Bredband2 - 2025 chockhöjs 1 maj

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Det var väl IPOnly/GlobalConnects metod, att dumpa priser och vinna upphandlingar. Sen när alla är låsta till dem så ökar de priserna lavinartat.

Egentligen är det konstigt att sådan infrastruktur får monopoliseras. Borde finnas regler/metoder för att motverka detta på vatten/el/internet som vi alla måste ha.

Nej inte generellt deras metod säkert hänt, men det finns absolut andra operatörer som är värre.

GC har i regel alltid haft höga transmission avgifter mot tjänsteleverantörerna och vid varje höjning så höjer TL priser mot kund för att faktiskt göra en vinst, vinst marginalen är förvånade liten för TL i vissa nät.

oftast så har Transmission avgiften varit lägre för högre hastigheter så TL tjänar mer att sälja in dig på 1000/1000 än 250/250.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A GPU: XFX AMD Radeon RX 6750 XT Core Gaming Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: NZXT C750 750W v2Hd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Ok. Jag har fakta. Men får inte dela här på forumet pga. regler med jobb osv.

Jag har sett med egna ögon utan att avslöja vem och var. "Stadsnät" då, som dom kallar sig. En av Sveriges största som på vissa ställen vill ha 300kr+ till ISP för en kund.

Låt oss suga på denna karamellen. Vi kallar nätägaren FiberLEVAB.
Din ISP då. Låt oss bara höfta att den heter Bredband9. Ska förse dig med en 100/100 lina.

Då ska alltså Bredband9 stå för:
*300kr (minst) till FiberLEVAB.
*Telefon/mail support vardagar
*Kris support helger
*100mbit trafik upp och ner till dig.
*Loggar på denna trafik som skall kunna delges till staten/polisen/FRA m.m.
*Följa alla GDPR lagar och sköta kontakten med advokater, filmbolag, allt därefter.
*Uppkopplings/teknik avgiften för att få sitta i FiberLEVABs skåp i varje stad (50-200k beroende vart och hur).

Berätta för mig vad en rimligs månadskostand på detta skall vara med svensk moms?
Vi ska vara rent ut sagt jätteglada att vi inte ger 999:- för 100/100.

Då menar du att dagens ISP'er gärna går back under 12 månader, bara för att få locka fler kunder?
Telenor förefaller vara riktigt desperata Allt under Global Connect nät...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Då menar du att dagens ISP'er gärna går back under 12 månader, bara för att få locka fler kunder?
Telenor förefaller vara riktigt desperata Allt under Global Connect nät...
<Uppladdad bildlänk>

Min ISP tjänar 6:- hos mig...

Och utan att veta vilken fiberlev du har så ja, 399:- på 250/250 är en ren back affär. Går bara om du har en bostadsrättsförening som tar smällen för fibern cash eller i hyran eller så.

Men ja, Telenor är en ISP som har många tilläggstjänster som kan skal fördela kostnader. Streaming, Mobiltelefoni m.m.
Så om dom precis betalt 200k för switchar i ett GlobalConnect skåp nära dig vill dom rulla in kunderna och ta t.ex. möjlighet med andra tjänster.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Och det är där mina tvivel kommer in... för jag tror inte det finns en chans att Bredband9 skulle gå +-0 eller förlust för att få ha mig som individuell kund. Det tror jag inte de ger till föreningar heller, men ger sinnessjuka rabatter (kontra mot oss individer) för att de "binder upp en större mängd på ett bräde" vilket då ändå ger en vinst, även om den är liten på varje "individ" i föreningen så blir den större än per enskild individ utan förening.

Samtidigt säger jag att även nätägarna är en "bov i dramat", men jag ställer mig som sagt tvivlande till att det inte gäller både Nätägare och ISP som.. som du säger... "vill kräma".

Men det hela vore så enkelt löst OM fakturorna var specificerade där det tydligt står vad man betalar för. Men det är ju inget jag sett varken ISP eller Nätägare pusha för. Om det faktiskt är så att detta enbart ligger på nätägarna borde ju ISP'er pusha för att det faktiskt skall vara så, eller helt enkelt specificera sina fakturor till kund. Att man aktivt väljer att inte göra det säger mig att man vill hålla det "hemligt" från "båda sidor" vilket spär på tvivel att detta enbart beror på en av parterna.

Det med fakturan, helt klart rätt. Det hade varit en bra grej.
Det handlar dock inte om att man inte får tjäna pengar. Det har alla bolag rätt att göra. Fulspelet är att "Stadsnät" lyfter ingen av de jobbiga bitarna som GDPR eller support och får endå den stora kakan av det hela.

På ett mobil abonnemang på 499:- går 90:- till "nätet"/"nätägaren". Det är en mera rimliga fördelning. Skillnaden där är att oftast ägs nätet av ISP själva alt har inga vinstkrav på det sättet.

Att ha plastsnören i marken är inte dyrt i en tjänste branch. ISP är den som förser än med en "tjänst". Dom borde ha mest av kakan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Och utan att veta vilken fiberlev du har så ja, 399:- på 250/250 är en ren back affär. Går bara om du har en bostadsrättsförening som tar smällen för fibern cash eller i hyran eller så.

Men ja, Telenor är en ISP som har många tilläggstjänster som kan skal fördela kostnader. Streaming, Mobiltelefoni m.m.
Så om dom precis betalt 200k för switchar i ett GlobalConnect skåp nära dig vill dom rulla in kunderna och ta t.ex. möjlighet med andra tjänster.

Det står ju att det är GC och telenor som ISP.

Men intressant att du nämner 6:-, det är ju en siffra i alla fall, kan du inte skriva ut vilken ISP och Nätägare du har och vad du betalar för ditt abonnemang?

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Det med fakturan, helt klart rätt. Det hade varit en bra grej.
Det handlar dock inte om att man inte får tjäna pengar. Det har alla bolag rätt att göra. Fulspelet är att "Stadsnät" lyfter ingen av de jobbiga bitarna som GDPR eller support och får endå den stora kakan av det hela.

På ett mobil abonnemang på 499:- går 90:- till "nätet"/"nätägaren". Det är en mera rimliga fördelning. Skillnaden där är att oftast ägs nätet av ISP själva alt har inga vinstkrav på det sättet.

Att ha plastsnören i marken är inte dyrt i en tjänste branch. ISP är den som förser än med en "tjänst". Dom borde ha mest av kakan.

Det handlar absolut inte om att man inte får tjäna pengar, men det skulle bli mer transparent och definitivt påverka vilket företag man skulle välja och om det faktiskt är så att det är nätägaren som är hela "boven" eller inte.

Så ja, att tex "ljuga" om att det enbart är nätägarens höjda avgifter... och det skulle visa sig inte vara fallet... är kanske vad man skulle kunna kalla ett "fulspel" det med.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Ok. Jag har fakta. Men får inte dela här på forumet pga. regler med jobb osv.

Jag har sett med egna ögon utan att avslöja vem och var. "Stadsnät" då, som dom kallar sig. En av Sveriges största som på vissa ställen vill ha 300kr+ till ISP för en kund.

Låt oss suga på denna karamellen. Vi kallar nätägaren FiberLEVAB.
Din ISP då. Låt oss bara höfta att den heter Bredband9. Ska förse dig med en 100/100 lina.

Då ska alltså Bredband9 stå för:
*300kr (minst) till FiberLEVAB.
*Telefon/mail support vardagar
*Kris support helger
*100mbit trafik upp och ner till dig.
*Loggar på denna trafik som skall kunna delges till staten/polisen/FRA m.m.
*Följa alla GDPR lagar och sköta kontakten med advokater, filmbolag, allt därefter.
*Uppkopplings/teknik avgiften för att få sitta i FiberLEVABs skåp i varje stad (50-200k beroende vart och hur).

Berätta för mig vad en rimligs månadskostand på detta skall vara med svensk moms?
Vi ska vara rent ut sagt jätteglada att vi inte ger 999:- för 100/100.

Kan bekräfta att detta stämmer väldigt bra.(råkat jobba inom branschen i XX antal år på båda sidorna av myntet så att säga) det enda jag vill kommentera är att Uppkoppling/teknikavgiften till en region är en fast engångsavgift baserad på hastighet och vilken teknik som skall användas.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A GPU: XFX AMD Radeon RX 6750 XT Core Gaming Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: NZXT C750 750W v2Hd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241

Permalänk

Fan 519:- är ju rena fyndet...

Är vad de tar med erbjudande till min adress nu... Och då är de ändå bland de billigaste.

Dock brukar jag ringa dem å be dem ge mig ett bättre pris eller så säger jag upp det.
Har funkat hittills i 7år betalat mellan 250-375:- för 500/500.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Det står ju att det är GC och telenor som ISP.

Men intressant att du nämner 6:-, det är ju en siffra i alla fall, kan du inte skriva ut vilken ISP och Nätägare du har och vad du betalar för ditt abonnemang?

Om det är 399:- för 250/250mbit till villa via GC, så är det en +-0 affär för Telenor mer eller mindre. Då gör det dom det för att:
* Dom vill ha omsättning för nyetablerat område
* Dom gör en noll affär för dom vill sälja telefon/tv/streaming/security tjänster via din kundbild.
* Dom vill få ner en monopolspelare i områet
* Dom skall kanske själva ettablera något nytt trams i ditt område, att utöka sin kundbild/portfoljo inför detta är ett sätt att underlätta för det.

Jag har Allente och 100/100 via kampanj på 369:- till fiber. Jag vet via jobb som jag ej kan nämna var, att min fiberägare vill ha 363kr/månaden för min glasnudel...

Utan "kampanj" ligger 100/100 hos mig via olika operatörer på mellan 510-550kr, dvs 363kr för glasnudlen och strax under 200kr till ISP.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@AkUs tack för denna information. Det är väldigt intressant att se hur pass mycket som GC fiberägaren i detta fallet vill ha betalt.

Läste fel.
Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Om det är 399:- för 250/250mbit till villa via GC, så är det en +-0 affär för Telenor mer eller mindre. Då gör det dom det för att:
* Dom vill ha omsättning för nyetablerat område
* Dom gör en noll affär för dom vill sälja telefon/tv/streaming/security tjänster via din kundbild.
* Dom vill få ner en monopolspelare i områet
* Dom skall kanske själva ettablera något nytt trams i ditt område, att utöka sin kundbild/portfoljo inför detta är ett sätt att underlätta för det.

Jag har Allente och 100/100 via kampanj på 369:- till fiber. Jag vet via jobb som jag ej kan nämna var, att min fiberägare vill ha 363kr/månaden för min glasnudel...

Utan "kampanj" ligger 100/100 hos mig via olika operatörer på mellan 510-550kr, dvs 363kr för glasnudlen och strax under 200kr till ISP.

Helt klart intressanta siffror, jag förutsätter att du enbart har bredband hos Allente och inga andra tilläggstjänster, för det har en ganska kraftig påverkan på priserna de tenderar att erbjuda, av just de skäl du angett innan.

Men då kan man anta att (ordinarie priser) att ISP och Nätägare delar på (ungefär, olika ISP'er lär ha olika avtal med nätägare) 50/50 av vad det kostar för slutkunden, men ISP'er väljer att konkurrera med kampanjer/rabatter etc OM man ligger på dem lite. Dvs tar ju inte nätägaren då den största delen av "kakan", vilket skulle förklara varför en ISP inte vill ha en faktura med specifika poster. Utåt sett blir det svårare att "ange nätägaren som enda boven i dramat" om man själv väljer att vidhålla vid att ta lika mycket betalt som dem. Säger inte vad som är rätt eller fel här, eller vem som faktiskt borde ha en större del av kakan etc.

Det gör mig mer övertygad om att det borde bli ett krav så att man som kund faktiskt får se vad man betalar för och till vem och tydligt framgår på fakturan. Till och med elbolagen måste ju redovisa nätavgifter etc, så det finns ju inga skäl till varför det skulle vara annorlunda gällande ISP'er och nätägare.

Edit: Det skulle vara intressant att få veta vem som är din nätägare också

Skrivet av joakim99:

@AkUs tack för denna information. Det är väldigt intressant att se hur pass mycket som GC i detta fallet vill ha betalt.

Nu nämnde inte @AkUs något om att det var GC som var hans nätägare.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Helt klart intressanta siffror, jag förutsätter att du enbart har bredband hos Allente och inga andra tilläggstjänster, för det har en ganska kraftig påverkan på priserna de tenderar att erbjuda, av just de skäl du angett innan.

Men då kan man anta att (ordinarie priser) att ISP och Nätägare delar på (ungefär, olika ISP'er lär ha olika avtal med nätägare) 50/50 av vad det kostar för slutkunden, men ISP'er väljer att konkurrera med kampanjer/rabatter etc OM man ligger på dem lite. Dvs tar ju inte nätägaren då den största delen av "kakan", vilket skulle förklara varför en ISP inte vill ha en faktura med specifika poster. Utåt sett blir det svårare att "ange nätägaren som enda boven i dramat" om man själv väljer att vidhålla vid att ta lika mycket betalt som dem. Säger inte vad som är rätt eller fel här, eller vem som faktiskt borde ha en större del av kakan etc.

Det gör mig mer övertygad om att det borde bli ett krav så att man som kund faktiskt får se vad man betalar för och till vem och tydligt framgår på fakturan. Till och med elbolagen måste ju redovisa nätavgifter etc, så det finns ju inga skäl till varför det skulle vara annorlunda gällande ISP'er och nätägare.

Edit: Det skulle vara intressant att få veta vem som är din nätägare också

Korrekt. Jag har inte nämnt vilken nätägare jag har.
Och det stämmer också att jag INTE har Allente i några övriga tjänster. Vilket jag tror spelar roll i deras kampanj. Dom vill säkert ringa upp mig snart och erbjuda det.

Här kommer bild ifrån min kampanj.

Där ser vi vad Allente tänker sig är en "normal" affär där dom inte backar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Nej, jag ser det nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Jag har hela tiden skrivit att jag har GlobalConnect och BB2.
Däremot så har jag inte skrivit att jag bor i villa, priserna är en dag gamla och gäller min adress.

Skrivet av AkUs:

Det är utanför samhället och vad jag vet är inget rört sen sist GlobalConnect fick tömma det på vatten (Står högt ca: 35~40 meter från mig) vilket är några år sedan, uppriktigt innan jag blev kund hos BB2.

Och av vad jag kan se hos dom närmsta grannarna, så har ingen av dom bytt leverantör på senare tid.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cirdonia:

Nej inte generellt deras metod säkert hänt, men det finns absolut andra operatörer som är värre.

GC har i regel alltid haft höga transmission avgifter mot tjänsteleverantörerna och vid varje höjning så höjer TL priser mot kund för att faktiskt göra en vinst, vinst marginalen är förvånade liten för TL i vissa nät.

oftast så har Transmission avgiften varit lägre för högre hastigheter så TL tjänar mer att sälja in dig på 1000/1000 än 250/250.

Jag pratar om att de lägger sig lågt vid upphandling av nät.
Helt påhittade siffror nu för att förtydliga vad jag menar.

Ex kommun ABC vill avyttras driften av nät alt söker leverantörer för nyetablering.
Alla företag begär kring 50miljoner men GC begär bara 25. GC vinner upphandlingen och har nu i orincip monopol. De tar en smäll vid upphandligen men sen kan de fottsätta höja till ockerpriser i all framtid.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Har tagit bort ett märkligt sidospår om E4:an och vägtullar, hur man nu kom in på det ämnet i den här tråden 🤔

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Jag pratar om att de lägger sig lågt vid upphandling av nät.
Helt påhittade siffror nu för att förtydliga vad jag menar.

Ex kommun ABC vill avyttras driften av nät alt söker leverantörer för nyetablering.
Alla företag begär kring 50miljoner men GC begär bara 25. GC vinner upphandlingen och har nu i orincip monopol. De tar en smäll vid upphandligen men sen kan de fottsätta höja till ockerpriser i all framtid.

Telia jobbar så. Fullständigt kriminellt. Flera bostadsrättsföreningar fick i princip fri fiber indraget av Halebop. En jävla kontantkorts leverantör. Dom hade någon krigskassa av pappa Telia som inte ville svärta ner sitt namn. Sen var det bara att vänta ut kontraktstiden. Sen skickar dom ut brev att deras drift sv fiber ska upphöra och Telia tar över. Telia som vid upphandlingen var dyrast vid ingrävning.

