Permalänk
Medlem

Hur ska en bra websida se ut?

Jag har pulat med webdesign i snart lite över 3 år, eller det kanske e fel att säga så. Designen har inte stått i centrum utan jag har varit mer inriktad på php delen, laborerat med olika tjänser osv.

Hos de designer jag haft genom åren har logik, snabbhet och funktionalitet varit nyckelord, mina högst personliga värderingar om hur en sida ska se ut.
Men vad tycker andra, finns det fler än jag som uppskattar en genomtänkt textbaserad sida framför en sida bygd på/med bilder?

Den desigen som jag håller på med just nu ligger här: http://g3wd.mine.nu:8080
DEn är som ni kan se långt ifrån färdig, det finns inget innehåll, ingen meny... Men innan jag fortsätter tänkte jag bara höra med er om konceptet håller, eller om jag ska tänka om.

Vad tycker ni är viktigt när ni besöker en sida?

Visa signatur

Får jag äta på ditt skägg?

g3wd.mine.nu

Permalänk
Medlem

Även om textbaserade sidor är mycket bra IMO så brukar det vara ett plus med lite bilder också för att få allt att kännas lite sjysstare. Småsaker som kanske rundade kanter, någon logga, lite överskrifter kanske (oftast inte dock). Som typ cnn.com, den är välbalanserad och ganska bra gjord.

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Medlem

cnn, urk, för mycket av allting överallt! men det kanske måste vara så på en sida som innehåller så mycker information

Visa signatur

Får jag äta på ditt skägg?

g3wd.mine.nu

Permalänk
Medlem

En liten bild hade ju inte skadat. Kanske ett logo högst upp eller någonting liknande?

Permalänk
Medlem

Håller med om att bilder inte är så jäkla viktigt. Visst det kan få en site att se snygg ut. De tre nyckelord , logik, snabbhet och funktionalitet som du (Göwd) nämner tro jag själv också benhårt på. De är tätt knutna till det ännu viktigare och tyngsta argumentet - målet. Med detta i åtanke så har bilder och annat tjafs faktiskt inte så mycket att uträtta enligt mitt sätt att se det. Tycker ofta det är synd att alla photoshopkåta reklamnissar med lite HTML och PHP kunskap redan förstört så många webbsiter...
Men visst kan bilder underlätta och hjälpa till ibland, ingen tvekan om det. Men då ligger dom ändå långt ute i periferin vad gäller själva kärnan och tyngdpunkterna - mål, logik, snabbhet och funktionalitet.

Så länge bilddesign som runda kanter, snygga loggor etc etc etc ligger till grund för en fortsatt webbutveckling kommer man fortsättningsvis få se fler, i och för sig, snygga men odugliga siter på nätet. Idag pratar alla seriösa utvecklare om skalbarhet, plattformsoberoende vad gäller utbyte av information etc. vilket är jäkligt bra. Fast tyvärr sitter det alldeles för många pengasnoriga, korttänkande, HTML fixxare som stänger dörrar för företagens spridning och utnyttjande av tjänster och utbyte av data på nätet.

Jo, en viktig sak är ju faktiskt fortfarande färgvalet. Där kan ju webdesigners ta och gräva ned sig med böcker om den psykologiska och spatiala inverkan färger har för människor bakom skärmarna. Lyckligtvis är färgvalet en grej som jag tycker väldigt många lyckas med nu för tiden....

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

haha. nej fy fan för cnn. tycker din var bra mycket finare. men, den känns lite 'naken'. kanske nån liten border eller nått.

Permalänk
Medlem

man ska hitta det man vill fort, skiter i om den är snygg eller inte, bara en sida, det är informationen som är viktiga, www.gnu.org är snygg.. även www.nullsoft.com har snygga

Visa signatur

~ When there's no more room in hell, the dead will walk the earth. ~

Permalänk
Medlem

mtk snygg, ser att du har reserverat plats för logga längst uppe?

väldigt tydligt och rent, ett måste för en fräsch sida enligt mig

Permalänk
Medlem

Gillar enkla sidor med vit bakgrund och vanlig svart text. Brukar inte haka upp mig på designen sålänge den inte är generisk (svart/rött/vitt-temat eller ljusblå/orange länkar) eller helt saknar funktion (som tomma färgade kvadrater någonstans på skärmen, som det inte står nånting i eller gör nåt annat än att bara vara där).

