Nyheter och notiser

Inga träffar

Recensioner och artiklar

Inga träffar

Diskussionsforum

Inga träffar

Galleriet

Inga träffar

Marknad

Inga träffar

Medlemmar

Inga träffar

Här är priserna på Radeon RX 9070-korten

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:Skrivet av Wiggin:

Äntligen ett par kort som ligger bra i både pris och prestanda.

Snarare "låg" som det verkar, eftersom MSRP-korten sålde slut direkt och nästa lass verkar ha höjda priser.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Citera flera Citera
Permalänk
Citat:Skrivet av Swilliam:

Är Sweclockers ett av de minsta ställena för att prata om sånt här så de är nån annanstans för att diskutera om hur kortet presterar etc?
...eller fanns det kanske inte så många kort att köpa?

Jag har beställt ett kort. Ingen renodlad datanörd men intresserad. Hängde på låset.

Men kan inte diskutera prestandan för har inte kortet i min ägo ännu. Kommer väl imorgon till utlämningsställe men jag är på skidsemester så hämtas på söndag.

Permalänk
Medlem

Tittar man på korten som vart över efter MRSP racet så verkar dom faktiskt inte röra sig .Det ser tom ut som rena hyllvärmare till dom priserna .Tror folk inte kommer ge 8500 kr för 9070 eller 9.5-10 k för xt .Jag förstår att AMD vill det men dom rör sig inte i Antal i butikerna.

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Över 10k för XT så är det ointressant för mig, aja jag kan vänta.

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av Wiggin:

Äntligen ett par kort som ligger bra i både pris och prestanda. Jag hade lätt köpt ett ifall jag inte redan satt på ett 3080, ett kort som jag anser är tillräckligt bra än idag. När jag väl uppgraderar så vill jag att det ska vara ett rejält lyft.
Sneglade intresserat på RTX 5-seerien, men la ner ganska snabbt när både pris och prestanda blev känt. För mycket för för lite.

Det vore fantastiskt att kunna gå över till AMD till deras nästa generation.

Har också ett 3080 och köpte ett sapphire för msrp då vram inte längre räcker till för 4k.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Hundratals kort i lager kanske men hur många av dom var till salu för MSRP? 20 tal per märke/sort?

Ta en titt i AMD grafikkorts delen av forumet här, nästan helt dött.
Vad är det för hundratals/tusentals dator entusiaster som sitter och kniper MSRP kort första minuten de släpps men bara 0.0001% av dom säger de köpt ett?

Tror ju inte direkt att Svebjörn, Torsten och fotbolls killen Markus som inte är "dator nördar" satt och köpte upp de här korten, jag skulle anta att folk som har tagit tid att kolla upp när släppet är och kan lyckas ta ett kort på 1-2 minuter är folk som är väldigt intresserade men var är de nu?

Är Sweclockers ett av de minsta ställena för att prata om sånt här så de är nån annanstans för att diskutera om hur kortet presterar etc?

Alltså andelen folk som har varit intresserade av 9070XT har knappast varit AMDs minimala marknadsandel. Det har snarare varit en jämn 50/50 fördelning med Nvidia om man tittar på hur mycket buzz det har varit för vardera lag. Jag köpte själv ett och såg att det fanns 50+ för alla MSRP modeller.

Permalänk
Medlem

Nöjd med 500kr över msrp hos Netonnet, fick DDOS varningen hos Inet så det blev inte snabbt nog där.

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av neetodesu:

Alltså andelen folk som har varit intresserade av 9070XT har knappast varit AMDs minimala marknadsandel. Det har snarare varit en jämn 50/50 fördelning med Nvidia om man tittar på hur mycket buzz det har varit för vardera lag. Jag köpte själv ett och såg att det fanns 50+ för alla MSRP modeller.

Satt på jobbet och klickade i ett, gick inte att gå vidare sen. Sen var alla slut.

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av Infinite Wisdom:

Enligt Inets hemsida

Får du igenom en beställning med MSRP-pris även om korten är slutsålda så kommer vi självklart att ge dig det det priset, men vi har tyvärr inga möjligheter att fortsätta sälja kort till MSRP-pris efter att de första leveranserna är slutsålda.