Ungefär som att skicka in sin lillebror stt bjuda mot en på auktion. Sen sen varan skall betalas är han ”puts-veck” och du som enda intresserad kvar får prylen för en spottstyver

Visa signatur

Permalänk

Ett annat svineri vissa håller på med är att ta bort 100/100 och 250/250 i viss områden, bara för att tvinga alla att ta minst 500/500 vilket ju kostar därefter. Vi har en stuga där vi vill ha bredband för ungarna sommartid, sitter då med 500/500 när vi hemma klarar oss galant med 100/100 för alla fyra, 500/500 skulle räcka till hela stugområdet med pensionärer hehe. Blir nog mobilt bredband trots att vi har fiber i stugan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caoz:

Berätta gärna hur staten tjänar mest på detta

... moms 25%

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeP123:

Ett annat svineri vissa håller på med är att ta bort 100/100 och 250/250 i viss områden, bara för att tvinga alla att ta minst 500/500 vilket ju kostar därefter. Vi har en stuga där vi vill ha bredband för ungarna sommartid, sitter då med 500/500 när vi hemma klarar oss galant med 100/100 för alla fyra. Blir nog mobilt bredband trots att vi har fiber i stugan...

Känner igen det där. Hade Tele2 10/10 för länge sedan, men sen blev man tvångsuppgraderad till 100/100 då 10/10 inte skulle finnas kvar längre. Händer liknande på mobilabonnemangen också.

Men jo mobilt bredband är väl vad man kanske får kika på framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Vart har du fått veta att de ska höja, har du fått email?
Eller finns det någon lönk?

<Uppladdad bildlänk>

Kollar jag deras sida står inget om det🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-pax666:

... moms 25%

Du har ändrat svaret 3 gånger nu 😇. Ja, staten tjänar på detta men inte mest så som du påstod 😇

Permalänk
Medlem
Skrivet av TehSWEED:

Har 1000/500 från Bredband2 och betalar 475:-
Har inte fått något mail, vart bor ni som har fått mail om höjningen?

vart bor du ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caoz:

Du har ändrat svaret 3 gånger nu 😇. Ja, staten tjänar på detta men inte mest så som du påstod 😇

vad babblar du om ??...är du inte nykter ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-pax666:

vad babblar du om ??...är du inte nykter ?

Jodå fullt nykter men blandade ihop hur SweC notifikation funkade 😇 ber om ursäkt för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-pax666:

vart bor du ?

Östra Göteborg, har iTux/Framtidens Bredband som stadsnät.

Visa signatur

9800X3D - TUF Gaming OC 7900XTX - G.Skill Flare X 64GB DDR5 6000MHz - Sennheiser HD560s - Sound Blaster AE-5 Plus

Permalänk
Medlem

Via Open Infra - Där jag har ett boende så ser det ut såhär för Bredband2.

Bahnhof

Ownit

Obenet

I samma stad där det kommunala bolagets egna nät finns ser det ut såhär med Bredband2

La till kommunala bolaget
Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeP123:

Ett annat svineri vissa håller på med är att ta bort 100/100 och 250/250 i viss områden, bara för att tvinga alla att ta minst 500/500 vilket ju kostar därefter. Vi har en stuga där vi vill ha bredband för ungarna sommartid, sitter då med 500/500 när vi hemma klarar oss galant med 100/100 för alla fyra, 500/500 skulle räcka till hela stugområdet med pensionärer hehe. Blir nog mobilt bredband trots att vi har fiber i stugan...

Jag vet vad du menar, i mitt singelhushåll klarar jag mig med mindre än 100/100, och det är inte värt pengarna att betala för 250/250, som jag tror är det minsta jag kan få just nu. I lägenheten är fiber framdraget, och i stugan finns det i tomtgränsen om jag skulle vilja gräva in det! Jag spelar inga spel och behöver varken superstabil hastighet eller kort pingtid av nåt annat skäl, så jag bytte bort fibern pga kostnaden. Mobila routern följer med när jag är i stugan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Tack då borde vi se en förändring snart. Men samtidigt så finns det stadsnät kvar som fortfarande har helt okej priser men dessa hör man inte så mycket om.

Skrivet av TehSWEED:

Har 1000/500 från Bredband2 och betalar 475:-
Östra Göteborg, har iTux/Framtidens Bredband som stadsnät.

Permalänk

Tack för intressant inblick i bredbandsmarknaden @AkUs med flera!

En fråga, hur långt sträcker sig nätägarens andel av infrastrukturen? När kopplas det in på "stamnätet"?