Permalänk
Medlem

Ssh & X

Någon som har en fungerande guide hur man forwardar X-server via en SSH-klient?

Gärna någon som kör Gentoo då jag själv kör det

Permalänk

Ta en titt på /etc/ssh/ssh_config och /etc/ssh/sshd_config. Länge sen jag fixade det att fungera men det är (väl) bara att kommentera bort några rader där.

Visa signatur

"Mies saa kaatua mutta ei karata." -- Adolf Ehrnrooth IR 7, Äyräpää 1944.

Permalänk
Medlem

X11Forwarding yes

i /etc/ssh/sshd_config

på servern

ForwardX11 yes

i /etc/ssh/ssh_config

på klienten.

det tror jag skall räcka.

Permalänk
Medlem

Glöm inte starta klienten med -X

Visa signatur

Powermac G4/AGP, Motorola 7400 400Mhz 768MB PC100, Radeon 8500
Sharp MM1, TM5800 1GHz, 256MB DDR, 15GB, 10" 1024x768.
Palm Tungsten T3, Intel XScale 400MHz, 64MB RAM, 256MB SD, 3" 320x480.

Permalänk
Medlem

Glömde säga!
Kör Windows på dator jag försöker ansluta ifrån.
Jag har laddat ned Xmanager och försökt ansluta med Xbrowser men det vill inte fungera.

Det jag vill alltså är att starta en X-server på servern som jag kan ansluta till när jag vill från min Windows-dator. Men den ska kunna vara igång hela tiden så jag återupptar den. Som med screen, screen -r.

Permalänk

X-servern kör du på klienten. Sedan startar du applikationer på servern vars fönster dyker upp i X-servern på din klient. Är lite bakvänt det där, men man vänjer sig.

Har inte använt Xmanager så jag vet inte hur den fungerar. SSH skall dock normalt sett sköta det där med X-forwarding ganska automatiskt om man har en X-server igång på klienten (om funktionen är aktiverad i SSH). Skall bara vara att ansluta med SSH och starta en applikation på servern.

Om du vill kunna avsluta din session men ha skrivbordet kvar så kan jag rekommendera Xvnc (och en VNC-klient på din WIndows-maskin). I det fallet så körs både applikationen och X-servern på din server (X-servern ingår i Xvnc), och VNC skickar bara vidare skrivbord, tangenttryckningar och musrörelser. Och så länge som du inte dödar Xvnc på servern så finns allt kvar som du lämnade det.

Permalänk
Medlem

Okej!

Det blir nog så att jag får ta och använda XVNC. Får det inte riktigt att fungera med SSH. Har provat med PuTTy och ställt in så att X-forwarding skickas till localhost:0 men det fungerar inte ändå. Måste ha någon X-server på klienten jag ansluter ifrån och jag vet inte hur jag ska kunna installera en X-server på min Windows WS. Men tack för all information!

Permalänk
Medlem

Cygwin har en bra (d.v.s. gratis) X-server för windows.

Visa signatur

"Debugging is twice as hard as writing the code in the first place. Therefore, if you write the code as cleverly as possible, you are, by definition, not smart enough to debug it." - Brian W. Kernighan
www.skivpris.com www.babakova.net

Permalänk
Medlem

man ssh
det finns där annars så finns det i ssh_config
tog ett tag att få rätt på det men det funkar du kan använda xwin-32 det funkar fint till win men kostar tyvärr

Permalänk
Medlem

Reflection X fungerar annars bra, klarar av OpenGL också. Dock så är det inte gratis men finns i en 60 dagars trial har jag för mig.

Permalänk
Medlem

Jag kör Putty med X på följande vis. Jag startar upp VNC på servern och sen tunnlar jag VNC genom putty. Givetvis med nycklar och SSH2 och deny:all etc etc. Fungerar riktigt bra. Läs här för mer info *bort*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pusher2
Jag kör Putty med X på följande vis. Jag startar upp VNC på servern och sen tunnlar jag VNC genom putty. Givetvis med nycklar och SSH2 och deny:all etc etc. Fungerar riktigt bra. Läs här för mer info

HAHA .. Jävla läcker sida det där är du

Visa signatur

"Ive got boots of escapening".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oskari
HAHA .. Jävla läcker sida det där är du

Tror han missade länken, han tog en annan från Favoriter istället för den riktiga

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Inga länkningar till porrsajter

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X