Krönika: Switch 2-priset är för högt för familjer

Permalänk
Melding Plague

Krönika: Switch 2-priset är för högt för familjer

Edin tycker att Nintendo förlorar en av sina största fördelar med Switch 2:s pris.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Barnfamilj här. Vi kommer att avvakta med ett köp tills ett släpp av ett nytt Zeldaspel gör det ofrånkomligt...förhoppningsvis går det då att att köpa ett begagnat Switch 2. Så länge det släpps nya spel på gamla Switchen får barnen klara sig utan "4K" och 60fps...

Det som svider mest i mig är egentligen de sjuka priserna på spel, det är egentligen illa på PS och XBOX också, men på andra plattformar kan man ofta köpa spel på rea ganska billigt om man bara väntar lite. Inte riktigt så på Nintendo, även om det händer.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Det blir inget nytt för min del iaf, mestadels principiellt då jag tycker priset är för högt, men också för att det sällan kommer något nytt från Nintendo. Hade gärna haft en stående här och damma (likt den gamla gör nu) så man kunde köra en runda då och då.

Permalänk
Medlem

Priset på $450/470€ tycker jag är helt okej. Inflationen har rusat och massor har gått upp. Bara svenska priserna som är helt åt fanders!

Lyckades boka en MKW Bundle på Komplett för 5992:- (Mecanat/Benify), vilket även är priset om man importerar från ett annat EU-land, och har inbjudan till My Nintendo att köpa för 470€ till fästmön, blir ~1500:- billigare på vardera...

Permalänk
Medlem

5581 kr kostar det i Tyskland (med Mario Kart World)...
Tror nog det är bättre att kritisera våra politiker (samtliga partier) istället för att gnälla på Nintendo.
Det är ju knappast Nintendo som sett till att samma konsol kostar så mycket mer i Sverige än i övriga europa.

https://www.amazon.de/-/en/Nintendo-10X/dp/B0F2JCL3NZ?dib=eyJ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PH2000:

Tror nog det är bättre att kritisera våra politiker (samtliga partier) istället för att gnälla på Nintendo.
Det är ju knappast Nintendo som sett till att samma konsol kostar så mycket mer i Sverige än i övriga europa.

Bergsala...

Permalänk
Medlem

Samma pris som ett NES när det kom, omräknat för inflation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Bergsala...

Se ovan, köp konsollen men inte från svenska återförsäljare. Som nämndes ovan kan du t.ex få den för 5500 med ett spel i i Tyskland. Ser likadant ut i franska butiker.

Det finns ingen* anledning att inte ta det klivet, vi befinner oss trots allt i en marknad som omfattar hela EU.

*RMA kanske man vill läsa på lite om men jag tror inte det borde vara ett problem.

Permalänk
Testpilot

Som redan nämnts är det framför allt det svenska priset som är ett grovt problem. Jag vet inte om det är Nintendo Bergsala som lägger på någon extra avgift eller inte, men att produkten är över en tusenlapp dyrare än vad den borde vara – det är inte rimligt någonstans.

Något har gått väldigt fel i ledet, och man kan inte ens skylla på "svag krona" den här gången, eftersom vi står starkt jämfört med både euron och dollarn. Faktiskt bästa utgångsläget på tre år. Bara att beställa från Tyskland, hjälp vänner och släktingar att göra samma sak om de visar intresse för konsolen.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

Jag kommer ihåg 'project reality' med SGI '93.
På något sätt så blev N64 resultatet '96.

Vill minnas att priset var (och enligt wiki) $199 vilket idag skulle motsvara $400.
Vill minnas att man som svensk när man förbeställde denna maskin betalade mer...

Problemet är att vi har halkat efter andra länder ekonomiskt och att vi har en politik som vill vara bäst i klassen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Bergsala...

Tror inte hela sanningen ligger där. De tar säkert ut en slant, men kemikalieskatten, moms och säkert andra påslag från vår stat gör även det sitt till det höga priset.
Min poäng var egentligen att Nintendo knappast är skyldiga till det höga priset i Sverige..

Permalänk
Medlem
Skrivet av PH2000:

Kan du peka på vad det är från politikerna som gör att den är dyrare i Sverige?

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Ja, jag tänkte "det här blir kul med systerdottern" men nä, det får fan va.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D per-core CO + 2133 MHz FCLK GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 Hynix BZ subtimings MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB Ljud Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x NAS Synology DS423+

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Bergsala...

