Macbook Air får M4-krets – och prissänkning

Permalänk
Melding Plague

Macbook Air får M4-krets – och prissänkning

Får samma snabba processor som Mac Mini och kostar en tusenlapp mindre.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mycket nöjd med min M1 Macbook Air för $749, lär sitta på den tills Macbook Air får OLED-skärmar.

Visa signatur

Core i9 12900K | RTX 3090 FE | Odyssey G80SD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Mycket nöjd med min M1 Macbook Air för $749, lär sitta på den tills Macbook Air får OLED-skärmar.

Bästa Macen!

Permalänk
Medlem

Känns som en otrolig vettig basdator för "alla".

Självklart är det för dåligt att grundmodellen bara kommer med 256GB SSD och det är såklart INTE OK att Apple tar +3000kr för ytterligare 256GB för totalt 512GB eller hutlösa 6000kr(!!!) om man vill ha 1TB-lagring.

Grym dator men skärp er Apple!

Permalänk
Medlem

MacBook air är en jäkligt trevlig laptop.
Men jag begriper inte hur f*n de tänkte, när de försåg datorn med ”flärpen”
MacOS har ju en fixerad menyrad längst upp,och då lägga kameraflärpen, så den upptar plats på menyraden, är så urbota dumt. Vad var det egentligen för fel på designen på M1 MacBook Air. Lite tjockare kant upptill, med plats för kamerorna, hade definitivt inte gjort någonting.

Är ändå sugen på och införskaffa en, och pensionera min Intel MacBook Pro.

Permalänk

Bra bara AppleTv kvar att uppdatera sedan så har Apple bra grundprodukter för vanligt folk och de som vill ha bättre kan öppna plånboken och köpa en sådan. När jag läste på skolan för 20år sedan så fanns det vissa studenter som hade 15000kr bärbar Mac på den tiden, men dyrt som tusan. Idag är 15 000kr mindre vört, ändå dyrt, Tror dock denna MacBook Air ör drömmen för många studenter.
Och vi har Apple Inteligens att tacka för 16GB ram som default.

Varför jag själv inte köper denna macbook är att jag redan äger en iPad med M4 och en Mac mini med detsamma. Det innebär att jag från iPaden i princip kan göra det som man kan göra från en MacBook genom fjörrstyrning.

Ett annat problem när man blir äldre är att det är så fruktansvärt dyrt med personliga assistenter som bär ens datorer och man får fundera på vad man köper för denna anledning. Detta kan vara för vissa en orsak till 13”aren av MacBook, där de slipper böra med sig laddare.

Permalänk
Medlem

Synd att den inte har en OLED-skärm och ett vettigt pris för att få 512 GB-1 TB lagring. Då hade jag faktiskt övervägt att testa något från Apple för första gången på en väldigt lång tid.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av raxxor:

MacOS har ju en fixerad menyrad längst upp,och då lägga kameraflärpen, så den upptar plats på menyraden, är så urbota dumt. Vad var det egentligen för fel på designen på M1 MacBook Air. Lite tjockare kant upptill, med plats för kamerorna, hade definitivt inte gjort någonting.

Uhm det är ju just det som gör att det inte stör.
Menyraden är ju ändå tom där.
Jag har haft en 16" M1 MBP i 4 år nu och aldrig störts av den, tänker överhuvudtaget inte på det.

Förövrigt alltid trevligt med nya MBA, det är nog min favoritlaptop ever.
Min nuvarande MBP är egentligen för tung, hade jag fått välja så hade jag valt MBA.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av raxxor:

Hur är det ett problem? "Flärpen" gör att man kan skippa ram även längst up och just då menyn är fixerad längst up finns normalt inget i mitten ändå.

Exampel med "flärpen" i blått

Hellre det med bra kamera. Sitter också ljussensor samt mikrofon där, mikrofonen på Mac-serien slår de flesta andra laptops med marginal så kanske finns en poäng att ha den där?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Uhm det är ju just det som gör att det inte stör.
Menyraden är ju ändå tom där.
Jag har haft en 16" M1 MBP i 4 år nu och aldrig störts av den, tänker överhuvudtaget inte på det.

Förövrigt alltid trevligt med nya MBA, det är nog min favoritlaptop ever.
Min nuvarande MBP är egentligen för tung, hade jag fått välja så hade jag valt MBA.

Kanske skulle ha nämnt att det var min personliga åsikt.
Hade föredragit samma design som M1 MacBook Air.

Permalänk
Medlem

Går macbook air med m3 inte att köpa längre från apple?

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Går macbook air med m3 inte att köpa längre från apple?

Japp endast M4 air säljs.

Permalänk

Väldigt trevliga maskiner måste jag säga, och väldigt prisvärda, men dock inte i Sverige. I USA är dem bara inte bara billigare retail utan går nästan alltid att köpa ännu billigare då de ofta är nedsatta med allt från $100-$400 hos återförsäljare, sen har vi betydligt högre moms och andra extra avgifter vilket gör att slutpriset nästan blir dubbelt så högt för en svensk.

Permalänk
Medlem

Tips: Basmodellen går att köpa / förbeställa från Apples EDU-sida för 13495kr, dvs 1500kr rabatt.
Mig veterligen krävs ingen verifiering eller inloggning för att bekräfta att du är student så går att nyttja för alla!

https://www.apple.com/se-edu/store

Permalänk
Medlem

Otroligt laptop Apple har där faktiskt. Klickade hem en Air M1 16gb ram och 512gb lagring från Refurbed för 6300kr, den var markerad som "Bra skick" (Nyskick är bäst, sedan Mycket bra skick och Bra skick sämst). Batteriet markerat som optimalt och ej nytt. Förväntade mig inte mycket att hänga i granen när den väl dök upp. Den enda lilla skada som fanns var tre stycken små små små bucklar på undersidan, inga andra skador. Batteriet låg på 97% hälsa, typ helt nytt?! Känns som om att jag rånade dem.

Men på riktigt, alltså vilken jäkla sjuk dator detta är. Absolut bästa jag någonsin lagt mina fingrar på, någonsin.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Färgen rymdgrå utgick och ersattes med himmelsblå.

Permalänk
Skrivet av edson:

Känns som en otrolig vettig basdator för "alla".

Självklart är det för dåligt att grundmodellen bara kommer med 256GB SSD och det är såklart INTE OK att Apple tar +3000kr för ytterligare 256GB för totalt 512GB eller hutlösa 6000kr(!!!) om man vill ha 1TB-lagring.

Grym dator men skärp er Apple!

De flesta som använder en laptop klarar sig alldeles utmärkt på 256 GB så varför är inte det lämpligt som lagringsutrymme på just en basmodell?

Att det är svindyrt att uppgradera, ja det är det och det är väldigt sniket av Apple.

Visa signatur

1

Permalänk
Skrivet av Sjoooberg:

Otroligt laptop Apple har där faktiskt. Klickade hem en Air M1 16gb ram och 512gb lagring från Refurbed för 6300kr, den var markerad som "Bra skick" (Nyskick är bäst, sedan Mycket bra skick och Bra skick sämst). Batteriet markerat som optimalt och ej nytt. Förväntade mig inte mycket att hänga i granen när den väl dök upp. Den enda lilla skada som fanns var tre stycken små små små bucklar på undersidan, inga andra skador. Batteriet låg på 97% hälsa, typ helt nytt?! Känns som om att jag rånade dem.

Men på riktigt, alltså vilken jäkla sjuk dator detta är. Absolut bästa jag någonsin lagt mina fingrar på, någonsin.

Hur hittade du den? Jag tittar så gott som dagligen på Refurbed efter M1 16GB och hamnar alltid som som lägst runt 8500kr. Aldrig varit i närheten av 6300kr och speciellt inte med 512GB SSD.

Har du nån länk eller hur gör man?

Visa signatur

1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats Myntsamlare:

De flesta som använder en laptop klarar sig alldeles utmärkt på 256 GB så varför är inte det lämpligt som lagringsutrymme på just en basmodell?

Att det är svindyrt att uppgradera, ja det är det och det är väldigt sniket av Apple.

Ja, själva problemet är hur orimligt dyr lagringen är från fabrik, samt för den delen att den inte är uppgraderingsbar.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Handlar nog rätt mycket om att 256GB är just för att tvinga folk att spendera mer. Det är inte att det här den billiga modelen och Apple behöver spara in pengar, alla vet att de lätt hade kunna fått in 512GB eller 1TB och hålla samma pris, det hade säkert kostat dom under hundrigen. Men anledningen att det inte gör så är för att kunna göra en skitdyr up-sell.

Inte riktigt samma sak som om faktiskt var markant skillad för 256 och 512GB i tillverkningskostnad och snikmodell sådelses hade den billigare varianten.

Permalänk
Medlem

Skrivet av rotkiv42:

Handlar nog rätt mycket om att 256GB är just för att tvinga folk att spendera mer. Det är inte att det här den billiga modelen och Apple behöver spara in pengar, alla vet att de lätt hade kunna fått in 512GB eller 1TB och hålla samma pris, det hade säkert kostat dom under hundrigen. Men anledningen att det inte gör så är för att kunna göra en skitdyr up-sell.

Inte riktigt samma sak som om faktiskt var markant skillad för 256 och 512GB i tillverkningskostnad och snikmodell sådelses hade den billigare varianten.

Jo, så är det ju visserligen, men jag upplever att ni nu säger i stort sett kompatibla saker.

Jag håller dock med Mats att om man fick önska sig en ändring så vore det bättre att få rimlig prissättning för lagringen, inte att det de nödvändigtvis ska ha mer än 256GB som basnivå.

Om de t.ex. startat på 512GB istället så hade det ju fortfarande varit samma problem, det blir ändå rena rånet för de som behöver mer och köper t.ex. 1TB. Om däremot lagringen varit rimligt prissatt hade det det ju inte spelat någon större roll var de startade...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Bra laptop, men löjlig växelkurs av Apple denna gång. Såg detta på Feber:

Citat:

Medveten om att Apple alltid brukar ha ett påslag på växelkursen som marginal, men dagens lansering av MacBook Air har ett galet påslag.

MacBook Air 13' 256/16:
Sverige: 14 995 SEK, varav 3074 SEK moms och avgifter. Det ger en växlingskurs på:
11 921 / 999($) = 11.93SEK/USD(!). Dagens kurs: 10.22SEK/USD. Det är nästan 2kr i påslag per dollar.

Det sticker ut även jämfört med andra EU-länder, t.ex. Tyskland där samma modell säljs för 1199€.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CatchMe:

Har nog rätt mycket att göra med att kronan inte är stabil mot dollarn. Apple vill nog så långt det går slippa ändra priset under produktens livscykel. Var ju bara någon månad sen dollarn kostade i 11,2 sek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Har nog rätt mycket att göra med att kronan inte är stabil mot dollarn. Apple vill nog så långt det går slippa ändra priset under produktens livscykel. Var ju bara någon månad sen dollarn kostade i 11,2 sek.

Apple justerar inte priserna för valutaförändringar utan sätter ett pris vid lansering och håller det.

Permalänk
Medlem

Ser tyvärr ut som de tog bort de gamla MacBook Air som fanns till lägre pris. Nu blir instegsdatorn 15 000 kr. Hade varit trevligt med en MacBook för 10-11 k som resdator och inget man behöver oroa sig för.

Permalänk
Medlem

Hur hittade du den? Jag tittar så gott som dagligen på Refurbed efter M1 16GB och hamnar alltid som som lägst runt 8500kr. Aldrig varit i närheten av 6300kr och speciellt inte med 512GB SSD.

Har du nån länk eller hur gör man?

Vettefan, hade spanat i någon vecka lite varje dag. Av en slump så dök den upp. Var typ 8st kvar när jag beställde förra onsdagen. Svensk tangentbord också.

Efter jag beställde den så var det 3 kvar, så de gick åt fort som fan.

Måste ha haft otroligt flax

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Skrivet av CatchMe:

Vi har privatkopieringsavgiften i sverige. Sen är det väl någon kemikalie-avgift också.
Köper man ssd via amazon så brukar dom vara billigast.
Men man kan ju inte köpa en laptop från ett land utan svenskt tangentbord.

Så det är inte bara momsen.
Sen så brukar Apple inte justera avgifterna, så dom sätter nog växelkursen extra högt.

Men det är helt klart ett problem att den är så dyr. Och framförallt uppgradering av lagring och ram.
256 är ok i surfdator, men den klarar mycket mer. Och ska man ha lite andra program är 512 aboslut minimum, 1TB att rekommendera för att man ska klara sig längre. Och då behöver man ändå snabb extern lagring, och beroende på vad man använder den till, så 2 portar bli väldigt snålt.

Går man inte på baskonfigurationen, så närmar man sig macbook pro med m4 pro, som i många lägen är dubbelt så snabb (8/10 prestanda kärnor, snabbare ram, bättre gpu, och med fläkten kan den köra högre last).

Jag tycker att bas borde vara 1TB/32GB på alla M4 (non pro) datorer. Då skulle man kunna dra nytta av processorn fullt ut. Och dom skulle inte behövt några uppgraderingsaltenativ, så hade dom kunnat pressa priserna. Typ 19995 för Air, 14995 för mac mini. Och så hade dom kunnat släppa en Macbook E variant med äldre chip (m2) och 256GB för typ 9995 för dom som verkligen bara surfar och skriver på datorn (16GB för AI stöd).

M4 pro och max varianterna dock med fler konfigurationer.

Permalänk
Medlem

256 GB insteg och svindyr uppgradering (som inte heller kan göras i efterhand) är helt bisarrt dåligt.

Permalänk
Medlem

Med dagens molntjänster (som "alla" börjat använda) så räcker faktiskt inte 256 GB långt alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klockan:

Med dagens molntjänster (som "alla" börjat använda) så räcker faktiskt inte 256 GB långt alls.

Gör inte molntjänsterna så att 256 GB räcker längre?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB