Permalänk
Medlem

Konfigurera windows

Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd, med era bästa tips för windows, vid tex. ominstallation mm.

Här kommer lite från min sida, anpassat för windows xp: spel och surfning.

Dela upp hårdisken i två partioner kör windows och program på ena samt filer på den andra. Detta är mycket smidigt om man bara har en hårdisk, som jag

Stäng av Indextjänsten, en kryssruta under egenskaper av en hdd ("Tillåt att indexeringstjänsten indexerar den här disken").

Lås växlingsfilen till ett fast värde ex. 768MB, Systemegenskaper > Avancerat > prestanda, inställningar > Avancerat > virtuellt minne, ändra.

Jag upplever bara problem med komprimerade filer så försök undvika dessa.

Stäng av ljuden i windows, endast irreterande - för barnfamiljer? Kontrollpanelen > Ljud, tal och ljudenheter > Ljud och ljudenheter > Ljud > Shema, inga ljud.

Ta bort onödiga windows komponeter, spel mm.

Den eländiga start menyn Jag stänger alltid av "markera nyligen installerade program" och "dölj inaktiva ikoner".

Programtips:
Diskeeper, bra defragmenterings program (Dyyrt :sad:).
Ad-Aware, rensar spyware (gratis).
F-Secure (helst "for server"), trevligt antivirusprogram (kostar).
Sygate pesonal firewall pro, Mycket bra brandvägg (pro kostar, inte nonpro).
Mozilla firefox, webbläsare (gratis).
Winamp 2.91, musikprogram, bästa verisonen enl. mig (gratis).

Så, det var nog allt för mig, så posta på nu av era tips!

Permalänk

WinRaR istället för XP's egna komprimerings grejs!
varför?!

WinRaR är mycket bättre

Visa signatur

[ Sonata III | Q6600 G0 @ 3,2GHz (Scythe Infinity) | P35-DS4 | XMS2 4GB | 8800GTS 640 (HR-03 + Nexus) | X-Fi XtremeMusic ] :: [ w2207 ]

Permalänk
Permalänk
Medlem

Leon, den guiden fungerar inte till 100% för Windows XP. Så jag tycker detta är mycket bra idé!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nebbi
Leon, den guiden fungerar inte till 100% för Windows XP. Så jag tycker detta är mycket bra idé!

Visst, men jag ville bara visa att den finns, dessutom så sas det inte vilket Windows tråden handlar om.

Mitt XP tips (om du nu är ute efter sådana):
Kryssa ur nästan allt som finns i Kontrollpanelen -> Avancerat -> Inställningar knappen till Prestanda och filken Visuella Effekter, själv har jag endast kvar "Visa innehållet i fönstret vid drag och släpp".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leon
Visst, men jag ville bara visa att den finns, dessutom så sas det inte vilket Windows tråden handlar om.

Mitt XP tips (om du nu är ute efter sådana):
Kryssa ur nästan allt som finns i Kontrollpanelen -> Avancerat -> Inställningar knappen till Prestanda och filken Visuella Effekter, själv har jag endast kvar "Visa innehållet i fönstret vid drag och släpp".

Hehe, jo, mycket i den guiden fungerar utmärkt i windows xp också

Permalänk
Avstängd

hmm, ha inte windows eller kör windows server 2003.. lite mindre extraskit att rensa där;)

Visa signatur

DDR, Beatmania & Pop 'n Music. For life.

Permalänk
Avstängd

Mitt programtips är Pagedefrag från sysinternals..

Ett fri-program som avfragmenterar såväl växlingsfilen som registerfilerna
(inbyggda defragmenteraren tar inte filer som hålls av systemet.. Pagedefrag avfragmenterar under uppstarten)

"Paging and Registry file fragmentation can be one of the leading causes of performance degradation related to file fragmentation in a system."

Länk: http://www.sysinternals.com/ntw2k/freeware/pagedefrag.shtml

Skapat för: Windows NT 4.0, Windows 2000, Windows XP, and Server 2003

PS! Kopiera in pgdfrg.exe till system32-mappen, dubbelkicka på den & välj "vid varje uppstart" samt sätt tiden till Noll sekunder DS!

(övriga förslag på hur jag konfigurerar windows (2000 pro) finns i länken i min signatur!)

Permalänk
Medlem

Hm.. lägger til en sak: Windows sega avstängningar beror på att den avslutar vissa program, efter 20s så "tvångs" stänger windows programen, denna tid kan ändras.
Skriv "regedit" i kör för att få fram register editorn. UNder HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Desktop\WaitToKillAppTimeout där hittar du värdet i millisekunder (20 000) om du vill att windows ska ge programen 5s på sig så skriver du 5000.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teks
Mitt programtips är Pagedefrag från sysinternals..

De flesta vettiga defragverktyg, tex diskeeper som mixdisk namnde fixar redan det iofs...

Eh, XP. jora, dar kan man sitta manga timmar och forsoka "fixa till" systemet. Nummer ett: Ta bort fula xp themet. Eller annu battre, patch themeui.dll sa du kan anvanda hemmabygda (las: som nan grym grafikkille gjort) themes utan tillaggsprogram.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nivax
De flesta vettiga defragverktyg, tex diskeeper som mixdisk namnde fixar redan det iofs...

Jo! men de finns ju inte där som standard... Eller hur?

Fördelen med Pagedefrag är att den gör sitt jobb automatiskt varje gång du startardatorn.. Utan konfigureringar eller schemaläggningar... Praktiskt taget omärkligt för användaren..

Dessutom kräver diskkeeper etc. att man har administrativa behörigheter på maskinen..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Hm.. lägger til en sak: Windows sega avstängningar beror på att den avslutar vissa program, efter 20s så "tvångs" stänger windows programen, denna tid kan ändras.
Skriv "regedit" i kör för att få fram register editorn. UNder HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Desktop\WaitToKillAppTimeout där hittar du värdet i millisekunder (20 000) om du vill att windows ska ge programen 5s på sig så skriver du 5000.

Tack, för fan! Dagens ros är utdelad!

Visa signatur

Eller inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lither
Tack, för fan! Dagens ros är utdelad!

Hehe, varsågod