Ja kolla i Finland 589$ och 649$, 6 500 sek och 7100 sek. Lägg på någon hundring för svenska miljöskatter så är det samma pris i stort sett så Bergdala är nog en betydligt större bov än politikerna i detta läge.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PH2000:

Tror inte hela sanningen ligger där. De tar säkert ut en slant, men kemikalieskatten, moms och säkert andra påslag från vår stat gör även det sitt till det höga priset.
Min poäng var egentligen att Nintendo knappast är skyldiga till det höga priset i Sverige..

Det går inte ihop.
5581 kr i Tyskland inkl Mario Kart (jag utgår ifrån att det stämmer). 7500 kr i Sverige.

Tysk moms är 19%, svensk moms 25% . (5581 / 1.19) * 1.25 = 5862 kr

Kemikalieskatt 180 kr/kg, 0.53 kg * 180 kr/kg = 95.4 kr

Så priset bör gå från 5581 i Tyskland till 5958 kr i Sverige om man enbart kollar på moms och kemikalieskatt. Eller några kronor till om det nu skulle vara moms även på kemikalieskatten.
Ett påslag på drygt 1500 kr(!!) till tillkommer utöver det.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av PH2000:

Nej, det är utan tvekan Bergsala/återförsäljarnas fel till allra största del:

https://www.fz.se/forum/post/4622776

Kemikalieskatten och privatkopieringsavgiften är bara småbelopp i detta fall, och är inte förklaringen.

Skrivet av Thomas:

Det går inte ihop.

Precis.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Kemikalieskatt 180 kr/kg, 0.53 kg * 180 kr/kg = 95.4 kr

Du glömmer bort dockan, nätadapter och annat löst i förpackningen.

Har svårt att se att kemikalieskatten enbart skulle ta hänsyn till konsolen i sig.

Permalänk
Medlem

Mycket reaktioner på vad jag har förstått är placeholder pris. Jagsjälv tror att konsolen kommer hamna på 6000-6300 kr beroende på vart kronan är.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av walkir:

Du glömmer bort dockan, nätadapter och annat löst i förpackningen.

Har svårt att se att kemikalieskatten enbart skulle ta hänsyn till konsolen i sig.

Fair enough, men kanske 1.5 kg då? Vilket fortfarande lämnar typ 1400 kr oförklarat av moms/kemikalieskatt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Nej, det är utan tvekan Bergsala/återförsäljarnas fel till allra största del:

https://www.fz.se/forum/post/4622776

Kemikalieskatten och privatkopieringsavgiften är bara småbelopp i detta fall, och är inte förklaringen.

Precis.

Min poäng är att vi ska nog inte gnälla på Nintendo gällande priset. Våra politiker bär en del av ansvaret, men även som framkommit här av andra inlägg så har även Bergsala en del i detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PH2000:

Lustigt att denna extrema skillnad mot EU-riktpris (som inkluderar 19% moms) bara drabbar Switch 2, tycker du inte?

På riktigt. Förminska inte det ockerpris som Bergsala, och ingen annan, är skyldig till här.

Och kan vi en gång för alla släppa det här med kemikalieskatt? Visst, den är idiotisk, men den är på 179 kr per kilo. Hur mkt tror ni Switch väger egentligen?

Permalänk

tyvärr så har iaf för mig nintendo tagit för stora kliv och tycker inte spelen tilltalar mig längre. senaste stationära Nintendo konsollen var mitt WII och handhållna new3DS xl.

till Switch har kommit typ 2 spel som tilltalat mig Links Awakening och ett till som ja inte kommer på namnet på just nu.

så har inte riktigt motiverat att köpa en switch för 2 spel i mitt fal när prislappen legat så pass högt som den gjort på switch alderless för dyr för det extremt lilla som tilltalat mig...

att pröjsa 7000:- för en Switch 2, inte en chans... speciellt inte före typ strax innan EOL när man vet om det faktiskt kommer släppas någora spel till den som kommer tilltala en.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av PH2000:

Min poäng är att vi ska nog inte gnälla på Nintendo gällande priset. Våra politiker bär en del av ansvaret, men även som framkommit här av andra inlägg så har även Bergsala en del i detta.

Fast, du har inte lagt fram några som helst belägg för varför det skulle vara så.
Eller menar du att politikerna explicit, och i skymundan, har sagt till Nintendo att de måste göra Switch 2 dyrare i just Sverige?

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Lustigt att denna extrema skillnad mot EU-riktpris (som inkluderar 19% moms) bara drabbar Switch 2, tycker du inte?

På riktigt. Förminska inte det ockerpris som Bergsala, och ingen annan, är skyldig till här.

