Permalänk
Medlem

Bärbar dator, vad göra med?

tja alla...
ska lägga upp bilder imorrn

har en panasonic bärbar dator som förmodligen kom ut innan
den första processorn gjordes
processorn är på extrema 10mhz
lika många mb är disken på

ja menar... de flesta analoga klockor idag är väl mer avancerade??

iaf...
har dos på den, vet inte vilken dos version...
men diskettstationen verkar inte funka

vad ska man göra med en sådan bärbar??

bilder kommer som sagt senare, om ett par timmar
*kram* på er!

Permalänk

Tycker du borde sälja den! Är säkert antikvärde på den

Permalänk
Medlem

om det är så jävligt så att du kan visa bilder på den kanske du skulle ta och göra en digital tavla av den.

Permalänk
Medlem

tror inte man kan se på bilder i dos nåväl.. kanske ascii då ;>

Visa signatur

kosmonist javisst

Permalänk
Avstängd

Skriv 'VER' vid DOS-prompten för att se vilken DOS-version.

latyrx: Varför i helskotta skulle man inte kunna titta på bilder i DOS?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

är det färgskärm på?

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Jag har också en 10mhz bärbar! :):D
säker på att FDDn inte funkar? stoppa i en tom diskett och formatera se om det går att använda kan du inte läsa disketter som du tagit från en annan dator kan det bero på att det är en 1.2 mbytes floppy

Visa signatur

Burken: Athlon XP2400+ | Abit KD7-RAID | TwinMos 512MB | 190Gb HDD | GeForce2 pro/400 64Mb |
Servern: Duron 800Mhz | Asus A7V | 384Mb SDRam | 120Gb HDD || Bärbara från 1990 =) ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svarte Petter
Tycker du borde sälja den! Är säkert antikvärde på den

haha... jo visst

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hapone
om det är så jävligt så att du kan visa bilder på den kanske du skulle ta och göra en digital tavla av den.

kanske... låter intressant...
men hur få över bilder??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av latyrx
tror inte man kan se på bilder i dos nåväl.. kanske ascii då ;>

mjo... ascii bilder kanske...
men hur föra över dem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Skriv 'VER' vid DOS-prompten för att se vilken DOS-version.

latyrx: Varför i helskotta skulle man inte kunna titta på bilder i DOS?

tack för det

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
är det färgskärm på?

nopes tyvärr

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ouranos
Jag har också en 10mhz bärbar! :):D
säker på att FDDn inte funkar? stoppa i en tom diskett och formatera se om det går att använda kan du inte läsa disketter som du tagit från en annan dator kan det bero på att det är en 1.2 mbytes floppy

nae... har provat med tomma floppys såväl som floppys med stuff på...

och här lite bilder då...

Permalänk
Medlem

är inte det där färgskärm????
edit: finns det inte någon linuxsnubbe här inne som vet om det finns någon linuxdist som funkar??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dynamite
är inte det där färgskärm????
edit: finns det inte någon linuxsnubbe här inne som vet om det finns någon linuxdist som funkar??

Nej det är en blå-vit har en sån jag med
Jag skulle också gärna vilja veta någon bra linuxdist som funkar på såna här gamla, om det finns någon (?)

Visa signatur

Burken: Athlon XP2400+ | Abit KD7-RAID | TwinMos 512MB | 190Gb HDD | GeForce2 pro/400 64Mb |
Servern: Duron 800Mhz | Asus A7V | 384Mb SDRam | 120Gb HDD || Bärbara från 1990 =) ||

Permalänk
Medlem

haha... as if

men iaf... kan ju inte få in någonting i burken när disketten inte funkar
meeeen... det finns ju LPT o Com port på den...
finns det inget man typ kan trycka i den via en annan dator ??

Permalänk
Medlem

du kan ju göra egna ascii bilder? )

Visa signatur

kosmonist javisst

Permalänk
Avstängd

oooh. Den har en vic20-processor! ("vec20" är felstavat i info.txt i bilden).

vic20 är dåtidens variant av AMD. vic20/30 tillverkades av NEC och är pin- och binärkompatibla med 8088/8086, men ca 10-20 procent snabbare. Och billigare.

Rena lyxen!

Eftersom den har DOS 6.2 bör interlink och intersrv finnas inlagt. Via dessa program kan du föra över filer via en laplink eller seriellkabel från en annan dator.

Visa signatur

"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

oooooo WOW
tack MBY!!

ska kolla vidare efter de där programmen...
hoppas jag lyckas använda dem

ballt osso att du kunde så mycket om prollen

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

vic20 är dåtidens variant av AMD. vic20/30 tillverkades av NEC och är pin- och binärkompatibla med 8088/8086, men ca 10-20 procent snabbare. Och billigare.

...vilket betyder att det inte går att köra linux på den, tyvärr.

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Irlut
...vilket betyder att det inte går att köra linux på den, tyvärr.

Det finns en 16-bitars linuxkärna skriven för 80286. Kanske skulle den fungera vid omkompilering för 8086. Men, varför göra sig det besväret?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

haha... låter onödigt att skriva om en massa

men iaf...
MBY... vilka andra OS har de där interlnk o intersvr?

måste införskaffa en laplink kabel också...
såg att den jag haft förut var borta
har säkert slaktat den till nåt projekt
hehe

Permalänk
Medlem

kallar du det där en bärbar dator?

Visa signatur

MSI K8N Neo2 plat, 3200+ Winchester,
TwinMOS Speed Premium PC3500 512MB CL2.5 Winbond BH-5, 40 Gb IBM, 120 Gb WD, T7600gt, Antec truepower 550W

Permalänk
Medlem

jag har en tulip i ungefär samma stuk som den där, men det är en 286:a och har sämre skärm. eller sämre och sämre, sämst skärm menar jag.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icedude
haha... låter onödigt att skriva om en massa

men iaf...
MBY... vilka andra OS har de där interlnk o intersvr?

måste införskaffa en laplink kabel också...
såg att den jag haft förut var borta
har säkert slaktat den till nåt projekt
hehe

interlnk och intersvr ingår enligt min vetskap enbart i MS-DOS.
En fördel med att använda interlnk är att man får upp serverns utdelning som en enhet på klienten, men ska man bara föra över filer så rekomenderar jag Norton Commander vilket är lite snabbare och fungar bättre tycker jag.
På tiden när det begavs sig, dvs i slutet av 80-talet, början av 90-talet så fanns det flertalet programvaror för filöverföring via paralell och seriell-portarna, jag minns dock inte vad något av dem hette, var ju 10 år sen man använde något sådant. Har för mig att det fanns något som hette just LapLink men det ska jag låta va osagt.

Vad det gäller Linux så går det inte eftersom Linux kräver minst en 386:a för att köras, dock finns det ett projekt för att köra Linux på Intel 8086/8088, 80186,80286, Nec V20 och V30 som heter ELKS http://elks.sourceforge.net/
Det är fortfarande under utveckling, har själv inte använt det men det kanske kan vara något.

Jag tror att Minix går att köra på den, kan vara värt att testa.
http://www.cs.vu.nl/pub/minix/

Ett förslag på användningsområde för din bärbara kan vara som seriell terminal, skaffa ett terminalprogramm till den och koppla med en seriekabel till din *nix/Linux/BSD burk.

Annars finns det säkert en massa roliga hemgjorda opertivsystem som går att testa på den, bara att goggla lite så borde du hitta något roligt projekt.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av houze
interlnk och intersvr ingår enligt min vetskap enbart i MS-DOS.
En fördel med att använda interlnk är att man får upp serverns utdelning som en enhet på klienten, men ska man bara föra över filer så rekomenderar jag Norton Commander vilket är lite snabbare och fungar bättre tycker jag.
På tiden när det begavs sig, dvs i slutet av 80-talet, början av 90-talet så fanns det flertalet programvaror för filöverföring via paralell och seriell-portarna, jag minns dock inte vad något av dem hette, var ju 10 år sen man använde något sådant. Har för mig att det fanns något som hette just LapLink men det ska jag låta va osagt.

Vad det gäller Linux så går det inte eftersom Linux kräver minst en 386:a för att köras, dock finns det ett projekt för att köra Linux på Intel 8086/8088, 80186,80286, Nec V20 och V30 som heter ELKS http://elks.sourceforge.net/
Det är fortfarande under utveckling, har själv inte använt det men det kanske kan vara något.

Jag tror att Minix går att köra på den, kan vara värt att testa.
http://www.cs.vu.nl/pub/minix/

Ett förslag på användningsområde för din bärbara kan vara som seriell terminal, skaffa ett terminalprogramm till den och koppla med en seriekabel till din *nix/Linux/BSD burk.

Annars finns det säkert en massa roliga hemgjorda opertivsystem som går att testa på den, bara att goggla lite så borde du hitta något roligt projekt.

