AMD 9070/XT lager status!

Permalänk
Medlem

AMD 9070/XT lager status!

Kära Sweclockers,

Låt oss hjälpa varandra som är i behov av grafikkorten med status uppdateringar, tack på förhand! 😁

Permalänk
Medlem

9070 XT, Slutsålt på alla återförsäljare, även de som ligger 2000 över MSPR. Efterfrågan är helt enorm. Folk satt här igår och sura över att ingen kommer köpa kort för de här priserna.

Permalänk
Medlem

Komplett har flera RX 9070 i lager, dock ser denna prisvärd ut i sammanhanget med en 3-fläkts kylare: https://www.komplett.se/product/1319042/datorutrustning/dator...

Netonnet har också ett 9070 från Sapphire för 7990 kr: https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/s...

Netonnet har också en XT variant för 11 490 kr, TUF: https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/a...

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5070 Ti Prime - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Är nog lite mera önsketänkande att ingen är idiot nog och köper ett kort för 2000kr överpris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tralle:

Är nog lite mera önsketänkande att ingen är idiot nog och köper ett kort för 2000kr överpris.

Idiot?

Allt handlar väl om behov, prioritering och om ens tillvaro är mer än tillräckligt. Att använda ordet "idiot" är lite för att ta i, vännen. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tralle:

Vissa kanske värdesätter kvalitet från de stora tillverkarna som Asus, msi, gigabyte istället för no brand AOB så som Sapphire, Powercolor som är rent av skräp.

Permalänk
Medlem

Pratade med Inet tidigare idag. Tydligen ska det komma in nya modeller kommande veckor som aldrig fick uppvisning vid premiären, enligt dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tralle:

Är inte konstigt att ett kort med extra fläskig kylare och strömmatning och allt vad det kn vara kostar mer än de enklare korten för MSRP. Sen hur mycket mer det är värt är upp till var och en att bedöma.

Jag skulle själv välja ett av MSRP-korten om de kostar enligt MSRP.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpa96:

Vissa kanske värdesätter kvalitet från de stora tillverkarna som Asus, msi, gigabyte istället för no brand AOB så som Sapphire, Powercolor som är rent av skräp.

Men ge dig, förstår att du försöker uppröra andras hype. Men ifall det är 1% chans du faktiskt på allvar tror på det du skriver så är det är precis tvärtom.
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/zc0upm/best_amd_gpu_par...

Visa signatur

System: R5 5600X, GTX 1080 TI

Permalänk
Skrivet av Ajame:

Men ge dig, förstår att du försöker uppröra andras hype. Men ifall det är 1% chans du faktiskt på allvar tror på det du skriver så är det är precis tvärtom.
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/zc0upm/best_amd_gpu_par...

Tycker faktiskt sapphire och PC gör, iaf top korten, riktigt fina kort!

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Nya modeller:

XFX Swift AMD Radeon RX 9070 OC White

XFX Swift AMD Radeon RX 9070 OC Triple

Säljaren NR INFO är en väldigt pålitligt ÅF som har sålt många XFX modeller av föregående generationer.

Permalänk
Medlem

postar för att följa

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk

Inet har i skrivande stund lite mer än ett par hundra olika 9070 (ej XT) i lager för mellan 8490 kr och 9990 kr. Tråkig utveckling vi har när det gäller grafikkort och "riktpriser".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darth Kermit:

Inet har i skrivande stund lite mer än ett par hundra olika 9070 (ej XT) i lager för mellan 8490 kr och 9990 kr. Tråkig utveckling vi har när det gäller grafikkort och "riktpriser".

Mm, den enda modellen jag ser från Inet som krymper sakta men säkert ner är PURE.
Det är nog folk med inget val samt kanske stort behov av GPU som köper de allra "billigaste" modellen som finns f.n.
Tråkigt situation dock får vi hoppas det kanske sker lite bättre förändringar inom de tre närmaste veckor innan april..

Permalänk
Medlem

Är RX 9070 för 10 000 ett bra pris? Funderar på att slå till på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpa96:

Nej, det är ~1000 kr mer än det "vanliga" påslaget för ett icke-XT.

Permalänk
Skrivet av Simpa96:

Nej, msrp är ca 7300 kr. Köpte själv det kortet för 7300kr är man inte desperat och i akut behov då hade jag väntat. 5070 ti msrp är ju runt 10500 kr. Priserna kommer gå ner när fomo har lagt sig.

Permalänk
Medlem

Sapphire PURE RX 9070 XT GAMING 16 GB (3 st kvar) - 9 590 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spreazz96:

Nej, msrp är ca 7300 kr. Köpte själv det kortet för 7300kr är man inte desperat och i akut behov då hade jag väntat. 5070 ti msrp är ju runt 10500 kr. Priserna kommer gå ner när fomo har lagt sig.

Samtidigt är det ju endast oerhört få som lyckas få tag på 5070 Ti till MSRP, Proshop släpper väl ngt enstaka kort då och då med lite tur? Så 5070 Ti är knappast heller tillgängliga till det priset. 9070 för 10k är ju dock orimligt som sjutton.

Permalänk
Medlem

ASRock RX 9070 XT Steel Legend - ca 8800 kr
Engelsk butik som jag ej känner till men man kan handla med Klarna så borde vara tryggt köp.

https://www.awd-it.co.uk/asrock-amd-radeon-rx-9070-xt-steel-l...

