Tävla och vinn ett Geforce RTX 5080 från Asus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Jag hör vad du säger, men då hade jag å andra sidan använt uttryck såsom effektbudget som påvisar att det är watt som svaret skall vara i . Som du själv säger så brukar man ju använda sig utav effekt och inte ström. Så varför då använda sig utav denna felsägelse i en artikel? Kanske e anal eftersom jag är utbildad elektriker i grunden 😊

Tror det helt enkelt bara är en dum översättning som sedan blivit "standard" när det kommer till datorkomponenter.

Just strömbudget blir helt fel för min del också då det i min värld är just ström, men samtidigt så är just ström inget värde som mer eller mindre används någonstans när det kommer till just datorkomponenter.

Antar folk tycker strömbudget låter bättre än effektbudget.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Tror det helt enkelt bara är en dum översättning som sedan blivit "standard" när det kommer till datorkomponenter.

Just strömbudget blir helt fel för min del också då det i min värld är just ström, men samtidigt så är just ström inget värde som mer eller mindre används någonstans när det kommer till just datorkomponenter.

Antar folk tycker strömbudget låter bättre än effektbudget.

Det kan absolut vara så. Om jag orkat skicka in ett tävlingsbidrag så hade jag dock inte chansat på att redaktionen "skrivit fel", utan haft både hängslen och livrem och skickat svaret i både A och W. Som jag sa innan så är det trots allt en skiljefråga vi har att göra med.

Som kuriosa så mätte jag en hel del ström med en sån här strömtång för att felsöka flera elskåp på ett jobb jag hade för 15 år sedan. Men det handlar också om att veta ifall maskineriet har skadlig ström eller ej. Låt oss säga att frågan inte är riktad emot kostnad utan hurpass farlig ström som går i datorn; då är A mer av intresse än W. Men samtidigt så finns ordet "budget" med i frågan, vilket påvisar att det nog handlar om effekt, även om det är bra luddigt.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Jag vill inte skriva nån på näsan här. Man brukar göra det ja, men inget styrker den tesen i frågan. Du kanake har rätt, men jag hade nog valt att skriva både och för säkerhets skull. Det är ju trots allt en skiljefråga 😉

Skiljefrågan är inte lika utmanande som utslagsfrågan dock, antar att väldigt många åker dit på vad vi andra svarade fel på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Det kan absolut vara så. Om jag orkat skicka in ett tävlingsbidrag så hade jag dock inte chansat på att redaktionen "skrivit fel", utan haft både hängslen och livrem och skickat svaret i både A och W. Som jag sa innan så är det trots allt en skiljefråga vi har att göra med.

Som kuriosa så mätte jag en hel del ström med en sån här strömtång för att felsöka flera elskåp på ett jobb jag hade för 15 år sedan. Men det handlar också om att veta ifall maskineriet har skadlig ström eller ej. Låt oss säga att frågan inte är riktad emot kostnad utan hurpass farlig ström som går i datorn; då är A mer av intresse än W. Men samtidigt så finns ordet "budget" med i frågan, vilket påvisar att det nog handlar om effekt, även om det är bra luddigt.

Well förstår hur du tänker, skulle oavsätt våga påstå att det inte är rimligt att dom förväntar sig ström då dom inte har skrivit "fel" dom har skrivit rätt medans ordet strömbudget när det kommer till just datorkomponenter refererar till watt inte ampere. Skiljefråga eller ej, känns ganska dumt att i sånt fall ha en siffra som är mer eller mindre omöjlig att få rätt då det är på tok för många variabler.

Prova själv bara googla "strömbudget engelska" så kommer det stå power budget, allt går förmodligen tillbaka till en dålig översättning långt tillbaka i tiden.

Antar vi helt enkelt får se vad dom tänkt sig inom förhoppningsvis några dagar

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Glömde skriva enheten på mitt svar men hoppas det underförstått förstås som Watt även om man bara skrev en siffra. Alltså *siffra* sen w/watt på utslagsfrågan.

Edit: förtydligande.

Permalänk
Medlem

Lycka till alla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laven:

Glömde skriva enheten på mitt svar men hoppas det underförstått förstås som Watt även om man bara skrev en siffra. Alltså *siffra* sen w/watt på utslagsfrågan.

Edit: förtydligande.

Jag skrev också utan enhet. Vi får hoppas att Watt är enheten som antas

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Jag skrev också utan enhet. Vi får hoppas att Watt är enheten som antas

Jobbigt annars med 800A 😁

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk

Ja!

Sant!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Skiljefråga eller ej, känns ganska dumt att i sånt fall ha en siffra som är mer eller mindre omöjlig att få rätt då det är på tok för många variabler.

Kan känna när man ser diskussionen att det är en klockren fråga. Mycket hellre en "hur många bönor är det i glasburken" fråga än skriv en motivering eller rita en bild... det här är åtminstone en fråga öppen för alla. Bra jobbat swec!

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Kan känna när man ser diskussionen att det är en klockren fråga. Mycket hellre en "hur många bönor är det i glasburken" fråga än skriv en motivering eller rita en bild... det här är åtminstone en fråga öppen för alla. Bra jobbat swec!

