RX 9070 XT tiodubblar försäljning mot föregångarna

Permalänk
Melding Plague

RX 9070 XT tiodubblar försäljning mot föregångarna

Radeon RX 9070 XT har den bästa första säljveckan av alla Radeon-kort hittills.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul att se att det går bra för det röda laget.. Först prollarna och nu graffekorten också. Glädjande i sanning med ökad konkurrens.

Visa signatur

Teknik är en drog..
Förövrigt anser jag att Carthago borde ödeläggas.

Permalänk
Medlem

AMD har har faktiskt här gjort vad jag på sätt och vis har hoppats på.
Genom att inte ha ett snabbare kort så måste Utvecklarna av spel optimera mera. För om deras spel konstant ska kräva skitdyra kort från Nvidia så blir vi inte alls glada på dom. Det har mullrat i många år nu hur deras optimering suger och att halvfärdiga spel släpps.
Jag tror och hoppas det ger resultat.

Spel som funkar bra med grafikkort som faktiskt går att spara till är viktigare än snyggare grafik i en marknad som konstant ger oss mindre för pengarna i allt vi köper i vardagen och betalar för.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Hoppas AMD kan balansera marknaden och driva ner priserna.

Permalänk
Medlem

En stor del i framgången är ju en smart marknadsföring när det skulle skrivas recensioner. De skickade ut de snabbaste fabriksöverklockade korten utan att meddela priset. Lysande recensioner och bra tester - mycket beroende på att man trodde det man testade skulle vara mycket billigare än 5070 Ti. Kolla bara hur de lyckades här på Sweclockers. I prestandaindexet hamnade de över 5070 Ti (som testades med MSRP-modell) i rent raster trots att en stor konsensus bland tester visar att 5070 Ti egentligen är lite snabbare även i raster när du jämför liknande modeller (Ref. TechPowerUp, Hardware Unboxed, Gamers Nexus m fl. Men ack så viktigt för AMD att de hamnade över Nvidia i indexet, det säljer.

Smart men även riktigt fult, men vi ser redan att det bitit. Nvidia har fimpat MSRP-recensioenr inför 5060 Ti så jag misstänker de kommer göra samma sak.

Visa signatur

14900K
5080
5070 Ti
9070 XT
3070

Permalänk
Medlem

Nvidia mindshare som vissa kört i åratal var bullshit, det som krävdes var en bra produkt.

Fortsätt så AMD

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogou:

De kommer alltid att sälja så dyrt de kan. Utan bättre konkurrens blir det inte bättre priser och Nvidia verkar inte bry sig mycket just nu så inget positivt.

Permalänk
Medlem

9070 xt är ett bra kort. Om jag inte redan hade ett 7900 xtx skulla jag köpt ett.

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements
- Demon's Souls Remkae
- Bloodborne
- Elden Ring
- Dark Souls 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogou:

Kommer du köpa ett AMD kort?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

Välbehövlig konkurrens. Bådar gott för framtida kort. Jag fortsätter med mitt 6700XT i ett tag till då jag spelar i 1080p.

Känns lite overkill att uppgradera för 1080p.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Nvidia mindshare som vissa kört i åratal var bullshit, det som krävdes var en bra produkt.

Fortsätt så AMD

Det argumentet håller inte heller, 9070 XT är ju knappt bättre än 7900XT(X). Det är snarare Nvidia som inte levererar till ett rimligt pris, om det blir för dyrt hjälper ingen "mindshare" i världen.

Permalänk
Medlem

Kör själv ett 6950XT. Galet nöjd. Blir nog AMD nästa omgång också om de fortsätter såhär.

Helt ointresserad av RT och en prislapp på 15000+

Permalänk
Medlem

Det blev ett kort från det röda laget den här gången.
Det spelar ingen roll om Nvidia är bättre på pappret så länge korten är svindyra och inte ens finns tillgängliga.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 XL | Gigabyte X870E Aorus Elite WIFI7 | Ryzen 9950X3D | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Vengeance | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Red Devil | Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 | Seasonic Focus GX 1000W ATX 3.1

Permalänk
Medlem

AMD är det förnuftiga valet, även om dom också är en hel del överprissatta men det är Nvidia som möjliggör den saken.

