Senaste klarade spel?

Permalänk
Medlem

Resident Evil 4 Remake (PS5).

Då är jag klar med sista spelet som ingår i remake-trilogin, blev klar igår, så då kan jag räkna det till klarade spel under 2024. Trodde först att det det skulle ta ytterligare några dagar att bli klar, men så kollade jag upp vad den andra expansionen var för något och såg att det var ett horde mode. Jag gillar verkligen inte horde modes, så då anser jag mig färdig med det här spelet. Jag spelade första expansionen (Separate Ways) dock, som fokuserade på Ada, och den var bra.

Spelet var riktigt bra, även fast det är mer actionfokuserat än 2:an och 3:an. Föredrar egentligen när RE fokuserar mer på survival horror delen. Men det här spelet har helt klart andra styrkor som 2:an och 3:an inte har. Men som helhet gillade jag 2:an och 3:an lite mer, tror jag. Men, som sagt, det är ett riktigt bra spel som jag hade kul med större delen av min genomspelning.

Permalänk
Medlem

Klarade Grim Fandango nyss...

Tröttnade nästan i början (mer info i annan tråd här för den nyfikne), men höll i och körde genom det, med några enstaka googlingar där jag fastnade.
Ångrar inte att jag kämpade mig igenom och det blev bättre efterhand, men jag kan inte säga att jag är superimponerad så här i efterhand.
Storyn var ju OK med en del sköna karaktärer (Glottis är nog min favvo ) men tyckte berättande var ojämnt och lite hoppigt och vissa karaktärer hann man liksom aldrig riktigt bygga relation till... (Och temat var inget som direkt fångade mig)

Pusslandet var på sätt och vis enklare och mer destillerat än i många andra äventyrsspel, men ändå för mig ganska otydligt, ointuitivt och frustrerande på några ställen. (Jag är nog inte så förtjust i genren i sig egentligen inser jag )
Och kontrollerna är ganska klumpiga hur man än väljer att försöka spela. Kändes väldigt gammaldags och primitivt, och jag hade några konstiga buggar där kontrollerna låste sig eller jag fastnade bakom en karaktär mm. (och jag tyckte de olika fasta kameravinklarna inte gjorde det lättare att få överblick över de miljöer man befann sig i)

Grafiken är ju vid det här laget väldigt lågupplöst och de har inte försökt dölja det, vilket väl är OK för en enklare "remaster" för att få spelet att funka på modernt maskineri... Men det ser lite illa ut ibland med grovpixliga bakgrunder mot de mer högupplösta polygonkaraktärerna.
Ljudet är en highlight dock!
Musiken är helskönt svängig och bygger stämningen för hela spelet Utan den hade nog hela upplevelsen varit väldigt tom...
Voiceovers osv är också helt OK om än inte superkvalitet och lite entonigt och lite för få ljudklipp för vissa återkommande händelser osv.

Skrivet av Dodecahedron:

Grim Fandango var det spelet som hypeades mest av PC Gamer back in the day. Det toppade deras "Bästa Spel Någonsin"-lista och låg över titlar som Doom, Starcraft, Half-Life och Baldur's Gate 2. Jag spelade aldrig det själv och kommer antagligen aldrig göra det, just för att det aldrig kommer nå upp till hypen. Speciellt inte idag. Eller har jag fel?

Tja, se ovan... :/
Alla är vi olika, men för mig levde det inte upp till hypen. Kan absolut fortfarande ändå vara värt att spela bara man inte förväntar sig för mycket!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

The Darkness 2 var senaste man kört igenom, fick gratis på steam för ett tag sen har jag för mig.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1

Permalänk
Medlem

Har haft Cyberpunk 2077 sen den kom, men spelade aldrig klart den. Men nu är det gjort som nomad under jul o nyårshelgen. Hade två val för slutet. Testade båda och de var sådär. Har läst att det finns fyra andra slut, men mina val ledde till dessa.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Klarade Bramble nyss (som @Sebbe_a gjorde för nån sida sen )
Överlag väldigt snyggt genomfört och stämningsfullt! (Vissa scener är verkligen mysiga och vissa är rätt obehagliga!)
Det rent visuella är överlag riktigt imponerande för en så liten studio som det verkar vara!
Men något med karaktärerna och deras animationen gör att det blir lite dockteater ibland och därmed hamnar lite i "uncanny valley".

