Permalänk
Medlem
Skrivet av Distordera:

Jag har aldrig förstått mig på glädjen i skatteåterbäringen riktigt. Det låter ju som att det är en överraskning och att man nästan har vunnit på lotteri.

Jag har tom. bekanta som betalar in extra för att på så vis få ut en större återbäring.

Är det inte bättre att spara på banken? Så man får ränta?

Återbäring är pengar du betalat för mycket och lånat ut räntefritt till staten.

samma snack varje år haha varför inte bara låta folk ha som dom har?

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Distordera:

Jag har aldrig förstått mig på glädjen i skatteåterbäringen riktigt. Det låter ju som att det är en överraskning och att man nästan har vunnit på lotteri.

Jag har tom. bekanta som betalar in extra för att på så vis få ut en större återbäring.

Det är väl inte så konstigt? Jag har legat hyfsat jämnt, men det kan ändå skilja en del år för år beroende på lön, föräldraledighet, räntor etc. Förra året fick jag betala tillbaka runt 2000, i år fick jag istället tillbaka 1700 kr. Inget jag har orkat, eller sett någon anledning, att räkna ut innan beskedet. Men nog är det väl mycket roligare resultat i år än förra året? Eller är den rimliga reaktionen att jag ska sucka lite, knyta näven i fickan och vara irriterad att jag lånat ut 1700 kronor i år?

Permalänk

Jag får 20572 kr tillbaka Kanske bli ny skärm?

Visa signatur

Chassi: Corsair 6500X - Processor: AMD Ryzen 9 9900X - Moderkort: Gigabyte B650E Aorus Elite X AX ICE - Kylning: Corsair iCUE Link Titan RX RGB 360 Vit - Raminne:G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Trident Z5 Royal Neo Guld AMD EXPO - Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4070 Ti Super 16GB TUF Gaming White OC - Nätagg: Corsair RM750x Shift 750W Vit - M.2: Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB x2

Skärmar: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync+Asus TUF Gaming VG27BQ 27 G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av cwolf86:

Det är väl inte så konstigt? Jag har legat hyfsat jämnt, men det kan ändå skilja en del år för år beroende på lön, föräldraledighet, räntor etc. Förra året fick jag betala tillbaka runt 2000, i år fick jag istället tillbaka 1700 kr. Inget jag har orkat, eller sett någon anledning, att räkna ut innan beskedet. Men nog är det väl mycket roligare resultat i år än förra året? Eller är den rimliga reaktionen att jag ska sucka lite, knyta näven i fickan och vara irriterad att jag lånat ut 1700 kronor i år?

Jag kan hålla med. Får betala tillbaka 1300 i år, var lite mer förra året. året innan det fick jag några hundralappar. Men hade ändå föredragit att få tllbaka för då slipper man gå in och betala resten. Då dimper det bara ner pengar på kontot.
Men hade ju inte velat få tillbaka några 10-20 papp då blir det lite mycket utlånat.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Absolut men åter igen så inget jag orkar bry mig om.

Nu har jag fått mitt besked och blir lite mindre än vanligt men 59xx får jag tillbaka.

testa Lysa, dumpa in pengar som växer av sig själv

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Hamnar säkert på 6000 kr p.g.a. att företaget drar extra.

Ja precis som jag skrev? Så varför dra, om det är merparten av dem +6000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Nu har jag fått mitt besked och blir lite mindre än vanligt men 59xx får jag tillbaka.

Orkar du inte bry dig om sådana banala ting som privat pensionssparande?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Fick 14000kr. Stora pengar för en student. Ser ut att bli ett 9070XT om de kommer nära MSRP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Orkar du inte bry dig om sådana banala ting som privat pensionssparande?

Med min livsstil så lever jag nog inte så länge för att utnyttja min eventuella pension så nej

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

10 lax. Perfekt för ett nytt medelmåttigt grafikkort.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 | Sapphire RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M | EVGA Supernova 750 G2 | Corsair 32 GB DDR5 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech MX Master 3 | Logitech G305

Permalänk
Skrivet av Zippeer:

Du får se till att det är 5090x dom betalar i stället

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av Zippeer:

Jag har sagt till dem som hanterar lönen att skatta 500 extra varje månad.
Jag är värdelös på att spara på pengar och att få in en klump summa på ca 6000 inför våren/sommaren är trevligt.

Sen så slipper jag bry mig om tanken att behöva betala in pengar.

