Alla fyndtips från Amazon Spring Deal Days

Aldrig mer Webhallen - Hur kan jag eskalera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Mitt intryck är att kundtjänst är väldigt underbemannade, och har för mycket att göra, det ska liksom inte ta veckor att få svar på enkla frågor, eller behöva vänta timmar i chat en vanlig dag (talar nu inte om black friday, lönehelg eller liknande) - och det är något som företaget får ta på sig och acceptera kritik för.

Webhallen ägs av Komplett och har miljardomsättning. Det är inget källarföretag. Jag tror helt enkelt att det är medvetna beslut att skära ner på kundtjänst i hopp om att klagomålen antingen löser sig av sig själva (varan kom fram till sist) eller kunden ger upp.

Webhallen har obetalda skatteskulder på nära 300 miljoner, och det har säkert kommit order uppifrån att spara varje krona som går, så fort som möjligt, och hoppas att det ändå löser sig långsiktigt.

Ja, det där är ganska intressant tycker jag, för det är mycket troligt att det finns en viss underbemanning inom Webhallen. Men man ska också tänka på att dom måste hålla en viss lägsta-nivå på den personal som finns kvar. Så tycks inte vara fallet är mitt intryck, även fast jag kan ha fel. Men om jag nu har rätt, så kan man i sådana fall undra varför det är så, dvs. varför håller inte personalen måttet?

Jo, ett svar kan helt enkelt vara: dålig ledning. Dåliga chefer slår så gott som alltid nedåt och sällan uppåt! Om det är så i Webbhallens fall, så kan jag förstå om personalen känner sig onödigt pressade och därmed underpresterar. Personalen kanske känner sig nertryckta istället för upplyfta!? Men detta måste ju ledningen ha koll på och de måste även ha både kompetens och förmåga till att vända detta halvsjunkna skepp till någonting positivt. Uppgiften är nog inte enkel....och särskilt inte om kompetensen saknas hos cheferna, vilket jag dessvärre tror att så är fallet. Risken är att det finns några höga herrar och kanske någon enstaka dam också, som får feta plånböcker medan resten av personalstyrkan får gå på A-kassa....hoppas att det inte blir så, men risken är nog stor tror jag.

Angående Komplett, så ser jag en liknande nedåtgående trend även hos dom, precis som hos Webhallen. Men det kanske inte är någon tillfällighet då det är samma ägare i båda fallen.

Det är trist för trådskaparen och andra som blir negativt drabbade, men kanske kan våra skriverier leda till någon slags förbättring för alla i slutändan. Hoppas kan man ju alltid och det är helt gratis!

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Webhallen använder sig av reclaimit precis som bland annat power och NetOnNet, och då skickar butiken skärmen till dom som i sin tur skickar den till rätt verkstad för att få reparation utförd. Vilket i detta fallet gör att webhallen inte direkt gjort något fel utan är reclaimit som inte har koll på status. Dvs webhallen i detta fallet har inte gjort något fel utan är snarare företaget dom använder för att hantera reparationer som det bör beklaga över.

Så bara för att webhallen inte gör reparationen så är det helt okej att inte svara på mail eller återkoppla till kund som dom lovat?

De flesta seriösa företag som jag är i kontakt med och har något problem som inte kundtjänst klarar av att lösa just den dagen och ber att få återkomma nästa vecka då får man just en återkoppling nästa vecka precis som utlovat.
Webhallen fullständigt skiter i detta och dig som kund och hoppas du ska glömma eller inte orka jaga mer... Webhallens support numera består av att trötta ut sina kunder som har problem.

Det tog mig 5månader att tjata, maila, ringa, chatta med webhallen för att få tillbaka 1800:- som jag felaktigt blev debiterad för.
Ett helt uppenbart fel där det drog för mycket pengar, en så simpel sak och precis som i TS ärende så vare omöjligt att få tag på webhallen, chatten kunde inte lösa något själv, osv osv. 5-månader av krig för en felaktig dragning, det är sjukt!
Och samma sak här, "jag tar detta med högre instans och så hör vi av oss nästa vecka." INGEN hörde någonsin av sig! JAG fick jaga dom.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hmm Tack för ”varningen” då det verkar som Webhallen har problem.
Kanske skulle SWEC har en lista på företag som skött garanti/återbetalningsärenden på ett dåligt sätt..?

Permalänk
Medlem

Jag är helt ny här på SweClockers och skapade kontot bara för att berätta att jag har hamnat i en liknande situation. Jag köpte en Meta Quest 3S men gillade inte linserna och ville returnera den för att byta mot en 3:a. Det har nu gått fem veckor och jag får samma svar varje gång jag kontaktar kundtjänsten: de mejlar och eskalerar ärendet och säger att de ska kontakta mig, men det händer aldrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taz6:

Jag är helt ny här på SweClockers och skapade kontot bara för att berätta att jag har hamnat i en liknande situation. Jag köpte en Meta Quest 3S men gillade inte linserna och ville returnera den för att byta mot en 3:a. Det har nu gått fem veckor och jag får samma svar varje gång jag kontaktar kundtjänsten: de mejlar och eskalerar ärendet och säger att de ska kontakta mig, men det händer aldrig.

Om du handlat på distans och meddelat detta till Webhallen inom 14 dagar så kan dom väl inte neka att du ångrar köpet?

"Konsumenter har som grundregel rätt till 14 dagars ångerrätt när de handlar på distans och utanför affärslokaler. Det innebär att konsumenter kan ångra ett köp utan anledning (2 kap. 10 § DAL och 3 kap. 7 § DAL). I det fall en konsument vill utnyttja ångerrätten kan denne kontakta företaget såväl skriftligen som muntligen. Patent- och marknadsdomstolen har i tidigare avgöranden bedömt avtalsvillkor som kräver en viss form för utnyttjande av ångerrätten som oskäliga (PMT 16885-16).

Ångerfristen börjar dagen då konsumenten tagit emot varan. Om det är en tjänst börjar ångerfristen dagen då avtalet har ingåtts (2 kap. 12 § DAL). Vid köp av en finansiell tjänst (till exempel försäkringar) börjar ångerfristen löpa tidigast den dagen då information och avtalsvillkor kommer konsumenten tillhanda (3 kap. 8 § DAL).

Den dag som ångerfristen börjar räknas inte in när man beräknar ångerfristen. Det innebär att dagen efter är dag ett i ångerfristen. Om ångerfristens sista dag infaller under en lördag, söndag eller helgdag förlängs ångerfristen så att den även gäller nästkommande vardag."

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Om du handlat på distans och meddelat detta till Webhallen inom 14 dagar så kan dom väl inte neka att du ångrar köpet?

Jag har inte fått min retur nekad. Enligt kundtjänst är produkten returnerad, men varför jag inte fått pengarna tillbaka vet de inte.