Så jag utgår från att jag och alla andra som fått en orderbekräftelse men inte fick i första vändan får kortet till samma pris.

Svart på vitt erkännande att MSRP är temporärt för alla modeller, det är ju ganska uppseendeväckande @Rosenvik

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Hundratals kort i lager kanske men hur många av dom var till salu för MSRP? 20 tal per märke/sort?

Ta en titt i AMD grafikkorts delen av forumet här, nästan helt dött.
Vad är det för hundratals/tusentals dator entusiaster som sitter och kniper MSRP kort första minuten de släpps men bara 0.0001% av dom säger de köpt ett?

Tror ju inte direkt att Svebjörn, Torsten och fotbolls killen Markus som inte är "dator nördar" satt och köpte upp de här korten, jag skulle anta att folk som har tagit tid att kolla upp när släppet är och kan lyckas ta ett kort på 1-2 minuter är folk som är väldigt intresserade men var är de nu?

#20795953 minst 150 st kort för msrp på inet. och av det andra skrivit i samma tråd så hade andra butiker 50+st vardera

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av Landmark90:

Tragiskt hur få kort som faktiskt såldes till MSRP. Förstår inte heller hur AMD förväntar sig få tillbaka andelar på marknaden med kort för närmare eller t.o.m. över 10k...

AMD hade den perfekta stormen för att utmana Nvidia mer eller mindre men ändå misslyckas dom, förvänta dig att AMD alltid är på hugget att missa sin chans att ta vara på en chans dom har fått. Så många företag är styrda av ekonomer som bara bryr sig om årsslutet och skiter i framtiden att det är skrämmande. Istället för att ta marknadsandelar väljer AMD att lägga bollen hos Nvidia som kan kontra med att sänka MSRP på motsvarande produkter... och pang boom så är dom tillbaka i gamla spår då dom inte har en produkt som säljer sig själv.

AMD samt Nvidia har ett rekommenderat list pris för deras produkter, om man vänder på det så menar dom att man som kund inte ska köpa produkten alltså om priset är märkbart dyrare än MSRP. Visst okey att man kan betala en ~500 för påkostade modeller, 15-25% mer nej tack det är ju motsatsen till en rea.

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.35v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Citera flera Citera
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:Skrivet av ArKAN:

#20795953 minst 150 st kort för msrp på inet. och av det andra skrivit i samma tråd så hade andra butiker 50+st vardera

Och det är ju förstås extremt få när vi pratar om att det aldrig kommer finnas flera för det priset.
Nog finns det mer än ett par hundra som ville köpa korten i Sverige.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av Robeliboban:

<Uppladdad bildlänk>

Nöjd med 500kr över msrp hos Netonnet, fick DDOS varningen hos Inet så det blev inte snabbt nog där.

Grattis, lyckades också beställa från Netonnet men verkar som att jag får vänta då jag inte fått någon uppdatering. Visade sig också att mitt konto verkade ha blivit rensat för när jag loggade in så fick jag bara GDPR CLEARED som mitt telefonnummer. 😅
Så kan inte ens logga in nu för att kontrollera status... 🥲

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung G60SD
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Citat:Skrivet av medbor:

Svart på vitt erkännande att MSRP är temporärt för alla modeller, det är ju ganska uppseendeväckande @Rosenvik

Som det har kommunicerats, absolut. Konsumenter bygger upp en förväntan som sen kan grusas i sista sekund. Inga besked i god tid, antingen för att smälta dåliga nyheter eller planera runt det hela. Det är inte hälsosamt att deras största brand ambassadors nödgat måste refresha och köpa produkter inom en minut efter lansering. De, om några, vill man hålla nöjda och glada.

Om Lisa eller Jensen proklamerat att korten kostar X, men alla early birds som registrerar sig får en cash back på Y, då tror jag att de hade fått betydligt mindre problem. Att deras PR-divisoner inte knäckt den nöten förblir ett mysterium.

