Permalänk
Medlem

amd xp2500+

Hej
jag ska köpa mig en amd xp2500+ barton.
Denna ska ja klocka.
Men ja har tänkt lite, hur ska ja klocka den och ur mkt går den att klocka?, vad ska ja välja för fläkt som är bra för detta? ge gärna seriösa svar, länkar o namn på cpu kylare etc. Tacksam för svar / mvh
sebbe

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

"Standard" är väl att öka FSB:n från 166 till 200 och köra 11x200 vilket normalt brukar gå mycket bra. Har dock senaste tiden sett lite folk som klagat över att deras nya 2500+ inte klarar det.
Lämpliga kylare är väl t.ex. ZALMAN CNPS 7000-A CU om man vill lägga lite pengar och Spire WhisperRock IV om man vill vara snäll mot plånboken.

Permalänk
Medlem

Nästan alla XP2500 går att klocka upp till XP3200. (Från 166FSB till 200)

Öka i små steg och håll koll på tempen.

Om du vill ha en tyst och billig kylare som reglerar sig efter tempen så kan du ta:

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1016&session=a7e08e...

Spire är inte lika tyst men (kyler bättre?)... :

http://www.spire-coolers.com/fcc.asp?ProdID=105

(Har ingen erfarenhet om denna men...)Länk till Zalman 7000-A CU :

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1124&session=a7e08e...

Permalänk
Medlem

japp ...tackar ..har hjälpt mig mkt nu ses

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk

Välj Zalman 7000Cu, eller ALCU om du flyttar på datorn ofta.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem

"Nästan alla XP2500 går att klocka upp till XP3200. (Från 166FSB till 200)
Öka i små steg och håll koll på tempen."

Jag har testat detta, men om jag sätter fsbn på 200 så säger alltid kärringen att "memory failed post" oavsett hur jag ställer multipeln. Jag vet förstår inte varför hon säger så när det inte är minnena jag mekar med
Jag har prövat att stegvis höja vcoren till 1.75v för jag har läst att datorn kan bli stabilare då, men sedan vågade jag inte mer .Något annat att tänka på eller pröva? tips ?

Permalänk
Medlem

Vad "BitchBetty" säger kan du strunta i så länge datorn funkar. Hos mig säger hon t.ex. alltid memory failure eller nåt sånt vilket definitivt inte stämmer. Hon är känd för att vara lite gaggig

Permalänk

hmmm... båda ni har ju a7n8x kanske bara med det moderkortet det blir memory failure

Permalänk
Medlem

Det jag menade ju Dvs det är ett vanligt fenomen på det kortet att memory failure rapporteras trots att det inte är nåt fel överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

Men grejen är den att datorn "säger" memory failure och sedan står den stilla med "svart skärm". Jag har dock lyckats starta datorn så det står 3200+ men då kommer jag inte längre än till inloggningen (i XP), jag klickar på min användare och sedan får jag blåskärm och annat trams.

Webpoet, har du en Barton cpu du med?
Isåfall, hur har du ställt in i bios för att köra som 3200 (fsb, multipel, vcore osv)? väldigt intresserad eftersom jag skulle vilja hotta min lite

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av webpoet
"Standard" är väl att öka FSB:n från 166 till 200 och köra 11x200 vilket normalt brukar gå mycket bra. Har dock senaste tiden sett lite folk som klagat över att deras nya 2500+ inte klarar det.
Lämpliga kylare är väl t.ex. ZALMAN CNPS 7000-A CU om man vill lägga lite pengar och Spire WhisperRock IV om man vill vara snäll mot plånboken.

du kan ej köra den i 11*200 då den är låst ration är låst på 12

Visa signatur

Godde!

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite. Hur mycket tror ni man kan klocka en 2500+ med en Jet 7+ kylare? Och hur rekomenderar ni att jag ska klocka? Behöver jag låsa upp den genom att kortsluta bryggorna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burglar
Men grejen är den att datorn "säger" memory failure och sedan står den stilla med "svart skärm". Jag har dock lyckats starta datorn så det står 3200+ men då kommer jag inte längre än till inloggningen (i XP), jag klickar på min användare och sedan får jag blåskärm och annat trams.

Webpoet, har du en Barton cpu du med?
Isåfall, hur har du ställt in i bios för att köra som 3200 (fsb, multipel, vcore osv)? väldigt intresserad eftersom jag skulle vilja hotta min lite

Ahh, jag trodde du menade att det funkade men att hon klagade. Funkar det inte och multipeln inte spelar nån roll så orkar väl inte minnet med.
Jag har Barton också ja. Kör 11*200@1.75V. Går även med lägre volt men då är den inte 24/7 primestabil.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av No/One
du kan ej köra den i 11*200 då den är låst ration är låst på 12

1833/166(och 2/3) = 11

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WaR
Lånar tråden lite. Hur mycket tror ni man kan klocka en 2500+ med en Jet 7+ kylare? Och hur rekomenderar ni att jag ska klocka? Behöver jag låsa upp den genom att kortsluta bryggorna?

Kan inget om kylaren och hur det är vanligt att klocka den ser du ju i tråden ovan. Om multipliern är låst så kan du ju forfarande dra upp FSB:n. Vill du dock försöka maxa ut FSB genom att sänka multipliern eller liknande blir det väl till att låsa upp den.

Permalänk
Medlem

min 2500+(som jag sålde idag till förmån av en mobile) klarar knappt 2200mhz på 2.2vcore, den va stabil i 3dmark03 men inte i prime...

om du ska köpa en barton 2500+ idag så köp den inte ifrån komplett(som jag gjorde) utan köp den ifrån datorbutiken, min brors kompis som köpte en därifrån fick en olåst.

och jag rekomenderar en thermaltake volcano 12+ som cpu kylare...
http://www.64bits.se/recensioner/tt_volcano12/index.php

Visa signatur

Antec SLK3000B | Tagan 480W | AMD A64 3000+ Winchester | Zalman CNPS7000B-CU | MSI RS480M2 | 1x512 A-data Vitesta PC4000 | Sapphire X700Pro 128mb | Seagate 120+200GB
var snäll och CITERA när du skriver till mig :)

Permalänk
Medlem

och hur vet man att den är låst?? man kna inte ändra vcore/fsb i bios eller?? förklara tack

Visa signatur

|| Does anyone know where I can buy 100 m of wireless lan cable? ||
Jag är en smiley missbrukare, förlåt mig jag kan inte hjälpa det

Permalänk
Medlem

om den är låst så kan man inte ändra multin...

Visa signatur

Antec SLK3000B | Tagan 480W | AMD A64 3000+ Winchester | Zalman CNPS7000B-CU | MSI RS480M2 | 1x512 A-data Vitesta PC4000 | Sapphire X700Pro 128mb | Seagate 120+200GB
var snäll och CITERA när du skriver till mig :)

Permalänk
Medlem

"Funkar det inte och multipeln inte spelar nån roll så orkar väl inte minnet med."

Kan man fixa detta utan att byta minnen? typ höja vcore på minnena?

Permalänk

Du kan ju testa öka spänningen till minnet, brukar heta vdimm. Ställ den på 2.9v så borde iaf minnena inte stoppa.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burglar
"Nästan alla XP2500 går att klocka upp till XP3200. (Från 166FSB till 200)
Öka i små steg och håll koll på tempen."

Jag har testat detta, men om jag sätter fsbn på 200 så säger alltid kärringen att "memory failed post" oavsett hur jag ställer multipeln. Jag vet förstår inte varför hon säger så när det inte är minnena jag mekar med
Jag har prövat att stegvis höja vcoren till 1.75v för jag har läst att datorn kan bli stabilare då, men sedan vågade jag inte mer .Något annat att tänka på eller pröva? tips ?

Du krämar för lite spänning du måste säkert upp på iaf 1,85 volt (tjejens kräver 1,9) för att vara 100% stabil.

Sen måste du ha en riktigt bra kylare.

Permalänk
Medlem

Kan man lita på BIOS tempmätaren eller ska man lite på ASUS Pc Probe?

Permalänk
Medlem

Om jag minns rätt är BIOS mätaren Dioden medan Probe är sockeln. Innebär isf att inget utav dem inte är nån höjdare att mäta med eftersom intressantast är dioden under load. Tanka ned MBM5 från filarkivet och sätt konfa så här:
Case: Asus 2
Diode: W83L785TS-S (finns två, testa vilken som ändras när du belastar processorn)
CPU socket: Asus 1

Permalänk
Medlem

Jag litar mer på Asus Pc Probe för den visar mer rimliga temps.
BIOS säger att min CPU är på 43 när jag precis har startat den...

Funderar på att Flasha till nytt BIOS....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denad
Jag litar mer på Asus Pc Probe för den visar mer rimliga temps.
BIOS säger att min CPU är på 43 när jag precis har startat den...

Funderar på att Flasha till nytt BIOS....

¨

Det är för att BIOS mäter Dioden som förändras mycket fort. Båda mäter förmodligen ganska rätt, bara olika saker.

Permalänk
Medlem

Ok... då är jag lite förvirrad...
Vilken är det som man pratar om då?

t ex " Min prolle ligger på 36 idle och 58 full-load"

Permalänk
Medlem

Bra fråga Tror att många mäter på väldigt olika sätt och därför uppstår ofta en hel del förvirring också. Personligen anser och tror jag att diode tempen är det intressantaste men att de flesta pratar om sockeltempen.

Permalänk
Medlem

Köp en kompressor kylning som Mach 2 gt då kan du nog klocka hur mycket du vill nästan..
/Lady

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Så det är sockeltempen på amd som inte får gå över 85?

Annars grillar jag ju min barton!

Permalänk
Medlem

Skulle tippa att det är dioden men det är en ren gissning. Min diode ligger på 49-51 i idle. 54-55 under load. Med en XP-M 2400+ med kass stepping började burken hänga sig när jag fick upp dioden till över 60 grader och socketen fortfarande låg "svalt" på runt 45.

Permalänk
Medlem

Ajdå, inte bra!

Min ligger ju på 58 på SOCKELN!