Återförsäljarens tips om smälta RTX 5000-kablar

Permalänk
Melding Plague

Återförsäljarens tips om smälta RTX 5000-kablar

Inga defekta kort har rapporterats om i Sverige.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

i bilden till artikeln är en väldigt sjuk kabel. Alla kontakter i hålen verkar ju sitta i olika höjd, en är farligt långt ned. Ser de ut sådär så fattar man varför det börjar brinna.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Det finns väl inte "så många" kort på svenska marknaden än, och fixar dom problemet kanske vi aldrig ser något brunnen kabel.

Permalänk
Medlem

Alla kort brinner ju om man läser kommentarer av folk som inte äger dem, inte ett enda fall i hela sverige av alla kort som sålts?

Permalänk
Medlem

Har vi haft något europeiska fall eller är det mer fel på 110V länderna?

Undrar om det generella välmåendet av elnätet påverkar psu på något sätt? Vet att England har sjukt flukerande av volten även utanför specs. Där fungerar inte alltid induktionsspisar till exempel som är känslig för volt utanför Specs

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Det finns väl inte "så många" kort på svenska marknaden än, och fixar dom problemet kanske vi aldrig ser något brunnen kabel.

Att lösa problemet kräver ju annan design på strömmatningen på GPU eller PSU (sistnämnda är inte så trivialt). https://www.igorslab.de/en/groundhog-day-the-12v2x6-melting-c...

Med en kontakt av bra kvalité döljer ju problemet. Sen är frågan hur resistensen ändras över tid, med värme, luftfuktighet, mekaniskt stöta till kabel/kontakt osv.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Här pratar Linus om problemet med 5090.

Obs! Framspolat:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Undrar om det generella välmåendet av elnätet påverkar psu på något sätt? Vet att England har sjukt flukerande av volten även utanför specs. Där fungerar inte alltid induktionsspisar till exempel som är känslig för volt utanför Specs

Nätaggregatet ska ju filtrera bort detta och bör inte synas på secondary side (om det inte är 50+ volt utanför spex).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem

Kan ju vara bra att kolla upp era kablar om de har den officiella märkningen:

- 12VHPWR (old type) connector is labeled “H+”. - 12V-2x6 (new type) connector is labeled “H++”.

Den här sidan visar en tydlig bild på skillnaden mellan kontakterna, men jag har inte lyckats finna någon information om hur lång stiften går in i hylsorna.
https://www.coolermaster.com/en-global/guide-and-resources/wh...

Nästa generation har säkert en H+++ kontakt!

Permalänk
Medlem

Invänta svar från Nvidia ?
Kommer det ens ske ?

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Kör det orginal kablar för nätdelen?

Man ser ju ganska många som köper typ Be Quiet! 90 vinklars 12VHPWR och kör det på andra nätdelar som inte är Be Quite! I Sverige vilket rekommenderas ju inte, och i USA är det även vanligare att folk gör egna slaves kablar köper dom från företag som gör slaves baserad på den längd kunden vill ha och likande.

Vore ju intressant se om det verkligen kör original kablarna för sin PSU eller kablar byggda för sina PSU modeller.

Visa signatur

▰ Asus RTX 4080 Super ▰ Intel Core I7 14 700K 3.4Ghz ▰ be quiet! Straight Power 12 Platinum 1500W ▰ MSI Z790 Gaming Plus WiFi ▰ Define R5 ▰ SSD 1: Samsung 980 1TB ▰ SSD 2: Kingston KC3000 4TB ▰ SSD 3: Kingston Fury Renegade 4TB ▰ SSD 4: Kingston Fury Renegade 4TB
▰ Kingston 64GB 2x32GB DDR5 5600MHz ▰ be quiet! BL097 ▰ Alienware AW3225QF

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Alla kort brinner ju om man läser kommentarer av folk som inte äger dem, inte ett enda fall i hela sverige av alla kort som sålts?

Grund designen är inte bra. Det har den inte heller varit för PICe, men den hade större säkerhetsmarginaler och tjockare stift. Så om den inte belastade de 3 12 volts jämnt var inte lika stor katastrof. Med flesta kort som krävde mer än 1 kontakt fans det viss logic för hindra kortet att starta eller köra ner klockat läge.

Med både 4090 och nya 5080 och 5090 finns inte tekniken som i 3090 TI som körde med liknande kontakt. Så varför är det helt plötsligt inte viktigt att se till att lasten går över mer än 1 kabel?
https://www.igorslab.de/en/groundhog-day-the-12v2x6-melting-c...

Vist i flesta fallen kommer det fungera, men hur länge? finns ju yttre faktorer som kan påverka resistansen på varje pinne över tid också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Kör det orginal kablar för nätdelen?

Man ser ju ganska många som köper typ Be Quiet! 90 vinklars 12VHPWR och kör det på andra nätdelar som inte är Be Quite! I Sverige vilket rekommenderas ju inte, och i USA är det även vanligare att folk gör egna slaves kablar köper dom från företag som gör slaves baserad på den längd kunden vill ha och likande.

Vore ju intressant se om det verkligen kör original kablarna för sin PSU eller kablar byggda för sina PSU modeller.

Du kan dölja sjukdomen med bra kabel och helst använder helt ny kabel/kontakt. Själva problemet är snarare det inte finns någon kontroll hur mycket ström varje pinne levererar.

Det är egentligen inget nytt problem utan många grafikkort med PCIe verkar också köra med liknande design där 1 kabel kan få ta större delen av strömmen. Men är inte väldokumenterat, så viss osäkerhet hur det fungerat på äldre serier av grafikkort.

Visa signatur

Permalänk

Så bra att man precis skaffat en 3.1 agg. Har redaktionen kvar några 5080 och 5090 så kan ni kolla om dom belastar ojämnt. Men en sak ska man nog akta sig för och det är köra OC på ett 5090, är väl första gången på länge som man bokstavligen kan grilla hårdvaran vid OC.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

- 12VHPWR (old type) connector is labeled “H+”. - 12V-2x6 (new type) connector is labeled “H++”.

Den här sidan visar en tydlig bild på skillnaden mellan kontakterna, men jag har inte lyckats finna någon information om hur lång stiften går in i hylsorna.

Värt att påminna att officiella specen på kabeln inte har förändrats i och med atx 3.1.
Specen på kontakten som sitter i grafikkortet och (ev) i nätagget är den som fått förkortade sensepinnar.
Nu har ju tillverkarna gjort revisioner på kablarna efterhand ändå (efter de fall som dykt upp med brunna kablar på 4090 osv) även om inte specen ändrats, så chansen är ju större att en nyare kabel är bättre men finns inga garantier.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Viking
Skrivet av mc68000:

Det är ingen skillnad i kabelspecifikationerna för 12VHPWR och 12V-2x6, bara i kontakten på PSU och GPU.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem

Känns sådär lagom att man måste lyssna på top ten Life Hacks för att grafikkort för 15kkr+ inte ska brinna upp

Permalänk
Medlem

Ja, den som lämnade över sin brända utrustning till Der8auer bodde väl i Berlin om jag förstod det rätt.

Jag tror personligen inte att det har något med elnätet att göra. Mest sannolikt beror det nog på den fullständigt hjärndöda specifikationen, med åt helvete för låga toleranser.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Det är det ingen som påstått, och sample size lär ju vara löjligt liten i Sverige så det är noll förvåning över att det inte rapporterats något här (än så länge).

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Det är ingen skillnad i kabelspecifikationerna för 12VHPWR och 12V-2x6, bara i kontakten på PSU och GPU.

Varför har då kablarna fått olika märkning?
Om du tittar på bilderna i länken till Coolermasters sida så anger de tydligt skillnader i kontakten (honan) på kabelsidan som ansluts till PSU. Sen att de är kompatibla är ju redan sagt, men förbättringen är på hylssidan. Dessutom har Coolermaster introducerat flera förbättringar utanför standarden verkar det som (flera tryckfjädrar och kraftigare stiftsidor).

Citat:

Additionally, our 90-degree 12V-2x6 connectors include improvements such as increased flexibility, 4 springs for a larger contact area with lower impedance, and a 25% thicker terminal. Each of these improvements means that our connectors have a 45% lower impedance change rate, a 12% higher average insertion/withdrawal force, and 5°C lower temperatures.

