Permalänk
Medlem

Skärmstrul, deepsleep?

Hejs!

Beskriver kort setup, problemet och hur jag skulle vilja ha det!

Windows 11
TV: LG OLED C3
Skärm 1: MSI MPG 271QRX
Skärm 2: ASUS VG27AQ1A

Min setup består av 2 skärmar samt en tv kopplade via hdmi, dp och hdmi till min dator. Förr i tiden när en enhet var avstängd eller åtminstone ej ansluten mot datorn; tex bara gammal hederlig netflix på tvn så dök inte ens den jäveln upp som en enhet på datorn tills man valde den som source. Detta gjorde att skärmen som var på alltid var huvudmonitor eller "main display".

Då hade jag min goa startmeny nära till hands och alla mina fönster flyttades till aktiv skärm, hur bra som helst!

Det som sker nu för tiden är att alla skärmar/tv är i nån sorts deepsleep och alltid minns var fönsterhelvetena var senast.. -men jag vill kanske inte ha kalkylatorn eller steam på en "avstängd" tv utan på skärmjäveln som är igång just nu. En del grejer går hyffsat enkelt att maximera och greppa eller välja move, men jag VILL INTE!

Exempel på saker som hamnar på avstängd skärm:

• Chrome

• Steam

• Specifikt steam-chat

• VLC

• MSI afterburner

• Discord

• Random windows inställningar (inte minst Display settings :@)

En annan grej som händer är att när damen startar tvn medan jag lirar känner av tvn som "ny" enhet, kastar ut mig till windows och tar gärna 3-5 sek på sig innan jag kan tabba in till spelet igen.. inte damens fel såklart men hon kan ha fått en blick eller två.

En tredje sak är att ibland (sjuk bara det) tar även tvn över som ljudkälla när den startas då den används med det föregående tillfälle. Inte fullt lika irriterande men skulle föredra om den ljudet alltid gick till datorn om jag inte aktivt väljer någe annat. Alternativt att VLC kunde vara smart nog att via programmet i sig välja rätt uppspelnings-enhet.

Varför har detta problem uppstått ur ingenting?? fungerade ju super i 20år! Kan jag stänga av det jag kallar för deepsleep på nå vis? Är det mjukvara eller mina enheter som är sopor? Tänker att det ändå är både asus, msi och lg..
Kan tänka mig att köra nått program om de löser problemet! Otroligt irriterade

Tack för förhand!

Permalänk

Låter som standard energisparfunktionerna i hdmi/displayport standarderna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Låter som standard energisparfunktionerna i hdmi/displayport standarderna.

Brukar iofs köra high performance, testade på balanced nu med nya datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keni:

Kan jag stänga av det jag kallar för deepsleep på nå vis?

Är det mjukvara eller mina enheter som är sopor? Tänker att det ändå är både asus, msi och lg..

Njae.. Det finns ju knappt annat på TVn annat än att dra ur sladden. Vilket man ju inte ska göra på en OLED. Däremot så kan du ju pröva att stänga av alla ormer av källaktiveringar. CEC osv. Kommer såklart att krångla till andra aspekter av användandet istället. Men eventuellt inget som är relevant för användare som "bara ser oå TV" ändå.

Borde vart ett fint tillfälle att säga "Windows.." Men tyvärr så har smidigheten gått före funktion även på mitt system. Kopplas något in så är det omedelbart ljudförmedlare hur mycket andra befintliga mål det än finns. Bra när det är ett par hörlurar såklart. Förmodligen inte när det är en PS5-kontroll.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Skrivet av Keni:

Brukar iofs köra high performance, testade på balanced nu med nya datorn.

Inte samma energisparfunktioner.

Energisparfunktionerna på hdmi/dp är inget man kan stänga av då det är en del av standarden för anslutningarna i styrkretsarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Njae.. Det finns ju knappt annat på TVn annat än att dra ur sladden. Vilket man ju inte ska göra på en OLED. Däremot så kan du ju pröva att stänga av alla ormer av källaktiveringar. CEC osv. Kommer såklart att krångla till andra aspekter av användandet istället. Men eventuellt inget som är relevant för användare som "bara ser oå TV" ändå.

Borde vart ett fint tillfälle att säga "Windows.." Men tyvärr så har smidigheten gått före funktion även på mitt system. Kopplas något in så är det omedelbart ljudförmedlare hur mycket andra befintliga mål det än finns. Bra när det är ett par hörlurar såklart. Förmodligen inte när det är en PS5-kontroll.

Windows.. ja jag vet inte om Windows ME var så jäkla dåligt med tanke hur lång tid som gått och hur win11 verkar funka, känner mig som sura gamla gubben småglinen pallar äpplen av CEC är avstängt.

De som fungerar är att dra ut HDMI/DP kabel eller disable i device manager men det är ingen lösning~

Permalänk
Medlem

Inte samma energisparfunktioner.

Energisparfunktionerna på hdmi/dp är inget man kan stänga av då det är en del av standarden för anslutningarna i styrkretsarna.

Så det är gretas fel? -.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keni:

Windows.. ja jag vet inte om Windows ME var så jäkla dåligt med tanke hur lång tid som gått och hur win11 verkar funka, känner mig som sura gamla gubben småglinen pallar äpplen av

CEC är avstängt.

De som fungerar är att dra ut HDMI/DP kabel eller disable i device manager men det är ingen lösning~

Verkar som "Start ME up!" är en del av problembilden fortfarande trots allt ändå. ;P

Ok. Nu har du en nyare årsmodell än jag. Men kanske är även källorna för HDMi något som påverkar reaktionen på anslutna saker. Man kan manuellt ändra vad de identifierar som där, och jag inte heller hunnit kolla om det faktiskt påverkar något, men... (lols, det spårar ur nu) på min tidigare Philips så var det vissa namngivna förintällningar som ändrade hur TV reagerade på källor då. Vissa val för bild / ljud försvann om man döpte den til PC tex. Kanske kan vara värt att kolla på.

Nä, det är ju varken bra eller smidigt i längden. Men en videoväxel kanske är ett alternativ annars?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns det kanske nått kommando som flyttar alla fönster till en skärm? Nått sånt skulle lösa problemet hyfsat bra! Helst toggla mellan skärmarna~

Ska man behöva känna såhär för att få sina fönster till skärmen som är påslagen? ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keni:

Finns det kanske nått kommando som flyttar alla fönster till en skärm? Nått sånt skulle lösa problemet hyfsat bra! Helst toggla mellan skärmarna~

Win shift < > ..?

Antar fönstret måste vara valt. Men det kan man kanske bara fokusflytta med kombo för det i blindo då. Alt tab

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Keni:

Så det är gretas fel? -.-

så kan man ju också se det. men ja lite så

enheter när man sätter dem i standby eller stänger av dem blir som om kabeln inte var ansluten till datorn alls och när du sedan stänger på dem igen som om du pluggat in kabeln igen till datorn.

där av att t.ex din ljudenhet byts till tv´ns om det var den sista som användes senast tv´n var "ansluten"

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Knepigt, är det nån windows11 nymodighet?
I windows 10 så fort nån av mina skärmar stängs av/går i energispar så flyttar alla fönster över till den/de aktiva skärmarna.
(och i energispar's fall så återställer dom inte där dom var så jag använder PersistentWindow för att ordna det)
Borde kunna gå att använda det med lite kreativt tänkande och sparande av fönsterpositioner.

Permalänk
Skrivet av holo:

Knepigt, är det nån windows11 nymodighet?
I windows 10 så fort nån av mina skärmar stängs av/går i energispar så flyttar alla fönster över till den/de aktiva skärmarna.
(och i energispar's fall så återställer dom inte där dom var så jag använder PersistentWindow för att ordna det)
Borde kunna gå att använda det med lite kreativt tänkande och sparande av fönsterpositioner.

Om jag stånger av min sidomonitor så flyttas det som var öppet på den till huvudskärmen men de flyttas tillbaks när jag drar på den igen såvida jag inte flyttat på fönstret på den skärmen som fortfarande var igång.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om jag stånger av min sidomonitor så flyttas det som var öppet på den till huvudskärmen men de flyttas tillbaks när jag drar på den igen såvida jag inte flyttat på fönstret på den skärmen som fortfarande var igång.

Så funkar det för mig med förutom efter att datorn har släckt skärmarna under natten, då återställer sig inte fönstren/taskbar av nån anledning. (vissa är helt försvunna från skrivbordsytan t.ex discord)
Det var därför jag tänkte om det var Windows11 som orsakade OP's problem eftersom jag hört att dom fuckat upp multimonitorstödet lite där (fast även förbättrat delar av det).

Permalänk
Medlem

Har en laptop med Windows 11 och stationär med Windows 10 kopplat till en KVM med dubbla skärmar, så det blir en hel del switchande.
Windows 10 flyttar nu konsekvent allt till huvudskärmen. Windows 11 är det kvar på rätt skärm.
På Windows 10 verkar det variera, ett tag så fungerade det. Misstänker att Windows uppdateringar gör sönder det med ojämna mellanrum.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W