Visa signatur

|| 9950X3D PRO X670-P WIFI Ripjaws M5 Neo RGB 96-6000c30 RTX5080 TUF OC(450W) || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI Trident Z Neo 64-3600c16 Gear.1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 7950X B650 GAMING PLUS WIFI 32-6000c32 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII Ext. 32-3600c18 RTX3080 Gaming OC || 5900X(B2) B550-F 32-3800c18 RTX3070 FTW Ultra || 3900X CH VIII Hero 32-3000c16 RTX2070 Super || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32-6400 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

En stor del i framgången är ju en smart marknadsföring när det skulle skrivas recensioner. De skickade ut de snabbaste fabriksöverklockade korten utan att meddela priset. Lysande recensioner och bra tester - mycket beroende på att man trodde det man testade skulle vara mycket billigare än 5070 Ti. Kolla bara hur de lyckades här på Sweclockers. I prestandaindexet hamnade de över 5070 Ti (som testades med MSRP-modell) i rent raster trots att en stor konsensus bland tester visar att 5070 Ti egentligen är lite snabbare även i raster när du jämför liknande modeller (Ref. TechPowerUp, Hardware Unboxed, Gamers Nexus m fl. Men ack så viktigt för AMD att de hamnade över Nvidia i indexet, det säljer.

Smart men även riktigt fult, men vi ser redan att det bitit. Nvidia har fimpat MSRP-recensioenr inför 5060 Ti så jag misstänker de kommer göra samma sak.

Det kan inte heller ha skadat att Nvidia i god tid jobbat på att rensa ut äldre modeller och sedan gjorde typ sämsta tänkbara lansering.
Då menar jag inte ens om korten är bra eller ej, utan bara sett till höga priser, obefintlig tillgång, osv.

Tyvärr är det väl inte jättebra tillgång på AMD-prylarna heller...
Det borde ju vara mer eller mindre öppet mål, men bra om det iaf delvis kan tas tillvara sett till marknadsandelar...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det finns inga dåliga produkter, bara dåliga priser. Både 5000-serien från gröna laget och 9000-serien från röda laget lider av det problemet. Men det verkar som att marknaden tycker att 9000-serien är bättre prissatt. Personligen tycker jag att båda är riktigt ruttna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SpaceAce:

Håller delvis med, men hur stor är skillnaden på NVIDIAs MSRP-modeller relativt de dyrare? Jag skulle tro väldigt mycket mindre än på AMD-sidan. Vanligtvis är det väl inom 5% mellan typ FE och dyrare modeller?
Astral-modellen av 5080 ska vara 173 MHz snabbare än FE t ex, vilket är omkring 6-7%.

Så köper man ett "finare" 9070 XT för typ 9500-10000 kr så får man ett kort med snarlik prestanda som i SweClockers test, precis som när man köper ett 5070 Ti för typ 13000 kr.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Inväntar mitt första röda kort sedan 9800 pro. Skenande priser från nvidia, kvalitetsproblem och att de blivit rövhattar fick mig att gå över.

Jag lirar mest spel utan raytracing och 9070 xt blir ett hyffsat lyft från mitt 3090.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Du menar lysande recensioner i form av tillbakahållet betyg just för att priset är okänt?

Var kort hamnar i "prestandaindex" hos recensenter är ju enbart en faktor av vilka spel de har med i sina test, inte någon sorts "sanning" om hur korten ligger till i datorkraft/prestanda. Detta är återkommande uttalanden som egentligen är helt felaktiga som "9070XT är bara 2% långsammare i raster än 5070Ti", eller "9070XT ligger bara 10% efter 5070 i RT", uttalanden som egentligen är helt och hållet avhängiga av exakt vilka spel/laster som testats. Det gäller att verkligen kolla tester på dels spel en spelar, eller spel du är intresserad av.

Sen är det objektivt så att 9070XT (nästan oavsett modell) är betydligt billigare än 5070Ti, och nvidia fular sig lika mycket (eller mer?) än AMD med att "sälja" kort till MSRP; det blir inte fler/bättre tillgång på MSRP-kort för att de släpper enstaka kort här och där, istället för att släppa alla som en klump som AMD gjorde.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk

Stolt ägare av två rx 9070 xt kort. Kul när greedivia får konkurrens, nu ska man inte låtsas att AMD kommer låta priser vara humana när de är i förarsätet hint hint cpu-marknad. De riktar sig iaf till gamers!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

De kommer alltid att sälja så dyrt de kan. Utan bättre konkurrens blir det inte bättre priser och Nvidia verkar inte bry sig mycket just nu så inget positivt.

Fast det stämmer ju inte, även när AMD har haft bra produkter så har majoriteten köpt Nvidia (sett till historiska lanseringar)
Detta är nog första gången som det kanske kan bli en större förändring på marknaden om vi har tur

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

@Swedishchef_90 du råkar inte ha några siffror för AMD, som du hade för 5000-serien?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Fast det stämmer ju inte, även när AMD har haft bra produkter så har majoriteten köpt Nvidia (sett till historiska lanseringar)
Detta är nog första gången som det kanske kan bli en större förändring på marknaden om vi har tur

9070 priserna är inget märkvärdigt, det är bara att Nvidia's priser och lagerstatus är så mycket sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Kommer du köpa ett AMD kort?

Har redan köpt

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det kan inte heller ha skadat att Nvidia i god tid jobbat på att rensa ut äldre modeller och sedan gjorde typ sämsta tänkbara lansering.
Då menar jag inte ens om korten är bra eller ej, utan bara sett till höga priser, obefintlig tillgång, osv.

Tyvärr är det väl inte jättebra tillgång på AMD-prylarna heller...
Det borde ju vara mer eller mindre öppet mål, men bra om det iaf delvis kan tas tillvara sett till marknadsandelar...

Håller med om att man känner sig lite lurad av recensionerna både av Nvidia och AMD:s grafikkort. De recenserar ju en produkt som i verkligheten inte existerar (9070 XT och 5070 Ti för MSRP). Jag vill läsa recensioner av produkter som går att köpa till det pris som utannonseras, inte någon slags fan-fiction om en produkt som eventuellt skulle kunna funnits i en alternativ verklighet.

Som du säger la Nvidia ner tillverkningen av 40-serien för ganska länge sedan, och tillgången på 50-serien har varit extremt begränsad, vilket innebär att många varit "hungriga" på AMD:s kort när de släpptes. När de som varit mest desperata att skaffa nytt grafikkort fått tag i ett kan jag tänka mig att tillgången och priserna blir bättre igen, åtminstone på AMD-sidan. Själv klarar jag mig med mitt 3060 Ti ett tag till, så jag kan vänta ut dem.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Var kort hamnar i "prestandaindex" hos recensenter är ju enbart en faktor av vilka spel de har med i sina test, inte någon sorts "sanning" om hur korten ligger till i datorkraft/prestanda.

Nu pratar vi om samma index - Sweclockers, så samma spel för båda korten och då spelar det roll. Hade AMD skickat ett MSRP-kort hade de högst troligt inte kommit före 5070 Ti i indexet så därav blev det perfekt marknadsföring att de har 9070 XT före 5070 Ti.

Inet har exempelvis en länk direkt till Sweclockers test av 9070 XT där en icke så insatt kund ser direkt i ett index att 9070 XT är snabbare än 5070 Ti. Förstår han vad ett index är eller fungerar? Spelar ingen roll, det enda han vet är att 9070 XT ska vara snabbare än 5070 Ti, det måste han ha.

Som sagt, smart marknadsföring att jämföra 🍎 och 🍐.

Visa signatur

14900K
5080
5070 Ti
9070 XT
3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

9070 priserna är inget märkvärdigt, det är bara att Nvidia's priser och lagerstatus är så mycket sämre.

Inget märkvärdigt i förhållande till vad?
Jämfört med Nvidia så är de absolut "märkvärdigt", men jag håller med om att de är dyrare än vad jag skulle _drömma_ om

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja och mycket kan vi tacka alla nvidiaproblem för det.

Permalänk
Medlem

Supernöjd med mitt.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Marantz Cinema 60
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan4:

Det finns inga dåliga produkter, bara dåliga priser. Både 5000-serien från gröna laget och 9000-serien från röda laget lider av det problemet. Men det verkar som att marknaden tycker att 9000-serien är bättre prissatt. Personligen tycker jag att båda är riktigt ruttna.

Det är i allmänhet sant, men just den här gången tycker jag att både 5070 och 5080 ÄR dåliga produkter, delvis för att 4070S och 4080S finns. Den som idag sitter på ett 3070 eller 3080 - två bra kort som lider av för lite VRAM - och suktar efter en uppdatering borde naturligtvis titta mot 5070 och 5080. Med 5070 så får man knappt 50% högre prestanda än 3070. Med 5080 är prestandan lite bättre, men då har också priset gått upp med 25%. Inte bra alternativ något av dem. Det bästa svaret Nvidia har är 5070 Ti - ett kort som inte går att få tag i till något som liknar riktpris - och då är det klart att man blir lite trött. Det är nog de kunderna som sneglar mot 9070XT, speciellt om de kommer ihåg hur AMDs RDNA2 var ganska väl mottagen i stugorna.

Visa signatur

5900X | 6700XT