Permalänk

Styra X över nätet.

I skolan har vi börjat med en kurs "Realtidsprogrammering i Unixmiljö", skolan kör 4 Redhat servrar som man kan logga in på via SSH och ett progam som heter X-Win32.
Jag vill gärna kunna arbeta hemmifrån också, men X-Win32 är ju inte gratis, finns bara som en demo som funkar i 30min och med massa popupp-fönster hela tiden

Så jag undrar om det finns något motsvarande som är gratis, eller åtminstånne lite friare?
Det måste funka med "protokollet" som X-Win32 använder, eftersom att det är skolans servrar.
Sen undrar jag hur man kan få upp hastigheten, för det går riktigt segt över ADSL, det gör det inte när jag styr mina Win-datorer?

Och till sisst, finns det nån bra och gratis SSH-klient?

Visa signatur

*** Signaturen raderad på grund av för många rader. Läs forumreglerna. /xphaze

Permalänk
Medlem

2) putty.exe - en enda fil du kör, gratis, snabbt och lätt. Klarar ssh, telnet och annat.

Något svar på om det finns nåt liknande till X-Win32 har jag dock inte. :/

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

VNC ?

Visa signatur

--

Permalänk

Cygwin har en gratis X-server, se till att välja det bara för det är inte ikryssat by default. Det och Putty funkar prima.

Permalänk
Medlem

reflection X fungerar ok, krävs bara ssh. Har t.o.m. stöd för OpenGL.

Är dock bara gratis i 60 dagar ..

Permalänk
Medlem

Folk ska då krångla till det

Skrev detta i en tidigare tråd.

Jag kör Putty med X på följande vis. Jag startar upp VNC på servern och sen tunnlar jag VNC genom putty. Givetvis med nycklar och SSH2 och deny:all etc etc. Fungerar riktigt bra. Läs här för mer info http://freesco.no-ip.org/VNC/

Mycket bättre, lättare att installera och det är fritt under GPL.

Permalänk
Medlem

"Det måste funka med "protokollet" som X-Win32 använder, eftersom att det är skolans servrar." .. ingen aning om X-Win32 är det "vanliga" protkollet iofs som används för VNC/tunnling, men om så inte är fallet så hjälper det ju inte mycket..

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

Xwin32 kan använda sig av många olika protokoll, men det som jag har använt mest är nog xdmcp, den ansluter till gdm/xdm/kdm. Den lyssnar för övrigt på UDP port 177

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk

Tack för alla svar

Vad trög jag är, man var tvungen att registrera sig för att få ett mail med downloadlänken i.
I mailet fanns det en key, men jag trodde bara att det var en key för att kunna köra programmet i demomode, och när det funkade utan den så sket jag i att skriva in. Men sen tesade jad att skriva in den ändå, och då försvann alla licensrutor, och just nu har jag varit inloggad hela veckan utan uppehåll och det har funkat perfekt

Fast frågan är om det är nån 30-dagars licens nu i stället.

Visa signatur

*** Signaturen raderad på grund av för många rader. Läs forumreglerna. /xphaze