"Disk 0" blev "Disk 1" vid installation av ny SSD

Permalänk

"Disk 0" blev "Disk 1" vid installation av ny SSD

Jag installerade en ny SSD disk i min nyinköpta dator. När jag sen kollade i Diskhanteraren så hade den nya disken blivit "Disk 0". Den gamla disken med operativsystem etc. hade blivit "Disk 1". Kan man ändra detta så att den gamla disken får beteckningen "Disk 0" igen och den nya blir "Disk 1"? Jag vill gärna ha operativsystem och program på "Disk 0". Hur gör man detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bröderna:

Jag installerade en ny SSD disk i min nyinköpta dator. När jag sen kollade i Diskhanteraren så hade den nya disken blivit "Disk 0". Den gamla disken med operativsystem etc. hade blivit "Disk 1". Kan man ändra detta så att den gamla disken får beteckningen "Disk 0" igen och den nya blir "Disk 1"? Jag vill gärna ha operativsystem och program på "Disk 0". Hur gör man detta?

Det har med vilken slot disken sitter på moderkortet. Min OS disk ligger på Disk 5 då M2 platsen som är vid CPU är plats 5

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Vilken som ligger först i bios eller diskhanteraren spelar ingen roll då disken brukar knytas till enhetsbokstav oavsett vart i kedjan den ligger någonstans.
Men om det är något du ändå känner att du måste fixa så får du helt enkelt byta plats på dom fysiskt i datorn. Om det inte går pga olika kontaktdon (ex. SATA <-> M.2) så får du helt enkelt leva med det eller installera om windows på disk0-disken.

Men som sagt, det har ingen betydelse för windows då C: kommer fortsätta vara knuten till Disk1.

Permalänk

Tack för era svar.
Den nya disken som jag satte in har SATA anslutning och den som satt i vid leveransen är en M.2 disk. Så det går inte att skifta dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bröderna:

Tack för era svar.
Den nya disken som jag satte in har SATA anslutning och den som satt i vid leveransen är en M.2 disk. Så det går inte att skifta dessa.

Då är det inget du kan göra

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Nej, det går inte. Jag undrar vad det är som styr tilldelningen av beteckningen. Det måste ske när operativsystemet upptäcker en ny disk. Det hade varit bra om det gick att konfigurera vid uppstart. Det dök upp ett fönster, när jag starta efter installationen, där man kunde göra en del val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bröderna:

Nej, det går inte. Jag undrar vad det är som styr tilldelningen av beteckningen. Det måste ske när operativsystemet upptäcker en ny disk. Det hade varit bra om det gick att konfigurera vid uppstart. Det dök upp ett fönster, när jag starta efter installationen, där man kunde göra en del val.

Nej, det är moderkortet, inte Windows

Visa signatur

Permalänk

Så din M2 disc 0 förvandlades till en diskett

Permalänk
Medlem

Wow skumt trodde disk 0 med windows installerat är reserverat och inte kan ändras ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Wow skumt trodde disk 0 med windows installerat är reserverat och inte kan ändras ?

Vad enheten har för benämning i bios beror på två saker:
1. hur många diskar du har ikopplade
2. vart i kedjan den sitter.

Har du bara en disk på "plats 5" så kommer den heta disk0 tills du stoppar i en ny disk tidigare i kedjan(i vilken ordning på moderkortet som bios kollar efter diskar) som då får benämningen disk0 och den på "plats 5" heter då disk1.
Det har heller ingen betydelse för operativsystemet då både windows och *nix använder andra identifieringsmetoder för att koppla rätt disk till rätt plats (UUID, GUID).

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Nej. det är beroende på hur moderkortet är. På min bärbara datorn från 2012 är den disk 0, men på stationära datorn så har M2 platserna 5 och 6 och jag mitt OS ligger på en M2 plats

Visa signatur

Permalänk

Hej. Nu börjar det klarna lite. Jag har 4 SATA ingångar på moderkortet (ASUS Prime H610M-A), märkta SATA6G_1 till SATA6G_4. Det innebär då att M.2 platserna är 5 och 6. I SATA6G_1 sitter min nya SSD enhet och den blev då Disk 0. Disk 1 (som innehåller operativ mm) var tidigare Disk 0 men blev nu Disk 1 istället. Skulle jag sätta in en SSD enhet nr.2 (i SATA6G_2) så kommer Disk 1 (i M.2 platsen) ändras till Disk 2 och SSD enhet nr. 2 blir Disk 0?
Kan man ändra detta i BIOS?

Permalänk

Nu måste jag nog rätta mig själv. SATA6G_1 blev Disk 0. SATA6G_2 med SSD enhet nr. 2 blir Disk 1. M.2 platsen blir Disk 2.
Detta under förutsättning att platserna SATA6G-1 till 4 på moderkortet får beteckningarna Disk 0 till Disk 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bröderna:

Hej. Nu börjar det klarna lite. Jag har 4 SATA ingångar på moderkortet (ASUS Prime H610M-A), märkta SATA6G_1 till SATA6G_4. Det innebär då att M.2 platserna är 5 och 6. I SATA6G_1 sitter min nya SSD enhet och den blev då Disk 0. Disk 1 (som innehåller operativ mm) var tidigare Disk 0 men blev nu Disk 1 istället. Skulle jag sätta in en SSD enhet nr.2 (i SATA6G_2) så kommer Disk 1 (i M.2 platsen) ändras till Disk 2 och SSD enhet nr. 2 blir Disk 0?

Oftast inte, men som alla i tråden sagt - det spelar verkligen ingen roll.

Du kan sätta boot-order i BIOS, och möjligen kan detta påverka vilket namn diskarna får, men det är inte till för det. Boot order sätter man om man har flera operativsystem klara på olika diskar och vill peka på vilken disk datorn skall använda först.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bröderna:

Bara för att vara lite den som är den... Spelar det nån roll?

Har du märkt nåt praktiskt problem med att det har blivit som det har blivit? Eller är det det mest nåt drag av tvångstanke som styr?
Jag också mycket för att pilla och dona för att få det exakt som jag har tänkt. Ibland klickar man runt och ändrar saker bara för att det går, istället för att helt enkelt bara låta det vara och spela ett spel istället. Men pillandet är ju ibland själva nöjet.
Så, finns det ett bekymmer som behöver lösas?

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk

Bekvämast är att ha systemdisken så tidigt som möjligt i kedjan. Dels för att Windows alltid installerar bootsektorn på den disk som (för Windows) är Disk 0. Det som händer om man installerar när man har flera diskar i samtidigt så läggs bootsektorn på disk 0 och systemet på en annan disk om man inte väljer att installera systemet på disk 0 under installationen. Det här är ett problem när man tar med sig systemdisken och inte disk 0 till ett nytt system då bootsektorn och systemdisken är 2 fysiska diskar. Det är endast här problemet egentligen uppstår.

Det praktiska problemet är när man ska formatera om en partition och inte har koll på viken det är på disken. Ett bra knep här är att namnsätta partitionen så man tydligt ser vad den heter. Ett annat knep är att krympa partitionen innan man raderar eller formaterar om så man ser att det är rätt partition.

Det kluriga i Windows är att partitioner inte behöver ligga i samma ordning på disken som bokstäverna och det är egentligen här som man kan bli lurad när man tittar i ett partitioneringsprogram. Sedan då Windows räknar binärt men skriver decimalt storleken så kan även två diskar med nära lika storlekar vara svårt att skilja mellan varandra.

På gamla system så hade man exempelvis flera boot-enheter som exempelvis diskett, CD-ROM och sedan hårddisken. Det här går ofta att välja fortfarande. Men ett knep här är att ta bort alla alternativ utom systemdisken (dels startar datorn snabbare) samt att det bara kommer finnas en disk som blir disk 0. Behöver man boota från en annan enhet så kan man idag välja en F-tangent under uppstart och sedan välja vilken enhet som för tillfället är boot-enhet.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk

Intressant inlägg från "OldComputer". Det ger en bra bild hur systemet kan vara konfigurerat. Nu hade jag bara en disk i datorn när Windows installerades (av leverantören) så bootsektorn och operativet ligger på samma disk då.
Nä, jag spelar inte men gillar att skruva och förstå hur det fungerar.
Tack för era synpunkter, det har varit givande.