RDNA 4-korten ryktas lanseras den 6 mars

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Det, eller förra generationens kort. Den stora pris-prestanda-hjälten från förra generationen, 6700XT, är borta, men 6600 finns kvar. Geforce 3050 finns också, men passa er för 6GB-varianten.

Skrivet av SFF:

Enligt AMD själva så kommer 9070 XT att som bäst nå upp till 7900 XT i prestanda. Angående priset så tror jag att referensmodellen börjar vid $699, vilket blir ~9363 kr (10,72 = 7491,07 kr x 1.25)

https://i.imgur.com/ny9WZn2.jpeg

AMD har absolut inte sagt något sådant. Det är rykten som talar om att prestandan skall ligga ungefär där. Om man räknar på den rapporterade klockfrekvensen och antalet beräkningsenheter så stämmer det rätt bra. Dock så skall det enligt samma rykten vara ungefär dubbel RT-prestanda mot det kortet.

Skrivet av Oyes:

Må så vara, men i praktiken blir övergången 7900 XT/XTX-prestanda med 20/24 GB VRAM till motsvarande prestanda med mindre VRAM. Som vän av utveckling tycker jag inte att det är orimligt att förvänta sig ett kliv upp i VRAM för motsvarande "tier" med en ny generation. Mängden VRAM var ju en av AMD:s konkurrensfördelar jämfört med NVIDIA så det känns lite smådumt att ge upp det

Lite oklart vilken "tier" som ersätts här. Om det är 7800XT så är det ju lika mycket minne. Om det är 7700XT så går minnet upp (från 12 till 16GB). I vilket fall som helst är det ingen sänkning.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phiphler:

Tyvärr är båda Nvidia och Intel ganska dåliga för oss Linux-användare, hoppet står till AMD.

Ja, AMD är verkligen simpelt om man bara har en någorlunda ny kernel.
Har kört Tumbleweed ett antal år och RX480, 5700XT och 9700XT har bara varit att plugga i och starta, ingen installation av något för att få det att lira med Steam/Proton.

Permalänk
Medlem

Lite sugen på det här kortet, känns som om mitt 3080 med 10gb minne inte kommer räcka framöver och recensionerna utav 5080 inte varit särskilt lovande. Skulle vara kul att testa på Radeon igen, något man inte haft sedan man hade ett 9600 pro för över 20 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebe1:

Ge oss RX 9070 XT med ~7900 XTX prestanda för $649 MSRP (dvs ~8650 med moms) och Jensen får sätta sina 5070/Ti i @55. 10579 Sek MSRP för 5070 Ti kommer bli lika virtuell som för 5080 och 5090.

Man kan ju redan nu köpa 7900 XT kort för 8400 kr, så korten behöver vara billigare än så (är ju där korten förväntas hamna i prestanda).

Skrivet av Fearnox:

$649 blir 9151Kr här om vi jämför med Nvidias prissättning för RTX 5000-serien. $600 blir 8460Kr.

Runt $600 är min smärtgräns, där ligger de billigaste RX 7900xt korten nu.

Grafikkorten kan inte vara dyrare än deras nuvarande alternativ med liknande prestanda, då finns det ju inte någon direkt poäng att köpa de och AMD misslyckas med prissättningen igen. Det behöver ju bli bättre pris/prestanda om det här ska bli någon succé.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Grafikkorten kan inte vara dyrare än deras nuvarande alternativ med liknande prestanda, då finns det ju inte någon direkt poäng att köpa de och AMD misslyckas med prissättningen igen. Det behöver ju bli bättre pris/prestanda om det här ska bli någon succé.

Det känns i magen att det är precis den bommen AMD kommer göra. Tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Ingenstans har väl AMD sagt något om prestandan på nya korten?
Läckor däremot verkar peka mot att det kan nå upp till 7900 XTX fast med bättre RT.

