Skärmstrul, deepsleep?
Hejs!
Beskriver kort setup, problemet och hur jag skulle vilja ha det!
Windows 11
TV: LG OLED C3
Skärm 1: MSI MPG 271QRX
Skärm 2: ASUS VG27AQ1A
Min setup består av 2 skärmar samt en tv kopplade via hdmi, dp och hdmi till min dator. Förr i tiden när en enhet var avstängd eller åtminstone ej ansluten mot datorn; tex bara gammal hederlig netflix på tvn så dök inte ens den jäveln upp som en enhet på datorn tills man valde den som source. Detta gjorde att skärmen som var på alltid var huvudmonitor eller "main display".
Då hade jag min goa startmeny nära till hands och alla mina fönster flyttades till aktiv skärm, hur bra som helst!
Det som sker nu för tiden är att alla skärmar/tv är i nån sorts deepsleep och alltid minns var fönsterhelvetena var senast.. -men jag vill kanske inte ha kalkylatorn eller steam på en "avstängd" tv utan på skärmjäveln som är igång just nu. En del grejer går hyffsat enkelt att maximera och greppa eller välja move, men jag VILL INTE!
Exempel på saker som hamnar på avstängd skärm:
Chrome
Steam
Specifikt steam-chat
VLC
MSI afterburner
Discord
Random windows inställningar (inte minst Display settings :@)
En annan grej som händer är att när damen startar tvn medan jag lirar känner av tvn som "ny" enhet, kastar ut mig till windows och tar gärna 3-5 sek på sig innan jag kan tabba in till spelet igen.. inte damens fel såklart men hon kan ha fått en blick eller två.
En tredje sak är att ibland (sjuk bara det) tar även tvn över som ljudkälla när den startas då den används med det föregående tillfälle. Inte fullt lika irriterande men skulle föredra om den ljudet alltid gick till datorn om jag inte aktivt väljer någe annat. Alternativt att VLC kunde vara smart nog att via programmet i sig välja rätt uppspelnings-enhet.
Varför har detta problem uppstått ur ingenting?? fungerade ju super i 20år! Kan jag stänga av det jag kallar för deepsleep på nå vis? Är det mjukvara eller mina enheter som är sopor? Tänker att det ändå är både asus, msi och lg..
Kan tänka mig att köra nått program om de löser problemet! Otroligt irriterade
Tack för förhand!