Bästa sättet att utöka ZFS pool

Permalänk
Medlem

Bästa sättet att utöka ZFS pool

Har en gammal HP microserver G8 som tuffar på med Ubuntu som filserver. Den har fyra diskplatser som just nu kör systemdisk + slaskdisk + 2st 4TB diskar i en ZFS pool.
ZFS var egentligen ett test, men har fungerat bra så nu vill jag göra den större och på ett säkert sätt föra över data från de två 4TB diskarna till den nya.
Jag antar att enklaste är att stoppa in en större disk istället för slaskdisken, skapa en ny pool med enbart en disk för att kopiera över all data. Sedan när det är klart ta bort den nuvarande gamla poolen och lägga till ytterligare en disk till den nya. Eller tänker jag fel här?

Permalänk
Skrivet av Aene:

Har en gammal HP microserver G8 som tuffar på med Ubuntu som filserver. Den har fyra diskplatser som just nu kör systemdisk + slaskdisk + 2st 4TB diskar i en ZFS pool.
ZFS var egentligen ett test, men har fungerat bra så nu vill jag göra den större och på ett säkert sätt föra över data från de två 4TB diskarna till den nya.
Jag antar att enklaste är att stoppa in en större disk istället för slaskdisken, skapa en ny pool med enbart en disk för att kopiera över all data. Sedan när det är klart ta bort den nuvarande gamla poolen och lägga till ytterligare en disk till den nya. Eller tänker jag fel här?

Vad har du för konfiguration på poolen? Mirror eller stripe?
Om diskarna i poolen är speglade kan du enkelt byta ut dem mot större en i taget, bara du resilvrar efter varje diskbyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Vad har du för konfiguration på poolen? Mirror eller stripe?
Om diskarna i poolen är speglade kan du enkelt byta ut dem mot större en i taget, bara du resilvrar efter varje diskbyte.

Tack. De ska vara speglade så jag får titta på det. Men jag borde kanske göra något åt "varningen" att uppgradera den också. Tror inte det är något jag har nytta av med min begränsade användning. Men en helt ny pool skulle ju bli med nya egenskaper som standard.

Citat:

# zpool status
pool: zfspool
state: ONLINE
status: Some supported and requested features are not enabled on the pool.
The pool can still be used, but some features are unavailable.
action: Enable all features using 'zpool upgrade'. Once this is done,
the pool may no longer be accessible by software that does not support
the features. See zpool-features(7) for details.
config:

NAME STATE READ WRITE CKSUM
zfspool ONLINE 0 0 0
mirror-0 ONLINE 0 0 0
sdb ONLINE 0 0 0
sdc ONLINE 0 0 0

errors: No known data errors

Permalänk
Hedersmedlem

En kombination av de två är det säkraste sättet annars. Alltså att byta ut slaskdisken mot en ny disk, kör zpool attach så att den läggs till i spegeln och vänta tills den blir klar, sedan kan du byta ut en av 4 TB-diskarna, låta den bli klar, och ta bort den sista 4 TB-disken.

Då har du alltid datan på minst 2 diskar, så om en disk kraschar under tiden förlorar du inget.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS