Alkoholvåtservetter för rengöring av CPU/elektronik etc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Aceton smälter massor av typer av plast, typ PVC och Akryl ,så det är generellt ett horribelt tips som folk ger ibland, men aldrig någonsin hört att alkohol skulle kunna lösa upp plaster. Har du någon källa på det?

Skrivet av LANberg:

Kanske inte lösa upp, men missfärga dem.
Jag har själv vid flera tillfällen varit med om att isopropanol har gett vissa (framförallt genomskinliga) hårdplaster en flammig eller ”mjölkig” yta.
Det är därför det kan vara bra att först testa någonstans där det inte syns så mycket om något händer.

This.
Missfärga och göra sprött.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Permalänk
Medlem

Har inget tips på färdigindränkta dukar men om du kan fixa lite drag eller slå på en fläkt så är isopropanol eller kemiskt ren bensin superbt till metaller och de flesta andra material.

Tricket är att hålla burken på armslängds avstånd och spreja lite på en (luddfri) bit papper typ eller duk du kan smutsa ner, så slipper man nästan all lukt.

Men ja som folk säger så är en del överpedantiska med att det måste vara "kliniskt" rent.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Jag tror jag testar någon rengöringsduk när det är dags för CPU byte och använder samma kylning som tidigare efter rengöring.

Permalänk
Medlem

T-Röd från närmaste bensinstation eller om du vill vara en sådan som säger att T-röd lämnar massa skit efter sig så köper du kemisk ren bensin på närmaste Ica. Använd vanligt hushållspapper, skulle det ludda ta ett djupt andetag och blås utan att spotta.