Här är priserna på Radeon RX 9070-korten

Permalänk
Medlem

Skulle varit juste om RX 9070 utan XT hade kostat under 7000kr.

Men å andra sidan om de levererar så få att det säljer slut på några minuter ändå så spelar det inte så stor roll.

Permalänk
Medlem

Tröttsamt med folk som tolererar den här sortens prissättningen bara för att kaffet har blivit dyrare. Alltid hittar man någon ursäkt. Och detta trots att svenska kronan stärkts avsevärt senaste månaden. 7592:- med moms inkluderad borde RX 9070 XT kosta i skrivande stund. Men personligen skulle jag ändå aldrig betala dessa priser av rena principiella skäl. Vill inte vara den som bidragit till att den här utvecklingen kunnat fortgå. Jag lär stanna kvar på RTX 3070 i två år till. Om det nu inte dyker upp något RX 9070 GRE som är billigare men bättre än RX 9070 längre fram.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Försökte få tag i ett Reaper men kom så långt som till kassan och skulle bekräfta betalningen så meddelade det att de var slut. Nå får pröva lyckan pånytt när nästa parti kommer. För mig är det MSRP kort eller inget som gäller, redan ligger lite över vad jag normalt är villig att betala för grafikkort.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

Haha vilken jävla scalper-cirkus det är med grafikkort. Så jävla glad att jag inte bryr mig längre. Sitter på mitt 3060ti som får duga att spela det lilla jag spelar på. Annars blir det PS5. Att mellanklasskort kostar 9-10 tusen (och över) är fan inte OK nånstans. Hoppas att folk slutar köpa både AMD och nVidia så att vi kan komma tillbaka till en mer normal prissättning. Marginalerna får de hämta på enterprise-sidan istället!

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

När fick du igenom ordern?

15:03. Så det känns inget vidare med tanke på vad som skrivits här och för tidigare releaser. 🫠

Permalänk
Medlem

Fick mig ett Asus prime. För det priset är det galet bra upgrade från mitt nuvarande! Riktigt glad, men fy så stressigt. dåligt som bara den att priserna går upp med så pass mkt för nästa leverans.

Visa signatur

|| AMD 5700X3D || ASUS ROG Formula VIII || RX 9070 XT || 32GB G-Skill || Skärm : LG42" C4 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem

Lyckades köpa en 9070 XT Reaper på Inet! 15:01 Kunde man lägga till den i kassan. Tog slut en sekund efter.

Permalänk

Inet är inget att gå efter en liten outlet.Vänd dig till komplett.

Visa signatur

Question everything!

Permalänk
Medlem

Fick också asus 9070xt prime på inet. Betalningen drogs 15:02 från kontot.

Visa signatur

CPU: 5800X3D| Mobo: AORUS X570|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus Prime 9070 XT OC |Chassi: FD Define C |SSD: Samsung 970 EVO 4TB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: Corsair 850W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av erssn:

@Inet för några dagar sedan: "Alla som vill ha ett kort kommer kunna köpa ett".

Finns ju fortfarande en hel del kort kvar på Inet så det uttalandet stämmer ju, däremot så var det rätt få kort till riktpriset och de sålde ju ut direkt.

Permalänk
Medlem

Hann inte... hade velat ha till 7990kr

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 10Kw/10Kwh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattedatten:

Kände att jag har haft lite hype och slår till, plockade ett Sapphire 9070 XT Pulse hos Inet för 7990:-. Blir lite mer 4k-kompatibelt än mitt 6800XT.

Lite synd om Inet som antagligen översålde en del, har orderbekräftelse 15.01 med ändå leverans beräknad 23e april, innan var det senare i mars.

Jag fick också min orderbekräftelse 15:01 och ordern står nu som skickad på inet. Måste gått sjuuuuukt snabbt.

Permalänk
Medlem

Fortfarande sinnessjuka priser.

Skattar mig fortsatt lycklig att jag tappat suget för nya spel.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Hann köpa ett Pc 9070xt Reaper på Inet (7900kr). Håller på att packas. Det tog inte många sekunder innan de var slut.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 5800X3D GPU AMD Powercolor 9070XT Reaper RAM Corsair Vengeance 2x16gb 3200 MHz MB MSI B450 TOMAHAWK MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Haha vilken jävla scalper-cirkus det är med grafikkort. Så jävla glad att jag inte bryr mig längre. Sitter på mitt 3060ti som får duga att spela det lilla jag spelar på. Annars blir det PS5. Att mellanklasskort kostar 9-10 tusen (och över) är fan inte OK nånstans. Hoppas att folk slutar köpa både AMD och nVidia så att vi kan komma tillbaka till en mer normal prissättning. Marginalerna får de hämta på enterprise-sidan istället!

Jag sitter på ett gammalt 1080ti så har tittat efter en uppgradering en tid nu men herregud man ska ju inte behöva betala 30-40% eller mer ÖVER MSRP bara för att man inte kan lyckas få tag i ett av tillverkarnas 0.02% kort de tillverkat för releasen när man både måste vinna över andra vanliga användare och en hel arme av scalpers.

Typ hela svenska inventariet av MSRP kort såldes slut på 2-3 minuter, antalet kort kan ju inte vara mer än några hundra för fan inte sitter tio-tusentals och hamrar F5 kl 15:00 för att köpa ett av de här korten.

Både AMD och Nvidia äter bra när de kan själva strypa tillgången på deras produkter och sen värdera dom hur fan dom vill "pga stor efterfrågan". Finns väl inte någon annan marknad där sånt här skulle accepteras förutom den halvt hjärndöda PC-gamer-marknaden som böjer sig fram och ber Nvidia/AMD att ta dom hårdare.

Så jäkla less, och de här korten ska vara medel eller lite högre medel klassen och "bra budget"-kort? Hur? Det riktiga MSRP för kort man kan faktiskt få tag i är ju runt och över 10 000 kr!

Permalänk
Medlem

Nimin skriver ovan "förknippat med stress, ångest och tur"; för att inte tala om att ligga i träning flera dagar i förväg så att man är bekant med butikens ordersystem, lagrat kreditnummer osv. (Lycka till att få igenom en order medans du skriver in kreditkortsnummer!)

Inet hade en bra sida inför 5000-släppet som beskriver vad som gäller vid hög efterfrågan, så jag förutsätter att ordern måste hela vägen in i systemet (betalad och klar) innan man har chans att knipa ett av de åtråvärda release-korten från hyllan.
https://www.inet.se/nyhet/11617/viktig-info-infor-rtx-5090-oc...

Har funderat lite på hur man skulle kunna göra det mer avslappnat men inte kommit på någon bra metod, hur man än vänder sig så är nog rådande läge det mest rättvisa, tyvärr. (Lottning/förhandsregistrering leder till bulvanköp där många registrerar sig t.ex. och VIP-kunder snedvrider mot företagare osv.)

Till alla som lyckats få hem ett åtråvärt kort: Hoppas det är ett bra släpp med felfria drivers och att strömsladden sitter ordentligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Finns ju fortfarande en hel del kort kvar på Inet så det uttalandet stämmer ju, däremot så var det rätt få kort till riktpriset och de sålde ju ut direkt.

Precis, förstår heller inte argumentationen om att de är slutsålda. Det finns som jag kan se gott om kort men självklart går de billigaste först. Jag tror inte det går att driva upp priserna mer än möjligen en liten tid för detta är för dyrt för att det skall kunna bli något som flyger av hyllorna.

Prisvärt kort runt 5 000 och det hade möjligen varit något säljs i massor, närmare 10 000 inte en chans

Permalänk
Medlem

Suck, det är vad XT borde kosta..

Permalänk

Tappade respekten för AMD när de dolde priset för recensenterna en dag innan och att man håller priset nere för första batchen för att recensenter ska basera sina uttalande på det. Känns så tråkigt att ett dyrt köp ändå ska lämna en slags besk smak i munnen baserat på hur marknaden ser ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Prisvärt kort runt 5 000 och det hade möjligen varit något säljs i massor, närmare 10 000 inte en chans

Ett stort problem är ju att kronan är så svag, hade dollarn legat på 8 kr hade 9070XT kostat runt 6000kr.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mc68000:

Till alla som lyckats få hem ett åtråvärt kort: Hoppas det är ett bra släpp med felfria drivers och att strömsladden sitter ordentligt!

De flesta (men inte alla) kör 3x 8-pin.
Förhoppningsvis utan att koppla ihop alla utan någon lastbalansering, då.

Sapphire kör 12V-2x6 på iaf ett kort, och gör det på samma dumma sätt som NVIDIA.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

fick ett från komplett för 7999 med lite refunder bonus

Permalänk
Medlem
Skrivet av erssn:

Permalänk
Medlem

Hur kan Webhallen sälja 9070 XT Pulse för 9290kr medans Inet säljer den för 7990kr? Eftersom första batchen av kort är MSRP så låter som att Webhallen själva har höjt priset, men hoppas verkligen att det inte är så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Ett stort problem är ju att kronan är så svag, hade dollarn legat på 8 kr hade 9070XT kostat runt 6000kr.

Absolut och då hade vi närmat oss de nivåer som jag tror är acceptabelt för den stora massan.
Angående "folk med pengar", problemet är att det är ekonomiskt kärvt nästan överallt. Tillgångar är koncentrerade till mycket små grupper och de har så de drunknar i pengar och det hjälper inte speciellt för att sälja många grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erssn:

Man kan alltid köpa et:) Bara man är redo att betala priset

Detta var ganska förväntat, möjligen tänkte jag att msrp modeller skulle finnas i lager aningen längre stund.

Skrivet av klk:

Precis, förstår heller inte argumentationen om att de är slutsålda. Det finns som jag kan se gott om kort men självklart går de billigaste först. Jag tror inte det går att driva upp priserna mer än möjligen en liten tid för detta är för dyrt för att det skall kunna bli något som flyger av hyllorna.

5090 går också att köpa, bara att betala 50k...

Permalänk

Var 1 minut set till Inet. Poof allt med vettigt pris borta. jaja....får väl vänta tills efter sommaren då, kanske kommer någon "spel på köpet" kampanj :/ Men då har vi väl Trump tull på allt...aja. Får trösta mig med min PS5 och goa gamla R9 Fury så länge.

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Medlem

Finns 6 modeller fortfarande i lager på Inet.

Men dem populära korten gick fort.

Permalänk

Lyckades knipa ett Sapphire 9070XT Pulse från Inet. Tipps till alla som försöker skynda igenom ordrar på Inet, använd Swish som betalning. Clearar fortare och produkten låses till din order fortare😉

Permalänk
Medlem

Finns mycket gott om 9070xt för 9999. Men endast 2000 skillnad... är folk så pass snåla.

De med pengar går direkt till 5080/5090 utan att klaga