Permalänk
Medlem

Fury Beast 1x32GB 3200mhz ddr4 Problem

Hallojsan!

Köpte en gammal gamingburk för 3500 på fb marketplace i maj 2024. Jag har haft lite problem med att datorn fryser och att vissa processer hänger sig. Datorn fryser speciellt ofta när jag lirar path of exile 2 (Allting stannar, ljud slutar, men musen kan röras på en stund med massa konstiga trails och efter ett tag fryser den också helt).

Jag har hört något om att köra med en ram-sticka kan ligga bakom problemen jag upplever, men har inte hittat något mer konkret än så efter lite sökande.

Komponenterna är:

i5 10600k
MPG Z490 GAMING CARBON WIFI
KINGSTON FURY Beast RAM 1x32 GB DDR4 3200MHz (inställt på 3200mhz i bios)
något 1080 (msi kanske)

Så till frågan:

Är det värt att skaffa en till likadan ramsticka, för att minimera strul eller är det inte där problemet ligger?

Tacksam för alla svar och funderingar!

Permalänk
Medlem

En sticka ger inte optimal hastighet men borde inte orsaka krascher.

Du kan ju alltid köra ett minnestest, typ detta.

https://www.memtest86.com/

Är det något fel på stickan skulle jag köpa två nya moduler, finns bra för runt 600 kr.

https://www.amazon.se/dp/B07YV6DKJK/

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan en sticka och trå är att du missa dualchannel och halva bandbredden, annars så ska det inte vara något som orsakar problemen som du beskriver.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Jag hade nyligen problem med mina ramstickor och fick ej några krascher men otroligt mycket microstutter och längre frysningar i google chrome, men då hade jag 2 av 4 ramstickor som visade errors och det ligger utanför min kunskap om windows kan hantera det utan att det kraschar? eftersom du har 1 ram sticka som kanske felar så börja att göra ett memtest.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

som ovan säger.

att köra endast en sticka ska inte göra någon skillnad.

det ända som händer är att processorn kommer bara bli matad med halva minnesbandbredden jämfört med att ha två stickor i dual channel vilket snarare reducerar lasten på minneskontrollern i cpu´n.

så känns mer som att du antingen ställt in något med minnena fel i bios eller att stickan du har har något fel.

i bios när det kommer till "minnestuning" brukar genrellt bara att ställa in XMP profilen vara allt som behövs då den ställer in en profil sparad på minnesstickan som stickan är testad med och genrellt inget annat behöver röras.

dock kan minneskontrollern ibland inte hantera dessa inställningar så att testa bara rätt upp och ner standard JDEC profil i felsökningssyfte vara en bra ide då din cpu endast är specad med upp till DDR4 2666MT/s av intel så 3200MT/s är otestat territorie om minneskontrollern faktiskt kan hantera eller inte.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

som ovan säger.

att köra endast en sticka ska inte göra någon skillnad.

det ända som händer är att processorn kommer bara bli matad med halva minnesbandbredden jämfört med att ha två stickor i dual channel vilket snarare reducerar lasten på minneskontrollern i cpu´n.

så känns mer som att du antingen ställt in något med minnena fel i bios eller att stickan du har har något fel.

i bios när det kommer till "minnestuning" brukar genrellt bara att ställa in XMP profilen vara allt som behövs då den ställer in en profil sparad på minnesstickan som stickan är testad med och genrellt inget annat behöver röras.

dock kan minneskontrollern ibland inte hantera dessa inställningar så att testa bara rätt upp och ner standard JDEC profil i felsökningssyfte vara en bra ide då din cpu endast är specad med upp till DDR4 2666MT/s av intel så 3200MT/s är otestat territorie om minneskontrollern faktiskt kan hantera eller inte.

Oj vad spännande att den då står som 3200mhz. Varför är det så?

Permalänk
Medlem

Och tack alla för era svar, uppskattas mycket!

Permalänk
Skrivet av Hautus:

Oj vad spännande att den då står som 3200mhz. Varför är det så?

frekvensen på minnet är vad minnestillverkaren testat sina minnen med för hastigheter och timings så minnena stödjer upp till dessa.

medans din cpu är bara testad upp till 2666 enligt Intel när den tillverkades.

de flesta cpuer kan oftast gå lite över men det är ingen garanti så du kan ställa in en högre men är ingen garanti att det kommer fungera.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

frekvensen på minnet är vad minnestillverkaren testat sina minnen med för hastigheter och timings så minnena stödjer upp till dessa.

medans din cpu är bara testad upp till 2666 enligt Intel när den tillverkades.

de flesta cpuer kan oftast gå lite över men det är ingen garanti så du kan ställa in en högre men är ingen garanti att det kommer fungera.

Ahaa, fattar! Trodde du menade att minnet var upp till 3200mhz

Permalänk
Medlem

Kolla så att minnet får rätt volt som det ska vara testat med- onäm du kör XMP borde den fixa det men inte helt garanterat.

Men ska nämnas att problemen du beskriver har jag fått i två scenarion som inte hade att göra med dålig RAM- ett var relaterat till Nvidia drivers, prova att köra DDU kanske? Det andra var Razer Synapse och de andra relaterade apparna som min mus tvingar in, när jag tog bort den löste det sig.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

PoE2 lider av problem i kombination med Win11 24H2, om du råkar sitta på den versionen.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | RM850x
HIDs>> 3x 27" 165Hz 1440p IPS | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD