Även RTX 5080 tycks lida av tillverkningsfel

Permalänk
Melding Plague

Även RTX 5080 tycks lida av tillverkningsfel

Förväntad prestanda uteblir när ROP-enheter saknas.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Drabbade användare kan kontakta sina tillverkare för att få korten utbytta. Tillverkningsfelet har rättats till.

Läs hela artikeln här

Skrivet av Nyhet:

Beroende på konsumentlagar kan avsaknaden av renderingsenheter, och därmed prestanda, bli en komplicerad fråga då kostnaden inte skalar med prestandaskillnaden mellan modellerna. Än så länge har dock inga fall rapporterats i Sverige. Det är just nu oklart om även kommande RTX 5070 riskerar att lida av samma tilverkningsproblem.

Läs hela artikeln här

Det lät förut som att det borde vara enkelt när Nvidia inte ifrågasätter att det är trasigt och kommer ersättas? Vad har ändrats?

Och givet då att det är sant att "tillverkningsfelet har rättats" så kan jag tycka att de borde kunna se till att det inte kommer ut 5070-kort med felet på marknaden..

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Mitt Asus Prime OC ser ut att ha 112.

Visa signatur

9800X3D | Asus RTX 5080 | Asus B650M-PLUS WIFI | Kingston 32GB 6000 DDR5 | Lian Li A3 mATX

Permalänk
Medlem

Asus TUF OC här, inga ROP som saknas

Visa signatur

|| 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-6400c30 ASUS RTX5080 TUF OC || 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI 32GB-3600c16 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || R7 5800X3D CH VIII Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 ASUS RTX3080 TUF OC V2 || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 EVGA RTX3070 FTW Ultra || Thinkpad P16s Gen 2 R7 PRO 7840U(Zen4) 32GB-6400 1TB 980Pro 780M

Permalänk

Har Msi 5080 suprim soc, 112 rapporterade här.

Permalänk

Har ett ASUS Tuf 5080 oc och har alla ROPs.

Permalänk
Medlem

Det kan vara fel på programmet som visar siffrorna, inte på korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Men då borde prestanda vara opåverkad.

Permalänk
Medlem

Undrar hur många som ens brukar kolla de där siffrorna i vanliga fall, enda jag har kollat vid nytt grafikkortköp är tempraturen. Men visst nu när detta problem har uppdagats i media så kollar väl fler. Men är nog ett stort mörkertal ändå, speciellt hos de som köper en färdigbyggd dator som inte läser tekniknyheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Vad får dig att tro det? Nvidia har bekräftat felet hos 0,5% av 5070 ti och 5090. Så att samma fel skulle inträffa på motsvarande andel 5080 är ju inte alls osannolikt.

Permalänk
Medlem

Inget saknas på mitt MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC. Väldans skönt att allt ser ut att vara med där.

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Kunde ha varit så, men inte när benchmarks visar på försämrad prestanda gentemot fungerande kort.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 5600G, 2x32GB, Exos18 16TBx9 RAIDZ2, CM Stacker
AUX: Asus B550, Ryzen 5700G, 2x32GB, Phanteks P400

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av evil penguin:

Det lät förut som att det borde vara enkelt när Nvidia inte ifrågasätter att det är trasigt och kommer ersättas? Vad har ändrats?

Och givet då att det är sant att "tillverkningsfelet har rättats" så kan jag tycka att de borde kunna se till att det inte kommer ut 5070-kort med felet på marknaden..

Halloj! Vid skrivande stund hade man ännu inte kommenterat specifikt RTX 5080, utan tidigare drabbade modeller. Säkerligen kommer ett uppdaterat uttalande som förtydligar att det kommer att gälla modeller i 50-serien.

Även om felet skulle ha varit åtgärdat nyligen får man ha i åtanke det antal RTX 5070 som kan ha tillverkats innan felet uppdagades.

Permalänk
Medlem

Vilket skämt, och vilken kvalitetskontroll från nVidia.
Uppenbart satsar dom helhjärtat på sina företagslösningar numera, men det var väl givet.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte varför, men detta känns inte som ett "tillverkningsfel". Snarare känns det som ett försök att sälja kretsar med små fel och hoppas ingen märker något. Det är ett alldeles för specifikt fel annars.

Eller så har mitt förtroende för Nvidia sjunkit så lågt att detta är något som jag tror de verkligen kan försöka göra. De sitter på all makt och har kört utpressning mot sina partnertillverkare förr. Nvidia typ: "Zotac, vi har ett gäng kretsar med lite färre ROPs. Ta dem, annars prioriterar vi ner er framöver och er allokering går ner".

Konspirationer konspirationer! ;p

Permalänk
Medlem

Det löser sig enkelt genom att bakar om kortet i hemmaugnen

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Halloj! Vid skrivande stund hade man ännu inte kommenterat specifikt RTX 5080, utan tidigare drabbade modeller. Säkerligen kommer ett uppdaterat uttalande som förtydligar att det kommer att gälla modeller i 50-serien.

Okej. Ja, det känns ju verkligen som att det borde vara samma status på detta.

Skrivet av Rosenvik:

Även om felet skulle ha varit åtgärdat nyligen får man ha i åtanke det antal RTX 5070 som kan ha tillverkats innan felet uppdagades.

Jo, och ju mer klara de faktiska korten är desto stökigare blir det förstås isf.

Men det går ju att fixa till så länge de inte börjat säljas, tänker typ https://www.sweclockers.com/nyhet/39300-ryzen-9000-forsening-...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Jag vet inte varför, men detta känns inte som ett "tillverkningsfel". Snarare känns det som ett försök att sälja kretsar med små fel och hoppas ingen märker något. Det är ett alldeles för specifikt fel annars.

Eller så har mitt förtroende för Nvidia sjunkit så lågt att detta är något som jag tror de verkligen kan försöka göra. De sitter på all makt och har kört utpressning mot sina partnertillverkare förr. Nvidia typ: "Zotac, vi har ett gäng kretsar med lite färre ROPs. Ta dem, annars prioriterar vi ner er framöver och er allokering går ner".

Njao de har marknadsförts med andra specs så jag tror det absolut inte. De har samma boxar etc.

Nvidia har gjort ännu större skillnader mellan olika modeller av kort med samma namn, men då är det ändå specifierat på själva boxen man köper och modellen har ett annat namn. Exempelvis 4070 Gddr6. Annars är det en solklar stämning mot nvidia/aibn (ifall aib visste om skillnaden)

Permalänk
Medlem

Så Nvidia ägare har inte alltid alla ROPs hemma?

Permalänk
Medlem

Fan va less jag kommer bli om mitt kort har det felet när det väl kommer..
Trotts orderbekräftelse 15:01 så är förväntat leveransdatum i april

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av psp123:

Mitt Asus Prime OC ser ut att ha 112.

Same! Fick dubbelkolla så man inte blivit scammad.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem

*GTX 970 VRAM scandal flashback intensifies*

Det går bra nu...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Haha att du ens orkar.. Du vägrar ju inse att Nvidia har klantat sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Utfallet passar väl dock även in på möjligheten att man har en mestadels fungerande QA-process men att ett tillverkningsfel blottat en då rätt så specifik lucka i QA-processen.

Men ja, det är många företag som eldat väl mycket med förtroendekapitalet...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inte nog med att ockerpriser bara är förnamnet. Trasiga är dom också?!
Det måste vara "peak planerat åldrande" när de är trasiga redan innan de anländer hos kunderna. XD
Nvidia ligger verkligen i framkant på alla fronter, bokstavligen...

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Måste väl ändå vara Nvidias sämsta lansering i dess historia. Visst hade FX-serien problem, men det är ju en sådan otroligt massa fel med 5000-serien som bara lägger sig på hög, och till sanslösa priser dessutom!

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Inte nog med att ockerpriser bara är förnamnet. Trasiga är dom också?!

Ockerpriser och går inte att få tag på, världen är galen

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Jag köper lätt den "konspirationen"

Permalänk
Medlem
Citat:

Än så länge har dock inga fall rapporterats i Sverige.

Kolla hur många ROPs man har lär det inte vara många som gör Sen kan man tänka sig att majoriteten av de som köpt ett kort ur 5000-serien läser inte SweC eller liknande nyhetssajter.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Kanske skulle ta och ladda ner gpu-z och kolla mitt 4090 av principskäl, saknar inte prestanda.

Visa signatur

Gammal gubbe