Synology nas, basic -> raid1?

Permalänk

Synology nas, basic -> raid1?

Synology ds224+ med 1x14tb toshiba mg07 konfigurerad som "basic", vill slänga in en andra disk(identisk) och ändra basic till raid1 för lite mer säkerhet.

Är det görbart utan att förlora all data? och hur krångligt är det?
/R

Permalänk
Medlem

Finns ingen migration tyvärr

- Sätt upp din nya disk som SHR.
- Kopiera allt till till din nya volym, se https://kb.synology.com/en-us/DSM/tutorial/How_do_I_move_data...
- Verifiera att allt gått bra till, genom att stänga av din nas och ta ut din gamla disk tex
- Ta bort din gamla volym
- Expandera din nya volym till gamla disken, se https://kb.synology.com/en-uk/DSM/tutorial/how_to_expand_stor...

Det är en väldigt säker manöver, så länge man själv inte gör fel. Så backup är aldrig fel att ha.

DSM kommer lägga sig på båda diskarna automatiskt när du skapar den nya volymen

jag har fel, se @_niko_ nedan

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av raven6666:

Synology ds224+ med 1x14tb toshiba mg07 konfigurerad som "basic", vill slänga in en andra disk(identisk) och ändra basic till raid1 för lite mer säkerhet.

Är det görbart utan att förlora all data? och hur krångligt är det?
/R

Har du någon backup av din NAS? Om inte så skulle jag istället för att sätta in en disk till och få Raid 1 satsa på att bygga en annan enkel NAS för backup. Det blir lite dyrare, men den andra NAS behöver ingen prestanda att tala om så du kan köpa en beg gammal NAS så länge den klarar disken du stoppar i. Har du möjlighet kan du även överväga att sätta denna andra NAS på en annan plats, hemma hos föräldrar eller något. Den initiala överföringen av data gör du så klart medan NAS'arna är på samma plats, men efter det gissar jag att det inte är några stora datamängder om dagen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Tänk på att speglade diskar bara skyddar mot dataförlust om din disk lägger av, men den skyddar inte mot:

1 Att du själv klantar dig, tar bort fel fil t ex
2 Virus och kryptovirus
3 Hårdvarufel som resulterar i korrupt data
4 Mjukvarufel som resulterar i korrupt data
Osv

Om du har fungerade rutiner för backup och är införstådd med ovan är det bara o köra 😃

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb