Nvidias svar på för lite videominne: Komprimerade texturer

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Beräkningskort till AI-prylar m.m. till datacenter/enterprise är väl prio hela tiden nu... det som inte duger kan bli grafikkort, typ.

De får massor mer betalt för samma mängd kisel till det ena, så det är väl enkel matematik vad de ska prioritera.

Det var det jag menade med att produktionskapacitet går till andra chip.

Känns dock inte som "andrahandssortering" är rätt ord i sammanhanget.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Ah men vem bryr sig om tråkig gammal kompression om den inte är AI?!?

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det var det jag menade med att produktionskapacitet går till andra chip.

Känns dock inte som "andrahandssortering" är rätt ord i sammanhanget.

De chippen som har för många defekter för att kunna säljas till maskininlärning. De får bli grafikkort nu.

Han sa något om att man kan se det på serienummerna.

Så bokstavligt talat andrahandssorteringen.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

De chippen som har för många defekter för att kunna säljas till maskininlärning. De får bli grafikkort nu.

Han sa något om att man kan se det på serienummerna.

Så bokstavligt talat andrahandssorteringen.

Det makes no sense.

För det första så är den stora AI-kassokon, GB200, chip som inte ens används för grafikkort.

För det andra, om vi pratar om GB202 och mindre, så använder man alltid* nedskalade chip till grafikkort. Så har det alltid varit, även före AI-hypen. Och Geforce Blackwell korten använder inte mer nedskalade chip än vanligt.

* Förutom i de fall man kör med fullt chip även i grafikkorten, som man tex gör i 5080.

Ang "beräkningskort o dyl". Har de ens släppts för Blackwell än? Quadro & Co alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det makes no sense.

För det första så är den stora AI-kassokon, GB200, chip som inte ens används för grafikkort.

För det andra, om vi pratar om GB202 och mindre, så använder man alltid* nedskalade chip till grafikkort. Så har det alltid varit, även före AI-hypen. Och Geforce Blackwell korten använder inte mer nedskalade chip än vanligt.

* Förutom i de fall man kör med fullt chip även i grafikkorten, som man tex gör i 5080.

Ang "beräkningskort o dyl". Har de ens släppts för Blackwell än? Quadro & Co alltså.

Eftersom jag hört det i andra hand så har jag inga källor att backa upp det med, så jag kan inte säga att det definitivt är så.

Jag kan mycket väl ha fel. Ska kolla med han som sa det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Eftersom jag hört det i andra hand så har jag inga källor att backa upp det med, så jag kan inte säga att det definitivt är så.

Jag kan mycket väl ha fel. Ska kolla med han som sa det.

Ja men jag ser inte vad nyheten skulle vara? Nedskalade chip har varit vardagsmat i evigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ja men jag ser inte vad nyheten skulle vara? Nedskalade chip har varit vardagsmat i evigheter.

Du har rätt!

Det är inte andrahandssortering, det är det bara om det finns motsvarande beräkningskort och de skadade är det vi får.

Så man kan väl säga att det vi får är det som blir över. Och jag hade gjort likadant. Pengar pengar pengar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Du har rätt!

Det är inte andrahandssortering, det är det bara om det finns motsvarande beräkningskort och de skadade är det vi får.

Så man kan väl säga att det vi får är det som blir över. Och jag hade gjort likadant. Pengar pengar pengar.

Ja, det är ju det resp korts chip fulla beteckning säger, där -400 vanligen indikerar fullt chip.

Tex 5090 som använder GB202-300, ganska skadeskjutet. Ett teoretiskt 5080Ti skulle kanske använda GB202-200, rejält skadeskjutet. Och 5080 som faktiskt har fullt (men mycket mindre) chip, GB203-400.

Men poängen är alltså att såhär har det varit i >20 år.