Tonen är verkligen både högt och lågt - kanske lite väl ojämn för mig när det går från gulligt till brutalt osv.
Storyn och hur den berättas med berättarrösten blir lite stelt ibland, och även själva spelbarheten är liksom lite "stel" och man rör sig relativt långsamt. (Tyckte slutet var rätt svårt!)
Kan inte sätta fingret på det men helheten blir nog ändå stark 7/10 snarare än 8...
Tog ca 5-6 timmar för mig vilket kändes ganska "lagom" för mig.

Naturligaste jämförelsen jag kan tänka på är nog Brothers och det spelet kändes som mer "balanserat" överlag, jämnare i ton, snyggare berättat, innovativare gameplay/story, och bättre helhet... Men Bramble är grymt stämningsfullt och har en helt annan liksom mer verklig men ändå fantasi-look med sin mycket modernare grafik.
Värt ett köp på rea!
Är man taskig kanske man kan lura någon yngre att spela det och ge dem lite mardrömmar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Indiana Jones and the Great Circle!

Ger spelet 4/5, tog mig ca 16,5 timmar att klara av main story plus några sidospår.

Ett bra äventyrsspel i first person som tyvärr floppade på grund av felaktig marknadsföring så det blir troligen ingen uppföljare för denna. Den var marknadsförd för "the modern audience" men var inte woke alls utan överraskande bra faktiskt.
Gillar man de ursprungliga Indiana Jones filmerna från 80 talet så är detta något att testa.
Inte lika hardcore äventyr som i Tomb Raider där man tar livet av alla utan det är mer smyga, undvika, dock så slåss man rätt ofta med knytnävarna och använder tillhyggen för att ta ner fiender och sen såklart finns det en massa "pussel" och secrets.
Man spelar bäst med en Playstation eller Xbox controller.

Körde via GamePass så det är riktigt värt att betala en månad och köra igenom denna och sen har man resten av spelbiblioteket ifall man känner sig manad.

Det går inte att via inställningarna ta bort crosshair så Ett tips är att tanka hem Lyall's Great Circle Fix - https://github.com/Lyall/GreatCircleFix/releases
och bara unzippa i spelkatalogen och sen i spelet kan man trycka på § för att få fram console och sen bara skriva g_showcrosshair 0.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | AOC 27" AG276QZD2 | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Har fixat 4 platinum hittills i år (PS5).
Lord Of The Rings: Return To Moria - Riktigt kul att spela med polare i co-op, crossplay. 7/10
The Stanley Parable: Ultra Deluxe - Fantastiskt spel som jag tidigare bara hört namnet fladdra förbi, way back. 9/10
Geometry Survivor - Ingen höjdare då det enbart gick ut på att överleva i 20 minuter. 3/10
Energy Cycle Edge - Ok pusselspel, halvklurigt på slutet. 5/10

Vetefan vad man ska köra nu? Min backlog är alldeles för stor.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Focal Chorus 726, Focal Chorus CC 700, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Klarade just Robocop Rogue city. (yes jag är sen)
Skrev lite om det i spelar-tråden här.
Charmig hyllning till filmerna - riktigt kul att se tex polisstationen från första filmen!
Och ett helt OK spel i gränslandet mellan AA och AAA. (Vissa miljöer och modeller mm återvanns ganska mycket så man kan märka att det är lite "budget", och jag hade lite skakig prestanda och några krascher)

Är nöjd med upplevelsen o längden osv överlag
(hann väl bli lite enformigare mot slutet - om inte annat så tröttnar man på Robocops långsamma gång rätt fort)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kingdom Come Deliverance. Lika briljant som jag mindes det. Såg sjukt mycket bättre ut nu i 4K på 48" OLED. På flera sätt bättre än ex dragon age: Veilguard som ändå ser bra ut om än mer phantasy.

Kördes i 1080p i uw första svängen. Gillar natten även om det verkar va rejält komprimerat eller så är det min OLED som inte orkar att leverera så nära svart. Det är verkligen beckmörker Hade vart intressant testa på en LCD eller ännu hellre crt. Men gillade ändå svärtan i det hela facklan är nära ett måste. Nighthawk potions hjälper en del men inte tillräckligt.

Får några veckors paus nu till KCD 2 iaf.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Atomic Heart (PC).

Jag tyckte det var riktigt bra faktiskt. Jag gillade stilen och själva gameplay biten. Tyckte spelet var ganska snyggt också, jag körde det i stort sett maxat i 1440p (native), så det verkar inte super tungt. Jag tyckte även att det hade en ganska bra blandning av "pang pang", pussel och intressant story/karaktärer.

Dock hade jag önskat att dom hade skippat quick time eventen helt, mest för att jag verkligen suger på det. Misslyckades flertalet gånger med dessa och det innebar att man dog automatiskt och fick göra om. Så jag lärde mig ganska snabbt att spara ofta. Sen kanske man kan tycka att variationen på fienderna kunde ha varit lite bättre. Och jag kan tycka att robotfienden kom tillbaka lite för snabbt/ofta.

Annars kändes spelet polerat och relativt fritt från buggar och liknande. Jag spelade bara igenom grundspelet, jag har ingen av expansionerna än. Tänkte invänta ett bra rea pris på paketet med alla expansionerna.

Permalänk
Medlem

Doom 2016 och Doom Eternal två riktigt bra och rökiga spel. Bra blandning med lore, pussel (hitta alla hemligheter) och panga demoner Ser fram emot Dark Ages

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av Extol:

Doom 2016 och Doom Eternal två riktigt bra och rökiga spel. Bra blandning med lore, pussel (hitta alla hemligheter) och panga demoner Ser fram emot Dark Ages

Oh, riktigt härliga spel med bra musik och ös. Dark Ages kommer ju bli en fröjdñ

Permalänk
Medlem

Har precis klarat Red Dead Redemption 2 för första gången.
Cirka 130 timmar tog det.
Jag skulle nog säga att det är det bästa spel jag någonsin spelat.
Jag spenderade många timmar på att rida omkring och kolla på miljöerna, spela poker och jaga.

Jag är glad att jag aldrig kom in i det när jag började spela det på xbox för många år sedan utan fick istället uppleva spelet för första gången på modern hårdvara.

Visa signatur

Phanteks Eclipse G500A | i9 13900K | RTX 4090 FE | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | DeepCool GAMMAXX L360 A-RGB Vit | 5TB M.2 | LG 42C4 |

Permalänk
Medlem

Blev klar med Detroit become human idag på steamdecken.
Riktigt bra spel. Väldigt snyggt grafiskt och med en intressant berättelse.

Har även spelat klart Mass Effect 1 ifrån Mass Effect LE. Även detta spel på Steam decken. Riktigt bra spel och passar så bra ihop med smart resume på decken. Bra och spännande story. Nu håller jag på att spela tvån men hittills gillade jag ettan mer för det var storyn som drev mig att spela vidare och storyn var lite mer mystisk och spännande i ettan.

Så det är dessa två spel jag har avslutat i år.
Håller på med Mass Effect 2 på decken som sagt men även med Andromeda på Xboxen så det är spelen som är näst på tur.

Permalänk
Medlem

Klarade Star Wars Jedi Fallen order nyss.
(Spelet kraschade när end credits var slut )

Helt OK tredjepersons single player spelupplevelse överlag!
Lite tveksam i början pga vad som kändes som småbökiga kontroller (som inte var helt lätt att konfigurera) men funkade helt OK med mus+tgb i slutändan.

Jag spelade spelet i 30+ timmar (tog mig tid men verkligen ingen 100% run) och skulle nog säga spelet kanske var lite för långt? Eller så var spelet inte riktigt tillräckligt omväxlande: Spelmekaniker o fajter osv hann bli lite "samma samma" mot slutet. Inte plågsamt dock på något vis och ville se storyn knytas ihop

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Arizona Sunshine Remake.

Remake på gammal Zombie VR-skjutare. ok men inte mer än så, spelade aldrig originalet.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Spelade precis färdigt Scorn. Ett pussel/äventyr/survival/horror-spel. Tog mig runt 7 timmar. Helt galet fint spel, jag älskar biopunk-stilen och att berättandet är show-dont-tell till 100 procent. Du får inte någon aning om vad spelet handlar om eller ens ett knyst dialog som förklarar något. Samtidigt är det spel som kräver väldigt mycket tålamod från spelaren. Inget i det här spelet går fort, inklusive din karaktär när du springer. Samtidigt är det ett väldigt kreativt spel som har problemlösning i sin kärna, vilket är både kul och uppfriskande. Men den där estetiken asså....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin_II:

Spelade precis färdigt Scorn. Ett pussel/äventyr/survival/horror-spel. Tog mig runt 7 timmar. Helt galet fint spel, jag älskar biopunk-stilen och att berättandet är show-dont-tell till 100 procent. Du får inte någon aning om vad spelet handlar om eller ens ett knyst dialog som förklarar något. Samtidigt är det spel som kräver väldigt mycket tålamod från spelaren. Inget i det här spelet går fort, inklusive din karaktär när du springer. Samtidigt är det ett väldigt kreativt spel som har problemlösning i sin kärna, vilket är både kul och uppfriskande. Men den där estetiken asså....

Vart intresserad av spelet i omgångar men aldrig kommit till skott. Hade väntat mig spelet va längre än 7timmar. Är pusslen svåra?

Själv klarade jag Mario Oddyssey nyss, jäkligt bra, dock inte nära favoriten bland mario spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Arizona Sunshine Remake.

Remake på gammal Zombie VR-skjutare. ok men inte mer än så, spelade aldrig originalet.

https://youtu.be/QGo5m9E-Tg0?si=oYcvIaQ-TwhSins1

Hmm märkligt med en så snabb remake. Originalet var också okay.... Har du kört 2:an?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Hmm märkligt med en så snabb remake. Originalet var också okay.... Har du kört 2:an?

Nej jag har inte spelat 2an, skaffar det kanske nästa gång det kommer på rea.
Det är säkert lite bättre.
1an är ju gammalt spel i VR mått mätt så kunde dom slänga ijop en remake med samma "motor" som 2an så var det säkert inte allt för jobbigt.

Känns allmänt lite hjärndött att bara slakta zombies utan speciell motstånd eller tankeverksamhet, köpte spelet bara för att ta en paus från ExfilZone 😅

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FierceBrosnan:

Spelade igenom Control som samlat damm ett tag i Steam bibblan. Nu kör jag mutant year zero och även om det är kul att springa runt Kungälv når det inte upp i samma nivå som xcom, wastelander, Rogue trader eller wh40k chaosgate demonballs (spelet har någon extremt oinspirerad titel men det jag skrev är nära nog). Om någon har span på bra xcom liknande spel som är nya eller kommande så hojta gärna!

Chains of freedom kanske kan vara något?
https://store.steampowered.com/app/2994010/Chains_of_Freedom/

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör
Skrivet av Megacrash:

Vart intresserad av spelet i omgångar men aldrig kommit till skott. Hade väntat mig spelet va längre än 7timmar. Är pusslen svåra?

Själv klarade jag Mario Oddyssey nyss, jäkligt bra, dock inte nära favoriten bland mario spelen.

Kul! Skulle säga att de flesta pusslen är hyfsat simpla. Det var nog ett pussel i början och sen en serie med pussel mot slutet av spelet som fick mig att verkligen tänka efter. Annars var det chill, vilket var lite trist ahah

Permalänk

Varvat Diablo 2 resurrected som palladin, enormt häftigt att få uppleva Diablo 2 igen i en så snygg tappning efter att ha lämnat orginalet för över 20 år sen. 10 av 10!

För att få samma effekt av något annat lir behövs en remake av Resident Evil 1 eller Mgs1 för min del.

Nästa planerade lir nu blir Split fiction de 6e mars med partnern, skaffat en ny lila 8bitdo c2 kontroll inför det släppet 🤠

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Tack för tipset, detta har jag helt missat och det kommer med ett spelbart demo också, stiligt!

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem

senaste utklarade spelet för mig är fallout, under 2020 när jag var utan nätverk i en vecka eller så och inte kunde spela annat än offlinespel

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

Blev 70 timmar i Dysmantle, riktigt mysigt spel om man bara vill ta det lugnt och slå sönder saker.

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Spelade färdigt Mass Effect 1, efter totalt runt 25 timmar. Trots att spelet har åldrats rejält är det fortfarande ett fantastiskt spel, som jag njöt mycket av. Kul också att komma tillbaka efter ett decennium och köra igenom alla sidemissions och sidohandlingar som jag inte hade tålamodet eller intresset för när jag var yngre. Och Legendary Edition, trots vissa detaljer, förhöjer upplevelsen med en ny UI och mer cinematiska cuscenes. Ser fram emot att plöja igenom tvåan på nytt!

Permalänk
Medlem

Klarade precis Gold Stake (svåraste svårighetsgraden) med alla kortlekar i Balatro.

Nu har jag klarat alla kortlekar och alla utmaningar. Tog befängt många timmar dock.

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Brände igenom Halo: Reach för typ fyrtioelfte gången med en polare. Gick mycket fortare än vad jag minns det hahah. Kan också bero på att man var en ung grabb när man körde det för första gången - och ensam hahah

Fortfarande lika kul dock!

Permalänk
Medlem

Körde genom en klassiker.
Batman Arkham Asylum på Steam Deck.
riktigt bra.
Blev på automatik efteråt att installera Batman Arkham City och fortsätta med det

Visa signatur