Permalänk
Medlem
Citat:

Fram till att vi har ett officiellt uttalande från Nvidia rekommenderas du att titta till kablarna ibland.

Ryck nu för bövelen inte ur och i kablarna med jämna mellanrum för till slut kommer detta att orsaka smältning pga förslitning av kontaktblecken. Dessa kontakter har en rating för antalet i och urkopplingar. Så titta på kontakten att det sitter som det ska men ta inte ur dem hela tiden.

Permalänk
Medlem

Om man överhuvudtaget måste diskutera varför kontakter smälter är ju något fundamentalt fel.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av mc68000:

Om du tittar på bilderna i länken till Coolermasters sida så anger de tydligt skillnader i kontakten (honan) på kabelsidan som ansluts till PSU. Sen att de är kompatibla är ju redan sagt, men förbättringen är på hylssidan. Dessutom har Coolermaster introducerat flera förbättringar utanför standarden verkar det som (flera tryckfjädrar och kraftigare stiftsidor).

@Eismannen
Jag har försökt påtala detta innan men folk verkar inte vilja lyssna.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 9800X3D - Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Sapphire 9070 XT Nitro+ - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Nätaggregatet ska ju filtrera bort detta och bör inte synas på secondary side (om det inte är 50+ volt utanför spex).

Just England har ju volt långt utanför 230V, upptill nästan 300V ibland 🤣

https://www.eevblog.com/forum/beginners/mains-in-uk-can-go-up...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk

Man får vad man betalar för är ett gammalt uttryck. Och jag brukar bli mest nöjd av billiga produkter som inte har den bästa kvaliten.
Dagens datanördar som kan köpa 30 000kr grafikkort som en okänd skalper har hanterat, sedan en strömkabel som kan brinna upp. Ja, det är så långt ifrån något som jag skulle köpa så det inte är klokt.
Jag förstår inte att folk har förändras så snabbt.

Permalänk
Viking
Skrivet av mc68000:

"Our". Det är Cooler master som förbättrat sin design. Men det är inget andra tillverkare behöver göra då nya standarden inte har ändrat något för kabeln.
Fråga inte mig varför de har olika märkning, antagligen för att lura konsumenter att den är annorlunda och ge en 'false sense of security'.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Värt att påminna att officiella specen på kabeln inte har förändrats i och med atx 3.1.
Specen på kontakten som sitter i grafikkortet och (ev) i nätagget är den som fått förkortade sensepinnar.
Nu har ju tillverkarna gjort revisioner på kablarna efterhand ändå (efter de fall som dykt upp med brunna kablar på 4090 osv) även om inte specen ändrats, så chansen är ju större att en nyare kabel är bättre men finns inga garantier.

Väldigt förvirrande, denna länk stöder ditt påstående, att förändringen är på stift-sidan.
https://www.corsair.com/us/en/explorer/diy-builder/power-supp...

Medans denna länk visar motsvarande förändringar på hylssidan (d.v.s. kabeln)

Har de justerat både stift och hylsa i 12V-2x6 kontakterna?
https://hwbusters.com/news/no-more-12vhpwr-connector-say-hi-t...

Notera gemena "IF" nedan, sen är det lite luddigt skrivet "this change will also affect this side" (jag tolkar det som hyls-sidan (kabeln).

Citat:

The 12+4 pin cable won’t have any changes on the PSU side IF the manufacturers and brands avoided using 12+4 pin connections on the PSU’s modular panel (something that Corsair did, for example). If they used 12+4 sockets on the PSU side, then this change will also affect this side. According to my sources, there is backward compatibility,

Permalänk
Medlem

Så alla tre korten har klarat sig hittills?

Permalänk
Medlem

Hejsan!
I artikeln rekommenderas det att man helst bör använda native 16-stifts kabel och ett ATX 3.1-certifierat nätaggregat. Men ett krux (i skrivande stund) är att det finns så få ATX 3.1-certifierade nätaggregat att välja mellan....i varje fall i den högre prestanda-klassen från 1000w och högre. Ta Asus och Seasonic som exempel. Varför är utbudet så uruselt? Är det någon som vet?

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Medlem

Första 5090 med smälta kablar kom väl från Tyskland, va därför Debaur fick in det då det va nära...