Om det har 7900XTX prestanda med bättre rt då är det en solklar vinnare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Man kan ju redan nu köpa 7900 XT kort för 8400 kr, så korten behöver vara billigare än så (är ju där korten förväntas hamna i prestanda).

Samma pris med bättre skalare(FSR4) och mycket bättre RT är ju också en möjlighet.

Men allt över $600 är tveksamt för egen del, tror inte att jag är beredd att gå upp till $700 om de inte skulle förvåna alla med prestan. Fast då kanske jag ändå väljer 9070 istället om sen också "överpresterar".

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

För vilket pris?😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

För vilket pris?😅

Inte 28 000 i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

De 7900XT som finns kvar går för 8400kr för att det är ungefär det som man kan få ut för dem - baserat på vad folk tror att framtida kort kommer att klara och vad de kommer att kosta. Folk kan ha fel (en del har fel mest hela tiden…) men det är därifrån prislappen kommer. 9070-serien kommer av allt att döma att ha väsentligt bättre pris/prestanda än sina föregångare, men då talar vi MSRP och inte vad korten kostar i handeln 2 veckor innan de nya kommer.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Gick ju rykten tidigare att 9950x3d skulle släppas samtidigt som dessa grafikort, undra om det stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Det där stämmer väl inte ens längre?

Så sent som för en vecka sedan så var ett gammalt Radeon 290 mycket mer plug & play än ett GTX 1060 på pop! Os installation som jag kört utan drivers för någondera innan. Inte säker på vad den inte gillar men med 1060 får jag en del artefakter som jag inte får om jag bootar Windows, i övrigt detekteras det och gör det det ska.

Finns många distros numera som kommer med inkluderade proprietära drivers så är mestadels fine, men genom åren tycker jag det har varit ganska konsekvent att man får stå ut med att då och då fastna i command line eller behöva köra en restart för att Nvidia drivers strular, vilket aldrig hänt mig med AMD/Intel/matrox. Tror att moderna distros backar till något rimligare oftast, får för mig att det går att scripta så att det studsar till nouveau också om man orkar.

Just denna workstation har jag en gång bytt all ram på då jag hade krascher i kombination med att olika memtest spottade ur sig errors- när jag bytt ram kvarstod problemet och visade sig att det funkade perfekt när jag tog ut det GT 1030 som jag köpt just för den. Surt.

Jag är ingen Linux-expert, det är säkert lugnt för de som är tillräckligt vana för att snabbt kunna rensa och bygga om drivers vid behov, jag är van vid Windows och orkar fan inte, inte när Intel och AMD alltid funkat och till och med ett uråldrigt integrerat matrox g200 känns mer reliable -_-

Om man bara ska spela så kan man dra ner typ bazzite eller någon annan spelinriktad distro, de är nog generellt putsade nog att man inte behöver tänka på drivers alls.

Ska nämnas att både med AMD och Nvidia saknar ju det mesta av vad man normalt får i adrenalin/experience, så om man gillar shadowplay och diverse AI features så är Windows fortfarande det man behöver. Vet inte hur det är med Nvidias nya app dock.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Skrivet av Beevor:

Lite sugen på det här kortet, känns som om mitt 3080 med 10gb minne inte kommer räcka framöver och recensionerna utav 5080 inte varit särskilt lovande. Skulle vara kul att testa på Radeon igen, något man inte haft sedan man hade ett 9600 pro för över 20 år sedan.

Vad gör du egentligen med datorn som inte ett 3080 10gb räcker till?

Jag kör fortfarande relativt nya spel på ett 1060 6gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmekusNamnus:

Spela i 4k?

Permalänk
Medlem

Tusan också, börjar känna hypen, för ett kort som potentiellt knappt är en uppgradering för mig, haha.
Fick ett av få 6800XT referens på launch, och har varit - och är - nöjd. Men efter att ha skaffat en stor skärm med 4k, finns det ju en tanke att det borde gå att få tag i ett kort som inte kommer behöva svettas lika hårt när man startar något spel, även om FSR sköter det lilla jag har spelat på sistone helt ok.

5090 ligger ju alldeles för långt ifrån verklighetsförankringen, även om tanken har slagit mig. Men tillbaka i verkligheten, skulle det vara roligt om 9070XT var något bättre än 7900XT, roligast om det var ännu bättre än 7900XTX, som man kan hitta i diverse fyndhörnor för 10-11k-ish.

Eller så bara håller man i plånboken och det man har; vi får se vad kommande rykten och info till launch spekulerar om.
Håll oss uppdaterade, Swec!

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattedatten:

Tusan också, börjar känna hypen, för ett kort som potentiellt knappt är en uppgradering för mig, haha.
Fick ett av få 6800XT referens på launch, och har varit - och är - nöjd. Men efter att ha skaffat en stor skärm med 4k, finns det ju en tanke att det borde gå att få tag i ett kort som inte kommer behöva svettas lika hårt när man startar något spel, även om FSR sköter det lilla jag har spelat på sistone helt ok.

5090 ligger ju alldeles för långt ifrån verklighetsförankringen, även om tanken har slagit mig. Men tillbaka i verkligheten, skulle det vara roligt om 9070XT var något bättre än 7900XT, roligast om det var ännu bättre än 7900XTX, som man kan hitta i diverse fyndhörnor för 10-11k-ish.

Eller så bara håller man i plånboken och det man har; vi får se vad kommande rykten och info till launch spekulerar om.
Håll oss uppdaterade, Swec!

Undrar om detta blir ett Vega 64 typ? Sista (Radeon VII känns inte som att det riiiktigt räknas) på sin arkitektur, bra pris/prestandaratio, trogen arbetshäst för några år framöver?

Har inget enormt hopp för pris/prestanda men just att de inte tar strid i toppsegmentet och att nästa serie inte längre blir RDNA ger mig lite samma känsla. Var ruskigt nöjd med Vega 64.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebe1:

Ge oss RX 9070 XT med ~7900 XTX prestanda för $649 MSRP (dvs ~8650 med moms) och Jensen får sätta sina 5070/Ti i @55. 10579 Sek MSRP för 5070 Ti kommer bli lika virtuell som för 5080 och 5090.

Skrivet av Snusious:

Ingenstans har väl AMD sagt något om prestandan på nya korten?
Läckor däremot verkar peka mot att det kan nå upp till 7900 XTX fast med bättre RT.

Skrivet av landahl:

9070 XT har 66% kärnor och 120% boostfrekvens jämfört med ett 7900 XTX.

Så gissningsvis ligger det runt 80% (0.66*1.20) av ett 7900 XTX.

Enligt grafen i länken nästan exakt på ett 4070 Ti. (149% * 0.80 = 119%)

De har döpt det med xx70 för att de tror att det motsvarar the Nvidia xx70. Annars hade de döpt det till xx80 gissar jag.

(Om nu alla rykten med boostclock och kärnor stämmer. Och prestanda skalar inte linjört med ghz, etc. Men det är en fingervisning.)

Det är kanske starkare i RT än tidigare kort, men raster is king fortfarande.

https://tpucdn.com/review/nvidia-geforce-rtx-4070-founders-ed...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Ska bli väldigt spännande att se hur dessa presterar och priset. Jag är ju lite sugen på RX 9070XT. Det blir ingen större uppgradering men vore ändå kul med något nytt som är lite bättre iaf om priset är bra.

Drömmen vore ju om det presterade mellan 7900XT och XTX. Ju närmare XTX det kommer desto trevligare. Överträffa XTX är ju bara ren utopi som jag ser det. Utan är mer hur nära XTX kan det nå.

Priset är ju svårt att sia om. Många verkar jämföra det med 7900XT och XTX prismässigt ser det ut som. Men det blir skevt, detta är ju ändå ett 70-kort och man stirrar sig nog lite blinda på den ryktade prestandan här?

