Endast ett fåtal Radeon RX 9070 säljs till riktpris

Permalänk
Medlem

Npgon som har koll på vilka AMD modeller som generellt sett brukar ha bra kylare och vara tysta?

Permalänk
Medlem

Tänker inte sitta och stressa och köpa på ett visst klockslag för att ha chans till ett påhittat temporärt "riktpris". Och jag tänker inte köpa en vecka senare om det är 1000-2000kr högre. Sätt ett mer korrekt riktpris från början istället.

Permalänk
Medlem

Here we go again...

Vart tror ni man har stört chans att norpa åt sig en basic modell av 9070xt vid släppet för en annan som är enkel lekman utan bots?

Endast intressant med kort som hamnar på max 8500kr för egen del. Annars får nog mitt 6950xt tuffa på en generation till...

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk

Tycker det är fräckt med att man har ett pris för första batchen och sedan höjer.

Permalänk
Skrivet av Chrisism8:

Npgon som har koll på vilka AMD modeller som generellt sett brukar ha bra kylare och vara tysta?

Powercolor Hellhound och Sapphire Nitro+.

Permalänk
Medlem

Vilka msrp kort kommer att vara överklockade, on sådana nu finns? Eller man gör bäst i att klocka själv senare?

Som det låter nu känns det annars som 5070ti om ett halvår

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjädernylle:

Låter ju toppen. Vilka XT kort är det egentlige som diskuterats som "värda pengarna" av alla 400 modeller som syntes?

Jag hade ett 5700XT Sapphire Pulse när det begav sig. Riktigt bra kort. Fina temps och behaglig ljudnivå, inget coilwine och det både clockade och undervoltade som en dröm. Jag hade definitivt tur i silikonlotteriet men fick oavsett en bra känsla för Sapphire.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem

Som jag minns 90-talet, prestandaökningarnas guldålder. Det var mycket mindre konkurrens om att få köpa hårdvara då och butikerna var lokala små källarlokalsbutiker. När Nvidia släppte Riva TNT, så var det 2-3 gånger snabbare än tidigare generation och kostade runt 1200:-. Man kunde också några år tidigare öka prestandan med 3-4 gånger på samma moderkort genom att gå från 25Mhz till 120Mhz. Hårdvaran sjunk också i pris fort allt eftersom äldre saker blev mindre eftertraktade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gashemi:

Sköt sig AMD i foten igen då, högre än riktpris blir det inget köp.

Hur menar du att det äe AMDs fel? AMD satte MSRP, marknaden sätter det verkliga priset.

Permalänk
Medlem

Vet man vilket kort som Inet kommer ha till msrp när det gäller Sapphire?

De skriver " För den här releasen kommer vi ha MSRP-priser från tre tillverkare, där de alla har både ett RX 9070 och ett RX 9070 XT till MSRP-priser: " men kollar man lista så är bägge Sapphire korten 9070(icke XT)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Jag vet inte exakt hur upplägget är den här gången men historiskt sett har det vid liknande situationer varit en deal där AMD/Nvidia subventionerar vissa modeller i en begränsad period för att de ska kunna säljas till riktpris. Efter detta behöver tillverkarna eller återförsäljarna (osäker på vilken) ofta höja priserna för att kunna bibehålla samma marginaler.

...för att tillverkarna ska bibehålla marginalerna efter dom köpt chippen från AMD. AMD kan ju helt enkelt minska sina marginaler för att ha ett sanningsenligt MSRP.

Jag förstår inte alls detta bondfångeri. Helt sjukt och borde vara olagligt.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Hepp, får väl ta och vänta några månader extra tills AMD inser att sina kort inte säljer och prissätter de på rimlig nivå igen. Folk kommer inte köpa AMD om de är nästan lika dyra som Nvidia, det har ju försäljning tidigare indikerat.

Visst behöver jag ett nytt grafikkort, men tänker inte sitta på minuten och försöka köpa, det orkar jag inte med. Fullt så mycket behöver jag inte ett grafikkort, får väl göra något vettigt istället för att spela spel i några månader till.

Permalänk
Medlem

Riktpriset är alltså fejk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Jag har ett Sapphire Pulse och är toknöjd med det. Inte riktigt lika fet kylare som Nitrokorten men en bra balans mellan pris och ljudnivå imo.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D per-core CO + 2133 MHz FCLK GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 Hynix BZ subtimings MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB Ljud Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x NAS Synology DS423+

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Hur menar du att det äe AMDs fel? AMD satte MSRP, marknaden sätter det verkliga priset.

Jag förstod det som att AMD ger rabatt på en viss mängd kort i början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gashemi:

Sköt sig AMD i foten igen då, högre än riktpris blir det inget köp.

Exakt, såg igår ett 7900 xt på inet för ca 7300 kronor (fyndvara, verkar ha sålts sedan dess), inte direkt sugen att betala flera tusenlappar mer än det för samma prestanda. Under lång tid har det ju dykt upp 7900 xt grafikkort för ca 8000 kronor, och givet raster prestandan så är det ju där korten bör kosta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PressToWin:

Tycker det är fräckt med att man har ett pris för första batchen och sedan höjer.

Fräckt är försiktigt uttryckt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darth Kermit:

Ja... eller nej, vänta till 15:01 så jag hinner köpa mitt.

Hahaha, det bästa är att vara ute i butiken samtidigt som man fixar köpet med webblager för säkerheten.
Då är man nog garanterat ett kort i alla fall.. =]

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av superapan:

...för att tillverkarna ska bibehålla marginalerna efter dom köpt chippen från AMD. AMD kan ju helt enkelt minska sina marginaler för att ha ett sanningsenligt MSRP.

Jag förstår inte alls detta bondfångeri. Helt sjukt och borde vara olagligt.

Same, tycker det är märkligt. Kommer på rak arm inte på några andra konmsumentprodukter som fungerar på samma sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det är lite olkart. Skulle tro att både tillverkare av chip och partnertillverkare är likadana kålsupare.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk
Medlem

Inet har lagt upp en nyhet som säger samma sak, bra sätt från AMD att döda hypen man känt inför den här lanseringen trots allt. Ännu värre där de redan fått fler kort från powercolor och således kommer sälja slut på sina MSRP kort, och redan samma dag lägga upp kort som är prissatt högre.

(Kritiserar ju inte inet, det är ju fullt öppna med informationen, det är ju AMD och sina partners som gör detta)

Det ska också tilläggas att de ännu inte fått utannonsera priser är extremt konstigt, hela lanseringen från AMDs sida är konstig och allt indikerar ju att priset recensenter fått inte är på riktigt, utan enbart är satt för att få positiva recensioner. Sweclockers val att avvakta med att ge omdöme på produkterna innan priserna dyker upp verkar allt rimligare.

Permalänk
Medlem

Inte första gången AMD gör så här så inte så förvånad direkt.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair iCUE Titan 280 RX || GPU: 5080 TUF OC
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Avstängd

Jag blir så trött, förstår precis om folk skippar AMD och väntar på nästa gröna batch om 2 veckor.

Permalänk
Medlem

Någon som sätt om det börjar bli köer redan nu vid butiker som ska sälja?

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 9800X3D - Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Intern grafik på cpu- Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem

Men när folk tycker det är ett fynd på 8k så är något fel fortfarande... ser fram emot felprisade amazondatorer till ca 10k med dessa gpuer som en kan rekommendera istället...

Visa signatur

🛜🫀: HP 290 PRO G9, i3 14100, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: i5 12400F | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evoluti0n:

Jag blir så trött, förstår precis om folk skippar AMD och väntar på nästa gröna batch om 2 veckor.

Exakt, om båda alternativen är kålsupare och beter sig illa, då väljer man Nvidia utav gammal vana, AMD måste ju övertyga folk att byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Någon som sätt om det börjar bli köer redan nu vid butiker som ska sälja?

Köa flera timmar för att eventuellt knipa ett kort 1000kr billigare? Lol

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk
Medlem

Jaja, man kan nog kolla i lugn och ro om där blir något intressant. Tror inte alla försvinner första minuten.

Visa signatur

Nr 1: X670, 7800X3D, Peerless Assassin, 32GB 6000MHz CL36, 4070 Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, FD North.
Nr 2: B550, 5700X, Hyper 212 Evo V2, 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Köa flera timmar för att eventuellt knipa ett kort 1000kr billigare? Lol

@Ryzer
Hehe ja vem vet 😅

Finns nog de som tagit ledigt och förlorar inkomst för att spara några hundra på ett kort.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 9800X3D - Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Intern grafik på cpu- Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av PressToWin:

Det kan man tycka, men samtidigt har det vart fallet, i olika utsträckning, under en bra lång tid. Enligt mitt minne så var det nog iaf med vega som det startade på riktigt https://www.sweclockers.com/nyhet/24297-amd-kor-fult-spel-med...

Sen blev det väl iof bara värre under kretsbristen när det då upptäcktes att man faktiskt kan ta vilket pris man vill och fortfarande sälja produkter, och som också tyder på att det inte bara är från AMD/Nvidias sida problemet ligger, utan att mellanhänder och partners, det verkar ju vara högst godtyckligt vad AIB partners får sätta för pris på egna designer, och ökar det deras marginaler så finns det ju ingen anledning att syssla med "msrp-kort".

Sen oavsett vem som tjänar på detta i slutändan, så borde det faktiskt ligga inom nvidia/amd:s makt att faktiskt hålla prissättningen under striktare riktlinjer då det finns mängder av produkter, som också är bristvaror till och från, som inte lider av detta problem. Och att dom verkar även uppenbarligen kunna tvinga partners till "lanserings-priser".