Och kan vi en gång för alla släppa det här med kemikalieskatt? Visst, den är idiotisk, men den är på 179 kr per kilo. Hur mkt tror ni Switch väger egentligen?

Jag har mailat Bergsala och bett om en förklaring just av anledningen att 6750-7500kr för konsolen endats går ihop med moms/skatt/avgifter om Bergsala stoppat ner fingrarna, nej en arm eller två långt ner i syltburken. Jag hade kunnat leva med 5000-6000kr. Dyrt men rimligt. Men detta ...

Det tragiska verkar ändå vara att folket har kastat sig över förhandsbokningar i Sverige och därmed legitimerar Bergsala att detta är "OK".

Permalänk
Medlem

Flera jag känner som har bokat switch 2+mario kart för 6200kr men sen hände något med priserna. Återstår väl att se om priset faktiskt stämmer. Det blir väl att importera helt enkelt om det inte löser sig. Spontant känns det ju inte som att nintendos priser på konsolen är fel utan mer det nordiska priset?

Så jag tänker inte utgå från priserna krönikan utgår från. Det är något som inte stämmer med våra priser just nu och tänker inte lägga mer än 6000kr på switch+mario kart bundlen.

509 euro för bundle - Tyskland

Permalänk
Medlem

Bergsala, the distributor for Nintendo in the Nordics is scalping the Switch 2 by about 100€.

https://www.reddit.com/r/nintendo/s/MuW4lWE24z

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Bergsala, the distributor for Nintendo in the Nordics is scalping the Switch 2 by about 100€.

https://www.reddit.com/r/nintendo/s/MuW4lWE24z

Lite längre ner i tråden hittar man det här (intressant).

"Being a swede myself, I find your outrage to be understandable but misinformed. Bergsala has been contacted about this by numerous people and have responded that they are not allowed to set an MSRP for the system, this is instead left up to individual retailers. The markup comes from our electronics retailers essentially cartelizing and colluding with each other. Retrospelbutiken initially had preorders up for close to the prices on continental Europe but quickly changed those once Elgiganten, Webhallen, Power etc put their prices. up. I understand the upset, I personally would love to be able to buy the system for the MSRP without ordering from abroad, but whipping people up to complain about Bergsala like this will literally not do anything to resolve the issue. This is also not a Nintendo only issue, it applies to other games consoles and consumer electronics in general."

Permalänk
Medlem

Ledsen men priset går upp på allt inte bara Tech, Konsument "IT" världen har haft oförskämt låga prishöjningar över åren framförallt spelen. För nintendos del ta tex 200 Dollar för nintendo 64 som den kostade vid release förmodligen 3000kr här i sverige 1996 och spelen släpptes för 600kr och uppåt som nya vet att många låg på 700kr eller kanske till och med 800kr här.

Detta var BETYDLIGT mer då än vad det är idag, frågar man https://www.inflationtool.com , så säger de att 3000kr är drygt 5k idag.

Så ser man bara till inflationen har konsolen absolut fått en höjning men folk har också mer pengar över idag än 1996. Resa utomlands är inte längre något som några enstaka gör, det är regel snarare än undantag. Det finns dem som lever på gränsen idag men då är det oftast ett fritt val man ska bo "precis" där. Köper man en lägenhet för 5-10 miljoner med en "vanlig lön" så får man skylla sig själv lite man "måste" in bo i storstaden.
Det finns hus att köpa för 300 tusen runt om i sverige och jag är ledsen men 7000 för en vara som kan förväntas leva i 5år + och kan stå för hundra eller tusentals timmar underhållning är inte dyrt.

Ser man däremot till spelen har de ju inte ens gått upp rent krasst så i slutänden är switch 2 billigare 2025 än vad Nintendo 64 var 1996.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

att pröjsa 7000:- för en Switch 2, inte en chans... speciellt inte före typ strax innan EOL när man vet om det faktiskt kommer släppas någora spel till den som kommer tilltala en.

Du kommer att få uppleva The Breath of the Wild DX!

Tycker inte det hänt speciellt mycket på konsolmarknaden sedan 2015 om man ska vara lite elak. Xbox är ett stort skämt och har inte lyckats överträffa spelen som släpptes till 360. Playstation gör främst remakes av remakes och Nintendo lyckades främst tack vare att ingen köpte Wii U.

Permalänk

Blir självklart fortsatt Sh*tendobojkott. Hårdvara till överpris, spelen är hiskeligt dyra. Det är helt enkelt dålig prisvärdhet på allt. För att inte tala om deras unkna beteende mot fans.