Ja det var roligt. Läste lite gamla recensioner och gjorde lite matte för att få en siffra jag kände var rimlig. Såg också jayz2cents hade en video där riggen drog 713w med oc kort med default 600w power limit och 9800x3d, osäker på om det var från väggen men var iaf totalt så kanske några % mer om man ser till effektiviteten av nätagget.
La mitt svar under 713w och hoppas min egen lilla gissning var rimlig för just 3dmark...men peak är också lurig, kan lätt få några sekunder där datorn drar sjukt mycket om cpu och gpu peakar samtidigt

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör

Tävlingen är nu avslutad och PM har skickats till alla vinnare här på SweClockers, så om du ser ett orange brev i högra hörnet så bör du klicka på det och svara illa kvickt för att säkra vinsten.

Rätt svar på utslagsfrågan var för övrigt 709W. Ingen prickade precis, men några var riktigt nära. Snyggt jobbat och det är riktigt roligt att läsa resonemangen om era svar.

Permalänk
Skrivet av Enviro:

Tävlingen är nu avslutad och PM har skickats till alla vinnare här på SweClockers, så om du ser ett orange brev i högra hörnet så bör du klicka på det och svara illa kvickt för att säkra vinsten.

Rätt svar på utslagsfrågan var för övrigt 709W. Ingen prickade precis, men några var riktigt nära. Snyggt jobbat och det är riktigt roligt att läsa resonemangen om era svar.

Kul tävling, hur många var det som gissade? en graf på spridningen

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet

Permalänk
Medlem

Jag läste utslagsfråga som en kuggfråga, dvs man ska inte gissa man resonerar och förklara varför ett korrekt svar inte kan ges.

Men ibland ska man bara hålla truten och gissa hur många ärtor som är i burken istället för att försöka vara smart...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Whaa. Måste varit nära jag är rätt säker på jag svarade 708...hoppas jag inte hade fel på någon annan delfråga....
Edit....faaaan. 712 svarade jag.
Hade tänkt fram 708 i men la på några W innan jag svarade utifall fler använde samma metod....det var ju dumt

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Förvånad över hur låg effekt det va men gjorde ingen vidare undersökning i ämnet. Trodde grafikkortet självt skulle dra ungefär 800 W som det har rapporterats om.

Skönt att man gissade totalt fel och inte bara lite fel. 😉

Tack för tävlingen! Den va bra och rolig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morannon:

Förvånad över hur låg effekt det va men gjorde ingen vidare undersökning i ämnet. Trodde grafikkortet självt skulle dra ungefär 800 W som det har rapporterats om.

Skönt att man gissade totalt fel och inte bara lite fel. 😉

Tack för tävlingen! Den va bra och rolig.

Power limit med upplåst strömbudget är 600W, FE har standard på 575 om jag kommer ihåg rätt.
Så var mer fråga hur mycket effekt resten drog

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Whaa. Måste varit nära jag är rätt säker på jag svarade 708...hoppas jag inte hade fel på någon annan delfråga....
Edit....faaaan. 712 svarade jag.
Hade tänkt fram 708 i men la på några W innan jag svarade utifall fler använde samma metod....det var ju dumt

Du kan ju se vad du svarade i artikeln. Rätt svar var CES, 4 fläktar och det är asscreed shadows som inte är med i testerna.

Permalänk
Medlem

Beror nog på mätutrustning med kan jag tänka mig, läste nånstans att gpun gick upp i 900w~ i några millisekunder.

Permalänk
Medlem

Gissade på 942w upplåst strömbudget och högsta kortvariga peak för systemet

Tänkte förmodligen helt åt haparanda:

620w spike på graffet
100w på moderkortet
150w på cpun
70w på skärm, hårddisk, fläkt, cpukylare, usb och allt annat

Tror jag räknat 100w för högt dock. Men hade vart så kul att vinna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Gissade på 942w upplåst strömbudget och högsta kortvariga peak för systemet

Tänkte förmodligen helt åt haparanda:

620w spike på graffet
100w på moderkortet
150w på cpun
70w på skärm, hårddisk, fläkt, cpukylare, usb och allt annat

Tror jag räknat 100w för högt dock. Men hade vart så kul att vinna!

100W på bara moderkortet (utan diskar osv) är rejäl overkill! Det i sig lär dra klart mindre än hälften.
Skärm, USB osv var inte med i testet.
Diskar o fläktar lär ju inte vara jättemånga watt. 10-20?
150W kan nog CPU:n dra men är osäker om Swec har nått test som verkligen maxar CPU och GPU samtidigt, så kanske är lite overkill.
620W spike är väl inte orimligt gissat i sig men verkar ovanligare än man tror att 5090 går hela vägen upp i maxtaket på förbrukning?

...

För egen del hittade jag bland annat några gamla tester på strömdragning på en 4090 vill jag minnas, och försökte räkna därifrån på hur mycket mer 5090 skulle dra, och om de hittat någon mjukvara som drog påtagligt mer än det testet.
Har fått intrycket att Swec inte fångat speciellt höga strömpeakar hittills så jag gissade relativt konservativt lågt tyckte jag.
Hamnade på 713W så rätt nära, men fortfarande aningens för högt och utanför vinstspannet!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Attans hade 683W men glömde effektivitet på psu 🤣 vilket är 96% @50% load aja inte bitter! (blir 710W om inte min matte sviker mig, men det kanske den gör iofs)

Grattis de som vann iaf!

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Attans! gissade på 704, inte nära nog

Visa signatur

|| AMD 5700X3D || ASUS ROG Formula VIII || RX 9070 XT || 32GB G-Skill || Skärm : LG42" C4 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Damn, jag var verkligen inte långt ifrån. Grattis till vinnaren