Permalänk
Medlem

Tvungen att jorda lådan ??

Har köpt nytt grafik kort ett 9800pro ( har ju extra ström kontakt)
och ett 5.1 ljudkort creative och 5.1 högtalare

Kopplade ihop allt och när jag slår på höglarna låter det som om det var jordnings fel

och mycket riktigt satt en sladd imot elementet i lägenheten och en sladd imot dator lådan och kännde då lite ström

så nu har jag tillfälligt fäst en sladd i elementet och i datorlådan och missljudet försvinner

Allt frid och fröd . . .

Men vad är fel ?? Skall det vara så ??

Kan jag fixa det på något smidigare sätt ??

Mvh
Gargamel

Ps: Fredag idag /Ds

Visa signatur

MSI K8N Neo4-F AMD 64 3000+@1.93GHz
Twinmos 1.5GB RAM
X800Xl + 360GB Hdd

Permalänk

Har du datorn i ett jordat uttag då???

Visa signatur

Msi 875P Neo Lsr || Pentium 4 2600@2853 HT || Kingston ValueRAM 4*256 Mb 400 Mhz Dual || Radeon 9600 pro 400/600 ( 526/802 ) Zalman ZM80D-HP||
3D mark 01: 14327 || 3D mark 03: 4563 || 3D mark 05: 1608 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Archimonde
Har du datorn i ett jordat uttag då???

Jo det tror jag det är iaf dom där plast skenorna på sidorna

hur vet man att det är jordat igentligen ??

Visa signatur

MSI K8N Neo4-F AMD 64 3000+@1.93GHz
Twinmos 1.5GB RAM
X800Xl + 360GB Hdd

Permalänk
Medlem

Ett uttag ska vara jordat om det förutom de två hålen finns metallstift på var sin sida ute i kanten på uttaget. En tänkt linje mellan dom är rätvinkligt mot en tänkt linje mellan hålen. http://www.susning.nu/V%e4gguttag

Visa signatur

flaah!

Permalänk
Inaktiv

ibland kan det vara jorden som är skum. Testa att köra systemet i ett ICKE jordat uttag och se om brummet försvinner. det gjorde det när jag bodde på ett studenthem i kristianstad. Fick samma brum. Tog bort jorden (fixade om en jordad skarvdosa till en icke jordad. problemet löste sig direkt. Att dra en sladd till elementet är inte rekommenderat då ifall skiten börjar leda ström till jord (antar att du inte har en jordfelsbrytare). Tänk på den personen som tar i elementet..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av faifai
ibland kan det vara jorden som är skum. Testa att köra systemet i ett ICKE jordat uttag och se om brummet försvinner. det gjorde det när jag bodde på ett studenthem i kristianstad. Fick samma brum. Tog bort jorden (fixade om en jordad skarvdosa till en icke jordad. problemet löste sig direkt. Att dra en sladd till elementet är inte rekommenderat då ifall skiten börjar leda ström till jord (antar att du inte har en jordfelsbrytare). Tänk på den personen som tar i elementet..

jo leder ström gör det ju

fick mig en lite jävel själv när jag skulle testa men inte så farligt

men hur det nu än är jordat eller ojordat kan jag fixa det på något smidigt sätt ??

jag kan inte dra kablar från något annat rum runt i lägenheten det verkar jobbigt

om det är ojordat kan jag då kräva av min hyresvärd att dom jordar det ??
är det dyrt att fixa så att det blir jordat ( ordenkligt menar jag då inte element tricket )

Visa signatur

MSI K8N Neo4-F AMD 64 3000+@1.93GHz
Twinmos 1.5GB RAM
X800Xl + 360GB Hdd