Lenovos nya konceptdator har inbyggda solpaneler

Permalänk
Melding Plague

Lenovos nya konceptdator har inbyggda solpaneler

Yoga Solar PC är inget för den som gillar att sitta med gardinerna fördragna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Stark vill ha faktor på denna. Helst med en ryzen eller snapsdrake cpu. Intel blir det aldrig igen pga usel batteritid. Kom igen nu Lenovo

Permalänk
Medlem

En dator som bara skulle fungera under ena delen av halvåret i Sverige.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

ja, det är ofta som man ser människor sitta med sina laptops i solen

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

En dator som bara skulle fungera under ena delen av halvåret i Sverige.

Vad får dig att tro att den bara kan laddas med solcellerna?

Kul koncept, men jag undrar hur batterierna mår om datorn förväntas ligga i solen längre stunder.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem

Härligt! Kommer man se en massa gamers på stranden i framtiden!

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x6TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

För mig som reser en hel del och inte alltid har tillgång till ett eluttag, men i 99% av fallen har ljus får jag ändå säga att detta är en av de mest intressanta laptops jag sett på ett bra tag!

Nästa önskning: Stoppa exakt samma grej i ett toughbook-chassi så håller den med!

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Mesta av sol laddning kommer går åt skärmkontrasten på uteplatsen.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av xOnium:

Stark vill ha faktor på denna.

Vem behöver solglasögon när man kan använda datorn som solskydd.

Det räcker ju inte med att sitta i solen, du måste ju rikta datorn rakt mot ljuset också. Laptop-bränna kanske kommer bli nåt i framtiden?

Man får hoppas skärmen är tillräckligt ljusstark och anpassad så att man ska kunna se ordentligt motsols med solglasögon på.

Visa signatur

AMD 3500+ Winchester @ 2.7 Ghz || DFI Lanparty SLI-D || 2x512 PC3200 OCZ Rev 2 || POV Geforce 6800 GT @ Ultra+ || VF700CU || 74 GB Raptor SATA || 2x 200 GB Seagate Barracuda SATA || Maxtor OneTouch 250 GB || DangerDen TDX || DDC 12V || Dual Heatercore || Chill 510W || Chieftec DA Bigtower || 2x ADDA 120mm || 3x ADDA 80mm || 2x Revoltec 80mm || NEC 3520 IDE

Permalänk
Medlem

Förutspår: skärmen inte tillräckligt ljusstark för att fungera bra i solljus.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vem sitter i solen med laptopen ? vem vågar lämna laptopen i solen ? (regn, snatteri mm)
Detta känns som ett aprilskämt

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Intressant koncept och bra idé, men...
Den bästa designen skulle vara att solpanelen är löstagbar och kan ställas i solen utanför skuggan på parasollen så solpanelen får sol medans du ligger i skuggan med datorn.

Om den är fastmonterad som på bilden, nja inte det bästa.
Men såklart så är det en bra fortsättning på att öka tiden du kan kabelfritt använda datorn.

Permalänk
Medlem

Känns som att det skulle vara lite halvbesvärligt att använda datorn samtidigt som den laddas, med tanke på att locket måste vara i något slags halvstängt läge för att stå i rät vinklen mot solen...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Vem sitter i solen med laptopen ? vem vågar lämna laptopen i solen ? (regn, snatteri mm)
Detta känns som ett aprilskämt

Tror inte att Sverige är främsta marknaden.

I Japan kan du fortfarande lämna plånbok, mobil m.m. utan att någon snor prylarna för dig.

Ang. laddning i solsken, så hade det varit smidigt om laddningen även möjliggör en boost av ljusstyrkan på skärmen, vilken annars normalt enbart är tillgänglig vid nätdrift.

För mig som tältar mycket, så är det smidigt att kunna ladda prylar via solceller. Dock lär jag även fortsättningsvis föredra iPad Pro/iPad Mini med USB-C för allt där inte mobilen räcker till.

Funkar exempelvis helt ok att köra GNU/Linux via UTM (med JIT aktiverat). Utan JIT är allt dock segt som sirap.

Permalänk
Medlem

Låter häftigt. Solpanelerna kommer göra så att datorn håller sin laddning längre, och när man ska ta en paus så kan man låta den ligga någonstans där solen lyser in. Vips så har man ett par timmar till med kräm

Visa signatur

ASUS GTX 1080, i7 4790k, 16GB DDR3 @ 2133mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxen123:

Låter häftigt. Solpanelerna kommer göra så att datorn håller sin laddning längre, och när man ska ta en paus så kan man låta den ligga någonstans där solen lyser in. Vips så har man ett par timmar till med kräm

Ja, säkert hela 15 minuter extra i optimala förhållanden.

Hade detta funkar bra till ett rimligt pris hade det inte varit en konceptdator, den hade funnits att köpa.

Permalänk
Medlem

Nja, även om solcellerna håller batteriet laddat så ifrågasätter jag hur övriga komponenter i datorn kommer må av att spendera så mycket tid i direkt solsken.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Gimmick. Säkert som garmins cykeldator med solpanel, man ska befinna sig runt ekvatorn för att få någon nämnvärd förlängning av batteritiden medan man mot icke-solpanel versionen lider av sämre ljusstyrka så att skärmen syns sämre i just solljus...

Visa signatur

I7-4790K - GTX970 - Asus ROG Swift PG278Q >
I7-8700K - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q >
9800x3d - 7900XTX - LG 38WR85QC-W

Permalänk
Skrivet av oooskar:

Vad får dig att tro att den bara kan laddas med solcellerna?

Från artikeln så framkommer det väl inte något om att det skulle finnas något annat sätt att lada den, en solcellerna, förutom då kanske biten "kan hålla datorns batteri laddat" men med att det bara är ett koncept så kanske det inte nämns om det fin andra alternativ.

Skrivet av Arazand:

Förutspår: skärmen inte tillräckligt ljusstark för att fungera bra i solljus.

Ja ha detta känner jag mer är ett problem för de som vill använda något med en skärm ute än just att man skulle ha ont om alternativ för hur man kan ladda sin sak på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ja, säkert hela 15 minuter extra i optimala förhållanden.

Hade detta funkar bra till ett rimligt pris hade det inte varit en konceptdator, den hade funnits att köpa.

Jaaa.. om man räknar på samma effektivitet som solceller på tak - som är 2kvm stora - och genererar cirka 400Wpeak. En laptop är väl cirka ett a4 i storlek och att det går 16st A4 /kvm så får vi 12-15W i peak.

10W kommer man ändå rätt långt på nu för tiden. Laptops med 70Wh klarar ofta att driva laptopen i 15 timmar i lågenergiläge. 70W/15 blir ungefär 5W. Alltså skulle man kunna jobba helt utan att koppla sig till elnätet. Hell, även om datorn drar 20W så dubblerar man drifttiden. Låter som en bra anledning att sänka behovet av stora batteriet, tbh

Gaming lite förstås en helt annan sak, men det detta koncept är nog inte riktat till gamers...

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Jaaa.. om man räknar på samma effektivitet som solceller på tak - som är 2kvm stora - och genererar cirka 400Wpeak. En laptop är väl cirka ett a4 i storlek och att det går 16st A4 /kvm så får vi 12-15W i peak.

10W kommer man ändå rätt långt på nu för tiden. Laptops med 70Wh klarar ofta att driva laptopen i 15 timmar i lågenergiläge. 70W/15 blir ungefär 5W. Alltså skulle man kunna jobba helt utan att koppla sig till elnätet. Hell, även om datorn drar 20W så dubblerar man drifttiden. Låter som en bra anledning att sänka behovet av stora batteriet, tbh

Gaming lite förstås en helt annan sak, men det detta koncept är nog inte riktat till gamers...

Bra info

Ni som kan mer om moderna laptops, hur skulle dessa solpaneler funka med en laptop?

https://www.batteriexperten.com/sv/artiklar/aqiila-sunbird-p5...

Visa signatur

anti-fascist antiX Linux på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intels fabrik på mark tagen av Israel

Permalänk
Medlem

Gillar idén, mer av sånt.

Tunn klient, sitta ute i naturen och jobba utan att behöva bry sig om el-tillgång. Kombinera vandring och arbete.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är bra. Om det inte ökar på brandrisken d v s.

Alla har inte sin laptop igång bara för att den är med. Så om den laddar bara genom att vara framme tycker jag det är skitbra.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Att lämna en dator i solen lär ju vara en av de dummaste sakerna man kan göra, dels orkar inte skärmen lysa tillräckligt, men också värmen, inget som batterierna gillar direkt

Mycket bättre med en liten extern panel i så fall som man kan fästa på en ryggsäck eller liknande

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Gjorde samma beräkning och fick det till mer realistiska 5-6 watt vid praktiska användning. Visst ger det ett tillskott, men känns lite som en gimmick. Speciellt eftersom vi vet att batterier inte tycker om värme och direkt hatar värme i kombination med laddning. Sedan vet vi ju inte hur stora anpassningar Lenovo gjort, de kanske valt att ha aktiv kylning av batterierna genom värmerör (heat pipes) och datorns vanliga fläktar. Då är det bara uppemot 40-50 watt som behöver kylas bort.

Jag har helt enkelt väldigt svårt att se det scenario där antingen fristående solceller eller en batteribank inte skulle vara bättre alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RatCat:

Det räcker ju inte med att sitta i solen, du måste ju rikta datorn rakt mot ljuset också. Laptop-bränna kanske kommer bli nåt i framtiden?

Detta stämmer ju inte. Solceller har aldrig behövt vara riktade direkt mot solen. Visst, de blir mest effektiva då, men det saknar ju inte värde bara för att du inte får maximal effekt sammtidigt som du använder datorn.

On topic: har inte jättestort behov av denna laptop, men en solpanel på baksidan av telefonen hade varit väldigt smidigt när man vandrar i fjällen i en vecka eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Gillar idén, mer av sånt.

Tunn klient, sitta ute i naturen och jobba utan att behöva bry sig om el-tillgång. Kombinera vandring och arbete.

https://www.amazon.com/Foldable-Lightweight-Emergency-Waterpr...

40 dollar. Går även att använda till telefon, GPS, hörlurar, kamera etc. Har ungefär samma storlek som en 14-tummare så enkelt att packa med i väskan.

Permalänk
Medlem

Njae, ser hellre att solceller är en separat produkt som kan användas till fler saker. Solceller ska vara i solen. Datorer ska vara i skuggan.

Drev min freestyle (kasettband) med separata solceller från ClasOhlson när jag var runt 12 år. Bara för att det gick

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Vid misstänkt strömavbrott kan den vara bra att ha. Med kompletterande internet uppkoppling.

Varför inte? Du kan sköta spreadsheets, lite Office dokument och mail. Du kan komma igenom arbetsdagen - som att fjällvandra, det kan ta emot lite men det går - även om solcellerna "bra" är gjorda för vissa specifikationer enligt artikeln. Inget dumt koncept alls.

I like it...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

If you see Rainbows and Unicorns 🦄 in the room, it's changed...You see 'em? 🤣 🤣 Absolutely Vodka. 😊