Permalänk
Medlem

Jag är också inne på skaffa en Frame till sovrummet (kan köpa via Benify), men jag är inte helt road av den externa lådan då jag inte kommer ha någon byrå eller hurts att placera den i.

Nyligen har jag sett att TCL har en liknande TV NXTFRAME, utan box och med GoogleTV. Men det finns knappt någon info om denna TV på internet, typ 2 pers som visar den på YT. Någon här som har erfarenhet av TCL NXTFRAME? Hur står den sig mot Samsung? Antar att den monteras på vägg liknande som Samsungen?

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Open Air DA6

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsint:

Jag är också inne på skaffa en Frame till sovrummet (kan köpa via Benify), men jag är inte helt road av den externa lådan då jag inte kommer ha någon byrå eller hurts att placera den i.

Nyligen har jag sett att TCL har en liknande TV NXTFRAME, utan box och med GoogleTV. Men det finns knappt någon info om denna TV på internet, typ 2 pers som visar den på YT. Någon här som har erfarenhet av TCL NXTFRAME? Hur står den sig mot Samsung? Antar att den monteras på vägg liknande som Samsungen?

Ratings har ju testat den: https://www.rtings.com/tv/reviews/tcl/nxtframe-qled
Sämre än The Frame.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Hittade en QN95B (ja 2022) för 14k, ny. Borde man bara panga hem en eller? Känns ju som mycket bang for the buck.

Permalänk
Medlem

@norrgrd: Antar att du syftar på 65"? Om ja och du är ute efter en extremt ljusstark Mini-LED TV så det Samsungs absoluta toppmodell för 2022 (frånsett deras OLEDs) så då är det väl bara att köra!

Om det är denna från Elgiganten så lär du dock behöva åka och hämta den i Norrköping:
https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Värt att nämna är att QN95B har "One Connect"-boxen och är du inte intresserad av en sådan lösning är denna modell fel val.
Samsungs TVs stödjer inte heller Dolby Vision som börjar bli en väldigt utbredd standard nu.

Sedan är steget i pris upp till LG OLED C4 65" 2024 inte speciellt stort och en OLED är generellt mycket bättre om du kan kontrollera ljuset i rummet eller inte tittar mycket på dagtid etc.

Men, är du ute efter ren råstyrka ljusmässigt i HDR etc. så vinner nog QN95B över C4 ja.

Dagens Fynd inlägg här från @Danieleet för LG OLED C4-modeller:

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

@norrgrd: Antar att du syftar på 65"? Om ja och du är du ute efter en extremt ljusstark Mini-LED TV så det Samsungs absoluta toppmodell för 2022 (frånsett deras OLEDs) så då är det väl bara att köra!

Om det är denna från Elgiganten så lär du dock behöva åka och hämta den i Norrköping:
https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Värt att nämna är att QN95B har "One Connect"-boxen och är du inte intresserad av en sådan lösning är denna modell fel val.
Samsungs TVs stödjer inte heller Dolby Vision som börjar bli en väldigt utbredd standard nu.

Sedan är steget i pris upp till LG OLED C4 65" 2024 inte speciellt stort och en OLED är generellt mycket bättre om du kan kontrollera ljuset i rummet eller inte tittar mycket på dagtid etc.

Men, är du ute efter ren råstyrka ljusmässigt i HDR etc. så vinner nog QN95B över C4 ja.

Dagens Fynd inlägg här från @Danieleet för LG OLED C4-modeller:

Lycka till!

Tack för informativt och bra svar!

Ja det var den TVn och Norrköping är inget problem.

Egentligen vet jag inte riktigt vad jag är ute efter. Jag har ett relativt ljust rum och det blir absolut TV-tittande även på dagarna.
Jag har inte oändlig budget men ändå en helt OK sådan. Samtidigt så gör jag hellre en bra deal och köper "mycket TV för pengarna" än det absolut senaste.
I dagsläget har jag en Philips 65PUS6521 som jag tycker är helt ok. I svarta sekvenser blir det ofta "pixligt/grumligt" dock och det blir jag gärna av med. Jag konsumerar genom AppleTV 4K, mest via streamingtjänster men helst via Plex då bandbredden och kvaliteten är högre.
Jag kör optiskt till en Sonos Playbar som inte klarar något senare än DD5.1. Att TVn kör passthrough på optiskt och inte mixar ner till stereo är därför viktigt. Det verkar dock de flesta göra nu för tiden.

