MSI RTX 5070 Ti Ventus 3X OC – gör vad den ska

Permalänk
Medlem

Läser uppenbart mina kommentarer här.

Som jag sagt tidigare, det spelar ingen roll för nvidia om folk skulle börja köpa AMD-kort istället, nvidia behöver inte längre sälja spel dpgu:er, det viktigaste för dem (och deras aktieägare) är AI-korten, och nvidia kommer inte göra något som riskerar hur dessa är prissatta.

Permalänk
Skrivet av kelthar:

Men det hade inte med hur många kort som de gjorde. Eller?

De sålde inte många fler än vad de gör nu om man ser på grafen över sålda gpuer

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Så här står det om deras verksamhet i ett reportage
"Factory Locations: Parsippany, NJ
Products Produced in US: Graphics cards and memory/storage"

https://www.pcmag.com/news/silicon-usa-technology-made-in-ame...

Från när är den artikeln? Videon är nämligen 11 år gammal.

Edit: (Publicerad 2023) Men försök gärna hitta en bild på ett PNY-kort tillverkat i USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Så det är bra när nya generationen kommer ut och bara är typ samma som förra generationen i värde för pengarna? Fan va tråkigt GPU utvecklingen blivit om det är vad vi ska förvänta oss.

Mig veterligen så har vi en inflation som automatiskt gör saker dyrare och dyrare varje år.
Sen så räcker ett kort likt detta utmärkt för 1440p, delsvis för 4k med.

Är väl samma trend som vi ser på CPUer också. Tillverkningen blir dyrare och dyrare, prestandan består.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk
Skrivet av Makkangbg:

Gamer Nexus är clickbait? Fanboi sluta nu

Titta på bilden till videon... Ja clickbait.

Jag gillar deras videos generellt men inte front bilden alltid

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Men som det är nu är det rätt kört att ens engagera sig eller försöka köpa ett kort om man vill ha de billigare modellerna.

Jag tänker att jag nog inte kommer köpa något kort på två generationer. Och om jag köper något så är det det kort som har bäst raster för priset.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Från när är den artikeln? Videon är nämligen 11 år gammal.

Edit: (Publicerad 2023) Men försök gärna hitta en bild på ett PNY-kort tillverkat i USA.

Jag tror faktiskt de kan assembla korten (alltså fläktar etc) men inte pcb

Visa signatur

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Förvånansvärt dåligt måste man nog säga…

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tänk att man inte nappade på 4070ti super när det gick för 8500kr förra året…..

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B650 l AMD Ryzen™ 5 7600 l Thermalright Peerless Assassin 120 SE l Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix 10GB l Kingston Fury Beast RGB 32GB l Corsair RM1000x Shift 1000W l Lian Li LANCOOL 216 RGB

Permalänk
Medlem

Detta är ju 5060 ti, det är så uppenbart när man ser siffrorna. Allt funkar bra då (förutom priset såklart)

Permalänk

Hörde att 4070 och 4070 Super nu skulle sänkas med 30 procent! Nej, just det...jag drömde (igen).

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Så här står det om deras verksamhet i ett reportage
"Factory Locations: Parsippany, NJ
Products Produced in US: Graphics cards and memory/storage"

https://www.pcmag.com/news/silicon-usa-technology-made-in-ame...

Ev tillverkning i USA är nog uteslutande mot server marknaden och specifikt till Supermicro då det är ett krav för att kunna sälja till myndigheter etc. Konsument produkterna är nog till 100% tillverkade i Asien

https://www.supermicro.com/en/solutions/made-in-usa

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem

Mitt mål när jag uppraderar GPU är ungefär dubbla prestandan för ungefär samma peng som förra kortet jag köpte. Från nuvarande 3080 som jag gav ca 8500 för är 5070ti är det som kommer närmast hittills (de korten som är snabbare är mycket dyrare).

Permalänk

Rimligt prisatt och bra prestanda, jag ska köpa om jag får tag på ett 🙏

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Ok.

Men det är ju exakt det du gjort. Du sitter och framhäver att MSRP är slutpriset när det i praktiken sällan varit det i slutändan. Det är ett REKOMMENDERAT pris (Läs. Nvidia kan och kommer ändra på det när de känner för det) och då blir MSRP fullständigt irrelevant till diskussionen.

R:et i MSRP betyder nu mera review.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Mitt mål när jag uppraderar GPU är ungefär dubbla prestandan för ungefär samma peng som förra kortet jag köpte. Från nuvarande 3080 som jag gav ca 8500 för är 5070ti är det som kommer närmast hittills (de korten som är snabbare är mycket dyrare).

https://tpucdn.com/review/galax-geforce-rtx-5070-ti-1-click-oc-white/images/relative-performance-rt-3840-2160.png

Glöm inte den dryga inflationen. Med den medräknad är det nästan exakt samma pris, om du hittar 5070 Ti för 10600kr.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Medlem

Konstigt namn på ett 5060.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Vi tar till oss av feedbacken. Sedan vi gjorde om utmärkelse-systemet till 5 stycken olika var målsättningen att sätta en utmärkelse där vi kan då det även tillkom två negativa i form av "missar målet" och "undvik". Vi ska snart utvärdera hur den nya betygsskalan har fungerat och det är nog så att hoppet från "missar målet" till "bra produkt" har varit för stort. Ett alternativ är att vi sätter in en sjätte utmärkelse för mediokra produkter alternativt stöper om "missar målet" till "medioker".

