Microsoft försvarar TPM-kravet för Windows 11 igen

Permalänk
Skrivet av Pellepelikan:

Hade gärna uppgraderat till win 11 men min hårdvara är en generation för tidig🙁

Använd Rufus för att ta bort hårdvarukraven

Permalänk
Medlem
Skrivet av elliotvadi:

Använd Rufus för att ta bort hårdvarukraven

Är inte det för en ren installation, eller går det uppgradera befintlig installation mha rufus?

Permalänk
Medlem

Blir min 4-siffriga pinkod för inloggning i Windows svårare att knäcka när jag har TPM aktiverat?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Skrivet av Supair:

synd bara att det skall till tredjepartsprogram för vissa basic ändamål som lokalt konto, vill inte att sonen på 11 ska ha ett onlinekonto lixom..

Vad menar du med tredjepartsprogram till lokalt konto? Byggde en burk till grabben och ville inte heller ha online konto och inloggning osv men det va bara att välja lokalt konto och vips så försvann inloggning.

Visa signatur

Ryzen 5 5500 - TUF Gaming B550 - Fury Beast - Asus RTX 4060 Dual OC Evo - i3 Neo White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Om det inte vore så förbenat svårt att få Netflix/MAX/Prime att streama full HD på Linux så skulle jag nog faktiskt byta till Linux ganska omgående. Kör Linux Mint på min desktop hemma och trivs rätt bra med det. Kör Ubuntu och Windows 11 på jobbet, Windows 11 var en riktig nedgradering i mina ögon.

Man kan ju prata om säkerhetsfunktioner, DRM och liknande som fördelar/nödvändigt – men när det inte underhålls betyder det inget. Exempelvis kan vi inte köra Ultra HD Blu-ray lagligt längre (som krävde Intel SGX som är trasigt sedan länge och övergavs, Microsoft PlayReady 3.0 som numera är trasigt och HDCP2.2 som alltid haft hål) på Windows. Varken Cyberlink eller Corel fick fortsätta möjliggöra uppspelning och hittade dessutom ingen lösning som inte krävde SGX innan de blev tvingade av licensören att upphöra med stödet.

Antingen får man köra stationär UHD-BD-spelare eller när det gäller streamingtjänsterna någon streamingsticka/låda (eller TV/monitor med stöd inbyggt) som tjänsterna certifierat. Annars är det svårt att få innehållet lagligt, 4K-streaming på Windows 11 är ändå bara ett gissel då HEVC inte ingår och det måste köras i Edge eller Store-app – samt att många streamingtjänster inte tillåter det alls. På Linux kräver Netflix att du kör Opera för att få 1080p istället.

De som är olagliga kan såklart köra 2160p och HDR/DV.

När det gäller vanliga konsumenter så ska de nog byta till hårdvara som har officiellt stöd av helt andra anledningar. Det mesta utan stöd är äldre än 7-8 år gammalt nu. Helt onödigt med begränsningarna förvisso i och med att de ändå måste stödja betydligt äldre saker i IoT-varianterna. Som sagt inte som man får allt för att man kör grejer som klarar de officiella kraven. Allt som kräver särskild hårdvara kommer i praktiken läcka som ett såll efter något hål/brist upptäckts eller ändå överges efter ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimpur:

Jag surfar på FZ, sweclockers och spelar spel.

Då ska du väl klara dig ett tag, såtillvida inget virus sprids via reklam, reklamlänkar eller spelen du spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Blir min 4-siffriga pinkod för inloggning i Windows svårare att knäcka när jag har TPM aktiverat?

Nä. Fyrsiffrig pin-kod och datornörd, vad kan det vara liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Nä. Fyrsiffrig pin-kod och datornörd, vad kan det vara liksom.

Något bara en riktig elit kan komma på.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Är inte det för en ren installation, eller går det uppgradera befintlig installation mha rufus?

Nej, du kan göra uppgradering också. Det är detta sätt man får göra 1 gång / år eller 1 gång vartannat år då den stora XXH2 uppdateringen inte kommer via Windows Update på icke officiella datorer.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboDanne:

Vad menar du med tredjepartsprogram till lokalt konto? Byggde en burk till grabben och ville inte heller ha online konto och inloggning osv men det va bara att välja lokalt konto och vips så försvann inloggning.

Klart det går, men ovanligt krångligt numer och rufus var enkelt. Står ju guides hur man gör på olika sätt överallt. Det är inte självklart för gemene hobby spelare kanske

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboDanne:

Fast nu är det väl vida konstaterat att det inte är så enkelt.!?

Permalänk
Skrivet av ajp_anton:

Tips på vilken Linux-distro jag ska installera på morsans dator med 6e generationens Intel? Hon har bara använt Windows och vill inte lära sig nåt nytt. Det som används mest är Word, Firefox, se på film samt spela de inbyggda kortspelen i Windows.

Har själv aldrig använt Linux som desktop, så är också rätt ny där, men antar att jag också får installera och lära mig samtidigt så jag kan agera IT-support, för jag är inte alls sugen på Windows 11. Har lekt med Linux-servrar, så den delen är jag rätt så bekant med redan.

POP OS.

Installerade på morsans 4:e generation i7:a.
Följde med alla program som jag (och morsan) bevöver, t.ex Photosshop-liknande bildbehandling, ordbehandling och en hel del man inte behöver.

Dock har den rätt höga krav på datorn: Minst 2 kärnor på minst 2GHz, 8GB lagringsutrymme och 2-4GB RAM.

Kan ju vara värt att desta den och andra och köra förs från USB-minne innan man offrar hårddisken till den. Eller bara köra från USB-minne.