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1im:

ASRock RX 9070 XT Steel Legend - ca 8800 kr
Engelsk butik som jag ej känner till men man kan handla med Klarna så borde vara tryggt köp.

https://www.awd-it.co.uk/asrock-amd-radeon-rx-9070-xt-steel-l...

Blir inte det där typ ca 11 lökar med tull och moms till Sverige? Väldigt dyrt i så fall om det stämmer..

Permalänk
Medlem

Proshop släpper en hel del 9070 XT om några minuter, inga höjdarpriser dock https://www.proshop.se/?s=9070+XT

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

postar för att följa

Om du missat det så finns det en "Följ tråden"-knapp.

Permalänk
Medlem

Har lite svårt att förstå människor/branschen faktiskt.

När en produkt släpps för 7990kr och sen snabbt höjs till 9690kr så blir jag inte mer sugen på att köpa produkten för 9690kr även om "recensionerna såg bättre ut".

Jag blir mindre motiverad att lägga 9690kr då, det jag blir motiverad till är att vänta tills priset är 7990kr igen (eller ännu lägre eftersom man dessutom har fått vänta!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

När en produkt släpps för 7990kr och sen snabbt höjs till 9690kr så blir jag inte mer sugen på att köpa produkten för 9690kr även om "recensionerna såg bättre ut".

Jag blir mindre motiverad att lägga 9690kr då, det jag blir motiverad till är att vänta tills priset är 7990kr igen (eller ännu lägre eftersom man dessutom har fått vänta!)

Det gäller bara om du hade velat köpa de billigaste modellerna från de olika tillverkarna, de var de enda som var subventionerade av AMD, korten som sweclockers testade har inte fått priset höjt, där var problemet istället att deras priser inte var kända innan korten släpptes för försäljning.

Vill du ha ett prime, pulse, reaper, eller swift (oklart om dessa såldes till rabatterat pris), så har priserna gått upp (och då får man hoppas att dollarraset får inverkan om några månder...), så har priset gått upp.

Men, vill du ha ett hellhound, red devil, pure, nitro+, och så vidare, så har inte priset gått upp, då dessa aldrig var subventionerade av AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Proshop släpper en hel del 9070 XT om några minuter, inga höjdarpriser dock https://www.proshop.se/?s=9070+XT

Fy, skippa Proshop! Dem har bedrövliga priser, värre än svenska ÅF.

Skrivet av Squallie:

Den som väntar på något gott, vänta inte förgäves sägs det. Men då får man också vara snabb annars får man vänta länge till.
Längre fram ser det inte heller bra/ljust ut så länge efterfrågan är högre än utbudet.

Permalänk
Medlem

https://www.proshop.se/Grafikkort/ASRock-Radeon-RX-9070-XT-St...
https://www.proshop.se/Grafikkort/Sapphire-Radeon-RX-9070-XT-...

Ville ha en pulse/hellhound men fick tag på en vit Steel legend för 8990, helt ok i dagens läge.

Permalänk
Medlem

9070xt nitro+ sålde slut fort

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Det gäller bara om du hade velat köpa de billigaste modellerna från de olika tillverkarna, de var de enda som var subventionerade av AMD, korten som sweclockers testade har inte fått priset höjt, där var problemet istället att deras priser inte var kända innan korten släpptes för försäljning.

Vill du ha ett prime, pulse, reaper, eller swift (oklart om dessa såldes till rabatterat pris), så har priserna gått upp (och då får man hoppas att dollarraset får inverkan om några månder...), så har priset gått upp.

Men, vill du ha ett hellhound, red devil, pure, nitro+, och så vidare, så har inte priset gått upp, då dessa aldrig var subventionerade av AMD.

Jag häller med @Squallie om nu AMD tänkt sig en produkt för 8000, så tänker jag inte betala 9800 för den produkten. Möjligtvis 8300 för en påkostad modell med dubbla bios etc. Men aldrig över 9000. Att AMD måste "subventionera" viss modeller för att de ska landa runt "riktpriset" visar ju bara att hela systemet är skevt. Sedan förstår jag också att tillgång och efterfrågan styr priserna i stor utsträckning. Men den här situationen är ändå helt sjuk. Värst är det för tex 9070 som ligger så när 9070 xt i pris. Skulle aldrig få för mig att betala mer för ett 9070 än riktpriset för 9070 xt. Jag fattar att varken nvidia eller AMD prioriterar att sälja grafikkort till spelare just nu för att det lönar sig mycket mer att sälja annat till datacenter på grund av en AI booom. Men snälla bara marknadsför korten med de priser de kommer kosta i handeln.

De senaste generationerna så har Nvidia och nu också AMD släppt kort till ett speciellt lanseringspris som sedan korten aldrig mer kommer nå, för att få "bra" recensioner. I det läget måste recensenterna sluta göra rekommendationer på lanseringsdagen utan att testa korten till lansering och sedan invänta marknaden för att uttala sig om en produkt är prisvärd eller ej. Annars så spelar det bara AMD och Nvidia i händerna. Tycker också att tex Intel borde kunna tjäna på att gå ifrån partnermodellen och släppa sina grafikkort själva i stor utrsäckning då de kontrollerar hela kedjan och då kan kontrollera pris mot kund i större uträckning. Det är ju inte återförsäljarna som skor sig utan leden innan dem.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M