Permalänk
Medlem

Speldator till sonen 10år

Hej!

Bygge till sonen som är 10. Han kör just nu mest Fortnite och Rocket League, men det lär väl utveckla sig och burken bör hålla några år. 1080p är det som gäller nu, men skulle gärna se att man kan gå upp ett snäpp.

Svårt att sätta maxbudget. Men skulle säga att max är kring 12k. Det behöver inte betyda att vi MÅSTE maxa den budgeten, men skall inte sluta på 50% ovan budget som när farsan hans (*host*) bygger sina.

AM4 (billigare per prestanda just nu?) eller AM5 (bättre uppgraderingsmöjligheter) - hur skall man tänka?

Tanke såhär långt:

Tankar?

Ps. Finns mängder av liknande trådar, jag vet. Å jag har försökt surfa runt och uppdatera mig. Men tryggt att posta egen tråd å få lite direktfeedback också! Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Askilus:

Hej!

Bygge till sonen som är 10. Han kör just nu mest Fortnite och Rocket League, men det lär väl utveckla sig och burken bör hålla några år. 1080p är det som gäller nu, men skulle gärna se att man kan gå upp ett snäpp.

Svårt att sätta maxbudget. Men skulle säga att max är kring 12k. Det behöver inte betyda att vi MÅSTE maxa den budgeten, men skall inte sluta på 50% ovan budget som när farsan hans (*host*) bygger sina.

AM4 (billigare per prestanda just nu?) eller AM5 (bättre uppgraderingsmöjligheter) - hur skall man tänka?

Tanke såhär långt:

https://komponentkoll.se/bild/ZHDqh.png

Tankar?

Ps. Finns mängder av liknande trådar, jag vet. Å jag har försökt surfa runt och uppdatera mig. Men tryggt att posta egen tråd å få lite direktfeedback också! Tack på förhand!

Komplett har ett alternativ du måste byta ut några delar för att paketet ska komma in under din budget. Tänk att dessa priser bara gäller idag då Komplett brukar ändra priserna på sina uppgradering val ganska ofta

Edit Glömde skriva ut övriga delar men det är en 7500F, 7700XT och Cooler Master Hyper 212 ARGB kylare.

https://www.komplett.se/configure/1307024/gaming/gamingdator/...

Alternativ 1 Skulle nog valt detta alternativ du kan uppgradera RAM minnen senare men 16GB bör räcka till de flesta spel idag som en 10 åring ska spela. Du kan också välja orginal RAM för att spara en slant 16 GB 5600 MHz bör räcka du förlorar lite prestanda men inget ni bör märka med en 7700XT.

Välj bort Windows -899 kr
Byt moderkort MSI B650 Gaming Plus WIFI Moderkort -345 kr
Byt PSU MSI MAG A850GL PCIE5 850W PSU +377 kr
Byt RAM Kingston FURY Beast RGB DDR5 6000MHz 16GB +207 kr

Totalt 11 839 kr

Alternativ 2 Billigaste paket
Byt Moderkort ASUS TUF GAMING A620M-PLUS WIFI Moderkort -882 kr
Byt PSU till MSI MAG A850GL PCIE5 850W PSU +377 kr

Totalt 11 095 kr

Alternativ 3 mest RAM minne
Byt till Moderkort ASUS TUF GAMING A620M-PLUS WIFI Moderkort -882 kr
Byt PSU MSI MAG A850GL PCIE5 850W PSU +377 kr
Byt RAM Kingston FURY Beast DDR5 6000MHz 32GB + 871 kr

Totalt 11 966 kr

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Tack för förslag!

Klurade vidare lite baserat på andra förslag i forumet. Står i dessa två alternativ just nu:

AM4:

AM5:

Tankar på dessa eller övriga förslag?
Kanske lite overkill...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Askilus:

Tack för förslag!

Klurade vidare lite baserat på andra förslag i forumet. Står i dessa två alternativ just nu:

AM4:
https://komponentkoll.se/bild/SbYic.png

AM5:
https://komponentkoll.se/bild/FVVRP.png

Tankar på dessa eller övriga förslag?
Kanske lite overkill...

AM4 ger bättre prestanda för pengarna men AM5 ger bättre uppgraderingsmöjligheter så det beror på vad man prioriterar.

B580 räcker nog bra som GPU tills vidare dock.

Permalänk
Medlem

Mitt förslag!

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

AM4 ger bättre prestanda för pengarna men AM5 ger bättre uppgraderingsmöjligheter så det beror på vad man prioriterar.

B580 räcker nog bra som GPU tills vidare dock.

https://komponentkoll.se/bild/BboUj.png

Det är ju det som är frågan. Jag tilltalas av att kunna uppgradera. Men har dock ytterst sällan blivit att det är så jag faktiskt gör, man brukar ändå bygga nytt och gamla burken doneras till nån släkting nånstans 😄

Kan kanske va vettigt att inte smälla på för högt med grafikkortet ja. Varför B580 framför säg RTX 4060 som ligger jämförbart i pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Askilus:

Det är ju det som är frågan. Jag tilltalas av att kunna uppgradera. Men har dock ytterst sällan blivit att det är så jag faktiskt gör, man brukar ändå bygga nytt och gamla burken doneras till nån släkting nånstans 😄

Kan kanske va vettigt att inte smälla på för högt med grafikkortet ja. Varför B580 framför säg RTX 4060 som ligger jämförbart i pris?

B580 presterar något bättre men jag kom på att B580 tappar mer än andra grafikkort med en svagare GPU så det kanske är smartare att köra på 4060 ändå.

Det här ger väldigt mycket för pengarna men även ett tillräckligt bra chassi och PSU för att kunna uppgraderas i framtiden om man skulle vilja det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

B580 presterar något bättre men jag kom på att B580 tappar mer än andra grafikkort med en svagare GPU så det kanske är smartare att köra på 4060 ändå.

Det här ger väldigt mycket för pengarna men även ett tillräckligt bra chassi och PSU för att kunna uppgraderas i framtiden om man skulle vilja det.

https://komponentkoll.se/bild/cXnpO.png

Jag gillar det. Stock-fläkt till parollen duger? Han när nog inte lika ljudkänslig som jag, men ändå.

Har AMD nått kort att konkurrera med i B580/4060 territoriet? Verkar som om 4060 är det vettigaste i det segmentet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Askilus:

Jag gillar det. Stock-fläkt till parollen duger? Han när nog inte lika ljudkänslig som jag, men ändå.

Har AMD nått kort att konkurrera med i B580/4060 territoriet? Verkar som om 4060 är det vettigaste i det segmentet?

RX 7600 är något billigare än 4060 men 4060 är ca 15 % snabbare i 1080p och båda har 8 GB VRAM.

Ska man spela mer krävande spel i framtiden får man vara beredd på att byta grafikkort dock då 8 GB VRAM är ganska lite idag.

Permalänk
Medlem

Eller så stoppar jag in mitt 4070s om jag får tag på ett 5070 när det släpps 🤔

Permalänk
Medlem

Skulle det vara så att ni väljer att gå för ett Arc B580 LE så säljer Alina just nu detta till rätt pris (3489kr) till skillnad från komplett som lagt på 400kr på sina.

https://alina.se/produkter/intel-arc-b580-limited-edition-gra...

Ett litet tipps bara.

Annars så är ju ditt 4070 kort ett monster.

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)