Nvidias svar på för lite videominne: Komprimerade texturer

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Någon som sa att det är första generationen kort där vi får det som blir över. Andrahandssorteringen.

Känns bra.

Så är det ju..
Nvidia är inget grafikkortsföretag längre..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackqanil:

Nee nu får dom fan ta o ge sig har dom tappat det helt eller?! Efter 50 seriens fiasko har jag bestämt mig för att köra amd istället för första gången på 15år då är de fan illa, så besviken på Nvidia. Blir ett 7900xt:)

AMD jobbar förstås också på liknande tekniker, se t.ex. Neural Texture Block Compression från dem.

Permalänk
Medlem

vad folk missar är att det tar bort bloat. när du laddar ner ett spel som ass creed som är 300gb är 80% av det bara 4k texturer.
att ist fylla ssd med 500mb av ett vapenskin per vapen kan det nu bara ta upp 10mb av ssd samt inte slösa vram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Det gör det visst. Senast var det dlss4 med transformer model som funkar på så gamla kort som 2xxx serien. Det enda som inte spillt över hittills är frame generation och multi frame generation. Sen får vi väl se vad det blir av just denna funktion, det kan man väl bara spekulera i.

nvidias egna bloginlägg säger att neural texture funkar på 2xxx serien. samt amd 6000 o intel arc. det är en öppen standard. bara devs som betalar licens

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag det är bra med nya tekniker som är "work smarter, not harder" som DLSS, FG osv.
Visst har det tummat på bildkvalitén men den har också blivit bättre och bättre med åren.
Bara DLSS 4 med Transformer Model är ett stort steg fram i bildkvalité.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Man kanske skulle damma av min komprimeringsteknik jag spånade fram runt 2000 talet som hade grym kompression, dock ej lossless.
Den tog helt sonika och raderade allt efter den första byten i filen så filerna blev görsmå!
Uppackning gick ju naturligtvis inget vidare, men nu så kanske det kan funka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Om nu spel kommer börja kräva 32gb+ så är detta kanon för oss konsumenter då vi slipper betala för kort med mycket mer bus samt fler vram moduler.

I princip möjliggör detta att man kan spela med ultra texturer på xx60 serien och rt utan att bottleneckas av vram

Du tror väll inte att du slipper betala för Nvidias AI-träning?
Tänk på R&D kostnader, hårdvara för att träna modellerna, samt elräkningarna.

Det är inte minneschippen på 5090 som kostar 30k+, det är väldigt små ändringar i kärnan för att kunna köra DLSS samt framegen bättre, det är mjukvara du betalar för, inget annat.

Jag vill inte heller bli inlåst i Nvidias proprietära teknik, jag vill ha funktioner som fungerar i alla spel, inte de som är Nvidiasponsrade. Cuda, DLSS, Framegen, Gsync...

Permalänk

Undra hur och om det funkar utan DLSS. Att minnesanvändningen sjunker med DLSS är ingen nyhet.

Jag tolkar detta svar som att minneskretsarna är dyra att köpa så de försöker öka vinsten på varje kort genom att utveckla teknik för att minska åtgången. Tänket i sig r ju inte fel...

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem

5080 är mer eller mindre vad 4080TI är och väldigt blygsamt med VRAM som jag ville komma till. 7900XTX kommer med 24GB minne och jag är likt många andra inte speciellt brydd utav RTX eller DLSS. FSR4 kommer att komma till RDNA3 också och jag är säker på att uppskalning och RT kommer fungera fint även på Radeon 7000-korten.

Haft lika många nVidia kort genom tiderna som Radeon-kort och jag anser att dom verkligen tappat det efter 3000-serien som var bra. 4000 serien med stora kvalitetsproblem med inte minst strömkontakten som följer efter 5000 serien som ett riktigt fiasko så är verkligen strömkonsumptionen käpprätt åt h*lvete för ~25-30% högre prestanda mot 4090. Ett 4090 "TI" eller överklockat 4090 står sig extremt bra mot 5090.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Du tror väll inte att du slipper betala för Nvidias AI-träning?
Tänk på R&D kostnader, hårdvara för att träna modellerna, samt elräkningarna.

Det är inte minneschippen på 5090 som kostar 30k+, det är väldigt små ändringar i kärnan för att kunna köra DLSS samt framegen bättre, det är mjukvara du betalar för, inget annat.

Jag vill inte heller bli inlåst i Nvidias proprietära teknik, jag vill ha funktioner som fungerar i alla spel, inte de som är Nvidiasponsrade. Cuda, DLSS, Framegen, Gsync...

