Alla fyndtips från Amazon Spring Deal Days
Permalänk

Ny AMD setup

Hej allesammans!

Min nuvarande dator är på dekis och är cirka åtta år gammal nu. Intel 7700K, 32gb ram, SATA SDDs och 1080ti.
Spelar mest spel men en del kreativt arbete förekommer och vill att datorn är kompetent för att streama till t ex Twitch.
Jag har ingen direkt begränsning av budgeten men det ska vara rimligt.
Detta är inte en direkt fråga om vilka komponenter jag ska välja utan mer om de som jag redan har valt ut är kompatibla med varandra och ska fungera bra tillsammans.
Spelar i 1440p 144Hz.

PSU: Seasonic Prime TX 1600 ATX 3.0
Moderkort: MSI MPG X870E CARBON WIFI
CPU: AMD 9950X3D
CPU-KYLARE: Noctua NH-D15 G2 LBC
RAM: Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast (KF560C30BBEK2-64)
GPU: ? (5090 eller liknande)
SSD: WD Black SN850X x3

Den stora fråga är kring moderkort och kylare.
1) Är kylaren det bättre valet för 9950X3D? (LBC. Är 'standard' varianten bättre?)
2) Moderkortet lär behöva en BIOS-uppdatering för att vara kompatibel med 9950X3D, kan man göra detta via USB minnet även fast man har 9950X3D?

Sedan givetvis önskas det allmänna synpunkter då datorn är tänkt att hålla i ungefär samma tidsspann som min nuvarande. (5+ år)

Permalänk
Medlem

Så här kan det se ut om du vill ha mycket valuta för pengarna.

Permalänk
Medlem

RTX5090 är helt overkill för 1440p och 144hz. Utöver det så historiskt sett så slutar det med bättre prestanda ifall du köper ett 5080 idag, lägger skillnaden till ett 5090 på ett index konto och sen köper du ett 6080 eller 7080 om ett par år och kör det tills du byter dator helt nästa gång.

Det utlovat ju inte att framtiden blir som historiken, men men.

Permalänk
Skrivet av Chrisism8:

RTX5090 är helt overkill för 1440p och 144hz. Utöver det så historiskt sett så slutar det med bättre prestanda ifall du köper ett 5080 idag, lägger skillnaden till ett 5090 på ett index konto och sen köper du ett 6080 eller 7080 om ett par år och kör det tills du byter dator helt nästa gång.

Det utlovat ju inte att framtiden blir som historiken, men men.

Tanken har slagit mig, men det är mest VRAM som får mig att tveka. 16gb är underdimensionerat. Oavsett så går dessa kort inte att köpa då ingen har det i lager (second hand/scalpers är inte av intresse). Så blir till att vänta än längre..

Permalänk

Satt och fundera lite.. vilken nyare GPU som går att köpa idag skulle motsvara (eller bättre) prestandan av mitt 1080ti för billigaste peng?

Det går ju inte att spekulera kring när toppkorten kommer in i lager men jag kan bara konstatera att det finns inga kort i lager någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av user02151:

Satt och fundera lite.. vilken nyare GPU som går att köpa idag skulle motsvara (eller bättre) prestandan av mitt 1080ti för billigaste peng?

Det går ju inte att spekulera kring när toppkorten kommer in i lager men jag kan bara konstatera att det finns inga kort i lager någonstans.

https://www.komplett.se/product/1320698/datorutrustning/dator...

Jag "nöjde mig" med ett sånt här denna generationen. Vill kunna spela Cyberpunk med RT på min 3840*1600 med hyfsad framerate och jag är OK med att använda DLSS4. Det kommer att klara av allting idag med maxade settings i 1440p. Kanske inte 144 fps utan DLSS med RT på precis allt, men du får ett svalt och hyfsat energisnålt kort som ändå ger dig en toppklassig upplevelse och har 20000 över att byta till ett fetare kort om 60xx eller 70xx serierna blir ett störe kliv teknikmässigt och processnodsmässigt (dvs bättre energieffektivitet) jämfört med 5090.

Permalänk
Skrivet av SweDragon:

https://www.komplett.se/product/1320698/datorutrustning/dator...

Jag "nöjde mig" med ett sånt här denna generationen. Vill kunna spela Cyberpunk med RT på min 3840*1600 med hyfsad framerate och jag är OK med att använda DLSS4. Det kommer att klara av allting idag med maxade settings i 1440p. Kanske inte 144 fps utan DLSS med RT på precis allt, men du får ett svalt och hyfsat energisnålt kort som ändå ger dig en toppklassig upplevelse och har 20000 över att byta till ett fetare kort om 60xx eller 70xx serierna blir ett störe kliv teknikmässigt och processnodsmässigt (dvs bättre energieffektivitet) jämfört med 5090.

Tack för tipset. Bestämde mig slutligen för samma kort men från proshop istället (litar inte på komplett längre).
https://www.proshop.se/Grafikkort/ZOTAC-GeForce-RTX-5070-Ti-A...

Blir till att uppgradera senare då jag önskar mer VRAM egentligen, dock så är dessa scalperpriser direkt från återförsäljare inte så roliga. Kan i alla fall glädja mig åt att det går att köpa tre 5070ti's till priset av ett 5090.
Kollade lite siffror här och där kring prestandan i Escape From Tarkov som jag har som "högsta mål" gällande gaming och den verkade prestera helt okej. Blir sannerligen ett lyft från min nuvarande setup oavsett.

Jag funderar lite kring moderkortet fortfarande. Jag har redan köpt moderkortet så det är ingen tvekan om det är detta kort jag vill ha. Dock har jag funderingar kring varför M2_2 har delad bandbredd med PCIE-slotsen men M2_1 har inte delad bandbredd. Båda ska ju gå på CPUn som jag har förstått det hela.
Eftersom jag vill ha tre stycken M2-enheter så måste jag ha dem i M2_1, M2_3 och M2_4 för att behålla x16. Visserligen lär det spela mindre roll för ett 5070ti men ändå.
Skulle vara kul om någon mer insatt kunde förklara varför M2_1 och M2_2 inte delar samma bandbredd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av user02151:

Tack för tipset. Bestämde mig slutligen för samma kort men från proshop istället (litar inte på komplett längre).
https://www.proshop.se/Grafikkort/ZOTAC-GeForce-RTX-5070-Ti-A...

Blir till att uppgradera senare då jag önskar mer VRAM egentligen, dock så är dessa scalperpriser direkt från återförsäljare inte så roliga. Kan i alla fall glädja mig åt att det går att köpa tre 5070ti's till priset av ett 5090.
Kollade lite siffror här och där kring prestandan i Escape From Tarkov som jag har som "högsta mål" gällande gaming och den verkade prestera helt okej. Blir sannerligen ett lyft från min nuvarande setup oavsett.

5070 Ti är typ 3 % snabbare än 9070 XT i 1440p. 9070 XT känns alltså rätt mycket mer prisvärt.

https://alina.se/produkter/asrock-radeon-rx-9070-xt-steel-leg...

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

5070 Ti är typ 3 % snabbare än 9070 XT i 1440p. 9070 XT känns alltså rätt mycket mer prisvärt.

https://alina.se/produkter/asrock-radeon-rx-9070-xt-steel-leg...

Jag vill ha NVENC bland annat så då går dessvärre AMD-korten bort.

Sedan har jag inget behov av att jaga "prisvärda" erbjudanden. Tanken från början var som sagt att införskaffa ett 5090 men priserna är helt åt helvete, jag kan köpa kortet men jag vill inte lägga så mycket på ett grafikkort.
Jag hade kunnat vänta en vecka för att köpa en billigare variant av 5070ti också, ca 10500 kronor, men jag valde den här specifika modellen eftersom den har en kraftigare kylare och en bättre layout.