Så här ser rummet ut

Det största problemet jag har är egentligen detta. Det började med lite flimmer och sedan blev det permanent.
Tro't eller ej men efter ett tag så vänjer man sig vid det. Det är dessutom extra tydligt på foto men ändå ett störningsmoment.

Med det sagt skedde detta igår och nu är jag övertygad om att det snabbt kommer gå utför
Flimmer GIF

EDIT: Just ja, någon gång ett par år sedan så small det till i TVn när jag startade den - helt död.
Skruvade isär den då och hittade en trasig transistor, bytte denna och sedan har TVn fungerat fint sedan dess (bortsett dessa backlightproblem ovan).

Permalänk
Bildexpert 📺

@norrgrd: Felet som bilden med mörkt band visar är en eller flera trasiga lysdioder, ofta i botten. Ganska vanligt fel med LCD:er. PUS6521 är en väldigt enkel modell och har inget extra någonstans. Den kommer därför vara enkel att ersätta med något som är bättre, likt någon modell som nämns i TV-guiden som att modellen har just någonting som är bättre med ljusstyrka och reflexfilter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Någon ny teknik som klår OLED finns inte på kartan

Det är inte imorgon men QDEL har ju börjat närma sig kartan iaf. Om den sen når dit återstår att se men det ska bli spännande att se om vad som händer här.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag är ute efter en ny TV då jag ska flytta till en mindre lägenhet, får inte plats med min 55" LG GX.

Max är nu 42-43" med en budget på 6000kr. Jag förstår att det inte går att få någon dunder-tv med mina krav, men är det någon hjälplig själ som kan peka mig i rätt riktning? Vilken hade ni valt? Den kommer att sitta på väggen om det gör någon skillnad.
Det är ett ljust rum och främst Netflix och sport som kommer konsumeras (om det nu spelar någon roll, pga budgeten!).

Tusen tack på förhand!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av asrte1:

Hej!

Jag är ute efter en ny TV då jag ska flytta till en mindre lägenhet, får inte plats med min 55" LG GX.

Max är nu 42-43" med en budget på 6000kr. Jag förstår att det inte går att få någon dunder-tv med mina krav, men är det någon hjälplig själ som kan peka mig i rätt riktning? Vilken hade ni valt? Den kommer att sitta på väggen om det gör någon skillnad.
Det är ett ljust rum och främst Netflix och sport som kommer konsumeras (om det nu spelar någon roll, pga budgeten!).

Tusen tack på förhand!

42 och 43-tum är ofta automatisk en enklare TV idag. De få modeller som håller hög kvalitet i den storleken är en 42 tums OLED och 43-tums Samsung QN90-modellerna. Annars är det 55:or och större som är ribban för när man kan välja bland modeller som adderar någon form av kvalitet. Finns några enstaka 50-tummare likt TCL C805/MQLED80 vilka också har mer att ge.

Beroende på prisläget kommer din budget förmodligen bara räcka hälften till 3/4-delar av priset eller så till den typen av modeller. Jag skulle säga att kan du öka din budget ett par tusenlappar finns en möjlighet att få en betydligt bättre modell än vad du annars kan få. Som alltid: priserna varierar hela tiden.

Med andra finns det ingen kvalitetsaspekt du kan välja mellan utan det är typiskt ett utbud av enkla modeller som inte har något extra att ge i fråga om teknisk kvalitet. Då väljer du istället i utbudet baserat på sådant som vilket operativsystem du vill ha, designen, hur du gillar butiken etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

42 och 43-tum är ofta automatisk en enklare TV idag. De få modeller som håller hög kvalitet i den storleken är en 42 tums OLED och 43-tums Samsung QN90-modellerna. Annars är det 55:or och större som är ribban för när man kan välja bland modeller som adderar någon form av kvalitet. Finns några enstaka 50-tummare likt TCL C805/MQLED80 vilka också har mer att ge.

Beroende på prisläget kommer din budget förmodligen bara räcka hälften till 3/4-delar av priset eller så till den typen av modeller. Jag skulle säga att kan du öka din budget ett par tusenlappar finns en möjlighet att få en betydligt bättre modell än vad du annars kan få. Som alltid: priserna varierar hela tiden.

Med andra finns det ingen kvalitetsaspekt du kan välja mellan utan det är typiskt ett utbud av enkla modeller som inte har något extra att ge i fråga om teknisk kvalitet. Då väljer du istället i utbudet baserat på sådant som vilket operativsystem du vill ha, designen, hur du gillar butiken etc.

Tack för utförligt svar! Det låter rimligt att basera köpet kring vilket OS jag önskar etc.