Mobilstavande
Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Här var priserna på Radeon RX 9070-korten <-- Fixade rubriken

Tycker det är jävligt surt med dagens grafikkortsmarknad. Om de inte får mera kort till riktpris är ju på gränsen till falsk marknadsföring av AMD. Nvidia kort, t.ex. 5080 och 5070 Ti kan jag fortfarande hitta till riktpris, bara nästan omöjligt att få tag på just nu. Ändå bättre än att helt sluta av och sälja endast ett litet instegslager av kort. Nå jag väntar på mer info, förrän jag säger bu eller bä, hade hoppats att AMDs 9070 XT lansering hade inneburit en liten förbättring på läget men det tycktes inte göra någon skillnad. Grattis till dem som fick tag på ett 9070 XT för 7990 kr!

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av Rosenvik:

Som det har kommunicerats, absolut. Konsumenter bygger upp en förväntas som sen kan grusas i sista sekund. Inga besked i god tid, för att smälta dåliga nyheter eller planera runt det hela. Det är inte hälsosamt att derss största brand ambassadors nödgat måste refresha och köpa produkter inom en minut efter lansering. De, om några, vill man hålla nöjda och glada.

Om Lisa eller Jensen proklamerat att korten kostar X, men alla early birds som registrerar sig får en cash back på Y, då tror jag att de hade fått betydligt mindre problem. Att deras PR-divisoner inte knäckt den nöten förblir ett mysterium.

Det blir ju då något som också måste reflekteras i tips/råd/recensioner känner jag. Om priset för de allra flesta blir ett annat måste man ju anpassa saker

Jag vet att ni har hört och funderar, men det är helt sjukt att tillverkarna fortsätter i dessa spår

Precis som du säger, låt folk som registrerat sig och förköpt få en rabatt istället, då försvinner all hets och allt prismygel ganska lätt

Det är ju inte helt olikt att första batchen av kort får den riktiga gpun för 5080, men tredje batchen är istället den från 5070ti

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Finns Asus TUF 9070 XT för 10 500 på Komplett om några fortfarande letar efter kort i lager, det är väl det riktiga priset som kommer så småningom.

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av Thomas:

Snarare "låg" som det verkar, eftersom MSRP-korten sålde slut direkt och nästa lass verkar ha höjda priser.

Pff, då är det verkligen skönt att inte känna ett "måste ha" över det här släppet. Vill ju tro att priserna går ner när tillgången ökar, men det får vi väll se.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av maniak:

Har också ett 3080 och köpte ett sapphire för msrp då vram inte längre räcker till för 4k.

Ah, grattis då. Sitter fortfarande kvar på en 1440p-skärm jag är riktigt nöjd med. Ser fram emot klivet över till 4k, men då vill jag dels ha ett GPU som flyter på ohindrat (utan att spendera 30 papp för det) samt en hyfsad skärm för det...kanske blir lagom till nästa gen.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Satt på en beställning på en 5070ti prime från Elgiganten. Men tvekade inför köp av ett 9070xt då jag tänkte att fsr4 är för långt ifrån dlss4.. Men efter att kikat på fler tester ångrar jag mig lite då fsr4 verkar nästan lika bra. Så för 8000 kr var 9070xt ett fynd.

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av Simpa96:

Finns Asus TUF 9070 XT för 10 500 på Komplett om några fortfarande letar efter kort i lager, det är väl det riktiga priset som kommer så småningom.

Varför skulle någon vilja köpa för det priset? Då försvinner ju den enda anledningen att köpa ett 9070XT över något annat kort.

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Är det någon stor skillnad mellan en Sapphire Radeon RX 9070 XT Nitro+ som kostar 10 490kr och Asus PRIME RX 9070 XT OC som kostar 7990kr ?

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av Gh0sTy^:

Redan på blocket
ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC Grafikkort
Nytt skick

4
Spara
8 999 kr

https://www.blocket.se/annons/goteborg/asus_radeon_rx_9070_xt...

Skumt o där var den borta

Kommer inte in på någon annons via länken.

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av Chris_Kadaver:

Tröttsamt med folk som tolererar den här sortens prissättningen bara för att kaffet har blivit dyrare. Alltid hittar man någon ursäkt. Och detta trots att svenska kronan stärkts avsevärt senaste månaden. 7592:- med moms inkluderad borde RX 9070 XT kosta i skrivande stund. Men personligen skulle jag ändå aldrig betala dessa priser av rena principiella skäl. Vill inte vara den som bidragit till att den här utvecklingen kunnat fortgå. Jag lär stanna kvar på RTX 3070 i två år till. Om det nu inte dyker upp något RX 9070 GRE som är billigare men bättre än RX 9070 längre fram.

Japp kaffe är dyrt, tyvärr kan man inte vara utan och passar på när det är rea att köpa på sig.

Själv sitter jag fast i iden att 70 kort ska inte kosta över 4000kr XD Men är ju ändå ganska bra pris om man jämför emot xtx och ser hur Nivida gjort där snarare 5070 presterar som 4070.

Men just strömförbrukning bör de ju lösa till nästa generation. Något som varit akilleshäl med nuvarande teknologi.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av Thomas:

Och det är ju förstås extremt få när vi pratar om att det aldrig kommer finnas flera för det priset.
Nog finns det mer än ett par hundra som ville köpa korten i Sverige.

Givetvis surt att Amd följer i Nvidias fotspår. Var mest ett svar till att man sprider narrativet att det fanns ett 20 tal kort per butik. Ser ut att ha funnits en 3-400 kort för MSRP idag och iom att de dyra korten gick åt också så verkar priserna varit för lågt satta med tanke på hur desperata folk är. Jag hade hoppats att MSRP korten gick åt och resten fick vara kvar som hyllvärmare

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av Bloodiz:

Är det någon stor skillnad mellan en Sapphire Radeon RX 9070 XT Nitro+ som kostar 10 490kr och Asus PRIME RX 9070 XT OC som kostar 7990kr ?

Det är helt beroende på vilket kort du får. Det är individer. Sapphire har betalat mer för högre QC på korten och du har större chans att få ett "bra kort" om du köper ett Nitro+, Asus TUF eller någon av de andra high end varianterna. Skillnaden är dock max 5% skulle jag säga.

Du kan ju också ha otur och få ett kort som är sämre än "instegsmodellen" om det går att klocka satan ur den

Jag gjorde ett test själv mellan alla värstingmodeller av 7900GRE och skillnaden var runt 5% EFTER manuell OC och undervolt.
Kan tillägga att jag valde ett Nitro+ i slutändan för det gick 10 grader kallare vid samma clock/volt

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av Archros:

Varför skulle någon vilja köpa för det priset? Då försvinner ju den enda anledningen att köpa ett 9070XT över något annat kort.

Det är det riktiga priset som kommer efter deras fuskpris

Tror du verkligen de tänker sälja det för 8000 kr? Efterfrågan är enorm

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av Simpa96:

Det är det riktiga priset som kommer efter deras fuskpris

Tror du verkligen de tänker sälja det för 8000 kr? Efterfrågan är enorm

Jag är mycket väl medveten om att nästa batch inte kommer vara 8000kr för de billigare varianterna av 9070XT
närmre 9000kr kanske.

10500 är otroligt mycket i överkant för denna modell, alla som köper ett för det priset är grundlurade.
Efterfrågan är enorm ja, men inte till det priset. Du skriver ju själv att det fortfarande finns kvar i lager för det priset... du undrar inte varför?

Permalänk
Medlem

Fick tag på Sapphires 9070XT pulse i Inets butik för 7990, de hade 3 st. Totalt hade de ca 20 XT av Sapphire och Powercolor. Trodde det var kört när jag begav mig till butiken vid 13.30 och läste att det skulle finnas så få. Men döm av min förvåning så var jag tvåa i kö, det dröjde ganska länge innan kön fylldes på också.

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av Bazisten:

Kommer inte in på någon annons via länken.

Annonsen vart borttagen direkt men här kommer en bild

https://imgur.com/a/WeSY0sC