Aldrig mer Webhallen - Hur kan jag eskalera?

Permalänk

Aldrig mer Webhallen - Hur kan jag eskalera?

Hej,

Som en (tidigare) trogen konsument på Webhallen tynger det mig att behöva skriva detta inlägg. Här kommer en liten tidslinje över det som har hänt.

1. Den 2 februari lämnar jag in min datorskärm (SAMSUNG LS32BG700EUXEN) i deras butik för reperation, jag har problem med att skärmen sporadiskt stänger av sig samt att den kommer upp streck över hela skärmen ibland. Skärmen köptes av Webhallen för under ett år sedan vilket gör det till ett garantiärende. Tjejen butiken uppger att det brukar ta 3-5 veckor för dessa typer av reperationer.

2. 4-5 Veckor passerar, jag har till och från skickat in mitt ärende via Reclaimit med den länk jag fick utskickad. Jag märker att det i cirka 2 veckor har stått "Utlämnad från verkstad", ingen annan information eller liknande har gått ut till mig. Skumt.

3. Jag kontaktar självmant deras chatt support (jag får förövrigt vänta en halv dag i "chatt-kön" innan jag kan prata med någon). Konversation gick något i stil med detta:

JAG:
- "Hej jag skulle vilja få information om min service, Från vad jag kan se via Reclaimit repair så verkar status ha varit "Utlämnad från verkstad i snart två veckor."

SVAR:
- "Det verkar som att paketet har levererat med Bring, jag vet inte vart det befinner sig."
- "Jag vet inte riktigt hur det sköts i Servicen, det är ett annat företag som skötte service & leveransen"
"- Jag får ta detta vidare med vår Service & return och försöka återkoppla"

4. Ytterligare en vecka passerar sedan jag pratade med deras chatt-support utan någon som helst återkoppling. Jag väljer då att skicka ett mail till deras support som beskriver händelseflödet.

Det har nu gått YTTERLIGARE en vecka sedan jag skickade mailet till deras support och har inte fått något som helst svar.

Det börjar kännas så oerhört frustrerande att antingen få så oerhört oprofessionella svar (via chatten) i eller att inte få någon information eller svar alls (via mail). Speciellt när det handlar om en så pass dyr produkt som det tar på sig ansvaret att sköta servicen för.

Jag skriver nog detta inlägg dels i ett försök att få ner frustrationen men även för att rådfråga om vilka steg jag bör ta härnäst? Kan man eskalera detta på något sätt?

Trevlig Söndag,
Noah Lissner

Permalänk

aj, det är frustrerande, ja.
Har du varit i butiken där du lämnade in din skärm för att prata direkt med ngn? Kanske en butikschef?
Annars kan jag bara tänka på ARN (allmänna reklamationsnämnden), men huruvida det verkligen hjälper törs jag inte säga.

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av noahlissner:

Hej,

Som en (tidigare) trogen konsument på Webhallen tynger det mig att behöva skriva detta inlägg. Här kommer en liten tidslinje över det som har hänt.

1. Den 2 februari lämnar jag in min datorskärm (SAMSUNG LS32BG700EUXEN) i deras butik för reperation, jag har problem med att skärmen sporadiskt stänger av sig samt att den kommer upp streck över hela skärmen ibland. Skärmen köptes av Webhallen för under ett år sedan vilket gör det till ett garantiärende. Tjejen butiken uppger att det brukar ta 3-5 veckor för dessa typer av reperationer.

2. 4-5 Veckor passerar, jag har till och från skickat in mitt ärende via Reclaimit med den länk jag fick utskickad. Jag märker att det i cirka 2 veckor har stått "Utlämnad från verkstad", ingen annan information eller liknande har gått ut till mig. Skumt.

3. Jag kontaktar självmant deras chatt support (jag får förövrigt vänta en halv dag i "chatt-kön" innan jag kan prata med någon). Konversation gick något i stil med detta:

JAG:
- "Hej jag skulle vilja få information om min service, Från vad jag kan se via Reclaimit repair så verkar status ha varit "Utlämnad från verkstad i snart två veckor."

SVAR:
- "Det verkar som att paketet har levererat med Bring, jag vet inte vart det befinner sig."
- "Jag vet inte riktigt hur det sköts i Servicen, det är ett annat företag som skötte service & leveransen"
"- Jag får ta detta vidare med vår Service & return och försöka återkoppla"

4. Ytterligare en vecka passerar sedan jag pratade med deras chatt-support utan någon som helst återkoppling. Jag väljer då att skicka ett mail till deras support som beskriver händelseflödet.

Det har nu gått YTTERLIGARE en vecka sedan jag skickade mailet till deras support och har inte fått något som helst svar.

Det börjar kännas så oerhört frustrerande att antingen få så oerhört oprofessionella svar (via chatten) i eller att inte få någon information eller svar alls (via mail). Speciellt när det handlar om en så pass dyr produkt som det tar på sig ansvaret att sköta servicen för.

Jag skriver nog detta inlägg dels i ett försök att få ner frustrationen men även för att rådfråga om vilka steg jag bör ta härnäst? Kan man eskalera detta på något sätt?

Trevlig Söndag,
Noah Lissner

Må varit otroligt mycket angående just webhallen senaste tiden men det du beskriver har absolut noll med just webhallen att göra?

Har du en skärm säg Samsung, så om jag förstått det hela rätt så kommer skärmen att skickas till ett av några få certifierade verkstäder för reparation oavsätt vilken återförsäljare du köpt den från, så hade du köpt samma skärm från inet eller elgiganten så är chansen stor att skärmen skickats till samma ställe och du hade haft exakt samma peoblem.

Med det sagt så är det nog tyvärr bara att vänta och hålla tummarna eller ta diskutionen med webhallen och se om dom kan eskalera det hela på något vis.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Må varit otroligt mycket angående just webhallen senaste tiden men det du beskriver har absolut noll med just webhallen att göra?

Det har ju helt med Webhallen att göra eftersom butiken har hand om garantiärendet, har tagit emot skärmen och skickat den till verkstad, och nu har slutat kommunicera. Hur kan det INTE ha med dem att göra, menar du?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av Obiwannabekenobi:

aj, det är frustrerande, ja.
Har du varit i butiken där du lämnade in din skärm för att prata direkt med ngn? Kanske en butikschef?
Annars kan jag bara tänka på ARN (allmänna reklamationsnämnden), men huruvida det verkligen hjälper törs jag inte säga.

Bra idé, kanska pallrar mig förbi butiken under dagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Har du en skärm säg Samsung, så om jag förstått det hela rätt så kommer skärmen att skickas till ett av några få certifierade verkstäder för reparation oavsätt vilken återförsäljare du köpt den från, så hade du köpt samma skärm från inet eller elgiganten så är chansen stor att skärmen skickats till samma ställe och du hade haft exakt samma peoblem.

Med det sagt så är det nog tyvärr bara att vänta och hålla tummarna eller ta diskutionen med webhallen och se om dom kan eskalera det hela på något vis.

Jo det har faktiskt allt med webhallen att göra. Dom ansvarar för frakt till och från verkstad gentemot dig (inte nödvändigtvis mellan verkstad och dom men det ska inte spela nägon roll för dog som konsument). Webhallen har allt ansvar och alla skyldigheter mot konsument, om deras verkstadstjänster sköts av tredjepart är det upp till dom att lösa tokigheter gentemot dessa. Tar det oskälig lång tid har man rätt till ersättning och i långa loppet ersättningsprodukt.

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Förstår att det inte är Webhallen själva som sköter reperationen och detta kan hända även om jag hade lämnat in den via andra butiker, det är dock deras papper om service som jag skrev min kråka på så det känns som att någon del av ansvaret rimligtvis bör ramla på dom. Sedan förstår att jag att fel kan uppstå och det är helt ok. Det är nog den känsla av total ovilja att hjälpa som gör mig frustrerad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det har ju helt med Webhallen att göra eftersom butiken har hand om garantiärendet, har tagit emot skärmen och skickat den till verkstad, och nu har slutat kommunicera. Hur kan det INTE ha med dem att göra, menar du?