En tanke som slog mig nu, hur ser det ut i andrahand? Finns det bättre och dyrare modeller men dyker upp titt som tätt på t.ex Blocket eller här på SC för försäljning? Och är det några spec modeller jag borde leta efter där som kan vara inom min budget?

Tack!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av asrte1:

Tack för utförligt svar! Det låter rimligt att basera köpet kring vilket OS jag önskar etc.

En tanke som slog mig nu, hur ser det ut i andrahand? Finns det bättre och dyrare modeller men dyker upp titt som tätt på t.ex Blocket eller här på SC för försäljning? Och är det några spec modeller jag borde leta efter där som kan vara inom min budget?

Tack!

Andrhandsutbudet är ofta svårare av flera skäl. Dels måste man kunna utbudet och veta vilka modeller som är bra köp begagnade. Dels är priserna ofta varierande och många överskattar värdet på sin gamla TV baserat på vad de en gång betalade, inte vad motsvarande kvalitet kostar idag. TV-apparater är ju ett undantag från dagens inflation i att vi får allt större och allt bättre TV för mindre pengar.

Och ett tredje problem jag stöter på varje gång jag tar en tur till blocket etc. är att de flesta inte riktigt vet vilken TV de har. De har en anonym "Samsung 55-tum köpt 2019" och vill ha 5000 kronor för den eller liknande. Det är ju väldigt olika på modell och modell även 2019 för vilken teknisk kvalitet det är.

En tumregel är att ifall de inte kan ange exakt modellbeteckning är det en köpare som inte har koll alls utan köpt första bästa i butik och då har de inte köpt på kvalitet, därav att de aldrig lärde sig vilken TV de köpte. Ifall köparen gjort en research och valt en modell för dess tekniska förmåga är de mer benägna att också behålla sin TV. Så de där riktigt bra TV-apparaterna dyker mer sällan upp begagnade eftersom ägaren är nöjd och byter först när den befintliga TV:n börjar bli för gammal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asrte1:

Hej!

Tusen tack på förhand!

Det kommer vara svårt att nå upp i samma bildkvalitet med den budget du har

42” OLED finns dock, men ganska sällan de går under 9k

Du kanske kan få mer budget om du säljer den gamla TVn?

Går det inte att möblera på ett annat sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det kommer vara svårt att nå upp i samma bildkvalitet med den budget du har

42” OLED finns dock, men ganska sällan de går under 9k

Du kanske kan få mer budget om du säljer den gamla TVn?

Går det inte att möblera på ett annat sätt?

Tyvärr är den sålda TVn redan inbakad i budgeten, är för nuvarande student så kan inte lägga så höga summor. Flyttar till mindre lgh som förhoppningsvis inte ska vara längre än 2-3 år innan flytt igen så jag kanske övertänker, det kanske bara är att köpa något någorlunda som duger (iom budgeten också!)

Permalänk

Hej!
Har inte köpt TV / hängt med på flera år.

Söker en +75" TV till vardagsrummet, vi sitter ca 4-5 meter ifrån TV och behöver öka storleken för att slippa kisa...
Vi har tre stora fönster i vardagsrummet och får in kvälls/solen från högersidan tyvärr.

TV används till:
Switch
Ps4
Ps5
Youtube
Netflix/HBO/Streamingtjänster

Jag behöver absolut inte den ballaste utan söker efter prisvärd TV. Till denna TV kommer jag koppla en sonos playbar optiskt för ljudsystemet.

De senaste köpen har alltid varit Philips premium tv's, är villig att testa något nytt.. Maxpris 20k, helst under 15k om det går.
Är TCL's 75" något att hänga i julgranen? Tar gärna en TV som har bra mörk bild och inte lyser upp halva rummet.

Tips mottaget tacksamt!

Permalänk
Bildexpert 📺

@behindthecloset: Här har du tips på TV som passar dina önskemål om en TV med ljustyrka, sorterat från bättre till enklare: https://www.sweclockers.com/artikel/40090-tv-guiden-hitta-rat...

Angående priserna är det samma svar som alltid. Du måste själv kolla vilka TV i listan som ger det du vill ha och för stunden kostar 15–20000 kr. Priserna varierar hela tiden.

TCL 75:or varierar från de allra enklaste till mycket bra beroende på modell. Så vissa kan du hänga i din julgran, andra inte. Listan berättar vilka. Du kan alltid sänka ljusstyrkan på en ljusstark TV, majoriteten har dessutom en ljussensor som gör detta automatiskt. Men du kan aldrig få ut mer ljusstyrka ur en TV som har för låg ljusstyrka från början.