Tekniska problem hos Nordnet – sidan och appen är nere

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Precis, känns som *olika* typer av problem iaf. Båda rejält kass, men på olika sätt.

Ja, det låter mer som att Nordnet förmodligen gjort en Klarna (som nämnts tidigare i tråden).

Känns som att Nordnets fel är bra mycket större än Klarnas var. I klarnas fall kunde kunder se andra kunder transaktioner. I Nordnets fall kom kunder åt andra kunders konton och kunde lägga köp/sälj-ordrar i den andra kundens depåer. Vilket också tyvärr gjordes.

Edit: Läste på DN nu att felet låg i inloggningsförfarandet.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Joppis:

Känns som att Nordnets fel är bra mycket större än Klarnas var. I klarnas fall kunde kunder se andra kunder transaktioner. I Nordnets fall kom kunder åt andra kunders konton och kunde lägga köp/sälj-ordrar i den andra kundens depåer. Vilket också tyvärr gjordes.

Oh my. Kunde folk lägga ordrar på andras konton?
Ja då har haveriet varit omfattande!

Det här vill jag se fortsättningen på. Står Nordnet för återställandet av köp/sälj?

Edit: Ja - dessa har återställts. Läste på DI att så var fallet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Oh my. Kunde folk lägga ordrar på andras konton?
Ja då har haveriet varit omfattande!

Det här vill jag se fortsättningen på. Står Nordnet för återställandet av köp/sälj?

Edit: Ja - dessa har återställts. Läste på DI att så var fallet.

Låter ju bra att det kunde återställas. Kanske inte var så många case totalt

Men läskigt haveri alltså. De hade nog tiden på sin sida som begränsade mängden kunder som loggade in. Jag förstår dock inte riktigt varför man skulle lägga en order i någon annans depå bara för att det går. Skulle jag själv råka ut för detta skulle ju prio vara att larma Nordnet illa kvickt.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Ja, det verkar vara lite olika nivå just iom att man tydligen kunde göra saker också.

Jag vet dock inte vad man ska tro om vad Nordnet säger riktigt.

De verkar ju bekräfta att åtminstone 1 exempel på att någon faktiskt aktivt gjorde saker existerar:
"Ja, vi kan konstatera att det var praktiskt möjligt att agera på andra personers konton i det fall man också fick felaktig kontoinformation visad för sig. Vi har sett att det har inträffat i ett (1) dokumenterat fall, där en aktieorder initierades av en obehörig person. Den transaktionen har återställts, så vi har inget rapporterat fall av direkt ekonomisk påverkan från våra kunder."
-- https://www.nordnet.se/faq/anledningen-till-dagens-tekniska-p... (även https://web.archive.org/web/20250212170951/https://www.nordne... )

Men sedan fanns det ju åtminstone ett öppet publicerat exempel, vilket de säger är helt orelaterat. (Ren otur att han Oscar fick sitt konto kapat just samtidigt som det var totalt kaos i inloggningen, tydligen)

"Men de obehöriga transaktionerna på Oscar Skönnebergs konto beror inte på problem hos Nordnet, enligt Nordnets kommunikationschef Johan Tidestad.

Vad har hänt, i så fall?

– På grund av banksekretess kan jag inte kommentera det enskilda fallet, men generellt kan jag säga att obehörig åtkomst till digitala tjänster kan uppstå genom till exempel id-kapning eller andra former av faktorer utanför vår direkta kontroll, säger han."
-- https://www.svd.se/a/wgvn75/nordnet-kan-fa-dryga-boter-efter-...

Det är förstås möjligt att det bara var oturlig timing, men lite anmärkningsvärt iaf. Det låter ju inte i artikeln som att Oscar hade "password123" som lösenord heller.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304