Till råga på allt så är interlnk/intersvr mig veterligen inte kompatibelt med Windows 9x, me eller NT/2000/XP. Men som sagt, Norton Commander går ju att köra även under Windows.

Det finns redan idag en linuxdist som är gjort för 80286. Kanske den kärnan går att omkompilera till 8086.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Angående diskettstationen: Det är nog en 720Kb-enhet. Vissa sådana kan inte läsa 1,44MB-disketter ens om de formatteras till 720Kb.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Det finns en 16-bitars linuxkärna skriven för 80286. Kanske skulle den fungera vid omkompilering för 8086. Men, varför göra sig det besväret?

Senast jag hörde hade det projektet inte rellat något, och var nära att läggas ner. Var iofs närmare ett år sedan så

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Irlut
Senast jag hörde hade det projektet inte rellat något, och var nära att läggas ner. Var iofs närmare ett år sedan så

Möjligt, men det är inte det projektet jag menar. Jag hade, för många år sedan, en linuxdist för 80286, som jag provkörde på min 286-10, 640Kb, 80287, 30Mb HD, EGA-grafik. Kan tyvärr inte
hitta något på internet just nu. Minns heller ej var jag fick disten ifrån, men troligtvis var det på någon tidig internetsida eller kanske en BBS. BBS? Det var tider de!

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Till råga på allt så är interlnk/intersvr mig veterligen inte kompatibelt med Windows 9x, me eller NT/2000/XP. Men som sagt, Norton Commander går ju att köra även under Windows.

Det finns redan idag en linuxdist som är gjort för 80286. Kanske den kärnan går att omkompilera till 8086.

interlink går att få igång med w9x. Det blir en del krångel men det går.

datorn som är server måste ha en fat16 partition, mottageren kvittar det på. Bara att slänga inte interlnk.exe (eller om det var .com) i config.sys så ska det fungera. (servern måste vara startad innan)

Sen ska det gå att köra som vanligt. (rätta mig om jag har fel, det var ett tag sen som jag använde dessa program)

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

okies...
men problemet med norton commander är ju den att det finns ju inte än
på den lilla bärbara
hehe...

men ska testa...
att köra interlnk / svr borde väl funka i Win98 dos ??
hoppas jag iaf... har iofs ingen win98 burk nu så får väl installera
win98 på min server...

tack för all information!!
ska även kolla lite på minix o se ifall datorn klarar det och om det är intressant

tack alla ännu en gång!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
interlink går att få igång med w9x. Det blir en del krångel men det går.

datorn som är server måste ha en fat16 partition, mottageren kvittar det på. Bara att slänga inte interlnk.exe (eller om det var .com) i config.sys så ska det fungera. (servern måste vara startad innan)

Sen ska det gå att köra som vanligt. (rätta mig om jag har fel, det var ett tag sen som jag använde dessa program)

My misstake! Visst fungerar interlnk/intersrv i Windows 9X, kanske även i NT/2000/XP.
Jag har själv använt det i W98.

Vad jag syftade på vad att Windows inbyggda laplinkprogram inte är kompatibelt med interlnk/srv.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

My misstake! Visst fungerar interlnk/intersrv i Windows 9X, kanske även i NT/2000/XP.
Jag har själv använt det i W98.

Vad jag syftade på vad att Windows inbyggda laplinkprogram inte är kompatibelt med interlnk/srv.

Var det ens kompatibelt med sig själv?

Jag testade att köra interlink mot en dator med NT4 på och det gick inget vidare, det tillät inte att man gjorde vad som helst med parallellporten. En möjighet är ju att skriva ihop ett nytt program som man kör på mottagarsidan, krävs nog en del kunskaper om programering men omöjligt ska det nog inte vara. Teoretisk sett borde man kunna göra tvärtom också.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Re: Bärbar dator, vad göra med?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icedude

men diskettstationen verkar inte funka

En sån har jag också, men min är svart och heter Grid.
Beträffande diskettstationen så är det en 720Kb om jag inte missminner mig. Prova att tejpa över det hålet som inte är skrivskyddet på en 1,44Mb diskett med svart eltejp så bör den gå att använda.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

okies hiker... ska testa

edit:
nopes... didnt work
provade att formatera med olika inställningar också..
men ville inte läsa disketterna över huvudtaget

nån som har nåt annat förslag på diskett grejsimojsen??
nån som vet ifall det går att byta ut stationen?