Jag tänker mer att RX 7700XT verkar kostat ca 6300 när det kom (nu finns de runt 5k och har vart nere så lågt som 4800kr) så vore det ju fint om priset inte tar ett skutt uppåt utan lägger sig runt 6-7k tänker jag. Detta är mellanklass, och ska inte behöva kosta 9-10k bara för att förra gen toppkort råkar prestera nästan lika bra.

7900XT och XTX är ju EOL trots allt. Lär ju sluta tillverkas, har kanske redan slutat tillverkats t.om för att bygga lager med 9070 och 9070XT, utgår iaf från att 7000 inte ska leva vidare.

Så 9070XT 6500kr och 9070 5500kr typ tror jag det kan handla om prismässigt för basmodellerna. Sen upp någon 1000-1500kr på de påkostade 3e part modellerna.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

9070 XT har 66% kärnor och 120% boostfrekvens jämfört med ett 7900 XTX.

Så gissningsvis ligger det runt 80% (0.66*1.20) av ett 7900 XTX.

Enligt grafen i länken nästan exakt på ett 4070 Ti. (149% * 0.80 = 119%)

De har döpt det med xx70 för att de tror att det motsvarar the Nvidia xx70. Annars hade de döpt det till xx80 gissar jag.

(Om nu alla rykten med boostclock och kärnor stämmer. Och prestanda skalar inte linjört med ghz, etc. Men det är en fingervisning.)

Det är kanske starkare i RT än tidigare kort, men raster is king fortfarande.

https://tpucdn.com/review/nvidia-geforce-rtx-4070-founders-ed...

Är det det här vi har att vänta oss?

RX9070xt = 2,97GHzx64CU=190,08
RX9070 = 2,52GHzx56CU=141,12
7900XTX = 2,49GHzx96CU=239,04
7900xt = 2.39GHzx84CU=200,76
7900GRE = 2,24GHzx80CU=179,2

I raster tänker jag då, i RT så tar säkert 9070/XT ett rätt stort kliv.

Jag gick då på https://www.tomshardware.com/pc-components/gpus/rx-9070-xt-an...
Vilket senaste läckorna väl nästan bekräftar?

Skrivet av Zemlan:

Ska bli väldigt spännande att se hur dessa presterar och priset. Jag är ju lite sugen på RX 9070XT. Det blir ingen större uppgradering men vore ändå kul med något nytt som är lite bättre iaf om priset är bra.

Drömmen vore ju om det presterade mellan 7900XT och XTX. Ju närmare XTX det kommer desto trevligare. Överträffa XTX är ju bara ren utopi som jag ser det. Utan är mer hur nära XTX kan det nå.

Priset är ju svårt att sia om. Många verkar jämföra det med 7900XT och XTX prismässigt ser det ut som. Men det blir skevt, detta är ju ändå ett 70-kort och man stirrar sig nog lite blinda på den ryktade prestandan här?

Jag tänker mer att RX 7700XT verkar kostat ca 6300 när det kom (nu finns de runt 5k och har vart nere så lågt som 4800kr) så vore det ju fint om priset inte tar ett skutt uppåt utan lägger sig runt 6-7k tänker jag. Detta är mellanklass, och ska inte behöva kosta 9-10k bara för att förra gen toppkort råkar prestera nästan lika bra.

7900XT och XTX är ju EOL trots allt. Lär ju sluta tillverkas, har kanske redan slutat tillverkats t.om för att bygga lager med 9070 och 9070XT, utgår iaf från att 7000 inte ska leva vidare.

Så 9070XT 6500kr och 9070 5500kr typ tror jag det kan handla om prismässigt för basmodellerna. Sen upp någon 1000-1500kr på de påkostade 3e part modellerna.

Ligger den nära 7900XT i raster och med pris på $600(blir typ 8500Kr i Sverige) eller lägre så blir det ett solklart köp för egen del. Det slår då ut 7900XT i och med mycket bättre RT och att FSR4 verkar rätt mycket bättre, vilket är välkommet för de som vill köra 4K.

