Windows 11 får stöd för MIDI 2.0

Permalänk
Melding Plague

Windows 11 får stöd för MIDI 2.0

Största nyheten på MIDI-fronten sedan 1983.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bättre sent än aldrig?

Permalänk
Medlem

Kommer fortfarande ihåg när vi spelade doom hos en kompis som hade fått ett Sound blaster AWE 32 med riktiga Midi instrument.

Man kunde höra trummorna och elgitarren i musiken.

Själv satt man med ett sketet sound blaster 16.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Kommer fortfarande ihåg när vi spelade doom hos en kompis som hade fått ett Sound blaster AWE 32 med riktiga Midi instrument.

Älskade mitt AWE32, det sparkade verkligen rumpa!

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Har fortfarande kvar mitt Sound Blaster AWE 32 inkl. originalkartong. Men det är inte inbyggt. Men ja det var verkligen mycket bättre än det ljudkortet jag hade innan.

Permalänk
Medlem

MIDI och musikenheter var kul grejer att pilla med och en bra avkoppling från jobbet. Hittade program som bara fungerade på Windows 95 när jag låg på 98'an, så det blev en OpenBSD-Windows 95 kombo på en liten laptop.

Standarden för 2.0 kom redan 2020 så det har tagit några år för samtliga att implementera detta. Tydligen gjordes det en revidering 2023 (Utan att revisionsnumret ändrade sig!) som Apple och Windows väntade in. Linux körde ut sitt på 6.5-kärnan för lite över ett år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-earl:

Har fortfarande kvar mitt Sound Blaster AWE 32 inkl. originalkartong. Men det är inte inbyggt. Men ja det var verkligen mycket bättre än det ljudkortet jag hade innan.

Jag minns att det var ett väldigt långt kort, stämmer det?

Permalänk
Medlem

Midi-porten använde jag bara för spelkontroller när det begav sig. Minns att det var svårt att förstå varför ljudkortet skulle ha en ratt inkopplad

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

MIDI och musikenheter var kul grejer att pilla med och en bra avkoppling från jobbet. Hittade program som bara fungerade på Windows 95 när jag låg på 98'an, så det blev en OpenBSD-Windows 95 kombo på en liten laptop.

Standarden för 2.0 kom redan 2020 så det har tagit några år för samtliga att implementera detta. Tydligen gjordes det en revidering 2023 (Utan att revisionsnumret ändrade sig!) som Apple och Windows väntade in. Linux körde ut sitt på 6.5-kärnan för lite över ett år sedan.

Hmm, jag trodde Apple hade det redan iom Ventura? Men verkar som att det tagit tid att få det bra.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Fanns olika revisioner och vissa tidiga kort hade även kontroller för CD-ROM direkt på ljudkortet. Dessa var oftast fullängdskort.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sound_Blaster_AWE32

Själv körde jag Pro AudioSpectrum 16 med SCSI-kontroller ett kort tag, men bytte till ett vanligt SB16 pga att PAS16 var värdelöst till spel.

Edit:
Har själv ett "nyare" SB AWE32 som är betydligt mindre än korten med CD-ROM interface.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Ja. Här är mitt AWE32. I fredags stoppade jag in det i en dator för första gången på över tjugofem år. Det fungerar!

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Midi-porten använde jag bara för spelkontroller när det begav sig. Minns att det var svårt att förstå varför ljudkortet skulle ha en ratt inkopplad

En "Game port" har ju inte samma fysiska format som en klassisk midi-port.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horvendile:

Ja. Här är mitt AWE32. I fredags stoppade jag in det i en dator för första gången på över tjugofem år. Det fungerar!

Snyggt, minnesexpasionen på plats också, nu måste du hitta lite bra soundfont's att ladda in.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Ja det stämmer, kanske till viss del berodde på att man kunde installera extra RAM minne på kortet i bakre delen. Tror att det var 1-2 cm plats kvar i det gamla Compaq chassit jag först installerade kortet på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horvendile:

<Uppladdad bildlänk>

B-E-A-UTIFUL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Jo det var på ljudkort som mina Joysticks funkade på. När min pappa först för datorn köpte ett speciellt kort med game port så funkade et inte alls. Men när jag sen anslöt till ljudkortet så funkade det. Var ju också samma kontakt.