Webhallen använder sig av reclaimit precis som bland annat power och NetOnNet, och då skickar butiken skärmen till dom som i sin tur skickar den till rätt verkstad för att få reparation utförd. Vilket i detta fallet gör att webhallen inte direkt gjort något fel utan är reclaimit som inte har koll på status. Dvs webhallen i detta fallet har inte gjort något fel utan är snarare företaget dom använder för att hantera reparationer som det bör beklaga över.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av noahlissner:

Förstår att det inte är Webhallen själva som sköter reperationen och detta kan hända även om jag hade lämnat in den via andra butiker, det är dock deras papper om service som jag skrev min kråka på så det känns som att någon del av ansvaret rimligtvis bör ramla på dom. Sedan förstår att jag att fel kan uppstå och det är helt ok. Det är nog den känsla av total ovilja att hjälpa som gör mig frustrerad!

Yes det kan jag förstå, men av min erfarenhet av ärenden dels för garanti men även reparation av mobil via försäkringsbolag så är det ofta rent omöjligt att få info angående pågående reparation om det inte redan finns i systemet. Du är i slutändan inte kund hos verkstaden och finns det inte i systemet så blir det otroligt kostsamt för i detta fallet webhallen att jaga uppdateringar, vet inte hur mycket dom får in men är säkerligen otroligt många och dom skulle säkert behöva flera anställda som dagligen bara jagar uppdateringar för alla pågående reparationer om dom skulle erbjuda det.

Men är dom inte villiga att eskalerar det hela så kolla upp med arn vad som anses vara rimlig tid och yrka på reklamation om dom inte kan hålla sig inom tiden som anses vara rimlig.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Webhallen använder sig av reclaimit precis som bland annat power och NetOnNet, och då skickar butiken skärmen till dom som i sin tur skickar den till rätt verkstad för att få reparation utförd. Vilket i detta fallet gör att webhallen inte direkt gjort något fel utan är reclaimit som inte har koll på status. Dvs webhallen i detta fallet har inte gjort något fel utan är snarare företaget dom använder för att hantera reparationer som det bör beklaga över.

Men använder Webhallen sig av undermåliga samarbetspartners med för få anställda eller andra problem ska det ändå inte drabba kund på ett överdrivet dåligt sätt.

Eventuellt kan det ju bli tal om återbetalning, se då till att produkten inte är köpt med presentkort som under tiden hunnit gå ut; Webhallen har väldigt svårt (tycks omöjligt) att göra återbetalning till presentkort som hunnit gå ut och ändra till annan form av återbetalning existerar inte. (Baserat på egna erfarenheter som turligt gäller en struntsumma, jag blev av med både pengar och produkt)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Hej!

Så otroligt tråkigt att du får utstå denna fullständigt amatörmässiga och nonschalanta behandling från Webbhallen!! Enligt din beskrivning så är Webbhallens hantering av ärendet helt förkasstligt. De har på samtliga punkter missat den allra mest grundläggande ABC-kursen verkar det som! Det är för mig helt obegripligt klantigt hur man kan missköta ett företag på detta sätt.....

Detta är ingen tröst och hjälper inte dig, men det är många som klagar på Webbhallen på senare tid och då inte minst på deras kundbemötande. Det verkar som att de gräver sin egen grav....jag säger så här: Webbhallen behöver kunderna, men kunderna behöver inte Webbhallen!

Vad du kan och bör göra är svårt att råda dig till, annat än att gå vidare högre upp i kedjan, t.ex att kontakta marknadschefen. Men se då helst till att all kommunikaion fortsättningsvis endast ska ske skriftligen! Låt cheferna ta del av din berättelse, gärna som en slags "tidslinje" om när du (och dom) har gjort/sagt vad. Ungefär så som du har skrivit i denna tråd alltså. Och varför inte även skicka med en länk till denna tråd också....så att Webbhallen ser att deras uruslna kundhantering sätter deras rykte på spel....

En sak är säkert: det är Webbhallens ansvar att se till att allt med service och leveranser fungerar. De ska inte komma undan med att externa företag anlitas (av Webbhallen) för detta är ju inte kundens beslut/eller val. Webbhallen endast, har därför hela ansvaret! Om de försöker skylla ifrån sig, så ska du stå på dig tydligt och klart, men alltid vänligt ändå.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Men använder Webhallen sig av undermåliga samarbetspartners med för få anställda eller andra problem ska det ändå inte drabba kund på ett överdrivet dåligt sätt.

Eventuellt kan det ju bli tal om återbetalning, se då till att produkten inte är köpt med presentkort som under tiden hunnit gå ut; Webhallen har väldigt svårt (tycks omöjligt) att göra återbetalning till presentkort som hunnit gå ut och ändra till annan form av återbetalning existerar inte. (Baserat på egna erfarenheter som turligt gäller en struntsumma, jag blev av med både pengar och produkt)

Ja där vet jag inte personligen hur det fungerar men kan tänka mig med tanke på min erfarenhet av mobiler att detta är snarare tyvärr branchstandard än en undermålig samarbetspartner.

Angående återbetalning från webhallen vill jag inte yttra mig från då jag gav upp på det sjunkande skäppet för otroligt många år sen.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Det är ju dock upp till Webhallen att se till att produkten faktiskt når slutkund igen, sällan man hör Power eller Netonnet spela dumma när något försvunnit, detta är något systematiskt Webhallen verkar syssla med på heltid att saker magiskt försvinner...

De kanske har lite problem med interna stölder på antingen Webhallen, Reclaimit eller Bring? oavsett vad har ju Webhallen huvudansvar då de är ansiktet utåt som får sitt rykte förstört av trådar som dessa som dyker upp varje vecka...

Av vad jag förstår har de försökt frakta skärmen med bring från verkstad till butiken för sedan utlämning till slutkund och så har den försvunnit spårlöst när den nådde butiken?

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Trum-Petaren:

Hej!

Så otroligt tråkigt att du får utstå denna fullständigt amatörmässiga och nonschalanta behandling från Webbhallen!! Enligt din beskrivning så är Webbhallens hantering av ärendet helt förkasstligt. De har på samtliga punkter missat den allra mest grundläggande ABC-kursen verkar det som! Det är för mig helt obegripligt klantigt hur man kan missköta ett företag på detta sätt.....

Detta är ingen tröst och hjälper inte dig, men det är många som klagar på Webbhallen på senare tid och då inte minst på deras kundbemötande. Det verkar som att de gräver sin egen grav....jag säger så här: Webbhallen behöver kunderna, men kunderna behöver inte Webbhallen!

Vad du kan och bör göra är svårt att råda dig till, annat än att gå vidare högre upp i kedjan, t.ex att kontakta marknadschefen. Men se då helst till att all kommunikaion fortsättningsvis endast ska ske skriftligen! Låt cheferna ta del av din berättelse, gärna som en slags "tidslinje" om när du (och dom) har gjort/sagt vad. Ungefär så som du har skrivit i denna tråd alltså. Och varför inte även skicka med en länk till denna tråd också....så att Webbhallen ser att deras uruslna kundhantering sätter deras rykte på spel....

En sak är säkert: det är Webbhallens ansvar att se till att allt med service och leveranser fungerar. De ska inte komma undan med att externa företag anlitas (av Webbhallen) för detta är ju inte kundens beslut/eller val. Webbhallen endast, har därför hela ansvaret! Om de försöker skylla ifrån sig, så ska du stå på dig tydligt och klart, men alltid vänligt ändå.

Hej,

Tack så mycket för ditt svar. Det är skönt att höra att det inte bara är jag som upplever detta som oacceptabelt, utan att det verkar vara ett större problem med Webbhallens kundhantering. Det är verkligen trist att ett företag med deras rykte verkar nedprioritera sina kunder på det här sättet.

Bra idé med att försöka komma vidare högre upp i kedjan. Jag ska se om jag kan få kontakt med någon ansvarig, och jag håller helt med om att all vidare kommunikation bör ske skriftligt så att det finns en tydlig dokumentation av deras hantering.

Känns så absurt att man ska behöva lägga all denna tid och energi på något som egentligen borde vara en självklarhet, att få den service man betalat för och att ett företag tar ansvar för sina egna åtaganden. Jag hoppas verkligen att Webbhallen inser att deras agerande skadar deras rykte i längden, för det är som du säger. Vi kunder har alltid möjlighet att välja andra alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Det är ju dock upp till Webhallen att se till att produkten faktiskt når slutkund igen, sällan man hör Power eller Netonnet spela dumma när något försvunnit, detta är något systematiskt Webhallen verkar syssla med på heltid att saker magiskt försvinner...

De kanske har lite problem med interna stölder på antingen Webhallen, Reclaimit eller Bring? oavsett vad har ju Webhallen huvudansvar då de är ansiktet utåt som får sitt rykte förstört av trådar som dessa som dyker upp varje vecka...

Av vad jag förstår har de försökt frakta skärmen med bring från verkstad till butiken för sedan utlämning till slutkund och så har den försvunnit spårlöst när den nådde butiken?

Man ska också komma ihåg att de som har problem hörs MYCKET mer än de som inte har problem. Jag har inte haft problem hos Webhallen med mina få garantiärende

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Du förstår verkligen inte hur det fungerar. Som kund är det bara Webhallen som är motpart. All kommunikation ska gå via dem, åtminstone när det är saker som inte funkar, och de är 100 % ansvariga för allt som går snett i förhållande till kunden.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Håller helt med dig!

Jag har lite svårt att få en tydlig bild av exakt vad som hände med Bring-leveransen. Min gissning är att Webhallen har gjort något misstag i hur de registrerade serviceärendet. Det verkar som att Reclaimit genomförde reparationen och skickade tillbaka produkten, men inte direkt till mig. Istället verkar den ha hamnat någon annanstans – kanske hos Webhallens huvudkontor eller på något lager eller orderhanteringsställe?

Så ja, i min mening är den i dagsläget spårlöst försvunnen. Eftersom personen i chatt-supporten inte verkade ha någon som helst koll på leveransen.

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Man ska också komma ihåg att de som har problem hörs MYCKET mer än de som inte har problem. Jag har inte haft problem hos Webhallen med mina få garantiärende

Sant, men samma argument gäller ju för alla kedjor. Om det låter mer om Webhallen än om andra återförsäljare, så tyder det snarare på att problemet är större hos dem än hos konkurrenterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Du förstår verkligen inte hur det fungerar. Som kund är det bara Webhallen som är motpart. All kommunikation ska gå via dem, åtminstone när det är saker som inte funkar, och de är 100 % ansvariga för allt som går snett i förhållande till kunden.

Så är det och jag förstår att det är frustrerande för TS med dåligt kommunikation. Men från det till "Aldrig mer Webhallen". Det hade lika gärna kunna vara "Aldrig mer Samsung" (varför sålde de en skitprodukt som gick sönder lixom?) eller "Aldrig mer reclaimit" (som antagligen är de som tagit tid på sig) eller "Aldrig mer en skärm" (för utan skärm hade detta aldrig hänt). ...så man reagerar nog mest på den något 'överdrivna' uttrycken frustration tar sig uttryck emellanåt.

Som vanligt, när man har strul med ett bolag eller saker tar tid: Sluta försöka lösa det via chatt-funktioner, gå till en butik eller ring kundtjänst och ge er inte förrän ni fått något besked. Lovar, ni kommer få bättre svar än en nyligen timanställd skriver till er på chatten för att bli av med er och kunna återgå till att tik-tok:a eller vad nu dagens ungdomar gör på jobbet...

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Om det inte går att få ut vettig info från vanliga supporten så är det enklaste idag "social media". Tror inte webhallen är aktiva på forumet längre utan testa lägga en recension på google / facebook eller vad du och företaget använder.
Brukar gå rätt snabbt innan någon ansvarig kontaktar dig i sådana fall för att lösa situationen.

Tråkigt att de skall behöva vara så, men det behöver kosta dem kunder för att orka göra det lilla extra idag tyvärr. Webhallen borde väl dessutom komma med en varnings-sticker i dagsläget. Är väl nästa företag på tur att kasta in handduken. - 160 MSEK sista två åren. https://www.allabolag.se/bokslut/webhallen-sverige-ab/solna/b...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ja, det stämmer ofta. Å andra sidan kan man ju vända på ditt resonemang:
Ta en titt på vad som sägs om t.ex. Inet....där är det otroligt mycket positiva ordalag och väldigt sällan några negativa. Det är så pass positivt att många Sweclockers medlemmar nästan uteslutande länkar till just Inet's priser när man ger rekommendationer och priser om datorkomponenter. Varför hänvisar man inte till Webbhallen för kan nan ju fråga sig? Det verkar helt enkelt vara så att Inet kanske har gjort sig förtjänta av ett gott rykte. Personligen tycker jag att branschen skulle gynnas av ett välmående Webbhallen, men om man vill ligga bekvämt så måste man först bädda bra! Och detta är en uppgift för cheferna att lösa.....

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Självklart, men dom har helt enkelt inte mer än status från tjänsten dom använder sig av, precis som alla andra företag! Exakt samma veva med NetOnNet, comviq, Elgiganten och förmodligen mer eller mindre alla andra butiker! Så vill man ha mer exakt status måste man lirka fram vilken aktör dom använder och sedan vilken verkstad som tagit emot ens produkt och i det fallet om verkstaden följer dom regler som gäller så får dom inte ge ut någon information.

I detta fallet handlar det snarare vad som anses vara rimlig tid och är förmodligen inte webhallens fel för att tjänsten dom använder sig av och verkstaden inte uppdaterar systemet mer än "på väg" eller "hos verkstad" vilket förmodligen tyvärr är branchstandard, fick själv spendera ca 7 timmar i telefon till alla tre inblandade aktörer för att luska ut varför min galaxy fold tog så lång tid på lagning vilket visade sig vara på grund av väntande på reservdelar på reparation som inte va relevant för det jag skicka in den för som dom gjorde utan att fråga mig.

Så webhallen i detta fallet har inte gjort något fel då det inte är rimligt för dom att lägga ner den tiden för en enstaka kund då dom då även behöver göra det för nästa, och nästa och nästa och tillslut behöver dom ha ett tiotal anställda vars jobb bara är att göra just det.

Sen att all kommunikation bara ska gå via dom vågar jag inte svara på, vet bara att det inte fungerar så hos andra, där sker kommunikationen angående reparationen med företaget som faktiskt hanterar ärendet och inte butiken som bara agerar mellanhand.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det enbart är webhallen att skylla på i detta fall, även om de kan sköta det bättre.

Du behöver gå till en butik och prata (helst) eller ringa kundservice och eskalera ärendet.

Vad som är viktigt att hitta är kolli id för din produkts utleverans. Står den inte på din sida? De brukar finnas spårningslänkar där, de få gånger jag fått saker reparerade.
Har de inget bra svar be om ny produkt för skäligtid har passerat samt någon kompensation.

Hoppas det löser sig, sen är inte reklamationsärenden bättre någon annanstans heller, då de lyder under Samsungs krav och måste använda vissa verkstäder

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av noahlissner:

Sant, men samma argument gäller ju för alla kedjor. Om det låter mer om Webhallen än om andra återförsäljare, så tyder det snarare på att problemet är större hos dem än hos konkurrenterna.

Vetifan om det är mer, eller om det bara skrivits mer den senaste tiden här på SweC.

Skrivet av Trum-Petaren:

Ja, det stämmer ofta. Å andra sidan kan man ju vända på ditt resonemang:
Ta en titt på vad som sägs om t.ex. Inet....där är det otroligt mycket positiva ordalag och väldigt sällan några negativa. Det är så pass positivt att många Sweclockers medlemmar nästan uteslutande länkar till just Inet's priser när man ger rekommendationer och priser om datorkomponenter. Varför hänvisar man inte till Webbhallen för kan nan ju fråga sig? Det verkar helt enkelt vara så att Inet kanske har gjort sig förtjänta av ett gott rykte. Personligen tycker jag att branschen skulle gynnas av ett välmående Webbhallen, men om man vill ligga bekvämt så måste man först bädda bra! Och detta är en uppgift för cheferna att lösa.....

Jag tycker mig läsa problem med lite alla möjliga butiker. Inet har också haft sin del här på forumet. Sedan är det väl rätt så känt att många Sweclockers medlemmar verkar älska Inet. En hel del varor jag kollat på så ligger Inet rätt så mycket dyrare än andra ställen.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Har de inget bra svar be om ny produkt för skäligtid har passerat samt någon kompensation.

Detta, men använd terminologin i konsumentköplagen kapitel 4 och hänvisa skriftligt till rätt lagrum. Tiden inom vilken avhjälpande ska ske börjar löpa när du framför ditt krav, inte nödvändigtvis när du flummar runt med kundtjänst. Ditt första krav, avhjälpande genom reparation, tycks ha gått åt pipan, så nu får du ställa ett nytt krav.

Permalänk
Medlem

Webhallen har gått ner sig något så otroligt.

Jag var tvungen att avboka mina senaste ordrar där då återkopplingen från kundtjänst var otroligt sporadisk och nonchalant, samt att leveransdatum ständigt sköts upp.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Gaming Trio OC plus - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vetifan om det är mer, eller om det bara skrivits mer den senaste tiden här på SweC.
Jag tycker mig läsa problem med lite alla möjliga butiker. Inet har också haft sin del här på forumet. Sedan är det väl rätt så känt att många Sweclockers medlemmar verkar älska Inet. En hel del varor jag kollat på så ligger Inet rätt så mycket dyrare än andra ställen.

Visst....Inet är inte suveräna eller helt felfria. Och tur är väl det, för annars kan de ju inte bli ännu bättre, utan bara sämre! Någon suverän butik finns inte och kommer aldrig någonsin att finnas. Alla gör vi fel ibland och alla har vi våra dåliga sidor (utom jag), men det goda överväger i de flesta fallen. Och precis så verkar det vara även med Inet kan jag tydligt uppleva det som av det som. Inte minst pga. det som skrivs om dom här på forumet. Mitt intryck är mao. att de goda recensionerna av Inet med råge överväger de dåliga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Noha....hoppas att du vill och orkar återkoppla här på forumet om hur det går för dig i det här trista ärendet. Jag är väldigt nyfiken på att höra hur det fortlöper! Lycka till så länge!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Webhallen har gått ner sig något så otroligt.

Jag var tvungen att avboka mina senaste ordrar där då återkopplingen från kundtjänst var otroligt sporadisk och nonchalant, samt att leveransdatum ständigt sköts upp.

Mvh

Mitt intryck är att kundtjänst är väldigt underbemannade, och har för mycket att göra, det ska liksom inte ta veckor att få svar på enkla frågor, eller behöva vänta timmar i chat en vanlig dag (talar nu inte om black friday, lönehelg eller liknande) - och det är något som företaget får ta på sig och acceptera kritik för.

Webhallen ägs av Komplett och har miljardomsättning. Det är inget källarföretag. Jag tror helt enkelt att det är medvetna beslut att skära ner på kundtjänst i hopp om att klagomålen antingen löser sig av sig själva (varan kom fram till sist) eller kunden ger upp.

Webhallen har obetalda skatteskulder på nära 300 miljoner, och det har säkert kommit order uppifrån att spara varje krona som går, så fort som möjligt, och hoppas att det ändå löser sig långsiktigt.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Webhallen har vart en mardröm att ha att göra med under många år med krångel av tre garantiärenden. Undviker dom som pesten med saker som kan tänkas gå sönder.
Stå på dig och härja (sakligt) med dom, med lite tur tröttnar dom och återbetalar/löser det.