Men det skulle vara nice om du hade rätt, men jag vågar inte hoppas på för mycket. Jag är mer oroad över att 8500Kr för 7900XT
kanske är den bästa prestandan för pengarna ett ganska bra tag framöver Synd bara att FSR3 inte är toppen och att inte FSR4 är bekräftad för 7000-serien och även om det kommer så spekuleras det i att det inte kommer fungera så värst bra på de äldre korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Visst vore det önskvärt med sådan prestanda till dem priserna men kronan är på tok för svag för att det skulle gå. I ditt exempel skulle MSRP behöva vara 500$.

9070XT lär säkert kosta 8k och uppåt. Dels för att de är tillräckligt långt ifrån 5070 Ti vid det laget men också för att Navi48 är ett relativt stort chip. Nvidia säljer alltså fulla GB203 för 1000$ så att AMD skulle sälja ett chip med samma storlek, förvisso med billigare VRAM, för halva priset går inte ihop. Som det ser ut nu är nog 600$ det bästa man kan hoppas på men det mer realistiska är 650 eller till och med 700.

Det som ändå kan bli positivt med RDNA4 är att deras release bör ha god tillgång vilket skulle innebära att priserna inte behöver bli onödigt höga i butik.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

I stora drag. Bandbredden är ytterliggare en variabel, men det brukar inte vara någon dramatisk skillnad. Jag vet inte vad det finns för förbättringar i RDNA 4, men det verkar som de satsat på RT för att "komma ikapp".

Något som jag skiter totalt i. Om de inte tripplar RT-prestandan så är det som bäst en gimmick. Varför ha en 240Hz skärm när PC har blivit reducerar till konsol prestanda.

Men grovt så är prestandan = kärnor * frekvens, med en falloff kopplad till frekvens. Finns ingen magi i kretsarna än så länge.

Sen tror jag att om det är snabbare än ett 7900 XT så kommer det också kosta mer än ett 7900 XT. Verkar vara så marknaden ser ut nu.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jag gick då på https://www.tomshardware.com/pc-components/gpus/rx-9070-xt-an...
Vilket senaste läckorna väl nästan bekräftar?

Ligger den nära 7900XT i raster och med pris på $600(blir typ 8500Kr i Sverige) eller lägre så blir det ett solklart köp för egen del. Det slår då ut 7900XT i och med mycket bättre RT och att FSR4 verkar rätt mycket bättre, vilket är välkommet för de som vill köra 4K.

Men det skulle vara nice om du hade rätt, men jag vågar inte hoppas på för mycket. Jag är mer oroad över att 8500Kr för 7900XT
kanske är den bästa prestandan för pengarna ett ganska bra tag framöver Synd bara att FSR3 inte är toppen och att inte FSR4 är bekräftad för 7000-serien och även om det kommer så spekuleras det i att det inte kommer fungera så värst bra på de äldre korten.

Ja, lite önsketänkande är det ju kanske från min sida. Men om AMD på allvar vill ta marknadsandelar så måste de vara jävligt aggressiva med dessa kort. Det är en mindre generation sett till avtalet kort de väljer att släppa, sannolikt för de vill lägga allt krut på den nya arkitekturen som kommer med 10k serien, eller vad de nu väljer att kalla den. Bygga marknadsandelar och sen komma med något stort.

Skrivet av Clasito:

Visst vore det önskvärt med sådan prestanda till dem priserna men kronan är på tok för svag för att det skulle gå. I ditt exempel skulle MSRP behöva vara 500$.

9070XT lär säkert kosta 8k och uppåt. Dels för att de är tillräckligt långt ifrån 5070 Ti vid det laget men också för att Navi48 är ett relativt stort chip. Nvidia säljer alltså fulla GB203 för 1000$ så att AMD skulle sälja ett chip med samma storlek, förvisso med billigare VRAM, för halva priset går inte ihop. Som det ser ut nu är nog 600$ det bästa man kan hoppas på men det mer realistiska är 650 eller till och med 700.

