna ha bra/stark wifi. Har tittat på zyxel FWA510, nr5103ev3. Finns det någon router jag missat och bör lägga till på listan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobii93:

Har liknande storlek på hus. Min lösning var att köpa en fiberkabel och flytta mottagaren och router till en bättre plats. då kabeln är tunn så är den smidig att gömma undan. Nu kör jag en Unifi U7 pro på nedervåningen som täcker hela huset. Pc kör jag trådat. Som router använder jag En cloud gateway ultra.

Något liknande detta köpte jag. Vet dock inte vilka anslutningar man ska ha då det var några år sen. https://www.dustinhome.se/product/5010879675/natverkskabel-fi...

Permalänk

Tips på router?

• Radhus på 2 våningar, 100kvm totalt

• Internethastighet 500/100Mbit, men planerar 1000Mbit inom snar framtid

• 2 datorer anslutna via kabel

• 2 datorer/plattor trådlöst

• 4-5 smartphones

• 2 enheter kopplade till tv för streaming av film etc. En trådlös, andra kabel

• vill kunna installera NordVPN så att allt som kopplas via routern går via VPN, men vill samtidigt även kunna exkludera vissa enheter från VPN

• vill helst ha en ganska nyligen släppt router för att slippa tänka på att den snart kommer sluta stödjas med uppdateringar etc.

• vill inte installera third party firmware (openwrt, etc.)

• budget 2500kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvcorleone:

Tips på router?

• 4-5 smartphones

• vill kunna installera NordVPN så att allt som kopplas via routern går via VPN, men vill samtidigt även kunna exkludera vissa enheter från VPN

• vill helst ha en ganska nyligen släppt router för att slippa tänka på att den snart kommer sluta stödjas med uppdateringar etc.

• budget 2500kr

Router från Unifi, t ex UCG Ultra:
https://eu.store.ui.com/eu/en/category/all-unifi-cloud-gatewa...

Uppdateringar fås under en mycket lång tid, dessutom ganska så frekvent. Till den så köper du två stycken accesspunkter, en till varje våning. Förslagsvis begagnade APs från just Unifi, kostar inte jättemycket nu när enthusterba byter till WiFi 7. Den trådlösa uppkopplingen lär blir såpass bra att du kan skippa den trådade uppkopplingen till enheterna som inte sitter nära routern. Du kan också prova och se om du får tillräckligt täckning med 1 AP, i så fall håller din budget för en UCG Ultra + ny Unifi AP + PoE adapter. Det kan gå i ditt hus som inte är jättestort, beroende på vart i huset som den främsta användningen sker.

https://eu.store.ui.com/eu/en/category/all-wifi/products/u6-p...
https://eu.store.ui.com/eu/en/category/wifi-flagship/products...

Det finns stöd för VPN client i routern, det ska också gå att konfigurera vilken trafik som går igenom VPN:en med "routing policies".

Permalänk
Skrivet av D3str0yer:

Router från Unifi, t ex UCG Ultra:
https://eu.store.ui.com/eu/en/category/all-unifi-cloud-gatewa...

Uppdateringar fås under en mycket lång tid, dessutom ganska så frekvent. Till den så köper du två stycken accesspunkter, en till varje våning. Förslagsvis begagnade APs från just Unifi, kostar inte jättemycket nu när enthusterba byter till WiFi 7. Den trådlösa uppkopplingen lär blir såpass bra att du kan skippa den trådade uppkopplingen till enheterna som inte sitter nära routern. Du kan också prova och se om du får tillräckligt täckning med 1 AP, i så fall håller din budget för en UCG Ultra + ny Unifi AP + PoE adapter. Det kan gå i ditt hus som inte är jättestort, beroende på vart i huset som den främsta användningen sker.

https://eu.store.ui.com/eu/en/category/all-wifi/products/u6-p...
https://eu.store.ui.com/eu/en/category/wifi-flagship/products...

Det finns stöd för VPN client i routern, det ska också gå att konfigurera vilken trafik som går igenom VPN:en med "routing policies".

Tack för tipset. Är inte helt insatt i detta, har alltid använt en "vanlig" trådlös router som jag bara kopplar in och kör. Är det svårt att installera? Allt som behövs är det du länkade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvcorleone:

Tack för tipset. Är inte helt insatt i detta, har alltid använt en "vanlig" trådlös router som jag bara kopplar in och kör. Är det svårt att installera? Allt som behövs är det du länkade?

Ja, du behöver allt det länkade för att få igång det trådlösa, tyvärr har inte routern inbyggt stöd för PoE (ström genom ethernet), därav behövs även PoE adaptern som du kopplar till ett uttag. Du behöver såklart också en ethernetkabel i rätt längd mellan APn och routern :).

Hur svår installationen är beror på hur tekniskt intresserad du är. Unifi är också betydligt enklare än andra "enterprise"-leverantörer. Annars finns det många bra guider på internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvcorleone:

Tips på router?

• 4-5 smartphones

• budget 2500kr

NordVPN med Wireguard är extremt besvärligt att installera i en router.
De kallar Wireguard för NordLynx och kräver normalt en egen app som finns för Linux, Windows, iOS, macOS och Android.
Det går att peta in den, här en beskrivning för Unifi: https://lazyadmin.nl/home-network/nordvpn-wireguard-as-unifi-...