Oaktat hur vi fortgår kommer vi diskutera detta internt och återkomma med hur vi gör.

Jsg tycker däremot att det är fullt rimligt att ge ut "bra produkt" när det ligger 5-10% under det bästa konkurrenterna har att erbjuda i raster-prestanda, 10% lägre pris och markant bättre RT-prestanda.

Det är inte alltid åsikten som syns mest i forumet som är den mest utbredda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av airhead:

Konstigt namn på ett 5060.

Du är bara 10 år sen med att klaga över att Nvidia slutade med 256-bit minnesbus på deras 60-kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razer-T:

Tänk att man inte nappade på 4070ti super när det gick för 8500kr förra året…..

Grämer mig över att jag inte nöp ett 4070 för 5k på BF. Känns lite som ett erbjudandena på 4000-serien i höstas var sista chansen att få ett vettigt kort för "rimliga" pengar inom överskådlig framtid. Så länge AI-boomen pågår är det nog team röd och blå man får hoppas på framöver; Nvidia har ingen anledning att slösa R&D eller tillverkningskapacitet på spelkort mer än för image.

Blir 9070-korten något att ha blir det pension på Gsync-skärmen och skaffa en OLED med Adaptive Sync som gäller tror jag. Ruggigt tråkiga tider för gamers i vilket fall, först krypto och nu AI

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | GTX 1070

Permalänk
Medlem

för pris är det väl bara kolla proshop:
asus prime 10,579:-, asus prime oc 10,799:-, asus tuf oc 13,090:-
gigabyte gaming oc 12,990:-, aorus master 13,690:-, eagle oc ice 12,490:-, eagle oc 12,290:-, windforce 3 oc 10,579:-

thats it.

zotacs kort har antingen okänt leveransdatum eller 14e mars.
palit har okänt leveransdatum.
msi har okänt leveransdatum.
inno3d har okänt leveransdatum.
gainward har okänt leveransdatum.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-4200U @ 1.60Ghz
8mb ram
500mb hårddisk

VroooM!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kleine:

för pris är det väl bara kolla proshop:
asus prime 10,579:-, windforce 3 oc 10,579:-

Hela 5 + 15st till MSRP! Kommer gå att köpa i exakt 0.3s, typ. Blir väl som man förväntade sig då, att det riktiga MSRP kommer ligga runt 13k.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | GTX 1070

Permalänk

Vi behöver en 6090 tråd ,REDAN!🤣

Visa signatur

Do it!

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis har 5070Ti recensionerna avskräckt tillräckligt många från ett köp, så det ökar mina chanser att håva in den specifika 5070Ti modell jag är ute efter

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag tänker att jag nog inte kommer köpa något kort på två generationer. Och om jag köper något så är det det kort som har bäst raster för priset.

Tror det kan bli intressant att se vad UDNA går för, hoppas på att Nvidia/AMD/Intel satsar lite på Linux, om någon av dem faktiskt replikerar hela sin software suite (alltså nya geforce appen/AMD adrenalin med alla deras bells and whistles) I Linux så är de som kommer dit först klar favorit för nästa inköp. Börjar få känslan av att Windows kanske är på väg ut som gamingOS.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Ryzer:

Kollade igenom mer recensioner nu. Det är absolut inget fel på detta kortet. Snarlik prestanda som RX 7900 XTX, med signifikant lägre energiförbrukning. Priset lär vara likvärdigt. Vad exakt är det som är så dåligt som alla vill få det att framstå som?

Något fel är det väl inte men 7900xtx kom i slutet av 2022…
Framstegen från 4000 serien är också i stort sett noll i kislet och minimal i pris/prestanda

13lök för en mellanklassare.. knappt 4080 prestanda till nära 4080s pris? Det kan inte vara bra! Det måste rent objektivt betraktas som väldigt svagt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har kikat runt på lite olika tester nu och detta är en rejält ointressant produkt. Hade detta vart vanliga 5070 hade vi kunnat snacka, iaf gällande prestandan. Men nu är det ju 5070ti.

Vissa gjorde ju referenser bakåt i tiden och 70-korten har alltid överträffat förra generationens 80-kort. Och detta ti-kort gör det inte ens. Och 4080 går väl inte ens få tag i sedan ett bra tag så i praktiken är det ju 4080 Super det ska jämföras mot och då ser de ju ännu värre ut.

Gör man samma resa bakåt gällande priset ser det ju ännu värre ut. Ett tag låg priset relativt jämnt men sedan 1000 serien har de ju ökat orimligt mycket för 70-korten även om man kompenserar för inflation. Men även om 4070ti tog ett kliv upp från 3070ti som i sin tur tog ett kliv från 2070ti(som i sin tur tog ett kliv från 1070ti)....så är ju 5070ti ytterligare ett ooordentligt kliv upp utöver det "normala". Iom det verkar som 750 dollar, (eller 10k för oss) är bara att glömma på dessa i praktiken verkar det som. Får se om de svenska priserna blir lika illa som de amerikanska där det snarare är så att de kostar från 900 dollar och uppåt. Då är det ju en helt ointressant produkt om man inte är i akut behov av något nytt.

Och beroende på vad man vill ha kortet till kan ju 7900XT vara ett bättre köp dessutom pga det presterar lika så länge det inte är tung RT och det är signifikant billigare.

Näe, detta börjar gå överstyr. Vet inte vad Nvidia pysslar med men det är inte vackert, den saken är säker.

Man kan ju hoppas att AMD kan rädda situationen lite iaf. De har ju ett guldläge här att både sticka in kniven och vrida runt den på Nvidia. Men som GN noterade, AMD tenderar att gå på Nvidias pris minus typ 50 dollar. Och det duger inte i detta läget för se de ska ses som bättre än Nvidia. Då gör de ju bara samma sak fast i smyg.

Nåväl, bollen är på AMDs planhalva. Får se vad de har att komma med. Nu tror jag förvisso att 9070XT ska jämföras med 7700XT och där är nog ökningen ordentlig. Gäller ju bara att priset inte ökar med samma mängd för då står ju även AMD och stampar bara de också.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Skrivet av ArKAN:

Ev tillverkning i USA är nog uteslutande mot server marknaden och specifikt till Supermicro då det är ett krav för att kunna sälja till myndigheter etc. Konsument produkterna är nog till 100% tillverkade i Asien

https://www.supermicro.com/en/solutions/made-in-usa

Mycket möjligt, men vem vet nu med tariffer? Skeppa från Europa - > sätt ihop i USA och slipp 10% tariff

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mycket möjligt, men vem vet nu med tariffer? Skeppa från Europa - > sätt ihop i USA och slipp 10% tariff

10% slänger nog de flesta tillverkare över på konsumenten. Kanske blir andra bullar när det höjs till 25-50%. Nvidia korten säljer ju iaf oavsett pris som vi har sett

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Har kikat runt på lite olika tester nu och detta är en rejält ointressant produkt. Hade detta vart vanliga 5070 hade vi kunnat snacka, iaf gällande prestandan. Men nu är det ju 5070ti.

Vissa gjorde ju referenser bakåt i tiden och 70-korten har alltid överträffat förra generationens 80-kort. Och detta ti-kort gör det inte ens. Och 4080 går väl inte ens få tag i sedan ett bra tag så i praktiken är det ju 4080 Super det ska jämföras mot och då ser de ju ännu värre ut.

Gör man samma resa bakåt gällande priset ser det ju ännu värre ut. Ett tag låg priset relativt jämnt men sedan 1000 serien har de ju ökat orimligt mycket för 70-korten även om man kompenserar för inflation. Men även om 4070ti tog ett kliv upp från 3070ti som i sin tur tog ett kliv från 2070ti(som i sin tur tog ett kliv från 1070ti)....så är ju 5070ti ytterligare ett ooordentligt kliv upp utöver det "normala". Iom det verkar som 750 dollar, (eller 10k för oss) är bara att glömma på dessa i praktiken verkar det som. Får se om de svenska priserna blir lika illa som de amerikanska där det snarare är så att de kostar från 900 dollar och uppåt. Då är det ju en helt ointressant produkt om man inte är i akut behov av något nytt.

Och beroende på vad man vill ha kortet till kan ju 7900XT vara ett bättre köp dessutom pga det presterar lika så länge det inte är tung RT och det är signifikant billigare.

Näe, detta börjar gå överstyr. Vet inte vad Nvidia pysslar med men det är inte vackert, den saken är säker.

Man kan ju hoppas att AMD kan rädda situationen lite iaf. De har ju ett guldläge här att både sticka in kniven och vrida runt den på Nvidia. Men som GN noterade, AMD tenderar att gå på Nvidias pris minus typ 50 dollar. Och det duger inte i detta läget för se de ska ses som bättre än Nvidia. Då gör de ju bara samma sak fast i smyg.

Nåväl, bollen är på AMDs planhalva. Får se vad de har att komma med. Nu tror jag förvisso att 9070XT ska jämföras med 7700XT och där är nog ökningen ordentlig. Gäller ju bara att priset inte ökar med samma mängd för då står ju även AMD och stampar bara de också.

7900XT är ett markant långsammare kort, sämre OC potential, drar mer ström. Sämre features. Nej finns faktiskt ingen anledning till att köpa det framför 5070ti.

Det enda som talar för 7900XT är 20GB Vram och Priset (vilket inte är så mycket billigare att det skulle motivera ett köp)

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.