Det som ändå kan bli positivt med RDNA4 är att deras release bör ha god tillgång vilket skulle innebära att priserna inte behöver bli onödigt höga i butik.

Samtidigt var ju svenska kronan lika svag när 7700XT släpptes väl? Lite snabb googling ger mig att kronan är på samma nivå mot dollarn nu som hösten -23 då 7700XT kom. Vi har väl haft lite trist inflation förvisso. Så det kommer ju driva upp priset lite. Men kronan i sig har väl stampat på dåliga nivåer ett tag nu. Värsta i närtid var väl runt 2020-22 som var riktigt dåligt.

Ja, tillgången borde vara bra eftersom de har producerat kretsar ett bra tag nu vill jag minnas. Om de kan lyckas hålla rätt bra priser, god tillgång och inte subventionerade kort för att det ska se bra ut vid släppet och sen ökar priset en hel del efter det så tycker jag de har goda chanser att ta marknadsandelar.

Beror väl helt på hur det står sig mot 5070/ti förstås. Blir ett spännande släpp. Vi lär väl veta onsdag den 5e mars 15.00 😜

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Ja, lite önsketänkande är det ju kanske från min sida. Men om AMD på allvar vill ta marknadsandelar så måste de vara jävligt aggressiva med dessa kort. Det är en mindre generation sett till avtalet kort de väljer att släppa, sannolikt för de vill lägga allt krut på den nya arkitekturen som kommer med 10k serien, eller vad de nu väljer att kalla den. Bygga marknadsandelar och sen komma med något stort.

Samtidigt var ju svenska kronan lika svag när 7700XT släpptes väl? Lite snabb googling ger mig att kronan är på samma nivå mot dollarn nu som hösten -23 då 7700XT kom. Vi har väl haft lite trist inflation förvisso. Så det kommer ju driva upp priset lite. Men kronan i sig har väl stampat på dåliga nivåer ett tag nu. Värsta i närtid var väl runt 2020-22 som var riktigt dåligt.

Ja, tillgången borde vara bra eftersom de har producerat kretsar ett bra tag nu vill jag minnas. Om de kan lyckas hålla rätt bra priser, god tillgång och inte subventionerade kort för att det ska se bra ut vid släppet och sen ökar priset en hel del efter det så tycker jag de har goda chanser att ta marknadsandelar.

Beror väl helt på hur det står sig mot 5070/ti förstås. Blir ett spännande släpp. Vi lär väl veta onsdag den 5e mars 15.00 😜

Hehe, ja kronan har legat stabilt dåligt senaste åren. Menar bara att om ett pris på 6500kr ska uppnås krävs en bättre kronkurs för i dagsläget skulle det motsvara 500$ och så lågt kan AMD inte gå helt enkelt.

7700XT var också en binnad variant av Navi32 så där hade AMD råd med att sätta ett lägre MSRP, plus att den hade mindre VRAM och en mindre MCD. Ändå landade priset på 450$ vilket var ganska meh.

Annars håller jag med dig, AMD skulle behöva gå ut med aggressiva priser om de ska plocka marknadsandelar. Om inte prestandan är helt fenomenal så blir 650$ eller 700$ alldeles för mycket. Spannet 500-600 för båda korten hade varit önskvärt ur den aspekten men marginalerna blir ju lidande då.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Och AMD estimerade 5080 blir snabbare än 4090, 5070 snabbare än 4080 osv. Sista benchmark leak från 5070 Ti visar den är 5-6% snabbare än 4080, i princip 4080S prestanda, dvs 5070 icke-Ti sitter nånstans vid 4070S nivå.

