Permalänk

The memory could not be "read"

Hej!

Får följande programfel vid avstängning av bla. internet explorer:

Programfel
Instruktionen på 0x01ff2b08" refererade till minnet på "0x000000000". Det gick inte att utföra en minnesåtgärd. Förljande fel returnerades: The memory could not be "read".

Jag använder mig av Windows XP, och jag har kört både ad-aware och virusprogram utan resultat.

Tacksam för svar

/Mr^FreezE

Permalänk
Medlem

Förmodligen ej stabil minne. Hämta memtest från Filer här på swec, bränn den på skiva och boota från skiva sedan.... Låt den köra minst 10 tester. Om det inte dyker upp fel så är det kanske skadat windows och det behöver ominstalleras.
Har du överklockat processorn så testa med prime95. Klarar den torturetest i 10 timmar så är den stabil.

Permalänk
Medlem

Det där är med 70% säkerhet en hårdvarukonflikt eller något fel på windows. Har sett samma sak innan jag bytte från win2k till xp.

Fast kör ändå Memtest. Ladda ner ultimate boot cd från filarkivet

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Har fått samma fel själv för ett tag sedan. Det börjar med explorer men sedan så drabbas även andra program. En kortvarig lösning för mig var Opera.

Trodde först att det var fel på minnet men så var ej fallet.
Körde Memtest och liknande och allting var perfekt. Testade även andra minnen.

Problemet var skadade systemfiler i Windows(XP) som kan ha skett genom ett överklockningsförsök med för låg vcore. Gjort det nyligen? Kan vara helt fel ute här men en teori i allafall...

Jag försökte ersätta dem(systemfilerna) men tråkigt nog så startade inte ens windows efter ingreppet.

Var tvungen att installera om windows

Tycker att du ska satsa på någon typ av reparation först även fast det gick åt helvete för mig. Tror att jag är otursförföljd nämligen.

Permalänk
Medlem

Otursförföljd? Det skulle jag också börja misstänka om jag var du. Var det inte du som hade bränt en hel radda med moderkort?

Jag får också något liknande errormeddelande ibland. Men så vitt jag vet enbart i Warcraft 3.
Fick dom dock oftare förr och i fler spel och program, då berodde det på för låg vcore eller för hög överklockning.

Visa signatur

My head hurts, my feet stinks and I don't love Jesus.

Permalänk
Medlem

Jag är moderkortsdödaren... vill inte nämna antalet döda eller halvdöda KT133 kort...

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft detta problem i Win2000 eller nåt utan endast XP.

Har nyss byggt en ny dator och jag har samma fel så det kan omöjligen bero på hårdvara , har testat olika vers av XP men det är samma.

Hade en vers med Service Pack 2 innan och då märkte jag det ej men nu har jag en vers med Sp1 + alla updatering från Winupdate o från vad jag har sett o hört så tror jag detta e en bug i nån updatering från Winupdate.

Det blir nån konflikt också händer detta. Service Pack 2 kan vara en bra lösning på detta fel kanske, men jag vet inte med andra som har Service Pack 2 om dom har detta fel också men jag tror iaf att det fixar problemet..

Visa signatur

AMD Athlon64 3200+, MSI K8N Neo Platinum, 2x512mb Corsair VS PC3200, Leadtek Geforce 6800GT 256mb, Western Digital 200gb

Permalänk
Medlem

kan vara HD som har någe fel, kör HD tillverkatrens prog för att checka den.
Min disk börja dumma sig, och jag fick sådana fel.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Har haft samma problem i både Internet Explorer och Farcry. När det hände i FarCry berodde det på minne som kördes på för tighta timings och när det hände i Internet Explorer berodde det på för klockad processor. Oavsett är det sannolikt att det har att göra med hårdvaran (minne och/eller processor).

Permalänk
Medlem

min processor kan det knappast va nå fel på men däremot ska jag testa memtest och om det inte e nå fel ja då vet jag att det är XP som cpar

Visa signatur

AMD Athlon64 3200+, MSI K8N Neo Platinum, 2x512mb Corsair VS PC3200, Leadtek Geforce 6800GT 256mb, Western Digital 200gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bamb
min processor kan det knappast va nå fel på men däremot ska jag testa memtest och om det inte e nå fel ja då vet jag att det är XP som cpar

det lär vara XP som cp:ar sig.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

jag får med det meddelandet vid spelande, men kalrar memtest & prime i 9 tim