Apple adapter Firewire 800 till Thunderbolt 2

Permalänk
Medlem

Apple adapter Firewire 800 till Thunderbolt 2

Önskar köpa en adapter till min firewire 800 kabel för att kunna koppla in den till en äldre iMac med Thunderbolt 2. Är det någon som säljer en sådan. Svåra att få tag i då Apple slutat tillverka dem.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet och har koll på om det finns någon annan adapter Firewire 800 till USB-C eller senare versioner av Thunderbolt?

Permalänk

Du får leta begagnat.

Firewire har varit dött format väldigt länge så är väl bara kinesiumadaptrar som säljs idag där 99% är scam kablar som inte äns fungerar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Varför måste det vara just Thunderbolt 2, varför inte USB till Firewire?

Förstår jag det rätt att du vill koppla in en Firewire-enhet i en dator som har USB-C-portar? Eller är det tvärt om?

EDIT: Om det är en extern HDD så skulle jag istället öppna den och stoppa i en ny kabinett.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Varför måste det vara just Thunderbolt 2, varför inte USB till Firewire?

Förstår jag det rätt att du vill koppla in en Firewire-enhet i en dator som har USB-C-portar? Eller är det tvärt om?

Finns inga firewire till usb kablar som inte är scam.

Hittar du en kommer den inte fungera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Finns inga firewire till usb kablar som inte är scam.

Hittar du en kommer den inte fungera.

Men det finns för Thunderbolt 2 till Firewire?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klx:

Önskar köpa en adapter till min firewire 800 kabel för att kunna koppla in den till en äldre iMac med Thunderbolt 2. Är det någon som säljer en sådan. Svåra att få tag i då Apple slutat tillverka dem.

Är det denna? Macrent verkar ha i lager i så fall.
https://www.macrent.se/produkter/tillbehor/kablar-och-adaptra...

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Tb2 är inte usb. Bara samma kontakt. Om det var tb2 som började använda usb-c kontakten istället för den gamla kontakten dvs.

Det har funnits som han skrev i ursprungliga apple sålde en men de har inte sålt dem på många år vid detta laget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Apple sålde det under rätt många år, så ja de finns.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klx:

Är det någon som vet och har koll på om det finns någon annan adapter Firewire 800 till USB-C eller senare versioner av Thunderbolt?

Det går fint att använda FW 800-> TB2 och sedan TB2 till TB3 (USB-C) på MacOS

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Klx:

Skrivet av Klx:

Lite otydligt exakt vad du frågar om då i stort sett all sådan här konvertering är riktad. Typiskt är att man kan ta den äldre/legacy-anslutningen till en ny dator. Likt att ta en (äldre) hårddisk med Firewire800 och koppla till en (nyare) dator med USB-C eller Thunderbolt-anslutning. Där är den länkade adaptern det kanske lämpligaste alternativet.

Tvärtom, att koppla en modern anslutning likt Thunderbolt och USB-C till en äldre dators gamla/legacy-anslutning likt FW800 är däremot väldigt sällan möjligt.