Permalänk
Medlem

Kära minnen från AWE64

Det största problemet med MIDI 1 är när man har externa syntar. Standarden tillåter 16 kanaler som av vissa synthar kan ge olika instrument, trummor m.m.
Problemet uppstår när man skickar många meddelanden samtidigt. Tex flera instrument, instrument som spelar ackord) och trummor. Efterssom baudraten är 31250 bit per sekund så halkar vissa ljud märkbart efter. För varje meddelande har man en status byte, note on/off byte och velocity byte.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

MIDI-kontakterna får inte heller plats på baksidan av ett kort, därför hade man oftast en breakout-kabel med mid in/ut och gameport.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 5600G, 2x32GB, Exos18 16TBx9 RAIDZ2, CM Stacker
AUX: Asus B550, Ryzen 5700G, 2x32GB, Phanteks P400

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Snyggt, minnesexpasionen på plats också, nu måste du hitta lite bra soundfont's att ladda in.

Egentligen sitter det i fel dator - jag har satt det i en 386 DX-40 som jag håller på att konfigurera för DOS och Win3.11. Det är ett lite för nytt kort för den datorn, en snabb 486 eller Pentium som kör Windows 95 hade varit mer tidstypiskt. Det lär inte bli så mycket soundfonts i Windows 3.11. Men nu fick det bli så här, för det SB16 jag hade till hands (en Vibra-variant) funkade inte så bra under DOS.

Jag har förvisso ett Gravis Ultrasound liggande också, men det är ungefär lika anakronistiskt och får bli för en annan dator.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Skrivet av b-earl:

Jo det var på ljudkort som mina Joysticks funkade på. När min pappa först för datorn köpte ett speciellt kort med game port så funkade et inte alls. Men när jag sen anslöt till ljudkortet så funkade det. Var ju också samma kontakt.

Poängen är väl snarare just att ljudkorten typ soundblaster m.fl. på den tiden hade just en gameport, snarare än en faktisk midi-port.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Tacka vet jag mitt gamla Soundblaster Live! Om jag inte mins fel så köpte Creative upp amerikanska EMU Systems och återanvände mycket av arkitekturen från deras proffsamplers (Emulator serien) när de byggde sin ljudkrets. Gjorde en hel del musik på den tiden och en vissa soundfonts som jag konverterade från AKAI sample CDs låter fortfarande ruggit bra.

När det gäller MIDI 2.0 så är jag lite tveksam. De stora tillverkarna har inte varit snabba på bollen och mindre instrumenttillverkare har nog inte resurserna eller vilja att lägga tid på att implementera MIDI 2.0 än på ett tag. Hönan och ägget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Hmm, jag trodde Apple hade det redan iom Ventura? Men verkar som att det tagit tid att få det bra.

Ja, 13.5-uppdateringen till Ventura verkar det.

Apple introduced MIDI 2.0 support with the release of macOS 13.5 in July 2023. This update enabled applications to incorporate MIDI 2.0 features using the Core MIDI framework.

https://developer.apple.com/documentation/coremidi/midi_servi...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 15 Sequoia

Permalänk

För många år sen när jag började med musik och datorer (97, 98 kanske) hade jag ett Soundblaster med MIDI samt 3epartsdrivrutiner för ASIO. Det var tider det... att sitta i Cubase 3 eller 4 och köra MIDI.

Kör nu ett Apollo Twin samt tusen mjukvarupluggar och program. Kreativiteten dör dessvärre en hel del när det finns så mycket att välja på och när pluggarna löser de flesta problem som kan uppstå. Saknar den gamla goda tiden med felsökandet och tragglande.

Permalänk
Medlem

Får hoppas de återupplivar Bars&Pipes, det var väl MS som köpte det och lade ner det? Hade det till min Amiga, köpte Pro version 2 (tror jag) för 10kr när lokala datorbutiken kursade. Köpte även ett billigt midi-interface, istället för att bygga ett eget.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Spjutspetsteknik vettdu... XD

Skrivet av Timmy Fox:

Bättre sent än aldrig?

Ja Windows ligger verkligen i framkant när det kommer till det perfekta ljudet 🔊.

Det är som Radio 📻 kuratorn säger:

-"Det finns inga genvägar fram till det perfekta ljudet". 🔊.

Pentagon ringde just Windows... Jag hörde själv samtalet...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

If you see Rainbows and Unicorns 🦄 in the Back 🔙 it's changed...You see 'em? 🤣 🤣

Permalänk

Körde själv ett Soundblaster AWE-kort ca 1993-1996 och då behövde det ha en extra breakout-kabel, som gav ingång för joystick (spelande) och MIDI IN/OUT portar (till en Ensoniq-synth med MIDI).

MIDI 1.0 (från 1983) gav möjlighet till mer än 7 bitars nivå (128 värden). I standarden fanns RPN och NRPN messages som buntade ihop 2 bytes och gav 14 bitar (16384 nivåer). https://en.wikipedia.org/wiki/NRPN

Yamaha pushade redan på 90-talet för en utökad MIDI-standard som de kallade XG. Hade sådan hårdvara, men märkte inte så stor skillnad. Andra tillverkare inom musikbranschen verkade inte haka på.

Dåliga MIDI-interface/ drivrutiner och implementeringar genom åren har haft problem med att skicka NRPN- och System Exclusive-meddelanden från/ till extern MIDI-hårdvara. Köper man t.ex. billigt MIDI-interface från Aliexpress eller annan Kina-butik fungerar det ofta inte. Blir datafel i översändningar, konstanta felmeddelanden. Så undvik de billigaste interfacen.

Permalänk

Jag känner skepsis till att Microsoft går in och ändrar i fler musikrelaterade drivrutiner. Det har varit mycket trassel med utslagen hårdvara under Windows 11 (och delvis 10) de senaste månaderna (som Sweclockers rapporterat om). Ljudkort, DAC:ar, MIDI-hårdvara och annat som slutat att fungera efter Windows-uppdatering.

Under 2024 fanns en annan typ av problem för sådan hårdvara: Man var tvungen att installera om drivrutiner tre (3) gånger med mellanliggande datoromstarter, för att installationen alls skulle ta. Och sen kunde drivrutinen sluta fungera efter några dagar, och då fick man göra om det igen... Sweclockers har rapporterat även om det.
Hade just det problemet med min MIDI-mixer Behringer BCF2000 som fungerar klockrent på ett par andra datorer (men stendöd på huvuddatorn).

Omfattande sökningar på olika musikforum sa att ovan problem orsakades av att Microsoft uppdaterat/ skrivit om drivrutinen för "USB Audio", och automatiskt ersatt den tidigare versionen via Windows-uppdatering. Lösning på problemet saknas fortfarande.
I fallet med Behringer och andra hårdvarutillverkare blir problemet mer komplext, då vissa kört med två eller flera parallella drivrutiner: 1-2 eget skrivna som hakar på den äldre Microsoft "USB Audio"-drivrutinen. Och varken Behringer eller Microsoft har det minsta intresse av att samarbeta och uppdatera sin vardera hälft av lösningen...

Om Microsoft slarvar med testning av nya MIDI-drivrutinen (2.0), kan det potentiellt bli stora problem med massor av nu fungerande MIDI-interface och hårdvara (om Microsoft skriver över sin standard-MIDI-drivrutin som många Interface m.m. använder).

Permalänk
Medlem

Valet för mig stod mellan AWE64 och AWE64 Gold, men pga att Gold inte kunde spela in och samtidigt spela upp i realtid fick det bli ett AWE64.
Förstår inte hur Creative kunde "crippla" Gold kortet på det sättet.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem

MIDI 2.0 är nästan ett helt annorlunda protokoll än klassiska MIDI.

Riktiga MIDI-portar är DIN-kontakter, med optokopplade på insidan för att elektriskt skilja enheterna åt.

"MIDI" på ljudkort var egentligen en slags "Game port". Den porten introducerats av IBM år 1981 för att koppla joysticks till "IBM PC". På ljudkorten har två pinnar gjorts om till MIDI in och MIDI ut.

Nuförtiden så skickas MIDI kanske mest över USB och Bluetooth. På USB hör det till ljud-protokollen av någon anledning...

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-earl:

Mycket medveten om detta. Men en klassisk midikontakt är i Din-format. De flesta gameport användes just som interface för spelkontroller. Sedan att man kan koppla midi över gameport är en annan femma.