Även med Wireguard är det svårt att få upp farten över 500 i så gott som alla vanliga routrar.
Flint GL-MT6000 säger sig ha 900 Mbit/s med wireguard, tråd på sweclockers: #20409266

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Har precis uppdaterat mitt bredband till 250/250 och insåg då att min gamla router endast stödjer 100/100. Jag söker en ny router som inte är allt för dyr. Gärna under tusenlappen. Jag bor själv på 42 kvm och har stationär dator (kabel), tv (kabel), Google Assistant, mobiltelefon och ibland laptop uppkopplat.

Jag har tittat på dessa:
ASUS RT-AX1800U WiFi-router
TP-link Archer AX20 AX1800
ASUS RT-AX53U

Är någon av dessa tillräckligt bra? Vilken är mest prisvärd? Eller finns det någon annan under 1000 kr som är bättre? Finns det något bra argument för att lägga några hundralappar till?

Permalänk
Medlem

@gQLLe: Modellerna du listar är i princip identiska sett till specifikationer så "mest prisvärd" är nog den modellen som är billigast.

Samtliga är enklare modeller men har det nödvändigaste såsom Wifi 6, Gigabit-portar och för en yta på 42kvm så bör det inte vara några generella problem att få god täckning med samtliga.

Smaksak vilken modell du väljer, Asus har en bra mobilapp enligt mig men TP-link har säkert något motsvarande.

En modell upp i specs men inom budget kan vara TP-Link Archer AX55 som i skrivandets stund kostar 887kr:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5859814

För de extra hundralapparna så erbjuder modellen mer RAM och teoritisk bättre kapacitet (AX 3000). Om du kommer att ha behov eller nyttja dess extra funktionalitet kan du nog bara svara på själv:

Mer info:
https://www.tp-link.com/se/home-networking/wifi-router/archer...

Lycka till med valet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gQLLe:

Har precis uppdaterat mitt bredband till 250/250 och insåg då att min gamla router endast stödjer 100/100. Jag söker en ny router som inte är allt för dyr. Gärna under tusenlappen. Jag bor själv på 42 kvm och har stationär dator (kabel), tv (kabel), Google Assistant, mobiltelefon och ibland laptop uppkopplat.

Jag har tittat på dessa:
ASUS RT-AX53U

Är någon av dessa tillräckligt bra? Vilken är mest prisvärd? Eller finns det någon annan under 1000 kr som är bättre? Finns det något bra argument för att lägga några hundralappar till?

ASUS RT-AX1800U finns på Amazon just nu för 667 kr. Kommer täcka dina behov perfekt
(Det verkar vara samma hårdvara som AX53U)
Lägger du 1000 kr så får du bara lite snabbare processor/chipset, men det kommer inte påverka något om du inte ska köra VPN eller andra router-specifika funktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gQLLe:

Jag har tittat på dessa:
ASUS RT-AX53U

Jag är ingen riktig fan av Asus, utan har väl mer kört på TP-Link de senaste åren. Dock lämnar firmwaren i mitt senaste TP-Link köp (AX55) en del att önska och en del "features" ger vibbar av spyware och lämnar lite bitter eftersmak...

Den där Asusen verkar vara ok (dvs såvitt jag fattar så är RT-AX1800U/RT-AX53U samma router) och det går att installera OpenWRT på den, vilket iaf jag ser som en fördel.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Dags för ny router dock kan jag väldigt lite om nätverk
Men det jag har kikat på att jag vill ha en som har stöd för vlan. Jag har inte många iots 3 st tror jag .
En apple tv , 1 chromecast och en philips hue bright.
Vill kunna köra wifi till mobil och macbook och chromcast resten är trådat.

Har kikat på ASUS RT-AX86U PRO och Ubiquiti UniFi Dream Router både verkar ha stöd för vlan sen får man väl läsa på hur man ställer in allt rätt.

Eller ska man kika på annan router än dom ovan?

Värt att tillägga är att jag bor i en lgh på 54 kvm 2 rum🤪

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ 2x Asus 27GP850P/Fractel Design North

Soffdator: Macbook Air M3 16GB/256GB

Ljud : Qacoustics 3030i / AMP Emotiva TA1 / Sub SVS SB2000 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kezzo:

Men det jag har kikat på att jag vill ha en som har stöd för vlan. Jag har inte många iots 3 st tror jag .

Har kikat på ASUS RT-AX86U PRO och Ubiquiti UniFi Dream Router både verkar ha stöd för vlan sen får man väl läsa på hur man ställer in allt rätt.

Jag älskar UniFi och rekommenderar det till alla. Dock är Dream Routern svår att få tag på. Jag själv kör med en UniFi Cloud Gateway Ultra, POE swich och UniFi APs och det är en riktigt bra kombo. Kör på minst U6+ AP. Du behöver nog bara en till 54 kvm.

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UCG Ultra, 24-port PoE switch, Flex Mini switch, 2x AP AC-LR, 1x Swiss Army Knife AP)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kezzo:

Kika på denna. https://eu.store.ui.com/eu/en/category/all-cloud-gateways/pro...

Kör själv en Dream Router men om du har snabbt internet klarar den inte mer än 600/700 på WLAN porten CPUn e för klen tyvär i den modellen.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200