Det är en helt rimlig förklaring tycker jag. Enda fördelen med att betala extra. 👍🏻

Permalänk
Skrivet av Toivo83:

samma snack varje år haha varför inte bara låta folk ha som dom har?

Nej!! M-å-s-t-e ha åsikter 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Distordera:

Finns en del fördelar.
Dels kan familjer åka iväg på semester med lite extra klirr i kassan eller helt enkelt betala hela semestern med återbäringen.
Kanske du vill köpa det där extra till sommaren? Oväntade utgifter? Finns många hål att kasta extra pengar på och har man så man klarar sig, varför inte betala lite extra på skatten varje månad?

Jag betalar 1000kr extra varje månad för det märks inte i min vardag och får således tillbaka lite "extra" som i år går till trädgården, inköp av nytt staket och diverse andra "bra att ha" till sommaren.

Sen om man vill kan man ju slänga in dom på aktier eller fonder, det är ju upp till var och en

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, 64GB DDR5 CL30 6000MT/s, MSI Mag X870 Tomahawk Wifi, XTX Merc 310 7900XTX 24Gb, 6Tb WD SN850X, NZXT 1200W GOLD, SAMSUNG ODYSSEY G9 G93SC 49" OLED, Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Finns en del fördelar.
Dels kan familjer åka iväg på semester med lite extra klirr i kassan eller helt enkelt betala hela semestern med återbäringen.
Kanske du vill köpa det där extra till sommaren? Oväntade utgifter? Finns många hål att kasta extra pengar på och har man så man klarar sig, varför inte betala lite extra på skatten varje månad?

Jag betalar 1000kr extra varje månad för det märks inte i min vardag och får således tillbaka lite "extra" som i år går till trädgården, inköp av nytt staket och diverse andra "bra att ha" till sommaren.

Sen om man vill kan man ju slänga in dom på aktier eller fonder, det är ju upp till var och en

Fast om du hade kunnat budgetera och slänga in dom där slantarna på börsen så hade du haft ännu mer till trädgården.
Det tyder ju bara på taskig impulskontroll att behöva ha en god man som håller i pengarna åt en, räntefritt.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX Red Devil Limited Edition| Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Föga förvånad att jag får tillbaka strax över 12000kr, första helåret jag jobbat på nuvarande jobbet visserligen men trodde max det skulle bli 6000kr då dom drar 500kr extra varje månad.

Skrivet av Lodisen:

Fast om du hade kunnat budgetera och slänga in dom där slantarna på börsen så hade du haft ännu mer till trädgården.
Det tyder ju bara på taskig impulskontroll att behöva ha en god man som håller i pengarna åt en, räntefritt.

Ja eller så har man bara inte tid/ork att hålla på med sånt, eller behov för den delen. Så tyder inte på något alls utöver att man förmodligen har bättre saker att spendera sin tid på jämfört med att sätta upp någon form av kortsiktigt konto någonstans som knappt ger någon märkvärd avkastning utan risk.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

WOHOOO! Jag får tillbaka 406 kr!!! Och nej, jag är inte ironisk. Jag trodde att jag, trots att jag begärt arbetsgivaren dra extraskatt på lönen, åtminstone skulle få betala några tusenlappar pga. att ISK gått så bra förra året (året innan åkte jag på 8500kr kvarskatt tack vare det). Men som tur var hade jag räknat fel (matte är inte min starkaste sida )

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Skrivet av fieskmask:

Finns en del fördelar.

Då kan jag tipsa om sparkonto. Då har du samma fördelar plus att du får ränta. Gratis pengar! Dessutom slipper du låna ut pengar till staten räntefritt. Win-win!

Permalänk
Medlem

10K i restskatt.
Tack för lånet staten.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Föga förvånad att jag får tillbaka strax över 12000kr, första helåret jag jobbat på nuvarande jobbet visserligen men trodde max det skulle bli 6000kr då dom drar 500kr extra varje månad.

Ja eller så har man bara inte tid/ork att hålla på med sånt, eller behov för den delen. Så tyder inte på något alls utöver att man förmodligen har bättre saker att spendera sin tid på jämfört med att sätta upp någon form av kortsiktigt konto någonstans som knappt ger någon märkvärd avkastning utan risk.

Det tar <1 minut att göra. Då måste man ha enorm tidsbrist.
Rätt bra timlön om man tänker att S&P historiskt har gett strax över 10% per år, vilket skulle innebära +1200:- på ett år för 12 minuters jobb. Så länge man inte har en timlön på över 6 000:- så är det väl värt att göra?

