Permalänk
Medlem

3 pin, 4 pin kontakt?

ska köpa nya saker nu , tänker använda mig av ett abit moderkort is-7.
när man beställer fläktar , vad ska man välja 3pin eller 4pin fläktar. red ut det åt mig tack.

Visa signatur

"Samtron 96P 19"Intel P4 2.4@2.68 (MSI 645E Max) 1024mb Twinmos. Gecube 9800 pro@XT. Sound Blaster® Audigy® 2 ZS. (Creative 5.1) (Samsung extend 250gig) Western 80gig. Logitech MX510-Surface 1030
Windows XP Pro

Permalänk

Spelar ingen roll. 3-Pin till moderkort och 4-Pin till nätaggregatet. Välj själv.

Permalänk
Medlem

tack för ett så snabbt svar, nu blev jag klokare!!

Visa signatur

"Samtron 96P 19"Intel P4 2.4@2.68 (MSI 645E Max) 1024mb Twinmos. Gecube 9800 pro@XT. Sound Blaster® Audigy® 2 ZS. (Creative 5.1) (Samsung extend 250gig) Western 80gig. Logitech MX510-Surface 1030
Windows XP Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Ska man ha många fläktar är det ofta som moderkortets relativt få fläktanslutningar inte räcker, dessutom får inte för kraftiga fläktar anslutas till moderkortet, kontakterna kan brännas.

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk
Medlem

satsa på 1 3pins fläkt resten 4pin eller med 3->4pins converter då moderkortet som sagt inte gillar för många fläktar samt att det oftast bara finns 2 fläkt kontakter på ett moderkort(inte räknat cpu)

Visa signatur

Abit NF7-S 2.0, Xp 1700+(JIUHB 0311) @ 2420(210*11,5), 2x256Mb Pc3200 Twinmos, Gf2 Ti 64Mb, Enermax 430W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olit
Ska man ha många fläktar är det ofta som moderkortets relativt få fläktanslutningar inte räcker, dessutom får inte för kraftiga fläktar anslutas till moderkortet, kontakterna kan brännas.

vad räknas som en kraftig fläkt? jag funderar att koppla in min chassifläkt en papst till moderkortet(går nu på 12V)...hade tänkt köpa en sån där adapter som sänker spänning, men eftersom fläkten har en fyrapins kontakt så måste jag först köpa en adapter till 3 tänkte då sedan spara in en adapter genom att koppla 3pin kontakten till moderkortet istället för att göra om den til 4pin igen och koppla på nätagget....låter det som en bra idé eller?

Permalänk
Medlem

en papst kan du köra det e inget problem men dom menar att man kan inte koppla för mycket t.ex. en 1>4 split och sätta på 3 fläktar på en 3-pins kontakt kanske inte e så bra