Motorola NEMO (SURFboard® Cable Modem SB5100)

Permalänk

Motorola NEMO (SURFboard® Cable Modem SB5100)

Någon som vet vart man kan skaffa USB kabeln till den? Då kan man nämnligen koppla in två datorer i samma modem. Men Comhem skickade inte med den kabel till mig :/ Ska dom inte det?

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Hur hade du tänkt det då modemet bara stödjer en sak i taget samt att du bara får en IP av ComHem?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Enligt bruksanvisningen kan man surfa med båda datorerna samtidigt, typ som en inbyggd router eller något. Men jag vet inte.

Visa signatur

Argaste

Permalänk

Man kan surfa 32 personer samtidigt med SB5100
31*lan o 1*usb eller enbart 32*lan. Så det räker att köpa en switch om man vill dela flera, eller som i det här fallet 1*usb och 1*lan

Visa signatur

Dag blir natt o natt blir dag, vilket j...a underbart liv man lever när man sitter framför datorn.

Permalänk
Medlem

Nej det är klart man kan inte veta riktigt... finns bara ett sätt att få reda på det.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Häftigt Ska testa sen då.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Inget jag rekommenderar... läser du på motorolas hemsida så kan de bli jordfel eller liknande och då går det ström genom nätverkskortet = OPS! dator = död.

Även om det dock inte är troligt att det blir jordfel ele liknande kommer det endå inte att fungera med två datorer på modemet utan router/switch.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Tror iofs inte datorn dör, snarare nätverkskortet då.
Förstår inte varför det skulle vara så farligt, så klart och tydligt i manualen att det skulle gå.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Just det modemet är rätt svårt att få igång via usb beroende på vad du har för dator.

Visa signatur

/Joga

Permalänk
Medlem

Motorola "NEMO"?

Visa signatur

En av två halvor i spelpodcasten Gejma. 🎮

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lordgonzo
Motorola "NEMO"?

Visa signatur

P4C 2,4@3,0 / P3 733@770

Permalänk

Såklart han menar Motorola Surfboard, sluta tjata om det nu.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Avstängd

är det ett bra modem ?

Visa signatur

"Y'know, downcasting people for their taste in music is pretty close-minded. Except if their taste in music sucks."

Permalänk

Hur vet man om det är bra? Motorola är ju ett betydligt mer känt märke än netgame som tillverkade nemomodemen. Min pingtid halverades när jag bytte modem

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Nja om jag inte minns fel kan de bli otrevligheter om man kopplar så... fast iofs så kanske de var om de var till samma dator... läste det ngonstans.

Nemo är inte samma som docsis/motorola...

Du måste tanka nån usb drivare från motorola för att få igång det via den, fungerar inte bara att plugga in. Sedan kommer det ej att fungera pa att comhem spärrat det... (inte att kppla via den utan att koppla så två datorer kmmer ut via usb/tp).

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Okej, Ang. namnet så kopierade jag det ifrån deras sida rakt av. Inte mitt fel om det är fel

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Om du kopplar in båda samtidigt i samma dator så bränner du modemet och datorn, vet inte hur det blir om man kopplar en kabel till varsin dator men det e inget jag skulle testa. Köp router istället.

Visa signatur

Dont worry be happy

Permalänk

Nu vet jag vad Disney och Pixar hade för problem.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk

Roligt.
Men det står FORTFARANDE i manualen att man kan göra så, inte till SAMMA. Det sa jag aldrig.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

TommyToad, jo jag är mycket medveten om vad du sa. Tog bara med det som ett exempel på att JAG aldrig skulle testa.

Även om du inte bränner nått så e jag osäker på om du kan surfa med båda datorerna samtidigt. Återkommer gjärna om du testar det nån gång, eller skicka mig ett mail. Är himla nyfiken men vill inte testa själv. Hehe.

Visa signatur

Dont worry be happy