Visa signatur

:€

Permalänk
Medlem

Beror på ändamålet. Jag brukar säga att personliga hemsidor ska spegla personligheten. Det är väl kanske inte det lättaste, men försök att göra något som känns som du.

http://www.karmacube.com/
Det är nog bland det vackraste och stilrenaste sidan jag har sett, mycket på grund av sin enkelhet.

Visa signatur

"Kärlek är sådant som växer på träd och ibland trillar ner."
nicklas.gummesson.net

Permalänk
Medlem

Tack för tankarna alla, har fått lite ideer nu om hur jag ska fortsätta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ph0ng
mtk snygg, ser att du har reserverat plats för logga längst uppe?

jo, jag tror det. Först flyttade jag ner menyn sen provade jag att flytta ner innehålls texten också, och det blev ju bra.
Bara det att det ser ut som att det ska ligga en loggo där, kanske ska jag lägga dit en, eller så låter jag alla tro att det ligga en där men överraskar mina besökare genom att inte lägga dit någon

Visa signatur

Får jag äta på ditt skägg?

g3wd.mine.nu

Permalänk
Medlem

www.karmacube.com var en skön sida, men vad gör strecken ute till vänster? De ser ut som om de skulle vara en slags ram runt nånting, en bild kanske, men där finns inget.. sånt tycker inte jag är bra på en sida. Saker som inte fyller nån funktion. En tom ruta, något som ser klickbart ut men som bara är där till ingen nytta osv. Sidan i övrigt är stilren och skön, och färgvalet är bra.

Personligen föredrar jag nog nästan Göwd's site. Den fyller sin funktion, och den har inget krimskrams som inte ska vara där. Dock skulle "Valid:"-biten flyttas upp ett steg, så allting ligger i höjd, annars ser den bra ut.

Btw, vad är skillnaden på xhtml och vanlig html? Jag har sett begreppet, men aldrig orkat ta reda på det. Och eftersom det inte är jätteviktigt så bryr jag mig inte om att söka information om det själv. Får jag för mig att göra det nån gång så gör jag väl det, men om någon vill förklara eller ge mig en bra länk så är ni välkomna Ni behöver inte om ni tycker jag är slö som inte söker eller liknande

Och förresten, sidan är INTE valid xhtml, Göwd

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

Göwd: kanske inte bör ha valideringslänkar när varken css eller xhtml går igenom valideringen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ph0ng
Göwd: kanske inte bör ha valideringslänkar när varken css eller xhtml går igenom valideringen

Säg om det där

uppdaterade nyss, antagligen var det då du kollade för nu funkar det utmärkt.

Visa signatur

Får jag äta på ditt skägg?

g3wd.mine.nu

Permalänk
Medlem

*kejrå*

nu funkar det finfint... men erkänn att det är kul att upptäcka sånna pinsamma misstag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av filigran
www.karmacube.com var en skön sida, men vad gör strecken ute till vänster? De ser ut som om de skulle vara en slags ram runt nånting, en bild kanske, men där finns inget.. sånt tycker inte jag är bra på en sida. Saker som inte fyller nån funktion. En tom ruta, något som ser klickbart ut men som bara är där till ingen nytta osv. Sidan i övrigt är stilren och skön, och färgvalet är bra.

...

Btw, vad är skillnaden på xhtml och vanlig html? Jag har sett begreppet, men aldrig orkat ta reda på det. Och eftersom det inte är jätteviktigt så bryr jag mig inte om att söka information om det själv. Får jag för mig att göra det nån gång så gör jag väl det, men om någon vill förklara eller ge mig en bra länk så är ni välkomna Ni behöver inte om ni tycker jag är slö som inte söker eller liknande

Skaparen själv säger att han tyckte de kändes lite tomt där. Om du tittar igen så ser du nog att "strecken" börjar vid varje nytt "avsnitt" på sidan. Vissa kanske stör sig på det, jag gör det inte i vilket fall. Känns som en petitess.

Vad XHTML är för något kan du läsa på http://www.w3schools.com/xhtml/xhtml_intro.asp

Visa signatur

"Kärlek är sådant som växer på träd och ibland trillar ner."
nicklas.gummesson.net

Permalänk
Medlem

Viddo: Ok, orkade inte riktigt läsa vad han skrivit, eller sagt Men om de betecknar nytt avsnitt så har de ju en funktion, och då är detj u bra :9

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

jo det ser bra ut! cnn.com var fruktansvärd tycker jag! massa prylar överallt.. rörigt och plottrigt! Min åsikt är att sidan ska fungera bra och va snabb men samtidigt ha en snygg och REN design..!

Visa signatur

Asus M2N-E | AMD Athlon X2 4600+ @ 4600mhz | Corsair 2x1024mb PC5400 | Sapphire ATI Radeon x1900xt 512 mb | Antec P150

Permalänk
Medlem

tycker mina 2 senaste:
http://www.hagklint.se/swec/htm2/
http://www.hagklint.se/swec/htm/

är precis så som jag gillar sidor.. enkla..
sen som du/ni säger så är enkelhet viktigt.. men tycker inte att det ger skäl för att röva bort det grafiska.. det ska vara LÄTT och DISKRET grafiskt.. annars blir det för tråkigt och man vill inte tillbaka igen..

Visa signatur

"I would compare CS to a friday night at a gay bath house. Lots of fags getting lucky."

Permalänk
Medlem

Slängt på en liten logga, smakfull och diskret tycker jag ;), vad trycker ni?

En till fråga, hur är det med storleken/placeringen i sidled. Är det bättre med en centrerad sida? är det bättre med en sida som är relativ till browserbrädden? (nackdel: textspalterna kan bli så långa så det blir obekvämt att läsa)

Tack annu en gång för all feedback/tankar.

Visa signatur

Får jag äta på ditt skägg?

g3wd.mine.nu

Permalänk
Medlem

Nu såg det jättekonstigt ut, men du kanske håller på att ändra nåt.

Permalänk
Medlem

jo, jag felsökte lite. det visade sig att jag sparade css filen i c roten istället för i web roten, tokigt

Visa signatur

Får jag äta på ditt skägg?

g3wd.mine.nu

Permalänk
Medlem

göwd: Vissa sidor passar centerarde, andra passar på andra sätt.. din tycker jag passar som den är nu, till vänster Lite bredare kanske den kunde varit, men det funkar ju, och det funkar antagligen bra i upplösningar liknande 800x600, eller t.o.m. mindre, och det är ju inte skitsmått för de som har högre upplösningar, som vissa sidor har en tendens att vara. jag tycker det är en bra sida

En sak du kunde ändra på dock, är länkarnas färg.. så man kan skilja dem från vanlig text. Eller kanske en underline på dem, fast detb lir det ju iofs när man håller över dem. Så det funkar

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

Länkarna har faktist en annan ton, men det kanske är för otydligt?
Ang. bredden, jag tycker det e viktigt att hålla ett kort rad avstånd, blir lättare att läsa så.
På denna sida är alla font-storlekar angivna i procent istället för ett fixerat värde, vilket gör att använde med högupplösning/liten skärm kan ställa upp font-storeken om det blir för smått, med det borde inte var anågra problem. Vore iof smidigt så att radbredden ändrades om man ökade font storken, men det blir väll omöjligt att fixa.

Visa signatur

Får jag äta på ditt skägg?

g3wd.mine.nu

Permalänk
Medlem

när man tänker på det med länknyansen känns sidan ännu fräschare, men eftersom man inte gör det utan tillsägelse så är det nog för otydligt

Permalänk
Medlem

hehe, *fnular fram en ny hex kod*

edit, klart

Visa signatur

Får jag äta på ditt skägg?

g3wd.mine.nu

Permalänk
Medlem

Nu är "Valid"-texten otroligt liten, ska den vara det? Personligen tycker jag inte att loggan är speciellt snygg, hade nästan föredragit helt vanlig text, alltså med helt ifyllda bokstäver, istället för nån font med tre streck som utgör varje bokstav.. men det är nog bara jag ;P Behöver ju inte ens vara en bild.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

Höl på att trixa med height på html/body tagen... fick lite roliga biefkter, fixat nu.

Personligen tycker jag om fonten som logan ar skriven i, det ger lite mer variation till sidan. Men eftersom den är så anspåkslös som det är kanske den till och med är överflödig?

Visa signatur

Får jag äta på ditt skägg?

g3wd.mine.nu

Permalänk
Medlem

Jepp, det är din sida, det är du som bestämmer. Överflödig tycker jag inte den är.. en sida utan logo känns.. tom. Man vet vart man hamnat.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.