Annars kan man slänga in dem på ett sparkonto. Visst, 1200:- extra kanske inte låter som mycket, men säg att man börjar göra dit vid 20 årsåldern och inte rör pengarna förrän 65 (Vid 10% per år) så handlar det om 600k extra bara från det man inte "orkar" genom att låna ut pengarna till skatteverket.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX Red Devil Limited Edition| Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Distordera:

Då kan jag tipsa om sparkonto. Då har du samma fördelar plus att du får ränta. Gratis pengar! Dessutom slipper du låna ut pengar till staten räntefritt. Win-win!

Saken är den att jag inte vill riskera att få betala tillbaka, därav.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, 64GB DDR5 CL30 6000MT/s, MSI Mag X870 Tomahawk Wifi, XTX Merc 310 7900XTX 24Gb, 6Tb WD SN850X, NZXT 1200W GOLD, SAMSUNG ODYSSEY G9 G93SC 49" OLED, Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Better safe than sorry.
Pallar inte kvarskatt, helt enkelt den anledningen. Antingen får jag tillbaka eller så går jag jämt upp, brukar visa sig i Mars.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Kvarskatt - skatt du måste betala till Skatteverket
Restskatt - sådan du får utbetalt av Skatteverket (om det är 100 kronor eller mer)

Restskatt, eller kvarskatt som den också kallas, är helt enkelt skillnaden mellan din preliminära skattebetalning och din slutgiltiga skatt. Med andra ord den summa pengar du är skyldig att betala till Skatteverket för att nollställa din skuld.

Dvs restskatt och kvarskatt är samma sak.

Ska man få pengar åter kallas det skatteåterbäring.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Det tar <1 minut att göra. Då måste man ha enorm tidsbrist.
Rätt bra timlön om man tänker att S&P historiskt har gett strax över 10% per år, vilket skulle innebära +1200:- på ett år för 12 minuters jobb. Så länge man inte har en timlön på över 6 000:- så är det väl värt att göra?

Annars kan man slänga in dem på ett sparkonto. Visst, 1200:- extra kanske inte låter som mycket, men säg att man börjar göra dit vid 20 årsåldern och inte rör pengarna förrän 65 (Vid 10% per år) så handlar det om 600k extra bara från det man inte "orkar" genom att låna ut pengarna till skatteverket.

Gör det? Sure om man har kunskapen om det så sure! har man inte det däremot så är det en annan femma.
Är som att säga till någon som aldrig hållit i en skiftnyckel att det tar 15min att byta alla 4 däck på bilen!

Jag har själv inte en blekaste aning om vart jag ens ska börja, bara att sätta upp min långtidssparande hos min bank krävde ett möte på banken då jag faktiskt vill veta vad fasen det va som gjordes och tog ca en timme och då va det mestadels bara nicka och se glad ut.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Får 7981 kr tillbaka. Stor summa för en fattiglapp som mig och bruden.
Går till Japan-resan i sommar. Ska leta efter något roligt chassi och sådant.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärmar: 3x MSI G2712F. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x och Sennheiser Accentum.

Permalänk

Jag och min fru får "tillbaka" nästan 60 000kr mellan oss och det är före eventuella avdrag. Har funderat många gånger på att göra något åt detta då det är nästan samma sak varje år. Men när året går blir man lika "glad" varje gång detta kommer och vi har redan pengar i aktier etc så känner att detta får vara en liten bonus vi har återkommande.

Permalänk
Medlem

fick 500kr totalt. brukar få minst 3500kr.

Jag har inte gjort något annorlunda detta år. jag känner att sverige tar mina pengar, jag får inget i gengäld, känner mig inte representerad heller i landet. Något har hänt nu som gjort att staten tycker de kan ta mina 3000+ kronor.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Zotac rtx3070 8gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

fick 500kr totalt. brukar få minst 3500kr.

Jag har inte gjort något annorlunda detta år. jag känner att sverige tar mina pengar, jag får inget i gengäld, känner mig inte representerad heller i landet. Något har hänt nu som gjort att staten tycker de kan ta mina 3000+ kronor.

Gissningsvis höjd skatt, i Stockholms stad blev det en sådan effekt till beskattningsår 2024 iaf. Detsamma gäller region Stockholm som höjde regionskatten.

Permalänk
Medlem

Nästan 28.000 åter för mig och 25.000 för frun.
Trevligt, men dags att studera lite varför, samma arbetsplatser, löner med mera sedan tidigare.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem

Betalar tillbaka några hundra, är ändå rätt nöjd, det är ju nära 0. Investerar hellre pengarna på börsen.