Denna standard är ju öppen? Sen kostar alltid RnD mycket, man betalar ju för en fungerade system.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

OM det fungerar som dom säger och utan problem är det ju kanon, speciellt om det kan användas till annat än spelande men jag är skeptisk.

Permalänk
Medlem

Morgondagens nvidiainnehavare: 4 MB minne och drar ändå 825 W…Uppskalar 320x320 monokromt till 8K och Mega-Super Frame Generation där 1/327 frames är ”riktig”… 😂

Visa signatur

Nuvarande rigg:
CPU: AMD 9800X3D; RAM: 32 GB; GPU: AMD 9700 XTX
Flest datorer när han dör vinner...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Vad teknikneggo ni är på ett teknikforum. Innan lzh, zip o.s.v. kom tog filer jättemycket plats, innan jpeg kom tog bilder jättemycket plats, innan mp3 kom tog musik jättemycket plats o.s.v. komprimering med bättre algoritmer är något bra, det är inte något dåligt.

Håller helt med dig. Men mp3 ska nog inte nämnas för högt i sammanhanget, det är ett rätt dåligt format jämfört med de modernare och bättre bl.a Ogg Vorbis (spotify t.ex). Så länge komprimering används med precis rätt kvalitetsinställningar så är artefakterna i det närmast osynliga. Går man för långt så blir det snabbt dåligt dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ex-con:

Morgondagens nvidiainnehavare: 4 MB minne och drar ändå 825 W…Uppskalar 320x320 monokromt till 8K och Mega-Super Frame Generation där 1/327 frames är ”riktig”… 😂

Behöver inte ens skicka med några assets alls för spelen, allt skapas av AI!

Permalänk
Medlem

Denna standard är ju öppen? Sen kostar alltid RnD mycket, man betalar ju för en fungerade system.

Visst betalar man för ett fungerande system, frågan är ju vad folk är villiga att betala för.
AI / ML lägger ju ett lager till på komplexiteten, dessutom behöver den tränas och förbättras.
Exempelvis DLSS träning kan behöva köras på nya spel och sedan läggs det in i drivrutinen.

Nvidia blir väldigt styrande i detta, hur ofta vill dom uppdatera, hur länge, vilka modeller skall få vilket stöd. De tar redan premium för en serie som inte bidrar med mycket över föregående generation, då fokuserar de på AI delen. De måste täcka upp för kostnader som kommer senare i tiden då mjukvaran behöver tränas om, inte bara vid köpet av själva grafikkortet.

Vill vi att Nvidia själva bestämmer vad som visas på våra skärmar?
Är det inte upp till de som skriver programmet / spelet?

Kanske anser också du att RTX 5070 är lika snabbt som ett RTX4090?
Bör 5070 kosta 20 papp för att exempelvis MFG existerar?

Jag vill betala för hårdvara, sedan vill jag kunna köra det jag vill på kortet.
Och jag vill inte ha någon sorts AI subscription från Nvidia där det kostar $100 i månaden för att få mjukvara som stödjer de senaste spelen.

Permalänk
Medlem

Texturkomprimering! Så spännande och nytänkande!

Det är ju liksom inte som om det vore något funnits sedan mina Quake 3 dagar, eller nåt. 😂

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalleKulspruta:

Undra hur och om det funkar utan DLSS. Att minnesanvändningen sjunker med DLSS är ingen nyhet.

Jag tolkar detta svar som att minneskretsarna är dyra att köpa så de försöker öka vinsten på varje kort genom att utveckla teknik för att minska åtgången. Tänket i sig r ju inte fel...

Minnesanvändningen sjunker med DLSS, eftersom bilden renderas i en lägre upplösning, d.v.s den tar upp mindre plats i den del av minnet som allokeras till framebuffern.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Så visst prestanda tapp... När de tenderar ett enda stillastående objekt med minnesanvändning på 270mb? Är intressant ide, men skulle nog vilja se hur det presterar i en interaktiv scen i realtid där man faktiskt använder typ hela minnet i default. För om det kostar svinmycket compute så kan man ju annars lika gärna köra allt procedurellt.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av nördigg:

vad folk missar är att det tar bort bloat. när du laddar ner ett spel som ass creed som är 300gb är 80% av det bara 4k texturer.
att ist fylla ssd med 500mb av ett vapenskin per vapen kan det nu bara ta upp 10mb av ssd samt inte slösa vram.

Fast det ju inte så att nvidias drirutiner byter ut textrerena på din lagringsenhet. (komprimerar dem)

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Det är nog som mycket annat, man skall nog inte räkna med så mycket vid första iterationen. Nvidia verkar var ganska long game i sin vision och pytsar ut det i omgångar. Och utan mjukvara som använder teknologierna är det ju i praktiken inte värt något. Men kul om det kan komma med i lite RTX Remix spel till att börja med.

Jag tycker bara det är häftigt att man hittar på nytt och uutänker utanför boxen.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xfade:

Fast det ju inte så att nvidias drirutiner byter ut textrerena på din lagringsenhet. (komprimerar dem)

Drivrutin nej, men spelutvecklare kan ju börja använda denna tekniken på sina texturer. Koden för att komprimera texturer och integrera det i en spelmotor finns med i Github-repot.

Citat:

The SDK provides several tools for incorporating NTC into a content pipeline and engine runtime.

Med det sagt verkar det ju vara ett tidigt demo än så länge, men tekniskt sett skulle det gå att implementera detta och lansera ett spel med det.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Den som artikeln nämner? Vart fick du den informationen och vad menar du exakt med öppen i sammanhanget?
Inte expert på området och hinner inte lusläsa just nu men vad jag ser på GitHub låter det inte särskilt öppet precis, särskilt inte i libntc.

I licensfilen för SDK:

4. LIMITATIONS. Your license to use the SDK is restricted as follows:
a. You may not reverse engineer, decompile or disassemble, or remove copyright or other proprietary notices from any
portion of the SDK or copies of the SDK.
b. Except as expressly provided in this license, you may not copy, sell, rent, sublicense, transfer, distribute, modify, or
create derivative works of any portion of the SDK. For clarity, you may not distribute or sublicense the SDK as a stand-alone
product.
c. Unless you have an agreement with NVIDIA for this purpose, you may not indicate that an application created with the
SDK is sponsored or endorsed by NVIDIA.
d. You may not bypass, disable, or circumvent any technical limitation, encryption, security, digital rights management or
authentication mechanism in the SDK.
e. You may not use the SDK in any manner that would cause it to become subject to an open source software license. As
examples, licenses that require as a condition of use, modification, and/or distribution that the SDK be: (i) disclosed or
distributed in source code form; (ii) licensed for the purpose of making derivative works; or (iii) redistributable at no charge.
f. Unless you have an agreement with NVIDIA for this purpose, you may not use the SDK with any system or application
where the use or failure of the system or application can reasonably be expected to threaten or result in personal injury,
death, or catastrophic loss. Examples include use in avionics, navigation, military, medical, life support or other life critical
applications. NVIDIA does not design, test or manufacture the SDK for these critical uses and NVIDIA shall not be liable to
you or any third party, in whole or in part, for any claims or damages arising from such uses.
g. You agree to defend, indemnify and hold harmless NVIDIA and its affiliates, and their respective employees, contractors,
agents, officers and directors, from and against any and all claims, damages, obligations, losses, liabilities, costs or debt,
fines, restitutions and expenses (including but not limited to attorney’s fees and costs incident to establishing the right of
indemnification) arising out of or related to your use of the SDK outside of the scope of this license, or not in compliance
with its terms.

Kollar man i filerna under src i libntc vilket verkar innehålla faktiska kompressions algoritmer osv så har de flesta filer denna licenstext inkluderad:

/*
* SPDX-FileCopyrightText: Copyright (c) 2024 NVIDIA CORPORATION & AFFILIATES. All rights reserved.
* SPDX-License-Identifier: LicenseRef-NvidiaProprietary
*
* NVIDIA CORPORATION, its affiliates and licensors retain all intellectual
* property and proprietary rights in and to this material, related
* documentation and any modifications thereto. Any use, reproduction,
* disclosure or distribution of this material and related documentation
* without an express license agreement from NVIDIA CORPORATION or
* its affiliates is strictly prohibited.
*/

Jag skulle nog läsa det hela jävligt noga innan jag arbetade med någon del av det under antagandet att det är "öppet" annat än hur en butik full av varor är "öppen" då du kan gå runt och titta och känna på prylar.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.

Permalänk
Skrivet av Shiprat:

Den som artikeln nämner? Vart fick du den informationen och vad menar du exakt med öppen i sammanhanget?
Inte expert på området och hinner inte lusläsa just nu men vad jag ser på GitHub låter det inte särskilt öppet precis, särskilt inte i libntc.