Isf de har döpt med xx70 för de hoppades kämpa mot bättre Nvidia kort och Jensen har inte levererat den ännu ... xD

Visa signatur

| 9800X3D | MSI B650 Tomahawk | 2x16 GB 6400 cl36 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 TUF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebe1:

Och AMD estimerade 5080 blir snabbare än 4090, 5070 snabbare än 4080 osv. Sista benchmark leak från 5070 Ti visar den är 5-6% snabbare än 4080, i princip 4080S prestanda, dvs 5070 icke-Ti sitter nånstans vid 4070S nivå.

Isf de har döpt med xx70 för de hoppades kämpa mot bättre Nvidia kort och Jensen har inte levererat den ännu ... xD

RTX 5080 har väl ca 9% högre prestanda än 4080 Super, så om RTX 5070Ti bara är 9% sämre än 5080 så låter det som en väldigt mycket bättre köp. 91% av prestandan för ca 35% lägre pris🤔 4080 super har väl 3% högre prestanda än 4080 så om 5070ti är 6% snabbare så skiljer det bara 6% upp till 5080😧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

RTX 5080 har väl ca 9% högre prestanda än 4080 Super, så om RTX 5070Ti bara är 9% sämre än 5080 så låter det som en väldigt mycket bättre köp. 91% av prestandan för ca 35% lägre pris🤔 4080 super har väl 3% högre prestanda än 4080 så om 5070ti är 6% snabbare så skiljer det bara 6% upp till 5080😧

Stämmer, men bara i en benchmark. Kör man jämförelse på spec och tar prestanda bilden från 5090 och 5080 reviews ser man:
* 5090 har 30% mer CUDA cores, 30% snabbare i raster
* 5080 har 10% mer CUDA, 10% snabbare i raster
* 5070 Ti har 16% mer CUDA -> 16% snabbare i raster än 4070 Ti betyder 3-4% bakom 4080 eller 8% snabbare är 4070 STi.

Visa signatur

| 9800X3D | MSI B650 Tomahawk | 2x16 GB 6400 cl36 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 TUF

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

I stora drag. Bandbredden är ytterliggare en variabel, men det brukar inte vara någon dramatisk skillnad. Jag vet inte vad det finns för förbättringar i RDNA 4, men det verkar som de satsat på RT för att "komma ikapp".

Något som jag skiter totalt i. Om de inte tripplar RT-prestandan så är det som bäst en gimmick. Varför ha en 240Hz skärm när PC har blivit reducerar till konsol prestanda.

Men grovt så är prestandan = kärnor * frekvens, med en falloff kopplad till frekvens. Finns ingen magi i kretsarna än så länge.

Sen tror jag att om det är snabbare än ett 7900 XT så kommer det också kosta mer än ett 7900 XT. Verkar vara så marknaden ser ut nu.

Det finns gott hopp om att 9070XT är något bättre än vad den matten visar, just beroende på att AMD har vissa problem att få prestandan att skala när de gör sina designer bredare. 9070XT är något smalare men snabbare, och det brukar fungera bättre för just AMD.

Vad gäller RDNA4 så vet vi ganska väl vad som är nytt, och det är inte så mycket:

https://chipsandcheese.com/p/examining-amds-rdna-4-changes-in...

I princip tror jag att det handlar om att försöka få ut lite mer av dual-issue som kom i RDNA3 och inte gjorde någon större skillnad.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmekusNamnus:

Vissa har lite krav också, man vill inte sitta och kolla på ett spel som ser ut som golden eye för att få bra fps. Och allt under 144 är inte bra enligt mig helst mer.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Skrivet av Daark:

Vissa har lite krav också, man vill inte sitta och kolla på ett spel som ser ut som golden eye för att få bra fps. Och allt under 144 är inte bra enligt mig helst mer.

Ok, jag kanske är gammal, men jag märker skillnad upp till kanske 90-100 fps. Allt över det känns exakt samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmekusNamnus:

Ok, jag kanske är gammal, men jag märker skillnad upp till kanske 90-100 fps. Allt över det känns exakt samma.

Kan vara din skärm. Högre fps leder annars till mycket skarpare bild i rörelse. Allt under 144 ser ut som vaselin i moderna spel.