Permalänk
Expertgissare

IBM Model M

Har länge velat haft ett IBM Model M och lyckades snubbla över ett efter år av inaktivt letande. Förra ägaren hade haft det liggandes i diverse källarförråd i många år och tangentbordets glansdagar såg ut att ha passerat, Fungerade det ens?

Jag tog givetvis chansen att rädda detta ikoniska tangentbord

Besök galleriet här

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk

Sjukt inspirerande!
Snyggt jobbat.

Visa signatur

mvh // Jonas

Permalänk
Medlem

Var lagom mycket hår i den!
Har också ett Model M i garderoben. Hade typ velat använda den men avsaknaden av Windows knapp gör den lite jobbig att använda i macOS, ironiskt nog, för då har man inget bra ställe att ha sin Options knapp på.

Visa signatur

🍏 MacBook Pro 16" 2023 [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM, 1 TB SSD]
🕹️ AMD Ryzen 9800X3D, NVIDIA RTX 5090 FE 32GB, Asrock A620I, 32GB DDR5, SF1000, NR200P
🖥️ ROG Swift OLED PG32UCDP

Permalänk
Officiell jultomte

Riktigt nice. Hade ett likadant nyligen med exakt samma modellnummer om jag inte minns fel, buckling spring va?

Snyggt jobbat!

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk
99:e percentilen

Å fy vad vidrigt när du öppnade det! All heder till dig som förbarmade dig över denna stackars pärla.

Har aldrig kunnat förmå mig själv att sälja mitt exemplar, trots att jag inte använt det på ett bra tag. Älskar känslan i tangenterna när man skriver/kodar, men det tar så enormt mycket plats, saknar Windows-tangenter och skär ju sig rent estetiskt med varje tänkbar modern datorhörna.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Fangstrom:

Sjukt inspirerande!
Snyggt jobbat.

Tack

Skrivet av lambdan:

Var lagom mycket hår i den!
Har också ett Model M i garderoben. Hade typ velat använda den men avsaknaden av Windows knapp gör den lite jobbig att använda i macOS, ironiskt nog, för då har man inget bra ställe att ha sin Options knapp på.

Kändes som att någon haft den som rakapparat
Har än så länge inte saknat Windows tangenten, än.
Men tanken är inte att använda den primärt

Skrivet av Moseby:

Riktigt nice. Hade ett likadant nyligen med exakt samma modellnummer om jag inte minns fel, buckling spring va?
Snyggt jobbat!

Japp, helt klart anorlunda brytare mot allt som finns idag, både till känsla och ljud

Skrivet av Alling:

Å fy vad vidrigt när du öppnade det! All heder till dig som förbarmade dig över denna stackars pärla.

Har aldrig kunnat förmå mig själv att sälja mitt exemplar, trots att jag inte använt det på ett bra tag. Älskar känslan i tangenterna när man skriver/kodar, men det tar så enormt mycket plats, saknar Windows-tangenter och skär ju sig rent estetiskt med varje tänkbar modern datorhörna.

Äsch, kul med något som sticker ut bland allt modernt
Klart du ska ha det kvar, trevligt tangentbord på många vis, jag planerar att ha kvar det så länge jag pysslar med datorer
Behöver två adaptrar idag för att kunna använda på en modern dator, ser fram emot när jag behöver tre

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Kul!
Jag fick tyvärr uppgradera mitt då samtidiga knapptryck inte reggades som det skulle i spel.
Haft det sen 80talet o har 3 till som reserv (som inte kommit till nytta). Fatastiska tangentbord, man kan spola av den i duschen när den blir skitig 😄
Saknar det fortfarande när man kodar; ratatatatatatata 😂

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

För er som inte vet om det.
Så sålde IBM patent/formar/verktyg/osv till lexmark när Ibm/lexmark separerade strax efter stenåldern.
Sen såldes allt till unicomp som ganska nyligen mer heller mindre bytt namn till pckeyboards.
https://www.pckeyboard.com/page/SFNT

Dom har hela tiden tillverkat nya model m och IBM's rubber dome tangentbord som ser likadana ut.
Sen har dom lagt till tex spacesaver som har lite krympt yttermått på chassit och windows tangenter.
Dom tillverkar reservdelar som passar till alla äldre model m's med.

För 2-3 år sedan så gjorde dom nya formar till en del delar då orginal var slitna och hade dålig passform men nu ska passformen vara riktigt bra igen på tex tangenterna.

Kostar ungefär lika mycket som många beg tbord.

Sen finns https://www.modelfkeyboards.com/
Som har gjort en nytillverkning av model F och nyligen även IBM's äldre Beam spring tangentbord.
Köpte själv ett FSSK som är ett model F tenkeyless dvs utan numpad i ett aluminium chassi.
Och F har en lite bättre känsla än M och aluminium chassit är riktigt najs (och lite kallt imellanåt).
En ganska stort plus är att model M bara har två key rollover medans dessa model F har ingen begränsning, dvs du kan hålla nde alla tangenter samtidigt och alla registrerar tryck.

Är dock inte billigt!!!
För dom flesta så är prisökningen betydligt högre än vad kvalitet/känslan ökar och det med en ganska stor marginal.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Hedersmedlem

Detta påminner mig om att jag borde ge mina Model M lite kärlek och rengörning. Gillar dem i stort men var svårt att köra Model M som vardagstangentbord.

Men det finns ju gott om relativt samtida alternativ att välja på

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Nice jobb, du får lägga in ett ljudklipp med

Permalänk
Medlem

Älskar att se datortillbehör få en redig rengöring. Såg ut som att tangentbordet behövde det med.
Tack för texten och bilderna!

Visa signatur

På Internet sedan 1997.