I licensfilen för SDK:

4. LIMITATIONS. Your license to use the SDK is restricted as follows:
a. You may not reverse engineer, decompile or disassemble, or remove copyright or other proprietary notices from any
portion of the SDK or copies of the SDK.
b. Except as expressly provided in this license, you may not copy, sell, rent, sublicense, transfer, distribute, modify, or
create derivative works of any portion of the SDK. For clarity, you may not distribute or sublicense the SDK as a stand-alone
product.
c. Unless you have an agreement with NVIDIA for this purpose, you may not indicate that an application created with the
SDK is sponsored or endorsed by NVIDIA.
d. You may not bypass, disable, or circumvent any technical limitation, encryption, security, digital rights management or
authentication mechanism in the SDK.
e. You may not use the SDK in any manner that would cause it to become subject to an open source software license. As
examples, licenses that require as a condition of use, modification, and/or distribution that the SDK be: (i) disclosed or
distributed in source code form; (ii) licensed for the purpose of making derivative works; or (iii) redistributable at no charge.
f. Unless you have an agreement with NVIDIA for this purpose, you may not use the SDK with any system or application
where the use or failure of the system or application can reasonably be expected to threaten or result in personal injury,
death, or catastrophic loss. Examples include use in avionics, navigation, military, medical, life support or other life critical
applications. NVIDIA does not design, test or manufacture the SDK for these critical uses and NVIDIA shall not be liable to
you or any third party, in whole or in part, for any claims or damages arising from such uses.
g. You agree to defend, indemnify and hold harmless NVIDIA and its affiliates, and their respective employees, contractors,
agents, officers and directors, from and against any and all claims, damages, obligations, losses, liabilities, costs or debt,
fines, restitutions and expenses (including but not limited to attorney’s fees and costs incident to establishing the right of
indemnification) arising out of or related to your use of the SDK outside of the scope of this license, or not in compliance
with its terms.

Kollar man i filerna under src i libntc vilket verkar innehålla faktiska kompressions algoritmer osv så har de flesta filer denna licenstext inkluderad:

/*
* SPDX-FileCopyrightText: Copyright (c) 2024 NVIDIA CORPORATION & AFFILIATES. All rights reserved.
* SPDX-License-Identifier: LicenseRef-NvidiaProprietary
*
* NVIDIA CORPORATION, its affiliates and licensors retain all intellectual
* property and proprietary rights in and to this material, related
* documentation and any modifications thereto. Any use, reproduction,
* disclosure or distribution of this material and related documentation
* without an express license agreement from NVIDIA CORPORATION or
* its affiliates is strictly prohibited.
*/

Öppen som att den fungerar på alla kort! Inte enbart nvidia

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Öppen som att den fungerar på alla kort! Inte enbart nvidia

Förutsatt att licensen för slutgiltiga produkten tillåter det då alltså?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Shiprat:

Förutsatt att licensen för slutgiltiga produkten tillåter det då alltså?

Ja fungerar just nu iaf på Intel och amd

Visa signatur

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Och programmet heter…. SoftRAM95 !!!

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Syglarn:

Kanske kan liknas med DirectX Storage (heter det va?), kanske blir bra, i det spel det implementeras, för den spelare som har Nvidia 50-series

Måste vi ha mer proprietär teknik, kan vi inte bara få optimerade spel istället?

Ännu ett steg i Nvidias plan att låsa kunder till märket då AMD inte kan konkurrera med tjänster, såklart löser AMD det med mer minne bara i detta fall? Eller får det utvecklare att optimera mer för Nvidia och mindre för AMD?

Edit: gubbgnäll såhär en måndagsmorgon...

Vad har nvidia att göra med speloptimering? Skyll på utvecklarna och planned obsolesence.

Permalänk
Skrivet av Alexraptor:

Minnesanvändningen sjunker med DLSS, eftersom bilden renderas i en lägre upplösning, d.v.s den tar upp mindre plats i den del av minnet som allokeras till framebuffern.

Jag skrev just det, att den tar mindre plats med DLSS på. Min undran var hur denna teknik funkar med DLSS av

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

fake frames handlar om dlss4, framegen.

Jo jag vet vad dlss4 och fakeframes är men vad har det med den här artikeln att göra?

Permalänk
Medlem

Jag gissar på att det inte kommer finnas för alla spel utan bara dom som stödjer det. Vilket innebär att moddade spel med 4k texturer kommer fortfarande bottlenecka för de envisas att släppa 12/16gb kort.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9800X3D | G.Skill Trident Royal 8000MT 32GB | ASUS ROG X870E Hero | Corsair HX1000i | Arctic Liquid Freezer III 360 | Samsung 990 PRO 4TB och 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB