Permalänk
Medlem

Doppa Datorn !!

jag var inne på den här sidan: sky.prohosting.com/ecm och då såg jag att han som ägde sidan hade doppat datorn i nån vätska och kylt den på det viset! verkar ju riktigt läckert.. Nån som vet vad det är för grejs som han badar datorn i och vart man får tag på det? Jag har en p2 som står och skräpar som jag skulle vilja experimentera med, hehe

Visa signatur

HP 6715s
500gb Extern HDD
Gamertag Jo11e

Permalänk
Medlem

TRoligtvis någon typ av olja...

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk
Medlem

Eller kanske det var fluorinert som exempelvis NSA använder till att kyla deras servrar(eller superdatorer:D). Men annars någon typ av olja som Pelle76 skrev ovanför.

Visa signatur

tomt

Permalänk
Medlem

när ja va på nörd mässan i älvsjö för 100 årsendan så fanns det på spray burk.. man spraya varje del för sig.. inte kontkater dem måste man maskera... montera ihop maksinen å spraya en gång till allt sammans .. i o med det kunde man ha en dator i en vattenbasäng.... sitta i bubbelbadet å surfa

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

klarlack ska väl funka å kleta in korten med asså...

Visa signatur

Karlsson

Permalänk
Medlem

en sån där kylspray eller vad det nu heter skulle kanske funka?

Permalänk
Medlem

Transformator olja skulle fungera ypperligt leder värme ypperligt, överslagsspänning är flera kV/mm. Används för att kyla lindningarna och hindra överslag.
Så känner man någon på ett ställverk eller kraftverk så borde det gå at få tag på. På kraftverket i Boden hade de i alla fall några fat.

Permalänk
Medlem

Florinert kostar sisådär tusen skr litern så det är inte så billigt, men oöverträffat. Tillverkas av 3M. Cray använder det i sina superdatorer som sagt.

Mineralolja fungerar. Finns "submesible" system att köpa på nätet. Väger dock massor att flytta. Men med tanke på vad en vapochill låda väger så...

Visa signatur

Ronny "Thinker" Ohlsson
"If everything is under control, you're not going fast enough."
"Overkill is just a better safety margin."

Permalänk

Re: Doppa Datorn !!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DonJolle
jag var inne på den här sidan: sky.prohosting.com/ecm och då såg jag att han som ägde sidan hade doppat datorn i nån vätska och kylt den på det viset! verkar ju riktigt läckert.. Nån som vet vad det är för grejs som han badar datorn i och vart man får tag på det? Jag har en p2 som står och skräpar som jag skulle vilja experimentera med, hehe

Hmm kan vara samma som jag sett, han använde sig av vanlig mineral olja somn han kylde med en kylslinga från nått kylskåp, fast han tabba sig rejält, satte radiatorn uppe på lådan som han hade datorn i å for å handla, OPPSS kondens på radiatorn, vattnet druppa rakt ner genom oljan å ZAPP resten kan ni nog räckna ut själv =0)

Visa signatur

:: AMD ATHLON64 3200+ S.754 :: MSI K8N NEO PLATINUM :: 1024MB DDR400 :: LEADTEK FX5600 :: 1.0 TB HDD :: ASETEK WATERCHILL :: LIAN LI PC6070 :: HERCULES 19" TFT :: COSSONIC 5.1 HS :: XENIX BLACK TBORD ::

Permalänk
Medlem

Passande citat, Homer Simpson: DOH!

Visa signatur

Ronny "Thinker" Ohlsson
"If everything is under control, you're not going fast enough."
"Overkill is just a better safety margin."

Permalänk
Medlem

Jag hade nog klämt ur mig lite mer saker än just "DOH!" om det där hade hänt mig

Visa signatur

AMD XP2500+ @2.54ghz (11.5x220), Abit NF7-S Rev 2.0, Geil Dragon Series 2x256mb Dual PC3500 (synkat 2-3-3-8), Hercules Radeon 9800pro 405/361mhz, Seagate Baracuda 120gb, Antec TruePower 430w, Alpha PAL8045T med Delta 80mm 10.8w, Antec PlusView 1000AMG.

Permalänk
Medlem

surt om man missar ett ställe dock.

Permalänk
Medlem

Jo, det är garanterat olja han använder sig av.
Och om ni tror att det ger superduper-kylning så har ni tyvärr fel.
Oja har dålig värmeledningsförmåga och framförallt dålig värmekapacitet.
Transformatorolja är ingen större hit den heller.

Det enda man uppnår med att bada hela datorn i olja är ruskigt kladdiga datordelar, och halvkass kylning.

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spuffy
Transformator olja skulle fungera ypperligt leder värme ypperligt, överslagsspänning är flera kV/mm. Används för att kyla lindningarna och hindra överslag.
Så känner man någon på ett ställverk eller kraftverk så borde det gå at få tag på. På kraftverket i Boden hade de i alla fall några fat.

Haha.. jobbar på ett kraftverk.. tittar på dom stora transformatorerna vare dag med har aldrig tänkt tanken.. måste sluska runt i oljeboden..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmPz
Jo, det är garanterat olja han använder sig av.
Och om ni tror att det ger superduper-kylning så har ni tyvärr fel.
Oja har dålig värmeledningsförmåga och framförallt dålig värmekapacitet.
Transformatorolja är ingen större hit den heller.

Det enda man uppnår med att bada hela datorn i olja är ruskigt kladdiga datordelar, och halvkass kylning.

Men har för mig att luft är sämre...

Visa signatur

AMD1200|1024MB|Geforce 3 3.8ns 64MB DDR|EPoX 8KTA3+PRO|Win XP PRO SP1|Addtronics 7896A
Har Dyslexi så räkna med stavfel... men jag har allafall inte fel i staven
Nu är det bevisat att svenska folket består av 56,1% totalonanister och idioter. (EMU valet)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silent Assassin
Men har för mig att luft är sämre...

Visst är det det, men du har lite bättre flöde på luften än vad du någonsin kan komma upp i med olja. (sisådär 2-3liter luft per sekund vid processorn)

Man kan säga att ett medium's förmåga att transportera bort värmeenergi beror på tre saker: mediumet's värmekapacitet, flödet, och kontaktytan.

Både värmekapacitet och flöde blir sunkiga om man sänker ner datorn i olja. Kontaktytan kan man påverka genom att använda en kylfläns nere i oljan.

Vid luftkylning är flöde och kontaktyta mycket bra, men värmekapaciteten är riktigt dålig.

Vid normal vattenkylning är värmekapaciteten extremt bra, kontaktytan hyffsat bra, och flödet hyffsat bra.

Vatten har överlägset bäst värmekapacitet. Det finns inget annat som ens kommer i närheten.

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk

Varför använder man då olja i sådana där radiatorer man kan köpa lite varstans? Är det för att slippa rost snarare än för dess värmeledande förmåga?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thinker
Florinert kostar sisådär tusen skr litern så det är inte så billigt, men oöverträffat. Tillverkas av 3M. Cray använder det i sina superdatorer som sagt.

Mineralolja fungerar. Finns "submesible" system att köpa på nätet. Väger dock massor att flytta. Men med tanke på vad en vapochill låda väger så...

Nja, Cray använder sig av en slags phase-change med mycket högt tryck. I alla fall till processorerna.
Har svårt att tänka mig att de andra prylarna i datorn är dränkta i vätska.
Du har nog fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spinky Spendrup
Varför använder man då olja i sådana där radiatorer man kan köpa lite varstans? Är det för att slippa rost snarare än för dess värmeledande förmåga?

Är nog för att man kör i lite höga temps kanske... I mekaniska applikationer vil man kombinera kylning och smörjning... Då är olja bra...

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv