Permalänk
Medlem

SSE instruction set ((HJÄLP!!))

Har en Acer aspire 1310 med en athlon xp-m 2500+. När jag nu installerat Adobe Premiere Pro så kan jag inte starta prgrammet utan får ett fel medelande:: "...processor does not support the SSE instruction set"........... och så stängs uppladdningen av programmet ner. Vad ska jag göra??

Hade varit tacksam för hjälp för jag vet inte vad jag ska göra. Borde väl inte vara några problem med prestandan väl!!

Permalänk
Medlem

Tjenare Mrfrozen

Ditt system uppfyller minimum kraven med...råge. Gör följande:

1. Uppdatera biosen

2. Aktivera cpu stödet för sse i bios, det har din processor stöd för.

Lycka till

Permalänk
Medlem

Tack Larsoni men har fortfarande problem!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Larsioni

1. Uppdatera biosen

2. Aktivera cpu stödet för sse i bios, det har din processor stöd för.

Lycka till

1. Har bios som heter 3A23 och det verkar vara den senaste som finns på acer support sida för 1310.

2. Bios suger, det ända man verkar kunna göra är att ändra startup ordningen!

Vad göra nån som vet om det finns senare bios eller nåt liknande??

Tack på förhand// frozen

Permalänk
Medlem

Tjenare igen Mrforzen

har "googlat" lite och har hittat en sida som borde fixa ditt problem.

http://www.adobe.com/support/techdocs/31a06.htm

ha de

edit: fanns tydligen ett program man skall ladda ner, hade ingen aning om det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Larsioni
Tjenare igen Mrforzen

har "googlat" lite och har hittat en sida som borde fixa ditt problem.

http://www.adobe.com/support/techdocs/31a06.htm

ha de

edit: fanns tydligen ett program man skall ladda ner, hade ingen aning om det.

Tack för allt hjälp Larsoni!!

Jag har också läst det där men när jag startar WCPUID så finns det inget läge där man kan ändra till sse support. Antagligen måste bios uppdateras och det verkar ju inte gå!! Helt sick!!

Permalänk
Medlem

ok

Jag börjar få slut på ideér tyvärr. Det enda råd jag kan ge dig är att ta kontakt med Acer och fråga dem hur du skall bära dig åt för att få ordning på problemet. Eller att fortsätta söka här på forumet.

Mvh

larsioni

Permalänk
Medlem

vet inte men kompisen hade en acer med 1500+ eller 1600+ mins inte vilken men i alla fall han hävdade att Athlon XP ej ahde SSE och alla vet ju att den har (nästan alla i alla fall) så för att överbevisa honom skickade jag min CPU info då vi båda kör linux och på stöda instrucktionset hade jag SSE. Han skickade sin och hade INTE SSE med vi båda körde gentoo så det var ju mycket skumt.

Permalänk
Medlem

Dock så är det dessutom så att Adobe inte officiellt stödjer AMDs CPUer, i specarna står det alltid Intel Px eller Mac Gx. Oftast är det inga problem, men det kan vara tänkvärt att det inte är supporterad hårdvara.

Visa signatur

"This message was transmitted on 100% recycled electrons"

Permalänk
Medlem

Men det är ingen som vet var man kan ladda ner bios till acer som är av senare version??

Tänkte om det finns några moddade bios nånstans??

Har läst att processorn iallafall ska ha stöd för både sse och sse2!! Så vistt måste det gå att fixa??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mrfrozen
Men det är ingen som vet var man kan ladda ner bios till acer som är av senare version??

Tänkte om det finns några moddade bios nånstans??

Har läst att processorn iallafall ska ha stöd för både sse och sse2!! Så vistt måste det gå att fixa??

Knappst SSE2 för athlon XP det är amd64 som har sse2.

Permalänk

Har inte XP-mobile SSE stöd alls?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thakrillo
Har inte XP-mobile SSE stöd alls?

SSE bör den ju ha.

Permalänk

XP-M barton har det iaf, så Mrfrozens laptop har la antagligen avaktiverat det

Permalänk
Medlem

Man kan väl inte avaktivera ett instruktionsset?

Visa signatur

"This message was transmitted on 100% recycled electrons"

Permalänk

Tydligen?

Permalänk
Medlem

Det håller jag för ganska otroligt. Men vad säger CPU-Z eller WCPUID eller nått liknande om instruktionerna? Står SSE med där?

Visa signatur

"This message was transmitted on 100% recycled electrons"

Permalänk

Kan Acer ha stängt av det för att få ner värmen?

Permalänk
Medlem

Verkar dock som att det ska gå att stänga av instruktionsset, så det är väl förmodligen felet. Varje dag ska man väl lära sig något.
Vet inte om det är någon som sett detta, men om inte så kan det vara värt en titt:

Error "...processor does not support the SSE instruction set" occurs during startup (Adobe Premiere Pro)
http://www.adobe.com/support/techdocs/31a06.htm

Visa signatur

"This message was transmitted on 100% recycled electrons"

Permalänk
Medlem

Har fått igång allt nu!! Men vad skumt det var. Laddade ner en äldre version av WCPUID. Version 3.0f.

Om jag använde den senaste versionen så kunde jag inte aktivera sse men den äldre versionen som inte ens hittade min processor kunde aktivera både sse och sse2 och nu funkar adobe premiere perfekt.

Tack till alla som hjälp till! Allt är inte alltid som man tror och lite tur har väl alldrig skadat!!

Permalänk
Medlem

Tja Mrfrozen!
Jag hittade WCPUID Version 3.0f. men i Tweaks menyn så är AMS SSE control grå och kan ej tryckas på. Gjorde du något särskillt för att få liv i den?

/Per