Säljstart för Microsofts mini-PC

Permalänk
Melding Plague

Säljstart för Microsofts mini-PC

Företaget har börjat sälja den lilla ”molndatorn” som enbart kör strömmat Windows.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Undrar hur nedlåst den är, om det går att installera Linux på den så verkar den ju rätt så vettig, till rätt pris.

Permalänk
Medlem

Historien upprepar sig alltså men inte av samma skäl denna gång.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Thin_client

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Jag köper inget från Windows och Microsoft med tanke 💭 på hur de krånglar med abonnemang (på saker man inte vill ha abonnemang på), obligatoriska konton etc.

Jag Linux. ❤️

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Hon vet säkert mäst vad som kan va' bäst, o hon talar som en läsarpräst. 😊 Absolutely Vodka. 😊 Reklamationer, butiker, utanförskap med mera. 😏 Shannon–Hartley Law! 🥷

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Undrar hur nedlåst den är, om det går att installera Linux på den så verkar den ju rätt så vettig, till rätt pris.

Med tanke på att priset är ex moms så känns det som att Minisforum har roligare och mer fullfjädrade Mini-PC att köra Linux på.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Med tanke på att priset är ex moms så känns det som att Minisforum har roligare och mer fullfjädrade Mini-PC att köra Linux på.

Ja, bra pris. Men otroligt dålig support, min minisforum gick sönder, fick inte tillbaka hela summan när jag gjort RMA för att det gått mer än 4 månader. Köper aldrig därifrån igen.

Permalänk
Medlem

Jag gissar att det kostar per månad att köra mot deras servrar?
Vill man ha allt på en remote server man inte äger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ja, bra pris. Men otroligt dålig support, min minisforum gick sönder, fick inte tillbaka hela summan när jag gjort RMA för att det gått mer än 4 månader. Köper aldrig därifrån igen.

Bra input. Kände inte till hur deras support är.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Tack för tipset.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Hon vet säkert mäst vad som kan va' bäst, o hon talar som en läsarpräst. 😊 Absolutely Vodka. 😊 Reklamationer, butiker, utanförskap med mera. 😏 Shannon–Hartley Law! 🥷

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Bra input. Kände inte till hur deras support är.

Yep detta gäller de flesta kinesiska mini pcs som är väldigt billiga. Enda sättet att få vettig support är att köpa dom från svenska amazon till ex.
Gäller även amp/dacs som köps direkt från kinatillverkaren.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem

Fan jag blev lite taggad där ett tag på en Microsoft-NUC men inte nå jävla thin-client tack

Permalänk
Medlem

Alla "molnprodukter" är fundamentalt värdelösa. När tjänsten väl släcks ner så är man bara en värdelös klump med elskrot.

Chromecast fiaskot borde höja ett varningens finger för många, om vad komma skall.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Mjo. Visst om den var enda alternativet på samma sätt som exempelvis ATV2 var enda alternativet om man ville köra Kodi på en väldigt kompakt enhet innan RPi släpptes, men nu är ju marknaden direkt översvämmad av vassare minidatorer som garanterat gör det man vill utan att MS försöker krångla till det.

Givet prissättning osv är det nog bara att konstatera att detta är en företagsprodukt för den som vill köra tunna windowsklienter av ett eller annat skäl, som inte kommer nyttjas till så värst många användningsområden som MS inte tänkt sig.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

You will own nothing and be a happy slave..
Jag vill verkligen inte byta till Linux..

Permalänk
Medlem

Känns som en rätt skum prissättning…

Det är ju samma pris som för en motsvarande N100 / Celeron Mini-PC.

Visst, företag kommer nog tyvärr flockas…

Kan vi inte bara skippa denna skiten och leverera lösningen som en mobilapp istället?
Jag kastar gladeligen jobbdatorn och ersätter med en telefon….

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Ånej om företag anappar detta kommer allt bli ÄNNU segare...

Ja precis allt verkar ställa om till att premunera på allt idag.
Mercedes tänker att sådana tjänster i bilar kommer dra in miljarder.

Man får hålla hårt i det man fortfarande äger.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Skum strömförsörjning. Antar att det krävs en specialadapter som Microsoft överger inom 3-4 år som vanligt (sneglar på Surface)?

Vad hindrade Microsoft från att välja USB-C för att mata ström till enheten? En gammal Apple TV med inbyggd nätdel imponerar mer på mig.

Permalänk
Medlem

Hade varit någorlunda intressant OM den kunde programmeras om och att man kunde köra en LOKAL "windows-server" som flera stycken av den här kan konnecta till istället för till MSs servrar. Men som den ska fungera nu är den inte så värst intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Tunna klienter är ju en fenomenal lösning för en stor majoritet av företag. Likt det sista jag var sysadmin på; 300-ish anställda som tydligen alla behövde ha i7+ laptops, även fast de belastade den knappt en procent av arbetsdagen. Tänkt då å tagit de 300 i7orna och smäckt in i ett rackskåp istället, och alla satt med tunna tysta fina klienter ute på arbetsplatserna istället och när de väl behövde rendera något eller kompilera kod så voila, nu har du 300st i7or som gör jobbet åt dig och det tar ett ögonblick, ooooch därefter ner i vila igen.
Idag är det ju väldigt görbart med, med dedikerade h265 avkodare och liknande så du kan köra simpla små raspberry pi:s (bortsett från få grafikutgångar om du behöver 3 skärmar osv) och bara remote:a in till en VM med dynamisk mängd cpu/gpu/minne. Alternativt lätta i3 laptops eller motsvarande med bra batteritid om den anställde behöver ut på resande fot ofta osv., bara koppla upp via 5g å fjärrstyra sin VM, och möjligtvis att man har minimala program som powerpoint osv om skiten träffar fläkten och det inte finns mottagning och man ska visa något för kund.

Mer tunna klienter åt folket! Jag kör själv liknande setup hemma åt frugans arbetsstation. Min server + gamingrigg sitter i rackskåpet i andra änden av huset, optisk thunderbolt till min egen arbets-/gamingplats och frugan än så länge nöjer sig med att remote:a, och jag kör hennes VM på min gamingdator och partitionerat min gaming GPU så hon kan game:a samtidigt som mig utan några konstigheter.

Edit: För att inte glömma alla de gånger anställda råkar ha en penna eller något mellan tangentbordet å skärmen på laptopen å smäller igen och "ojdå skärmen gick sönder" eller tappar de eller backar över laptopen eller vad vet jag. 15-25k tack ny laptop. Hade de istället haft en 5-7k i3 laptop eller någon liten rPi så hade man sparat en hel del pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Det är ju samma pris som för en motsvarande N100 / Celeron Mini-PC.

Nu hittar jag visserligen ingen med N250 nu, men mini-PC med N100 eller N150 och 16GB RAM och 512GB SSD kostar ca 2000kr från flera av de vanliga tillverkarna:
https://www.gmktec.com/
https://www.bee-link.com/
https://www.geekom.de/mini-pc/
https://www.chuwi.com/eu
https://minisforumpc.eu/
så priset är väl bara attraktivt om man värdesätter supporten från Microsoft och integreringen med deras tjänster.

Korrektion: 512GB SSD, inte RAM givetvis
Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Det är väl av exakt samma skäl; centraliserad hantering och allt det medför?

Skrivet av Dalton Sleeper:

Jag gissar att det kostar per månad att köra mot deras servrar?
Vill man ha allt på en remote server man inte äger?

Detta är en produkt som riktar sig mot företag, där majoriteten av målgruppen redan har sin data på en server dom inte äger.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

Nu hittar jag visserligen ingen med N250 nu, men mini-PC med N100 eller N150 och 16GB RAM och 512GB SSD kostar ca 2000kr från flera av de vanliga tillverkarna:
https://www.gmktec.com/
https://www.bee-link.com/
https://www.geekom.de/mini-pc/
https://www.chuwi.com/eu
https://minisforumpc.eu/
så priset är väl bara attraktivt om man värdesätter supporten från Microsoft och integreringen med deras tjänster.

Notera gärna även att:

1. Microsofts dator blir en brevpress när de tröttnar på deras senaste satsning (se, ja, de mesta MS levererat i hårdvaruväg)
2. 3400kr (plus moms) ger oss 4200kr - det är ju 100%+ högre pris för samma prestanda, minus låsningen etc
3. …för att inte tala om att du får exakt samma funktion i alla datorer du länkat, om du vill

Nedlåsningen är väl det största problemet - Som sagt hade detta kunnat vara ett löst operativsystem som man bundlar med subventionerad hårdvara så hade man sluppit skapa elektronikskrot

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Det här är rätt bra för väldigt många användare på företag.

Nu utvecklare på bygget? Här är en färdig miljö att utveckla och bygga i!
Är din dator för seg? Växla upp till en biffigare SKU!
Jobbar du hemifrån men har ingen laptop? Inga problem!
Vill du kunna räkna på kostnader per användare, ha billig hårdvara redo på hyllan om du snabbt måste plocka in fler medarbetare?

Ingen höjdare för videomöten men…

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

You will own nothing and be a happy slave..
Jag vill verkligen inte byta till Linux..

THORN hyr-TV har slagit genom internationellt hör jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

THORN hyr-TV har slagit genom internationellt hör jag.

Tittar vi på hur mjukvaruindustrin har utvecklats inkluderat MS så känns det inte långt borta..
Word365 och xbox avdelningen som är mer intresserad av gamepass än sin egen konsol, så är nog Windows365 slutmålet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Tittar vi på hur mjukvaruindustrin har utvecklats inkluderat MS så känns det inte långt borta..
Word365 och xbox avdelningen som är mer intresserad av gamepass än sin egen konsol, så är nog Windows365 slutmålet.

Japp, företagen föredrar en stadig inkomstström framför en sporadisk. Vad gäller Gamepass så har Microsoft satsat på kvanitet men kvaliteten på deras egna satsningar är ofta lidande. Hoppas det inte smittar av sig till andra områden. Eller jag skojar, det är klart det kommer att göra. Calculator för 0,49€ i månaden men kommer räkna fel på vartannat input.

Permalänk
Medlem

Alltid kul att sådana som klagar inte alls förstår syftet och är absolut inte kundgruppen som redan nämnt i tidigare kommentarer.

Edit* som kommentaren nedan. Vem missar målet egentligen.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Den får dom allt behålla!

Ger den:

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Det är väl typ samma sak?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Tunna klienter är ju en fenomenal lösning för en stor majoritet av företag. Likt det sista jag var sysadmin på; 300-ish anställda som tydligen alla behövde ha i7+ laptops, även fast de belastade den knappt en procent av arbetsdagen. Tänkt då å tagit de 300 i7orna och smäckt in i ett rackskåp istället, och alla satt med tunna tysta fina klienter ute på arbetsplatserna istället och när de väl behövde rendera något eller kompilera kod så voila, nu har du 300st i7or som gör jobbet åt dig och det tar ett ögonblick, ooooch därefter ner i vila igen.
Idag är det ju väldigt görbart med, med dedikerade h265 avkodare och liknande så du kan köra simpla små raspberry pi:s (bortsett från få grafikutgångar om du behöver 3 skärmar osv) och bara remote:a in till en VM med dynamisk mängd cpu/gpu/minne. Alternativt lätta i3 laptops eller motsvarande med bra batteritid om den anställde behöver ut på resande fot ofta osv., bara koppla upp via 5g å fjärrstyra sin VM, och möjligtvis att man har minimala program som powerpoint osv om skiten träffar fläkten och det inte finns mottagning och man ska visa något för kund.

Mer tunna klienter åt folket! Jag kör själv liknande setup hemma åt frugans arbetsstation. Min server + gamingrigg sitter i rackskåpet i andra änden av huset, optisk thunderbolt till min egen arbets-/gamingplats och frugan än så länge nöjer sig med att remote:a, och jag kör hennes VM på min gamingdator och partitionerat min gaming GPU så hon kan game:a samtidigt som mig utan några konstigheter.

Edit: För att inte glömma alla de gånger anställda råkar ha en penna eller något mellan tangentbordet å skärmen på laptopen å smäller igen och "ojdå skärmen gick sönder" eller tappar de eller backar över laptopen eller vad vet jag. 15-25k tack ny laptop. Hade de istället haft en 5-7k i3 laptop eller någon liten rPi så hade man sparat en hel del pengar.

Tunna klienter är definitivt en bra lösning i många fall. Speciellt på arbetsplatsen, man slipper sjukt mkt underhåll och administration, och får bra prestanda. (Om man har gjort rätt)

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm